Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Alltså, tack för den kängan. Många har skrivit bra och tänkvärt.
Det är inte lite nedlåtande att kalla hela tråden för ett skämt.

De som inte vill lyssna kommer inte göra det ändå, oavsett hur väl flera formulerar sig och beskriver det de har upplevt.
Och då kan den som inte lyssnar gott säga att det inga problem finns, för de har inga sett eller hört.
Om du känner dig träffad så varsågod!
Men jag står fast vid att JAG anser att är man så lättstött då bör det vara bättre att inte utsätta sig för att andra kängar till en ,utan att dom kanske inte ens är medvetna om det.
 
Håller med.
Det var någon som påstod sig inte sett att där var uppmaning om att dra eller hålla käften - här är en till.
Det har återkommit flera gånger i tråden, en tråd som ändå i det stora hela hållit en någorlunda bra ton om ett jobbigt ämne.
Att komma och påstå att skulle vara trams eller strunt är med ett av de sätt som används som uttryck för att tvåla till någon, men återigen, det är inte uttrycket i sig som är avgörande, utan vad som är syftet med det, och hur ofta alla dessa olika sätt används mot någon eller några upprepade gånger.
 
Känner lite att hela denna tråden är ett skämt, har man så dålig självkänla så kanske man ska hålla sig borta från offentliga forum :idea:
WHAT??? Jag tycker den här tråden är det bästa som har hänt på Buke på länge. Jag upplever att det är första gången "utegänget" kan komma till tals och tas på allvar (av de flesta, måste jag väl tillägga).

Jag blir dock fundersam över att det också finns tydliga åsikter om att "den mobbade är den som får byta skola". :confused::(
 
.
Håller med.
Det var någon som påstod sig inte sett att där var uppmaning om att dra eller hålla käften - här är en till.
Det har återkommit flera gånger i tråden, en tråd som ändå i det stora hela hållit en någorlunda bra ton om ett jobbigt ämne.
Att komma och påstå att skulle vara trams eller strunt är med ett av de sätt som används som uttryck för att tvåla till någon, men återigen, det är inte uttrycket i sig som är avgörande, utan vad som är syftet med det, och hur ofta alla dessa olika sätt används mot någon eller några upprepade gånger.

Nej det var ingen uppmaning att dra eller håll käft.

Nu talar jag inte om en specifik användare utan generellt.

Om någon känner sig påhoppad jämt och ständigt på forumet av alla möjliga användare (alltså inte att man kraschar med enstaka) så kanske forumet inte är rätt plats för den personen. Sannolikheten att hela bukefalos ska ändra sig för att passa alla är obefintligt, hur man än ändrar så kommer inte alla att trivas - vi är alla olika, och trivs man inte utan bara blir ledsen så är Buke troligen inte rätt plats just nu.

Är det en mindre grupp som trakasserar en så ska man givetvis anmäla men om det är väldigt många så får man nog acceptera att man inte kan anpassa forumet till sina egna normer.
 
WHAT??? Jag tycker den här tråden är det bästa som har hänt på Buke på länge. Jag upplever att det är första gången "utegänget" kan komma till tals och tas på allvar (av de flesta, måste jag väl tillägga).

Jag blir dock fundersam över att det också finns tydliga åsikter om att "den mobbade är den som får byta skola". :confused::(

Detta är ingen obligatorisk skola. En skola måste anpassa sig eller skapa speciallösningar så alla trivs och fungerar, det är ju obligatoriskt. Det handlar då om att det ska funka med max ca 30 personer. Bulkefalos har mångdubbelt med användare och har inga resurser till att skapa speciallösningar och exempelvis anställa stödpersoner och ha samtal med alla individer för att de ska förstå personer med speciella behov eller ens ta reda på vilka som har speciella behov.
 
WHAT??? Jag tycker den här tråden är det bästa som har hänt på Buke på länge. Jag upplever att det är första gången "utegänget" kan komma till tals och tas på allvar (av de flesta, måste jag väl tillägga).

Jag blir dock fundersam över att det också finns tydliga åsikter om att "den mobbade är den som får byta skola". :confused::(
Får komma till tals?
Blir man hindrad annars?
jag känner inte att jag ingår i nåt innegäng men ingen stoppar mig från att säga min åsikt. Däremot bemöts mina åsikter dagligen
 
Senast ändrad:
Något som med jämna mellanrum stör mig är när det drivs med stavfel, särskrivningar etc. Det vore tragiskt om några inte vågade delta i diskussioner för att de upplever att de inte är välkomna om de inte skriver perfekt och felfritt på alla vis, dessutom riskerar man gå miste om intressanta perspektiv.

I övrigt så betyder inte det faktum att man tex ställs inför en orkan av motargument att man är mobbad, som många redan konstaterat. Det finns ämnen jag inte är så benägen att ta upp på buke eftersom jag vet att det finns användare här med starka åsikter som med största sannolikhet skulle dyka upp som utsvultna lejon. Att jag troligtvis inte skulle få den typ av debatt jag skulle vilja ha betyder dock inte att jag är mobbad, att någon maffia skulle vara ute efter mig etc.
Det betyder bara att jag personligen inte är beredd att ta den diskussionen, för på samma sätt som jag själv har rätt till mina åsikter kan jag knappast be andra att antingen ändra sig eller undvika att svara på det jag skriver för att det vore bekvämt för mig att kunna styra debatten efter mina egna argument.

Själv får jag mindre och mindre tålamod med vissa typer av uttalanden, men tror det är svårt att påverka hur andra användare uttrycker sig och diskuterar eftersom det ofta handlar om att man har vitt skilda värderingar, förutsättningar och synsätt. Det man kan göra är att argumentera emot, rapportera om det är helt över gränsen, eller trycka på ignorera.
 
Något som med jämna mellanrum stör mig är när det drivs med stavfel, särskrivningar etc. Det vore tragiskt om några inte vågade delta i diskussioner för att de upplever att de inte är välkomna om de inte skriver perfekt och felfritt på alla vis, dessutom riskerar man gå miste om intressanta perspektiv.

I övrigt så betyder inte det faktum att man tex ställs inför en orkan av motargument att man är mobbad, som många redan konstaterat. Det finns ämnen jag inte är så benägen att ta upp på buke eftersom jag vet att det finns användare här med starka åsikter som med största sannolikhet skulle dyka upp som utsvultna lejon. Att jag troligtvis inte skulle få den typ av debatt jag skulle vilja ha betyder dock inte att jag är mobbad, att någon maffia skulle vara ute efter mig etc.
Det betyder bara att jag personligen inte är beredd att ta den diskussionen, för på samma sätt som jag själv har rätt till mina åsikter kan jag knappast be andra att antingen ändra sig eller undvika att svara på det jag skriver för att det vore bekvämt för mig att kunna styra debatten efter mina egna argument.

Själv får jag mindre och mindre tålamod med vissa typer av uttalanden, men tror det är svårt att påverka hur andra användare uttrycker sig och diskuterar eftersom det ofta handlar om att man har vitt skilda värderingar, förutsättningar och synsätt. Det man kan göra är att argumentera emot, rapportera om det är helt över gränsen, eller trycka på ignorera.
Jag undviker också vissa ämnen och många av de som tenderar att i mina ögon spamma igen den diskussionen och göra den i mina ögon trist och otrevlig (inte argumentsbaserad utan genom att försöka trycka till och förljöliga den de diskuterar med) är de som känner sig utsatta i den här tråden.
 
Buke som en liten spegel av sammhället antar jag vill vara en bra plats att diskutera på, men även umgås. Jag är kvar för att för det allra mesta trivs jag mycket bra.

När vissa ifrågasätts, påstås skriva oklart, ha fel åsikter, få sina kommentarer skämtade med gång på gång. Trotts att där är en hel del andra som inte har problem med hur det är skrivet, då blir jag trött och less på skiten!
På samma sätt som att vissa extrema åsikter inte ska få stå oemotsagda så bör inte sådant beteende få stå oemotsagt.
Kanske dags att göra en riktig räd mot när man ser något som skulle vara misstänkt, är vi några stycken så hu så mycket moderatorerna skulle få att göra, helt i onödan.
Ska vi ha ett forum som sorterar bort de som inte utrycker sig på ett sett så dessa förstår, om där är knuten, är känsliga för hur folk hanterar situationer pga sin historia mm mm. Då har vi sållat hårt. Det handlar inte om det som är enstaka , fortfarande inte. Det handlar om när det slår över till drev, grupper eller vad man nu vill kalla det.
Det är väl bara att säga ifrån, har förts fram gång på gång. Jovisst - bara det att eftersom denna typ av tråkning handlar om att sätta normala diskussionskomponenter i system så krävs det rätt stor insats att rådda i det om det ska göras rättvist.
Bättre och rimligare då att se vad som går att påverka vid källan - lite mer eftertanke innan man hakar på någon annan som ifrågasätter någon på lösa boliner samt lite mer eftertanke innan man tar åt sig när någon tex frågar vad man menar.

Att inte se att tolkningen om att man är ombedd att hålla käften eller dra någon annanstans, inte ligger nära till hands är för mig en gåta och är tyvärr något som jag med tolkar in i detta med grundbultarna i mobbning. Detta är nämligen något av det vanligaste bemötandet man få när man är obekväm och faktiskt säger ifrån.

Att inte förstå hur man beter sig av okunskap är en sak, det är ändå förlåtligt och ligger då på någon att försöka tala om det - vilket vi är ett antal som gör nu så gott vi kan. Det handlar inte om att inte bemöta, det handlar om när saker upprepar sig på olika sätt, frågasättande, krav på förtydligande osv där det är ganska onödigt, och då inte ett fåtal gånger, utan konsekvent upprepat mot någon eller ett fåtal.
Att bli uppmanad i flera trådar att låta bli att skriva för att man skrivit "så tråkigt" i någon helt annan tråd, av flera olika, i alla möjliga trådar utom den som det faktiskt berörde. Tack och lov bara själv drabbad någon enstaka gång (enstaka - inte mobbad), men sett det då och då där det dessutom upprepade sig över tid, men innehållet var inget märkligt (upprepat mot ett fåtal medlemmar - tveksamt).
 
Jag tycker känslan av att vara mobbad eller utsatt på forumet är intressant.
För det är inte svart-vitt. Utan att peka ut någon så upplever jag att många personer som säger att de känner sig mobbade är personer som jag själv tycker går över gränsen då och då.

Jo det är svårt. Det är svårt att ta på, det är svårt att ta i.
Och det är jävligt svårt att skriva om!

Som du påpekar är skalan flytande. Sen är du inne på en viktig grej där - just det att det är lätt att de som känner sig drabbade beter sig på samma vis som de känner sig drabbade av.

Av jargong på forumet, av att de försöker anpassa sig och göra som de andra - möjligt.
Eller så är det tvärtom - ett beteende som omgivningen inte riktigt accepterar och så görs det lika mot denna varpå den känner sig klämd och trängd.
Ytterligare en variant är att vissa får bära sig åt på visst sätt, men andra anses trakassera när de gör likadant.
Ytterligare andra tillfällen är det rena dumheterna från den som känner sig drabbad, både att känna sig drabbad och att utsätta andra!

Skalan kan givetvis tänjas längre och skalan göras finare, men att tro att det mesta ligger bland det sista tycker jag är att blunda och sätta fingrarna i öronen.

Det är svårt att ta på, det är svårt att ta i - men vi kan åtminstone Diskutera och försöka vara medvetna om det.
 
Buke som en liten spegel av sammhället antar jag vill vara en bra plats att diskutera på, men även umgås. Jag är kvar för att för det allra mesta trivs jag mycket bra.

När vissa ifrågasätts, påstås skriva oklart, ha fel åsikter, få sina kommentarer skämtade med gång på gång. Trotts att där är en hel del andra som inte har problem med hur det är skrivet, då blir jag trött och less på skiten!
På samma sätt som att vissa extrema åsikter inte ska få stå oemotsagda så bör inte sådant beteende få stå oemotsagt.
Kanske dags att göra en riktig räd mot när man ser något som skulle vara misstänkt, är vi några stycken så hu så mycket moderatorerna skulle få att göra, helt i onödan.
Ska vi ha ett forum som sorterar bort de som inte utrycker sig på ett sett så dessa förstår, om där är knuten, är känsliga för hur folk hanterar situationer pga sin historia mm mm. Då har vi sållat hårt. Det handlar inte om det som är enstaka , fortfarande inte. Det handlar om när det slår över till drev, grupper eller vad man nu vill kalla det.
Det är väl bara att säga ifrån, har förts fram gång på gång. Jovisst - bara det att eftersom denna typ av tråkning handlar om att sätta normala diskussionskomponenter i system så krävs det rätt stor insats att rådda i det om det ska göras rättvist.
Bättre och rimligare då att se vad som går att påverka vid källan - lite mer eftertanke innan man hakar på någon annan som ifrågasätter någon på lösa boliner samt lite mer eftertanke innan man tar åt sig när någon tex frågar vad man menar.

Att inte se att tolkningen om att man är ombedd att hålla käften eller dra någon annanstans, inte ligger nära till hands är för mig en gåta och är tyvärr något som jag med tolkar in i detta med grundbultarna i mobbning. Detta är nämligen något av det vanligaste bemötandet man få när man är obekväm och faktiskt säger ifrån.

Att inte förstå hur man beter sig av okunskap är en sak, det är ändå förlåtligt och ligger då på någon att försöka tala om det - vilket vi är ett antal som gör nu så gott vi kan. Det handlar inte om att inte bemöta, det handlar om när saker upprepar sig på olika sätt, frågasättande, krav på förtydligande osv där det är ganska onödigt, och då inte ett fåtal gånger, utan konsekvent upprepat mot någon eller ett fåtal.
Att bli uppmanad i flera trådar att låta bli att skriva för att man skrivit "så tråkigt" i någon helt annan tråd, av flera olika, i alla möjliga trådar utom den som det faktiskt berörde. Tack och lov bara själv drabbad någon enstaka gång (enstaka - inte mobbad), men sett det då och då där det dessutom upprepade sig över tid, men innehållet var inget märkligt (upprepat mot ett fåtal medlemmar - tveksamt).
Är du säker på att du varit inne på buke?

Ja jag har sett folk vara otrevliga och påpeka saker som stavning eller andra skriv/uttrycksrelaterade saker (och omedelbart fått mothugg av flera) men det sker sällan. Jag har aldrig sett någon individ bli uppmanad att lämna buke utifrån motiveringar som denne är tråkig och ärligt talat har jag svårt att tänka mig att det inte blir ordentliga mothugg direkt om det skulle ske. D.v.s jag tror inte många tycke sådant beteende är okej utan protesterar.

Menar du att det är ett stort problem på buke, att det sker jämt och överallt och att jag m.fl. som sällan ser det är är blinda eller inte läskunniga? Kan du möjligen länka till några av den här stora mängden mobbing trådar som finns. Länka till (en 20 st från senaste månaden eller två borde vara lätt med ett så frekvent problem och ingen behöver känna sig utpekad) där folk bara hakat på och hejat på oegentligheterna som du påstår sker och ingen moderator ingripit trots att du anmält.

Inga länkar och jag tror dig helt enkelt inte eftersom jag inte sett fenomenet själv. Det är himla lätt att klaga, nu har du chans att visa mig hur fel jag har och agerar för att ändra på det.
 
Det är jättebra att fundera över hur vi bemöter varandra.
Och då tar jag för givet att även de som anser sig vara mobbade, inte med i innegänget etc också ska fundera över hur de beter sig? Att känna sig mobbad ska inte vara ett frikort för att få vara otrevlig?
För jag har flera gånger varit med om att personer som anser sig vara mobbade har skrivit saker till mig och andra som jag tycker är riktigt otrevligt. Jag har rapporterat utan åtgärd.
Dvs vi behöver alla fundera över hur vi skriver till andra men också hur vi tar emot det andra skriver till oss.
 
Komma till tals och tas på allvar, skrev jag.
Komma till tals för man ju garantera, på det sättet är ju datasystemet väldigt demokratiskt. Man skriver man postar och ett inlägg dyker upp. Huruvida man tas på allvar, det är ju helt upp till den som läser. Jag har ett arbete där jag representerar något som folk har väldigt svårt att ta på allvar. Det spelar ju ingen roll om jag tjatar om att ni måste ta mig på allvar etc. Man får helt enkelt försöka bevisa varför det man framför är något som ska tas på allvar, med bra och väl underbyggda argument, god pedagogik och sedan helt enkelt ha tålamod. Tillsyvene och sist får man helt enkelt ignorera de som ändå inte lyssnar (ingen ide att lägga energi på dom) och vända sig till de som åtminstone verkar intresserade men kanske inte helt förstår.
 
Men då undrar jag om det har hindrats tidigare? Har folk inte tagits på allvar tidigare.
Vad är det som gör att du identifierar dig med att vara utanför?

Inte hindrats på det sättet, men diskussionen har aldrig tagits upp på detta sätt förut. Då jag någon gång nämnt mobbning så har det berömda "drevet" satt igång. Jag har t.ex många gånger blivit uppmanad att låta bli att skriva eller lämna forumet.

Den senaste tiden har det dock inte varit problem för min egen del. Jag har låtit bli att skriva saker jag kanske förut hade skrivit, och jag upplever att attityden till mig också förändrats till det bättre. Tack för det (om någon känner sig träffad)! :) Mycket trevligare nu!
 
Jag tror att många ogillar att bli kallade för "drev eller mobbing". (Nu är det aldrig någon som skrivit rätt ut att jag har mobbat hen.)
Jag ogillar det för att jag tycker att personen då inte heller ser sitt eget ansvar och att personen då anser sig ha tolkningsföreträde. Dvs personen säger bara att det är jag som har betett mig fel och den ser inte att den kan ha skrivit saker till mig som är sårande.

Så därför tror jag många här ryggar tillbaka när det pratas om att det förekommer mobbing. Jag menar inte att man inte ska prata om det eller inte ta det på allvar.. Men jag upplever det som att vissa säger att "jag tillhör de mobbade, jag får inte vara med, jag tillhör inte innegänget" för att få ha tolkningsföreträde. Dvs det är svårt att bemöta någon som säger sig vara mobbad.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp