Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Jag har varit mindre på Buke på sista tiden, vilket mest beror på att andra saker i livet tagit mer tid och att jag bitvis mått rätt dåligt, men också att jag har tröttnat lite. Tycker trådar ofta blir fyllda av agitationer mellan några stycken användare, som åtminstone till synes utifrån ofta beror på att man läser in saker i varandras inlägg som inte är skrivna som tar sida upp och sida ner att reda ut. Alternativt trams, raljerande över andras (ibland missförstådda) inlägg och ryggdunk.

Till viss del tror jag min upplevelse beror på att jag inte är här lika ofta längre, jag hinner helt enkelt inte med i trådarna. Jag läser dessutom nästan alltid hela trådarna innan jag svarar för att inte svara god dag yxskaft när saker framkommit eller redan diskuterats, och det blir ganska jobbigt när hälften av inläggen handlar om sexanspelningar, enhörningar och kärleksförklaringar till varandra. Missförstå mig inte, jag menar inte alls att komma med direktiv om vad andra får eller bör skriva om. Jag tror också att anledningen till att jag känner som jag gör handlar lika mycket om att mitt läsmönster, så jag menar inte heller att andra ska rätta sig efter mig. Med det sagt – alltså utan att göra några som helst anspråk på att andra ska tycka som jag, eller ändra sitt skrivsätt – så tycker jag att det är lite tjatigt när så många trådar blir rena chat-trådar. Det blir jobbigt att läsa ikapp trådarna i efterhand, och när det jag vill svara på fallit 15 sidor bort så brukar jag ofta låta bli. För mig har det också börjat kännas lite som studentspexen i slutet av studietiden; det är förutsägbart vad som ska komma. De första årens spex som handlade om sex och alkoholromantik var ganska roliga, men med tiden så blev de ämnena ganska uttjatade. Det börjar kännas lite liknande med jargongen på Buke. Jargonger är såklart alltid roliga när man är en del av den, det vet jag så väl, men om jag fick önska fritt skulle jag önska att den tog sitt utrymme i chat-delarna istället för trådarna som handlar om något särskilt.

Det kanske alltid varit så här, jag kanske bara ser det mer nu. Kanske behöver jag bara mer paus. När jag mår bättre hoppas jag också hitta tillbaka till den positiva sidan av Buke. För jag ser det trots allt som en stor evighetslång släktträff; vissa funkar man bättre tillsammans med än andra, men alla relationerna bygger en gemenskap :heart.
 
Jag tror att många ogillar att bli kallade för "drev eller mobbing". (Nu är det aldrig någon som skrivit rätt ut att jag har mobbat hen.)
Jag ogillar det för att jag tycker att personen då inte heller ser sitt eget ansvar och att personen då anser sig ha tolkningsföreträde. Dvs personen säger bara att det är jag som har betett mig fel och den ser inte att den kan ha skrivit saker till mig som är sårande.

Så därför tror jag många här ryggar tillbaka när det pratas om att det förekommer mobbing. Jag menar inte att man inte ska prata om det eller inte ta det på allvar.. Men jag upplever det som att vissa säger att "jag tillhör de mobbade, jag får inte vara med, jag tillhör inte innegänget" för att få ha tolkningsföreträde. Dvs det är svårt att bemöta någon som säger sig vara mobbad.
Tillägger bara kort. Jag aspirerar inte på nån plats i "innegänget" och jag vill suktar inte heller efter att få ha tolkningsföreträde. Jag är nöjd med att vara tott - en vanlig bukeanvändare.
 
. Jag har aldrig sett någon individ bli uppmanad att lämna buke utifrån motiveringar som denne är tråkig
Men det är ju klart att du inte har eftersom du inte läser allt. Själv har jag blivit anklagad för att skriva bara skit och man har frågat mig varför jag är här och att jag borde söka mig till nått annat forum tex flash
 
Om du känner dig träffad så varsågod!
Men jag står fast vid att JAG anser att är man så lättstött då bör det vara bättre att inte utsätta sig för att andra kängar till en ,utan att dom kanske inte ens är medvetna om det.
Eller hur , himla fjanterier.
Alla tycker olika , även irl.
Bara att irl vågar inte likamånga säga sina åsikter rakt ut.
Jag gillar buke därför att här får man veta vad folk på riktigt tycker om saker och ting och att alla inte bara mår bra , själv då, jo det är bra tack..
 
ska försöka leta upp det :crazy:. såvida inte moderatorn inte har rensat bort det i dom rensningar som varit här :up:
Specifikt till dig så tror jag väldigt många uppfattar dig som knepig, provokativ och rent utav elak. Jag minns själv hur irriterande jag upplevde dig från början, som du alltid ville ställa till bråk och retas. Jag skriver inte detta för att vara elak eller ge igen på något vis, jag har inget otalt med dig, men jag tror förklaringen till att du upplever dig illa behandlad att folk "ger svar på tal". Kan man klandra någon som upplever att du är taskig med att de returnerar med samma mynt?

Och har man uppfattat en viss person som elak flera gånger så kan det hända att man reagerar starkt på minsta provokation.
[
 
Det har gjorts jämförelser med skola och arbetsplats.
Men Buke är ingen skola eller arbetsplats.
Det jag har menat med mina liknelser inom citattecken, är att en del här tycker att det är de som känner sig mobbade som får lämna forumet - liksom det ibland är i skolan; att det är den mobbade som får byta skola.
 
Men Buke är ingen skola eller arbetsplats.
Det jag har menat med mina liknelser inom citattecken, är att en del här tycker att det är de som känner sig mobbade som får lämna forumet - liksom det ibland är i skolan; att det är den mobbade som får byta skola.
Men vad ska man konkret göra då? Om mobbingen är så allvarlig.
 
Fundera på det ett varv till - är det en specialanpassning att få hacka på folk och framförallt att inte se att det händer?
Tänk ett varv till.
Ska buke säkerställa att ingen hackar på någon så krävs det förhandsmoderering av alla inlägg.
För att ingen ska ta illa vis sig ändå av svaren måste buke fånga upp de som är extra känsliga och göra insatser för att få dessa att klara av att hantera inläggen. Vidare behövs specialinsatser för dem som får sina inlägg bortmodererade konstant så att de kan lära sig att skriva inlägg på en acceptabel nivå.

Sedan behövs det förmodligen massiva reklamkampanjer för att lura hit folk då modererade diskussion är urtråkiga (att få vänta kanske timmar eller dagar innan inlägget hinns med att granskas). Nej jag överdriver inte, det är den typen av insatser som behövs om ingen ska känna sig mobbad av inlägg eller av att de inte får posta.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp