Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Men du jämförde med skola och arbetsplats. Menade du inte det?
Jag förklarade ju redan vad jag menade!
Har jag jämfört med arbetsplats? Då jag skrev om skola var jag noga med att använda citattecken för att ni som läser skulle förstå att det var en liknelse.
""Citattecken" eller "citationstecken" är tecknen ( " " ) man använder för att markera en direkt kommunikation eller citat, för att markera ord och för att visa att ord har en annan betydelse än den vanliga."
Jag använde citattecken för att visa att ett uttryck var en liknelse - kanske fel använt, men för mig jämförbart med det jag svärtat.
 
Jag förklarade ju redan vad jag menade!
Har jag jämfört med arbetsplats? Då jag skrev om skola var jag noga med att använda citattecken för att ni som läser skulle förstå att det var en liknelse.
""Citattecken" eller "citationstecken" är tecknen ( " " ) man använder för att markera en direkt kommunikation eller citat, för att markera ord och för att visa att ord har en annan betydelse än den vanliga."
Jag använde citattecken för att visa att ett uttryck var en liknelse - kanske fel använt, men för mig jämförbart med det jag svärtat.
Sorry det var visst bara skola. Men du kan liksom inte jämföra och sedan när jag gör jämförelsen i praktiken backa. Beskriv vad du menar istället för att bara säga fel, fel fel.

Vad menade du att "skola" har för betydelses, vad ville du med jämförelsen mellan buke och "skola"?
 
Tänk ett varv till.
Ska buke säkerställa att ingen hackar på någon så krävs det förhandsmoderering av alla inlägg.
För att ingen ska ta illa vis sig ändå av svaren måste buke fånga upp de som är extra känsliga och göra insatser för att få dessa att klara av att hantera inläggen. Vidare behövs specialinsatser för dem som får sina inlägg bortmodererade konstant så att de kan lära sig att skriva inlägg på en acceptabel nivå.

Sedan behövs det förmodligen massiva reklamkampanjer för att lura hit folk då modererade diskussion är urtråkiga (att få vänta kanske timmar eller dagar innan inlägget hinns med att granskas). Nej jag överdriver inte, det är den typen av insatser som behövs om ingen ska känna sig mobbad av inlägg eller av att de inte får posta.

Som Tott skriver - medvetenhet.
Både av att saker kan uppfattas som mobbningsliknande, men också att det kan råka se ut så fast inte handla om det.
Att vägra se att det förekommer är ingen lösning. Extremen åt andra hållet som du tar upp faller på sin orimlighet, både av praktiska skäl, men även för att den ändå inte skulle få fatt i särskilt mycket då det är upprepningen med olika sätt att hacka på någon som är det tveksamma beteendet.

Jag skulle föreslå en till del - lyhördhet. Att försöka i någon mån, då menar jag inte att sönderannalysera utan i någon mån försöka känna in hur situationen kan upplevas. Min åsikt där är att de flesta på forumet är bra på det - eller varför inte säga att alla är bra på det i olika grad. Kan vi tillsammans höja lägstanivån har vi kommit långt.

Alla ting ska vara tre - någon som vill bidra med det till den lilla listan?
 
Sorry det var visst bara skola. Men du kan liksom inte jämföra och sedan när jag gör jämförelsen i praktiken backa. Beskriv vad du menar istället för att bara säga fel, fel fel.

Vad menade du att "skola" har för betydelses, vad ville du med jämförelsen mellan buke och "skola"?
Ska du skylla på mig ska du skylla på rätt sak åtminstone
...och jag tror nog du förstår exakt vad jag menar med att "den mobbade måste byta skola" i jämförelse med buke. Fundera på det ett varv till, för att låna @ptr :s utryck.
 
Som Tott skriver - medvetenhet.
Både av att saker kan uppfattas som mobbningsliknande, men också att det kan råka se ut så fast inte handla om det.
Att vägra se att det förekommer är ingen lösning. Extremen åt andra hållet som du tar upp faller på sin orimlighet, både av praktiska skäl, men även för att den ändå inte skulle få fatt i särskilt mycket då det är upprepningen med olika sätt att hacka på någon som är det tveksamma beteendet.

Jag skulle föreslå en till del - lyhördhet. Att försöka i någon mån, då menar jag inte att sönderannalysera utan i någon mån försöka känna in hur situationen kan upplevas. Min åsikt där är att de flesta på forumet är bra på det - eller varför inte säga att alla är bra på det i olika grad. Kan vi tillsammans höja lägstanivån har vi kommit långt.

Alla ting ska vara tre - någon som vill bidra med det till den lilla listan?
Nu pratar du om ett forum, hur får du forumet "lyhört". Lejonparten har inte ens öppnat denna tråden.

Det är ingen som påstår att det inte finns problem, jag protesterat mot att bukefalos är att forum för nätmobbing, att var och varannan tråd slutar med trams och därmed är oattraktivt och att ingen någonsin skulle bli lockade att hänga här och liknade överdrifter.

Det finns problem, en del som tidvis känner sig påhoppade och det finns konflikter och som sagt för många år sen såg jag även trakasserier/mobbing (en grupp personer förföljde en användare och trakasserade henne - och ja det vidtogs åtgärder från forumets sida).

Jag vet faktiskt inte hur man ska lösa att en del inte är eniga om modereringsnivån och att alla övertramp inte upptäcks (eller upptäcks sent). Ändras modereringsnivån kommer andra att bli missnöjda och och jag tvivlar att Gunnar har ekonomi till att sätta folk att läsa allt. Det är liksom ett olösligt problem när intressen går emot varandra.
 
Jag vet faktiskt inte hur man ska lösa att en del inte är eniga om modereringsnivån och att alla övertramp inte upptäcks (eller upptäcks sent). Ändras modereringsnivån kommer andra att bli missnöjda och och jag tvivlar att Gunnar har ekonomi till att sätta folk att läsa allt. Det är liksom ett olösligt problem när intressen går emot varandra.
Måste modereringsnivån ändras? Kan inte vi alla ta ett större ansvar över vad vi själva skriver? Kan inte vi alla tänka till lite mera innan vi skriver? Kan inte vi alla vara medvetna om att vi alla här inne reagerar olika på olika saker - alla är olika känsliga? Kan inte vi alla vara lite mera lyhörda? Kan inte vi alla visa liter mera hänsyn till olika personer och personligheter? Kan inte vi alla försöka låta bli att skriva det som vi vet att kanske inte är så bra och som inte gynnar någon?
Vi kan väl börja vi som läser i tråden? ...och jag tror det är långt flera än de som skriver här.
 
Nu pratar du om ett forum, hur får du forumet "lyhört". Lejonparten har inte ens öppnat denna tråden.

Vill bara i all välmening påpeka att det inte är hela forumet som hänger här på Vuxna. Användarantalet avser ju samtliga underforum. Jag är tämligen säker på att de som hänger på t.e.x Hund eller andra specialforum inte ramlar in här och skriver massor med inlägg.
Har t.e.x en vän på Katt, hon är aldrig här och har inte skrivit nåt heller.
 
Vill bara i all välmening påpeka att det inte är hela forumet som hänger här på Vuxna. Användarantalet avser ju samtliga underforum. Jag är tämligen säker på att de som hänger på t.e.x Hund eller andra specialforum inte ramlar in här och skriver massor med inlägg.
Har t.e.x en vän på Katt, hon är aldrig här och har inte skrivit nåt heller.

Fast en hel del hänger på flera underforum.
 
Ska du skylla på mig ska du skylla på rätt sak åtminstone
...och jag tror nog du förstår exakt vad jag menar med att "den mobbade måste byta skola" i jämförelse med buke. Fundera på det ett varv till, för att låna @ptr :s utryck.
Jag ser att du är arg och tror att jag driver med dig, det är inte sant. Jag förstår ärligt inte vad du menar med "skola" här.

Det här är ett praktexempel på vad som händer när någon känner sig påhoppad. En person försöker förstå och den andra blir förbannad och tror att man driver med henne. Det blir kanske en kamp med en massa likes osv.

Samtidigt så talar du om att visa mer hänsyn. Tänk lite själv, tolkade du mina inlägg positivt? Tar du ett ansvar för att få diskussionen och flyta och att får din samtalspartner att känna sig bekväm?

Hur menar du att jag ska uttrycka mig för att få dig att inse att jag inte förstår vad du menar med "skola", det hjälper inte att bara tala om att jag vet. Jag drog mitt exempel för att visa dig hur omöjligt det var att jämföra med en "skola" jag tolkade inte skola bokstavligt utan mer att om man skulle se bukefalos som en skola men att man givetvis inte har en fysisk skola med lärare eller så utan principen skola. Uppenbarligen tolkade jag dig fel men utan din hjälp kan jag inte förstå vad du egentligen menar.
 
Senast ändrad:
Vill bara i all välmening påpeka att det inte är hela forumet som hänger här på Vuxna. Användarantalet avser ju samtliga underforum. Jag är tämligen säker på att de som hänger på t.e.x Hund eller andra specialforum inte ramlar in här och skriver massor med inlägg.
Har t.e.x en vän på Katt, hon är aldrig här och har inte skrivit nåt heller.
Jag vill i all välmening fråga om inte andra underforum är en del av bukefalos och troligen har samma problem och då undrar jag varför du inte räknar dem? Menar du att man bara kan hänga på ett underforum och det är isolerade skott mellan dem eller hur tänker du?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Måste modereringsnivån ändras? Kan inte vi alla ta ett större ansvar över vad vi själva skriver? Kan inte vi alla tänka till lite mera innan vi skriver? Kan inte vi alla vara medvetna om att vi alla här inne reagerar olika på olika saker - alla är olika känsliga? Kan inte vi alla vara lite mera lyhörda? Kan inte vi alla visa liter mera hänsyn till olika personer och personligheter? Kan inte vi alla försöka låta bli att skriva det som vi vet att kanske inte är så bra och som inte gynnar någon?
Vi kan väl börja vi som läser i tråden? ...och jag tror det är långt flera än de som skriver här.
Hur menar du att vi ska ta ett större ansvar för vad vi skriver. Ja det är fina ord men hur blir det i praktiken? Hur ska det tillämpas? Vi alla, är det alla som råkar läsa ditt inlägg? Elelr vilka är vi?
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 768
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp