Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Från nålade tråden:
1. för fram dina åsikter om ämnet, inte dina åsikter om åsiktsmotståndaren
2. tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum
4. att en person har en annan åsikt än dig är helt tillåtet
5. att en person envist framhävdar att den har en annan åsikt än dig är också tillåtet
6. om någon säger att din åsikt är rasistisk eller att den framstår som bitter så är det tillåtet
7. om någon kallar dig eller någon annan för rasist, idiot, bitterfitta el liknande så är det inte tillåtet, och ska anmälas till moderator via länken Rapportera under inlägget

/moderatorn
 
Från nålade tråden:
1. för fram dina åsikter om ämnet, inte dina åsikter om åsiktsmotståndaren
2. tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum
4. att en person har en annan åsikt än dig är helt tillåtet
5. att en person envist framhävdar att den har en annan åsikt än dig är också tillåtet
6. om någon säger att din åsikt är rasistisk eller att den framstår som bitter så är det tillåtet
7. om någon kallar dig eller någon annan för rasist, idiot, bitterfitta el liknande så är det inte tillåtet, och ska anmälas till moderator via länken Rapportera under inlägget

/moderatorn
Tack för punkt 7. Det ska väl ändå få slut på eländet jag fått stå ut med
 
Tack för punkt 7. Det ska väl ändå få slut på eländet jag fått stå ut med

Du känner aldrig att du är fyrkantig mot andra? Utan det är bara andra som hackar på dig, och det finns aldrig fog för att bemöta dina åsikter? Du uttrycker dig aldrig främlingsfientligt eller nedvärderande?
Du och @Lampan har en del gemensamt känns det som.
Åter; varför är du på buke om det är så hemskt? Det är ju helt frivilligt.
 
Jag tycker att mycket också handlar om hur man uttrycker sig. Jag har tänkt på det i trådar som handlar om städning, matlagning etc.
Där är det skillnad att tex skriva att:
"Jag förstår verkligen inte hur svårt det kan vara att hålla snyggt och förstår inte hur andra kan välja att leva i smuts. Jag har skinande blankt och snyggt och städar varje dag plus att jag har heltidsjobb, fem barn etc.

Istället för att säga att jag städar varje dag för det gillar jag.
 
3, upplevelsen av mobbing ges alltid tolkningsföreträde till den som känner sig utsatt. Jag kan säga att jag förstår varför TS känner sig som den gör. Personen kännde sig utsatt av påhopp (mer om detta nedan), försökte få stöd av moderator. Moderatorn läste inte tråd/inlägg på samma sätt som TS och tyckte inte att inlägg behövde tas bort/editeras. TS kännde sig då ännu mer utsatt.
Det fungerar inte i praktiken. Om någon upplever sig mobbad så gör det de givetvis men man är inte objektivt mobbade för det. Man blir mobbare för att man just mobbar, inte för att någon upplever det så. Vissa personer är mycket känsliga och upplever i stort sett allt som mobbning, medan andra är hårdhudade och allt rinner av.

Ett forum kan inte modereras utifrån att folk upplever sig mobbade, gränserna kanske inte är "korrekta" här på Buke men de måste för att respekteras bygga på någon slags förutsägbarhet om ungefär var gränsen går och vara någotsånär lika. Det funkar inte att de bygger på att "känner sig någon mobbad så rensar vi så denne känner sig bekväm igen och eventuellt stänger av "syndaren" så det blir lugnt". Det blir en mycket subjektiv och konstig moderering där det som är okej en dag är förbjudet nästa men en vecka senare gr det 3 månaders avstängning och två veckor senar är okej igen. Allt beroende på känsligheten på deltagarna i diskussionen.
 
Det fungerar inte i praktiken. Om någon upplever sig mobbad så gör det de givetvis men man är inte objektivt mobbade för det. Man blir mobbare för att man just mobbar, inte för att någon upplever det så. Vissa personer är mycket känsliga och upplever i stort sett allt som mobbning, medan andra är hårdhudade och allt rinner av.

Ett forum kan inte modereras utifrån att folk upplever sig mobbade, gränserna kanske inte är "korrekta" här på Buke men de måste för att respekteras bygga på någon slags förutsägbarhet om ungefär var gränsen går och vara någotsånär lika. Det funkar inte att de bygger på att "känner sig någon mobbad så rensar vi så denne känner sig bekväm igen och eventuellt stänger av "syndaren" så det blir lugnt". Det blir en mycket subjektiv och konstig moderering där det som är okej en dag är förbjudet nästa men en vecka senare gr det 3 månaders avstängning och två veckor senar är okej igen. Allt beroende på känsligheten på deltagarna i diskussionen.

Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.

Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.

Och ja. Vissa är mycket känsligare än andra.

Men:

Nej, vi behöver inte göra alla till lags och nej, vi behöver inte moderera tills allt blir enhörningar och små blå fåglar. Jag tycker inte ens att vi bör göra det. Men vi behöver förstå varför vissa kanske känner sig påhoppade (om de är det eller inte lämnar jag därhän) i vissa fall. Inte för att stänga av 'syndarna' utan att man kanske, ibland, i sitt argumenterande, behöver säga "jag är emot din åsikt, inte dig som person"**, för att påminna någon, som är upprörd, vad som egentligen argumenteras.

Detta skall inte ligga på moderatorerna, utan på alla oss som diskuterar och deltar i dessa forum. Igen: det betyder inte att alla måste tycka samma eller på något sätt bara skall skriva om enhörningar och blå fåglar.

Jag försöker föra fram åsikten att vi behöver förstå att olika personer känner olika, och tar åt sig på olika sätt, och vi behöver respektera detta.

*Mobbad skall ju vara någon form av konsekvent retande under längre tid.

** Absolut inte ordagrant.
 
Gillaknappen finns irl också. Om man diskuterar på ett stormöte tex är det väl uppenbart vad de som är tysta anser för det mesta. Mmmm ljud och nickanden. Vissa personer är även där väldigt populära och får medhåll pga gamla meriter status och för att de är goa snälla kloka och populära. Vissa blir aldrig lyssnade på eller tagna på allvar eftersom att de anses korkade och udda.
Och vissa personer angriper man bara inte vad de än säger typ.
Är jag ensam om att leva i den här världen?
Jag upplever det i verkliga livet men inte alls så mycket på Buke. Ofta så kollar man inte ens vem som skriver, inte jag i vart fall, innan man klickar dit ett like.

Ja det finns ett visst mått av igenkänning och vissa användare vars åsikter man ofta gillar och respekterar, och kanske tänker sig för lite mer när man svara. Det går inte att undvika att folk skapar relationer. Relationer skapar man dock med en minoritet av användarna här, i vart fall någon som är mer än extremt ytligt igenkännande. Jag ser det inte som någon risk att folk blir mobbade för att man inte har en relation. Däremot så är det någon som mest hela tiden har radikalt andra åsikter och man dessutom ofta kraschar med så är det en uppenbar risk att man i framtiden inte håller med personen.

Är det mobbing att ha olika åsikter? Personligen har jag svårt att se det som mobbing. Det utesluter inte att det förekommit, att folk förföljt vissa användare, jag har sett det men knappast med hjälp av att lika inlägg, då handlar det om inläggen i sig och personliga påhopp, det är inte tillåtet på Buke.

Faktum är att jag i en diskussion kan ha merparten emot mina åsikter och i en annan så håller merparten med mig och då ofta samma personer. Det är lite udda om personerna mellan trådar som kanske pågår samtidigt skulle mobba mig i den ena och hjälpa mig att mobba i den andra.
 
Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.

Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.

Och ja. Vissa är mycket känsligare än andra.
Jag trodde mig bekräfta just den biten, att man känner det man känner, det kan ingen ta ifrån en

Men:

Nej, vi behöver inte göra alla till lags och nej, vi behöver inte moderera tills allt blir enhörningar och små blå fåglar. Jag tycker inte ens att vi bör göra det. Men vi behöver förstå varför vissa kanske känner sig påhoppade (om de är det eller inte lämnar jag därhän) i vissa fall. Inte för att stänga av 'syndarna' utan att man kanske, ibland, i sitt argumenterande, behöver säga "jag är emot din åsikt, inte dig som person"**, för att påminna någon, som är upprörd, vad som egentligen argumenteras.

Detta skall inte ligga på moderatorerna, utan på alla oss som diskuterar och deltar i dessa forum. Igen: det betyder inte att alla måste tycka samma eller på något sätt bara skall skriva om enhörningar och blå fåglar.

Jag försöker föra fram åsikten att vi behöver förstå att olika personer känner olika, och tar åt sig på olika sätt, och vi behöver respektera detta.

*Mobbad skall ju vara någon form av konsekvent retande under längre tid.

** Absolut inte ordagrant.
Nu talar vi om ett forum med massor av olika erfarenheter. en del skriver redan som du föreslår medan andra har problem med att visa empati. Vissa är stammisar sedan 20 år och har skrivit 1000-tals inlägg medan andra är nya eller sporadiska skribenter. Det går liksom inte att diktera för alla hur de ska göra. och frågan om det ens är optimalt om alla gör som du föreslår. En del skulle säkert uppfatta det direkt negativt och mästrande.
 
Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.

Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.

Och ja. Vissa är mycket känsligare än andra.

Men:

Nej, vi behöver inte göra alla till lags och nej, vi behöver inte moderera tills allt blir enhörningar och små blå fåglar. Jag tycker inte ens att vi bör göra det. Men vi behöver förstå varför vissa kanske känner sig påhoppade (om de är det eller inte lämnar jag därhän) i vissa fall. Inte för att stänga av 'syndarna' utan att man kanske, ibland, i sitt argumenterande, behöver säga "jag är emot din åsikt, inte dig som person"**, för att påminna någon, som är upprörd, vad som egentligen argumenteras.

Detta skall inte ligga på moderatorerna, utan på alla oss som diskuterar och deltar i dessa forum. Igen: det betyder inte att alla måste tycka samma eller på något sätt bara skall skriva om enhörningar och blå fåglar.

Jag försöker föra fram åsikten att vi behöver förstå att olika personer känner olika, och tar åt sig på olika sätt, och vi behöver respektera detta.

*Mobbad skall ju vara någon form av konsekvent retande under längre tid.

** Absolut inte ordagrant.
Jag tänker att det är både och. Dvs sändaren får tänka till men sen kan man också som mottagare välja hur man vill tolka saker. Väljer jag att tro att den som skriver är sur eller väljer jag att tro att den vill mig väl?

Jag kan ofta se hur missförstånd uppstår här på sidan. Tex någon skriver och hen kanske uttrycker sig något klumpigt. Mottagaren väljer i sin tur att tolka det som att sändaren vill vara taskig.

Det är ju hela tiden en balansgång och där jag ser att om någon skriver två identiska meddelanden till två personer kommer de uppfatta meddelandet helt olika utifrån den person de är och vilka erfarenheter de har.
 
Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.

Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.

Visserligen. Men det betyder inte att andra retar/mobbar någon bara för att den personen känner så. Personen har rätt till sin känsla och något i situationen bör förändras - i många fall ska den förändringen ske hos de som får någon att känna sig utsatt, men det är inte självklart. I en del fall kanske en förändring bör ske hos båda sidor. I fallet med ett nätforum kan den bästa lösningen ofta vara att den som känner sig retad avstår från att vara där.

Nej, jag ursäktar inte mobbing. Ett retat barn ska inte behöva "tuffa till sig" eller bli som alla andra för att bli accepterad. Jag diskuterar framför allt utifrån relationer mellan vuxna, inte minst på nätet där jag ser folk anklaga varandra för mobbing i alla möjliga och omöjliga sammanhang i diskussioner.
 
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum

För att det här ska stämma måste det också efterlevas. Men modererar man inte bort såna inlägg, så spelar det ingen roll vad för regler man sätter upp.

Som ett exempel, en tråd för inte så länge sen där en tonåring hade funderingar över hur mycket hen behövde göra hemma vs hur mycket hen orkade, när det också skulle skötas häst. Ts där blev aldrig otrevlig mot någon, men blev kallad både det ena och det andra. Fast hen bara var ett barn som frågade om råd. Det tyckte jag iaf var förbannat ynkligt, och inte blev tråden modererad heller!

Någon frågade tidigare här hur man vet om man är populär:
Om det finns två polariserade åsikter i en tråd, och den ena sidan börjar förlöjliga sina åsiktsmotståndare, griper efter halmdockor och tramsar runt- men tillåts göra det ivrigt påhejade- då vet man att det är den populära skaran.
Om en grupp meningsmotståndare som inte är populära gör detsamma så blir de åthutade eller modererade.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 770
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp