Hemska tankeJag antar att det skulle innebära att vi fick logga in med personnummer och BankID. Typ som att hänga på Skatteverket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hemska tankeJag antar att det skulle innebära att vi fick logga in med personnummer och BankID. Typ som att hänga på Skatteverket.
Tack för punkt 7. Det ska väl ändå få slut på eländet jag fått stå ut medFrån nålade tråden:
1. för fram dina åsikter om ämnet, inte dina åsikter om åsiktsmotståndaren
2. tala inte om för åsiktsmotståndaren vad den tycker, om du ändå måste så skriv "jag uppfattar att du tycker så här, stämmer det"
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum
4. att en person har en annan åsikt än dig är helt tillåtet
5. att en person envist framhävdar att den har en annan åsikt än dig är också tillåtet
6. om någon säger att din åsikt är rasistisk eller att den framstår som bitter så är det tillåtet
7. om någon kallar dig eller någon annan för rasist, idiot, bitterfitta el liknande så är det inte tillåtet, och ska anmälas till moderator via länken Rapportera under inlägget
/moderatorn
För det behöver jag inteFör att få stopp på anklagelserna så får du väl skriva något annat som dementerar dem?
Det betyder bara att man inte är "kändis" eller med i bukemaffianSedan är det ju så att bara för man får mothugg i en diskussion så betyder det inte att man blir näthatad eller mobbad.
Tack för punkt 7. Det ska väl ändå få slut på eländet jag fått stå ut med
Då får dom lära sig respektera det nya nuGlöm bara inte punkt 6. Ibland blandar folk ihop dem.
Du har så rätt i detta. Du är en av dom jag verkligen skulle vilja träffa irl. För jag blir inte klok på dig. Du kan vara så hemskt elak och verkligen trakassera folk. Men mobbing är du emot.Jo men det får ju aldrig mynna ut i mobbning
Tack för punkt 7. Det ska väl ändå få slut på eländet jag fått stå ut med
För en tråd som handlar om huruvida gilla-knappen leder till nätmobbning eller inte så innehåller denna tråd ofantligt många likes.
Det måste vara någon typ av rekord här.
Det fungerar inte i praktiken. Om någon upplever sig mobbad så gör det de givetvis men man är inte objektivt mobbade för det. Man blir mobbare för att man just mobbar, inte för att någon upplever det så. Vissa personer är mycket känsliga och upplever i stort sett allt som mobbning, medan andra är hårdhudade och allt rinner av.3, upplevelsen av mobbing ges alltid tolkningsföreträde till den som känner sig utsatt. Jag kan säga att jag förstår varför TS känner sig som den gör. Personen kännde sig utsatt av påhopp (mer om detta nedan), försökte få stöd av moderator. Moderatorn läste inte tråd/inlägg på samma sätt som TS och tyckte inte att inlägg behövde tas bort/editeras. TS kännde sig då ännu mer utsatt.
Det fungerar inte i praktiken. Om någon upplever sig mobbad så gör det de givetvis men man är inte objektivt mobbade för det. Man blir mobbare för att man just mobbar, inte för att någon upplever det så. Vissa personer är mycket känsliga och upplever i stort sett allt som mobbning, medan andra är hårdhudade och allt rinner av.
Ett forum kan inte modereras utifrån att folk upplever sig mobbade, gränserna kanske inte är "korrekta" här på Buke men de måste för att respekteras bygga på någon slags förutsägbarhet om ungefär var gränsen går och vara någotsånär lika. Det funkar inte att de bygger på att "känner sig någon mobbad så rensar vi så denne känner sig bekväm igen och eventuellt stänger av "syndaren" så det blir lugnt". Det blir en mycket subjektiv och konstig moderering där det som är okej en dag är förbjudet nästa men en vecka senare gr det 3 månaders avstängning och två veckor senar är okej igen. Allt beroende på känsligheten på deltagarna i diskussionen.
Jag upplever det i verkliga livet men inte alls så mycket på Buke. Ofta så kollar man inte ens vem som skriver, inte jag i vart fall, innan man klickar dit ett like.Gillaknappen finns irl också. Om man diskuterar på ett stormöte tex är det väl uppenbart vad de som är tysta anser för det mesta. Mmmm ljud och nickanden. Vissa personer är även där väldigt populära och får medhåll pga gamla meriter status och för att de är goa snälla kloka och populära. Vissa blir aldrig lyssnade på eller tagna på allvar eftersom att de anses korkade och udda.
Och vissa personer angriper man bara inte vad de än säger typ.
Är jag ensam om att leva i den här världen?
Jag trodde mig bekräfta just den biten, att man känner det man känner, det kan ingen ta ifrån enVilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.
Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.
Och ja. Vissa är mycket känsligare än andra.
Nu talar vi om ett forum med massor av olika erfarenheter. en del skriver redan som du föreslår medan andra har problem med att visa empati. Vissa är stammisar sedan 20 år och har skrivit 1000-tals inlägg medan andra är nya eller sporadiska skribenter. Det går liksom inte att diktera för alla hur de ska göra. och frågan om det ens är optimalt om alla gör som du föreslår. En del skulle säkert uppfatta det direkt negativt och mästrande.Men:
Nej, vi behöver inte göra alla till lags och nej, vi behöver inte moderera tills allt blir enhörningar och små blå fåglar. Jag tycker inte ens att vi bör göra det. Men vi behöver förstå varför vissa kanske känner sig påhoppade (om de är det eller inte lämnar jag därhän) i vissa fall. Inte för att stänga av 'syndarna' utan att man kanske, ibland, i sitt argumenterande, behöver säga "jag är emot din åsikt, inte dig som person"**, för att påminna någon, som är upprörd, vad som egentligen argumenteras.
Detta skall inte ligga på moderatorerna, utan på alla oss som diskuterar och deltar i dessa forum. Igen: det betyder inte att alla måste tycka samma eller på något sätt bara skall skriva om enhörningar och blå fåglar.
Jag försöker föra fram åsikten att vi behöver förstå att olika personer känner olika, och tar åt sig på olika sätt, och vi behöver respektera detta.
*Mobbad skall ju vara någon form av konsekvent retande under längre tid.
** Absolut inte ordagrant.
Jag tänker att det är både och. Dvs sändaren får tänka till men sen kan man också som mottagare välja hur man vill tolka saker. Väljer jag att tro att den som skriver är sur eller väljer jag att tro att den vill mig väl?Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.
Om man blir retad/mobbad* (om vi skall vara slarviga med definitionen av mobbad) ÄR ALLTID HUR DEN UTSATTE KÄNNER. Du kan inte säga till någon annan vad den känner eller inte känner. Eller hur de bör/inte bör känna.
Och ja. Vissa är mycket känsligare än andra.
Men:
Nej, vi behöver inte göra alla till lags och nej, vi behöver inte moderera tills allt blir enhörningar och små blå fåglar. Jag tycker inte ens att vi bör göra det. Men vi behöver förstå varför vissa kanske känner sig påhoppade (om de är det eller inte lämnar jag därhän) i vissa fall. Inte för att stänga av 'syndarna' utan att man kanske, ibland, i sitt argumenterande, behöver säga "jag är emot din åsikt, inte dig som person"**, för att påminna någon, som är upprörd, vad som egentligen argumenteras.
Detta skall inte ligga på moderatorerna, utan på alla oss som diskuterar och deltar i dessa forum. Igen: det betyder inte att alla måste tycka samma eller på något sätt bara skall skriva om enhörningar och blå fåglar.
Jag försöker föra fram åsikten att vi behöver förstå att olika personer känner olika, och tar åt sig på olika sätt, och vi behöver respektera detta.
*Mobbad skall ju vara någon form av konsekvent retande under längre tid.
** Absolut inte ordagrant.
Och om det är sant är det kanske inte ens en förolämpning? Man får ju anta att folk skriver vad de tycker och en del personer ÄR misogyna rasister.Sedan är det ju så att bara för man får mothugg i en diskussion så betyder det inte att man blir näthatad eller mobbad.
Att bli kallad misogyn rasist är eventuellt en förolämpning. Fortfarande inte näthat.
Vilket inte riktigt var det jag menade. Men tydligen var jag oklar.
3. även om åsiktsmotståndaren är en idiot så är det aldrig ok att skriva det i detta forum