Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

ina_dance5.gif
Är det en Buketräff?
 
Nej, och det förstår jag.
Eftersom viljan till reflektion över upplevelsen verkar vara ganska frånvarande.

Jag tycker att @labb brukar uttrycka sig på ett sakligt sätt, men i känsloladdade trådar är det väldigt få användare som har förmågan att se det objektiva, och går i stället igång på det av läsaren intolkade innehållet.

Där tycker man olika. En användare som någon uppfattar som saklig uppfattar någon annan helt annorlunda. Sen klarar en del att hålla sig på rätt sida gärdsgården och en del sätter en ära i att trampa över.


Jag imponeras av de som säger att de kan läsa alla inlägg helt objektivt och knappt noterar vem som skrivit. Jag kommer ihåg många, noterar individuella åsikter, stilistiska grepp och diskussionstekniker.
Jag trycker glatt på gilla över en snygg formulering likaväl som åsikt och noterar mentalt om det är något jag kan använda själv yrkesmässigt (då jag jobbar med text i olika form).
 
Oj b
Jag tycker faktiskt inte det, inte i det här fallet i alla fall. Jag upplever det inte som att @Hyacinth skriver BARNET för att reta upp folk, jag har tolkat det som att det är ordet hen föredrar att använda om sitt barn. Det tycker jag att man kan acceptera, och jag tycker inte att hen ska behöva sluta med det bara för att vissa stör sig på det. (Drar mig till minnes ordet "jällefall" som användaren valde att fortsätta säga trots påpekanden om att det var svårförståeligt... :p)
Oj jag har läst några trådar om barnet " och alltid upplevt det som lite internt skämt bara :)
Brukar själv inte vara aktiv och skriva. Men läser en del :)
Angående populära som vissa är förbannade på , är inte det helt enkelt att vissa lägger mycket tid på att skriva och då blir de mer igenkända bara ?
Uppskattar de som tar sig tid och skriva jag.
De är inget drev.
Tänk att de tar sin fritid och hjälper andra ofta.
 
Alltså, det är ett ganska tufft klimat på buke måste jag säga. Många, säkert inklusive jag, är ganska tuffa i sitt sätt att diskutera vilket inte nödvändigtvis betyder att man blir otrevlig. Sitter man då i underläge i diskussionen, dvs ensam om sina åsikter (åtminstone utåt) svider det om man är den typen. Been there. Där har man dock ett val att lämna diskussionen vilket jag tycker är den bästa lösningen för mig.

Det jag ser som ett stort problem är när man varit oense ett par gånger och någon i nästa tråd skriver något i stil med "varför ska du alltid /.../?". Det tar ju massor med tid att snygga till sitt nick efter att ha skrivit något som inte passar ett par gånger. Det var inte länge sedan jag såg det sist och jag tror att personen det gällde tog illa vid sig faktiskt. Såhär i efterhand borde jag kanske ha rapporterat det.
 
Men måste man inte skilja på den virituella världen och verkligheten? I verkligheten så ska man skärpa sig och aldrig behandla någon illa, men det här är en virituell värld.
Men nu är det så här att lagstiftaren håller på att titta just på näthat och att sociala medier kommer att likställas med verkliga livet. Så inom en snar framtid kan det bli straffbart att näthata
 
Jag jämför med mig själv, jag, som mobbats allvarligt i över halva mitt liv. Jag passade inte in i den skolvärlden där mobbningen skedde. Hade samma liknande skett här hade jag helt enkelt sett mig om efter ett annat forum som passar mig bättre.
Men just det där att den som blir mobbad ska flytta på sig det gick an förr i tiden. Numera har både skola och arbetsplatser fått så mycket skit att dom tvingats göra precis tvärt om dvs dom som mobbar får flytta på sig. För det måste ju vara fel att den som blir mobbad ska flytta på sig om den inte trivs på ett ställe oavsett om det är i verkligeten eller på internet
 
Men nu är det så här att lagstiftaren håller på att titta just på näthat och att sociala medier kommer att likställas med verkliga livet. Så inom en snar framtid kan det bli straffbart att näthata
Ja det säger jag inget emot. Jag hävdar däremot att man som deltagare i ett forum måste vara beredd på att den man diskuterar med kanske bara gör det för att driva med dig och är inte seriös i sina inlägg.
 
Men just det där att den som blir mobbad ska flytta på sig det gick an förr i tiden. Numera har både skola och arbetsplatser fått så mycket skit att dom tvingats göra precis tvärt om dvs dom som mobbar får flytta på sig. För det måste ju vara fel att den som blir mobbad ska flytta på sig om den inte trivs på ett ställe oavsett om det är i verkligeten eller på internet
Men på ett jobb har man kanske inte möjligheten att flytta sig, där ska arbetsgivaren agera. Men det här är ett gratis forum på nätet som man är medlem i frivilligt. Det är en jäkla skillnad.
 
Men på ett jobb har man kanske inte möjligheten att flytta sig, där ska arbetsgivaren agera. Men det här är ett gratis forum på nätet som man är medlem i frivilligt. Det är en jäkla skillnad.
Jo men det var så jag menade att arbetsgivaren ska agera och flytta den som mobbar om denne inte tar en varning på allvar
 
Jo men det var så jag menade att arbetsgivaren ska agera och flytta den som mobbar om denne inte tar en varning på allvar
Självklart. Men samma går inte att kräva av anonyma personer på ett forum. Man kan banna på kort eller lång tid, men vill antagonisten komma tillbaka så finner hen ett sätt att göra det.
 
Självklart. Men samma går inte att kräva av anonyma personer på ett forum. Man kan banna på kort eller lång tid, men vill antagonisten komma tillbaka så finner hen ett sätt att göra det.
Men det det där tror jag lagstiftaren kommer att lösa när det kommer till just näthat och mobbning.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 771
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp