Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Det där handlar nog mer om att på Buke möts folk från olika sociala sammanhang som inte skulle talas vid i vanliga fall. Om någon i mina sammanhang IRL kallade nån för efterbliven för att de trampat i klaveret så skulle reaktionen bli ungefär som på Buke, folk skulle verkligen reagera och ta avstånd. Man skulle definitivt inte garva rått åt varann och ge igen. Möts man sen på nätet, så blir det förstås krockar, för att man följer olika sociala normer.
Jo så är det, det sociala spelet pågår ju hela tiden och jag har också vänner som inte skulle ta det så bra, medans andra i vänkretsen (bla. närmaste grannarna) ingår i kasta-skit-på-varann-klubben men på ett hjärtligt sätt.
 
Jag tycker faktiskt inte det, inte i det här fallet i alla fall. Jag upplever det inte som att @Hyacinth skriver BARNET för att reta upp folk, jag har tolkat det som att det är ordet hen föredrar att använda om sitt barn. Det tycker jag att man kan acceptera, och jag tycker inte att hen ska behöva sluta med det bara för att vissa stör sig på det. (Drar mig till minnes ordet "jällefall" som användaren valde att fortsätta säga trots påpekanden om att det var svårförståeligt... :p)
Jag vet att jag fick höra det av folk på Fb när jag skrev att barnet och jag skulle göra nåt.
Men vadå. För mig var det ett sätt att anonymisera min dotter då jag inte ville att det skulle bli för mycket av henne på mitt Fb.
Nu när hon är större kan hon välja själv.
Att skriva barnet med stora bokstäver kan jag förstå också.
Varför störa sig på sånt man ändå inte kan påverka i nån nämnvärd grad.
Jag borde ha ett nästintill perfekt skriftspråkade på grund av mitt yrke.
Tyvärr råkade jag ut för en hel del saker och nu orkar jag inte hålla stilen alltid.
Prioriterar inte direkt att skriva grammatiskt korrekt här utan där det verkligen behövs.
Mer än så orkar inte min hjärna med.
Ser ibland inlägg på Fb som jag inte ens kan förstå vad det handlar om.
Jag ignorerar dem och läser de jag kan förstå istället.
Finns så mycket man kan lägga energi på i stället.
 
Men alltså. Jag har nu läst VARJE inlägg i hela den här tråden. Hela inläggen dessutom.

Jag upplever att de som klagar mest här i tråden anser att det är några få som är "drevet" och "de otrevliga". Tydligen är det också ett flertal personer som irriterar sig på dessa få. Varför inte prata ihop sig lite, skriva ett välformulerat meddelande till någon moderator (kanske Gunnar, som ju äger bukefalos, om nu alla moderatorer är dumma) och helt enkelt berätta om sina upplevelser. Jag tror inte att Gunnar vill att folk ska tycka illa om ett forum han skapat, tvärt om. Därför lär han vara intresserad om det är så att en grupp bukefalister beter sig så illa att flera andra lämnar forumet.

Skriv vilka som beter sig illa, hur de gör det, länka till inlägg som visar det hela, visa så övertydligt som möjligt att något är fel med hur de här personerna bryr sig.

Om ni gör det, då finns ju en klar möjlighet till förbättring. Det är svårt annars, framförallt när det aldrig här blir speciellt tydligt vilka som beter sig illa och var de skriver dumheterna. Det är ju hela tiden "någonstans, ni får leta själva", vilket är helt onödigt att skriva eftersom vi tydligen är många som är för dumma/blinda för att kunna se de här inläggen. Vi behöver alltså få direkta länkar. Vi vill ju förstå, men vi ges alltså ingen möjlighet till detta. Då kommer inget heller att förändras.

Om de som upplever sig dåligt behandlade inte vill göra något seriöst för att få till en förbättring, om de personerna bara vill skriva om hur dumma alla andra är i största allmänhet... Är det inte betydligt mer givande att skriva på andra forum då? De som skriver mest här är nog de som faktiskt trivs utmärkt med det klimat som är här. De ändrar sig inte "bara för sakens skull" utan först om en förändring känns motiverad.
 
Håller med @Red_Chili i inlägget ovan. Har också läst vartenda inlägg i tråden nu och förstår faktiskt inte hur dessa användare tänker sig att det ska kunna bli någon förändring när de inte kan visa var det sker utan bara skriva ATT det sker. Men "ingen" annan ser det, så då måste man ju få bli visad det? :confused: Hur ska annars en förändring kunna ske? För mig känns det ju mer som att personerna bara vill få gnälla, inte få någon förändring...
 
Jag trodde jag hängde med ganska väl men nu är jag lost, hur gick diskussion om gilla knappen = nätmobbing till någonting om barnet eller BARNET?

Jag kan inte ens göra som @et_flickan och titta på NHL eftersom hockey inte existerar för mig just nu.

Fuck Bruins, Tampa och Toronto. Och naturligtvis vinner leafs (och ok, lill-nylllet!) men bruins och bolts är på väg till OT, FL likaså och Senators vinner mot Canucks. FML
 
Jag fattar inte hur ni inte kan märka det, eller så vill man inte se?
Eller så hanterar man det sakligt och med fakta.
Vad är det som du egentligen hakar upp dig på?
Helt ärligt så är det nog ingen som har blivit så påhoppad som jag har på det här forumet.
Det fanns en tid då det verkade att vara en hobby för många att försöka knäcka Inte_Ung.
Men sådant får man ju hantera.
Tyvärr så blev jag arg på det hela emellanåt så att jag blev bannad.
Men det var ju mitt problem.
 
Ett annat sätt som är mycket effektivt är att tydligt tala om att man minsann inte kan förstå hur någon menar eller tänker. Gärna med hänvisning till att vederbörande bör läsa olika inlägg och hela trådar för att komma på bättre tankar.
Nej för att få en bättre förklaring.
Så att man kan förstå.
Det där har du missuppfattat.
En fråga är faktiskt just en fråga.
Lämplig hantering är att ge ett tydligt svar.
 
Ja hur känns det att få det du skriver på forumet ifrågasatt?
Hur känns det när någon sitter och raljera över det du skriver?
Hur roligt är det, på en skala?
Men det är ju det som det går ut på när man diskuterar.
Att pröva sina åsikter och idéer och få återkoppling från andra.
Om åsikten eller idén är dum så får man ju veta det samt varför det är så.
Och så kan man fixa till den så att man inte springer ut i verkligheten och gör bort sig.
 
Mobbning som var så illa att jag nu får panikångest av att se någon av mobbarna på Facebook.
Ibland så undrar jag om det inte är Mobbarna som är så oändligt rädda för att hamna på andra sidan, som de mobbade, att de blivit helt överkänsliga för varje litet uns av kritik.
Eller så kan de inte tro att kritik är något annat än mobbing då det är så som de själva tänker när de kritiserar andra.
Jag har sett det i verkliga livet också.
Föräldrar i skolan som skriker högt om att mobbing måste stoppas där man vet att dessa föräldrar var de värsta mobbarna när de gick i skolan.
(Källa: Lärare som haft flera generationer att undervisa.)
 
Mobbaren:
-Men om de inte trivs med vad vi gör så kan de väl stå någon annanstans. För vi trivs ju med varandra.
De mobbade:
-Vi trodde vi också fick stå här och vara med.
Det där är olika i olika sammanhang.
I skolan och på en arbetsplats så måste alla få vara med.
Alla hör ju dit och måste vara där.

I sociala sammanhang där man umgås med andra som man själv har valt för sin egen skull så är det annorlunda.
Där så har man rätten att välja bort dem man inte vill lägga sin tid på.
Bjuda hem bara dem man gillar o.s.v.
Ett Internetforum är ett socialt sammanhang för människors fritid.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 772
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp