Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Som ett exempel, en tråd för inte så länge sen där en tonåring hade funderingar över hur mycket hen behövde göra hemma vs hur mycket hen orkade, när det också skulle skötas häst. Ts där blev aldrig otrevlig mot någon, men blev kallad både det ena och det andra. Fast hen bara var ett barn som frågade om råd. Det tyckte jag iaf var förbannat ynkligt, och inte blev tråden modererad heller!
Moderatorerna kan inte läsa alla inlägg på buke utan det är vi som användare som ska reagera på hur andra uppför sig, anmälde du tråden/inläggen?
 
Nu får man inte kalla rasister för rasister, och det är väl okej kanske. Det går åtminstone i linje med övriga samhället där gränserna hela tiden flyttas. Men hoppas det är okej enligt reglerna att skriva "Nu uppfattar jag det tydligt som att dina åsikter har rötter i rasism och nazismen". Kanske ett tillägg att det är åsikterna man uppfattar så och inte personen i sig. Så inte någon känner sig kränkt... eller mobbad.
 
Någon frågade tidigare här hur man vet om man är populär:
Om det finns två polariserade åsikter i en tråd, och den ena sidan börjar förlöjliga sina åsiktsmotståndare, griper efter halmdockor och tramsar runt- men tillåts göra det ivrigt påhejade- då vet man att det är den populära skaran.
Om en grupp meningsmotståndare som inte är populära gör detsamma så blir de åthutade eller modererade.

En av trådens bästa sanningar, enligt mig.
 
För att det här ska stämma måste det också efterlevas. Men modererar man inte bort såna inlägg, så spelar det ingen roll vad för regler man sätter upp.

Som ett exempel, en tråd för inte så länge sen där en tonåring hade funderingar över hur mycket hen behövde göra hemma vs hur mycket hen orkade, när det också skulle skötas häst. Ts där blev aldrig otrevlig mot någon, men blev kallad både det ena och det andra. Fast hen bara var ett barn som frågade om råd. Det tyckte jag iaf var förbannat ynkligt, och inte blev tråden modererad heller!

Någon frågade tidigare här hur man vet om man är populär:
Om det finns två polariserade åsikter i en tråd, och den ena sidan börjar förlöjliga sina åsiktsmotståndare, griper efter halmdockor och tramsar runt- men tillåts göra det ivrigt påhejade- då vet man att det är den populära skaran.
Om en grupp meningsmotståndare som inte är populära gör detsamma så blir de åthutade eller modererade.
Och här är ett exempel på hur olika en tråd uppfattas. Nu vet jag inte om jag följde aktuell tråd ända till slutet så med reservation för att den kan ha spårat ut om jag nu inte följde den hela vägen. Den om att hjälpa till hemma alltså. Jag såg ett fåtal inlägg som i mina ögon var ganska olämpliga (1-3) och några gränsfall samt massor av positiva och konstruktiva svar.

På dig låter det som en grupp vuxna mobbade en ungdom, för mig var det en seriös och bra tråd med enstaka som trampade övergränsen och som genast blev åthutade av andra i tråden.

Angående populär att populära blir åthutade och meningsmotståndarna blir modererade så känns det som en klar överdrift. Jag har inte sett något sådant. Däremot så är det förmodligen långt lättare att bli avstängd om man blivit det tidigare upprepade gånger. Man har liksom redan straffat ut sig.
 
Jag tror jag hittade tråden och om det är samma så säger en moderator ifrån och flera användare med. Nu skummade jag den visserligen bara men så farligt tycker jag inte det var?
Nej den var inte så farlig, några övertramp var det som sagt och de som bar sig dumt åt blev tillsagda direkt. Jag kände som sagt inte alls igen beskrivningen av hanteringen i tråden.
 
Det beror helt och hållet på om du uttrycker rasistiska åsikter vilket faktiskt inte är helt ovanligt. Om du inte menade att dina inlägg skulle vara rasistiska kanske du får kolla lite på dina formuleringar.
Jag är inte rörmokare, jag bara livnär mig på att installera VVS
Jag är inte musikant, jag bara spelar instrument
Jag är inte moderator, jag bara raderar inlägg på ett forum och delar ut tillsägelser mm
Jag är inte sosse, jag bara har alla de åsikterna såna har
 
Nej den var inte så farlig, några övertramp var det som sagt och de som bar sig dumt åt blev tillsagda direkt. Jag kände som sagt inte alls igen beskrivningen av hanteringen i tråden.

Vilket var egentligen onödigt. Skulle moderatorn ta hand om de direkt olämpliga inläggen så skulle det inte behövas en meta- diskussion samtidigt om olämpliga inlägg. Som fick ligga kvar dessutom.
Det mesta i tråden var konstruktivt, ja. Mycket var stöttande och positivt. Men det är inte det jag sätter mig emot, utan att väldigt olämpliga inlägg får ligga kvar, speciellt om de är inriktade till barn.

Angående populär att populära blir åthutade och meningsmotståndarna blir modererade så känns det som en klar överdrift. Jag har inte sett något sådant.

Det är betydligt lättare att se det om man inte känner någon här. Jag vet inte vem som är vad, deltar inte i lektrådar, har inga vänner här. Men jag har läst Bukefalos nu över ett decennium, även om jag inte skriver mycket. Jag har inga favoriter. (ja ok, Lena Furberg, det är svårt att inte vara en fangirl)

Jag tycker att jag har sett det mönstret väldigt länge, ibland blir det tydligare än annars. Det är inte så att det dyker upp i varenda tråd, men för mig så syns det tydligt i alla fall.
 
Som ett exempel, en tråd för inte så länge sen där en tonåring hade funderingar över hur mycket hen behövde göra hemma vs hur mycket hen orkade, när det också skulle skötas häst. Ts där blev aldrig otrevlig mot någon, men blev kallad både det ena och det andra. Fast hen bara var ett barn som frågade om råd. Det tyckte jag iaf var förbannat ynkligt, och inte blev tråden modererad heller!
e.
Jag har läst den tråden. Det var en användare som kallade TS för curlad eller bortskämd. Då gick flera användare och en moderator in och sa att det var över gränsen.
Vad menar du att ts blev kallad både det ena och andra? Vilka inlägg var det?
Några som hejade på eller mobbade varandra tycker jag inte heller att jag såg i tråden.
 
Det beror helt och hållet på om du uttrycker rasistiska åsikter vilket faktiskt inte är helt ovanligt. Om du inte menade att dina inlägg skulle vara rasistiska kanske du får kolla lite på dina formuleringar.
Spelar ingen roll längre för du får ändå inte säga här på forumet att jag är rasist enligt p.7
 
Jag håller helt med @stjarnhimmel, jag tycker tråden blev modererad av både moderator och andra användare. Ska man börja rensa bort inlägg som inte är allvarligare än att någon kallar en 14-åring för brat så kommer det att eka tomt här på forumet.
 
Spelar ingen roll längre för du får ändå inte säga här på forumet att jag är rasist enligt p.7
Det är väl skönt för dig. Jag skulle aldrig få för mig att kalla dig idiot, däremot tycker jag du har åsikter, värderingar och uttalanden som andas rigida tankemönster på gränsen till lågbegåvning och inte sällan med stora doser av förakt och brist på respekt för olika grupper i samhället.
 
Nej, ok, då är det väl skitsamma att kalla folk för vad man vill, bara någon kommer och säger att det är inte ok någonstans längre ner?

Det tycker då iaf inte jag. Det var väldigt tydligt olämpligt, och sånt ska inte barn behöva läsa om sig när de frågar om råd. Såna inlägg kan man gott rensa bort, DET är ett tydligare tecken än att låta det ligga kvar. Om det nu var bara 2-3 inlägg, och man tar bort de, då börjar forumet eka tomt? Det ena går inte riktigt ihop med det andra.

Varför ska påhopp på person ens få ligga kvar? Reglerna säger tydligt att det inte ska vara personpåhopp.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp