Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Jag kliver inte in i vissa och ut ur andra, inte för att jag tar illa vid mig utanför att jag vet att jag kommer bita ifrån rätt ordentligt om jag ger mig in i/fortsätter på inslagen väg eller om jag känner att jag bara upprepar mig och motparten/parterna inte alls (vill?) förstår vad jag skriver och vill få fram ;)

Har man humör och vet med sig att man bits ordentligt, så får man liksom ta sitt ansvar för det också.

Det gör jag också. Finns få saker som är så tröstlöst när det munhuggs mellan två personer om vem som har rätt och vem som har fel och båda känner ett behov av att a) bevisa sin rätt b) försvara sig c) dumförklarar den andra med mål att få sista ordet.
 
Just populäv vs nobody och hur man tillåts att uppföra sig beroende på ens personstatus är rätt vagt, och svårt att påvisa med någon enstaka tråd. För att verkligen kunna visa det, så skulle man behöva skriva en lång avhandling som tar upp åtminstone de senaste två årens diskussionstrådar.

Mobbning har också en benägenhet att vara väldigt tydlig för den som blir mobbad eller utfryst, och nästintill omärkbar för de som mobbar eller fryser ut. Skulle det vara lika tydligt för alla så skulle det inte finnas, tänker jag. Ingen vill väl vara elak av ren illvilja? Oftast tror mobbaren ha sig rätt, och att den mobbade förtjänar det den får.

Jag vet att det förekommit mobbning på buke och är inte främmande för att det fortfarande förekommer men jag kan inte se att det har samband med gillaknapparna eller för den delen att du/alla inte är eniga om modereringen av vissa trådar och anser den för slapphänt, i vart fall inte när det gäller ditt exempel. Det handlar inte om om mobbning när enstaka inlägg går över gränsen men det i stort är en trevlig nyanserad diskussion och TS och de som svara troligen aldrig diskuterat tidigare.
 
Att det ska vara så svårt att inte skrika RASIST, KVINNOHATARE, BITTER OFFERKOFTA, BITTER KÄRRING, BRAT och så vidare.
Jag ser det som en stor skillnad mellan rasist och övriga epitet. Jag tycker det är lite onödigt att använda ordet, men vi befinner oss på ett diskussionsforum och att diskutera om åsikter är rasistiska eller inte är högst rimligt. Det vore konstigt och att styra folks åsikter om man inte får uttrycka att någons åsikter är rasistiska. Gör man det så är det högst snarligt med att bli kallad rasist, jag inbillar mig att folk som ogillar det ena klart ogillar de andra också.

Det övriga uppräknade är mest skällsord även om man rimligen kan kommentera de åsikter som leder till att man upplever någon som BRATT etc.
 
Vilket var egentligen onödigt. Skulle moderatorn ta hand om de direkt olämpliga inläggen så skulle det inte behövas en meta- diskussion samtidigt om olämpliga inlägg. Som fick ligga kvar dessutom.
Det mesta i tråden var konstruktivt, ja. Mycket var stöttande och positivt. Men det är inte det jag sätter mig emot, utan att väldigt olämpliga inlägg får ligga kvar, speciellt om de är inriktade till barn.
De var redan skrivna och det gick inte att göra ogjort. Ungdomen hanterade dem på ett moget vis så det blev liksom platt fall.


Det är betydligt lättare att se det om man inte känner någon här. Jag vet inte vem som är vad, deltar inte i lektrådar, har inga vänner här. Men jag har läst Bukefalos nu över ett decennium, även om jag inte skriver mycket. Jag har inga favoriter. (ja ok, Lena Furberg, det är svårt att inte vara en fangirl)
Varför skulle det vara lättare att se mobbning om man inte känner någon?

Jag tycker att jag har sett det mönstret väldigt länge, ibland blir det tydligare än annars. Det är inte så att det dyker upp i varenda tråd, men för mig så syns det tydligt i alla fall.
Om du med mönster menar trådar typ den du refererade till så förstår jag att du ser nätmobbing precis över allt. Det du pekar på är dock långt ifrån nätmobbning i min värld. Det är inte mobbning att nivån på modereringen inte stämmer överens med ens egna åsikter.

Jag har dock sett äkta mobbing på Buke där vissa användare förföljde och trakasserade andra, det var länge sedan och minns jag rätt försökte både @Gunnar och moderatorerna på aktuella forum stävja det. Jag var moderator på den tiden men inte direkt involverad då det inte var på "mina" forum eller sådana jag läste så jag minns inte så noga.
 
När jag först blev medlem här och började skriva kände jag också att det var mobbning , hade då inte skrivit på forum innan och var van vid sms oc MSN konversationer.
Numera vet jag att i nittio procent av fallen jag uppfattar någon som dryg är det helt enkelt att man utrycker sig olika och skrivspråk är svårt.
Brukar om jag blir irriterad på något försöka läsa det en gång till med ett leende på läpparna, plötsligt tolkar man det annorlunda.
Prova !
Tycker bukefalos är ett varmt forum.
Det märks framförallt när någon har problem, sida efter sida försöker människor hjälpa till.
Kommer ihåg en av mina första diskussioner här, det handlade om att jag ande mina hundar lösa på min gård.
Och folk skrev att det kunde jag inte ha det kunde komma främlingar och sparka dom.
Tyckte användarna som skrev det var totalt kokko.
Men ett tag senare började jag tänka på att vissa gårdar låg faktiskt där främmande människor passerade ofta.
Vilket jag aldrig tänkt på innan utan bara utgått från att gårdar låg liksom för sig själva.
Brukar tänka på detta ofta att många även utgår från sig själva och har svårt att föreställa sig annat.
 
Alltså, ni har bakat ihop tre olika saker jag har sagt till en.

En där jag upplevde modereringen som stundtals bristfällig.

En annan där jag ser ett mönster mellan innegänget och icke innegänget och hur deras åsikter tas emot .( Men jag har INTE sagt att det är mobbning, dock en olikhet hur man tas emot)
Och till sist sa jag att mobbning upplevs olika beroende på vilken ände av det hela man är i.

Det anknyter iofs till populär vs nobody, på sättet att man upplever saker olika beroende vilken ände man befinner sig i. Men JAG drar ingen slutsats att man mobbar för att man är i innegänget, eller blir mobbad för att man inte är det. Min slutsats var att man har olika privilegier av det. Sen är det upp till individen hur man hanterar det!

Nej jag ser inte nätmobbning överallt. Jag ser socialt spel överallt, och då finns det alltid några med högre privilegier att få göra lite som de vill, medans andra hålls mer kort. Nätmobbning blir det när man slutar försöka balansera, och låter det gå överstyr utan att ingripa.

Alltså, jag vet inte hur jag ska göra för att de olika sakerna jag säger inte ska bli ihopbakade, och någon destillerar fram något jag varken har sagt, menat, eller tycker.

Jag ville kommentera gillaknappen, men törs jag göra det nu? Utan att någon kommer med " Så du tycker det här?!" och jag måste hamna i försvarsposition?

Jag tycker iaf att gillaknappen, trots att den går att använda till drev, även fungerar för att ge stöd i en åsikt i en diskussion där man själv inte vill eller kan skriva i och åsikten är i minoritet. Det gör den med minoritetsåsikt lite mindre ensam. Det bra väger upp det dåliga.
 
Vilka är innegänget ?
Skulle vilja vet i klarspråk vilka du tycker ingår i innegänget ?
Jag har läst här i flera år och aldrig uppfattat något innegäng?
 
innegänget och icke innegänget

Det jag ser som "problemet" när det där kommer upp, helt oavsett vem det är som tar upp det är; Vilka är med i det här innegänget som det snackas om?

Är det samma personer som den berömda mytomspunna bukemaffian består av? Den som ingen öht verkar veta vilka som ingår i och troligtvis allra minst de -som av de som hänvisar till den- anses tillhöra dit.
 
Vilka är innegänget ?
Skulle vilja vet i klarspråk vilka du tycker ingår i innegänget ?
Jag har läst här i flera år och aldrig uppfattat något innegäng?

Nej, jag tänker inte dela med mig vilka jag upplever som innegänget. Jag har inget intresse i att peka ut enskilda individer. Speciellt som att bli en i innegänget är inget man gör, man bara blir.
Det är liksom inget man har slagits eller fuskat sig till.
Även om jag ser det som att man då får mer privilegier att få uttrycka sig som man vill, utan att någon höjer på ögonbrynen. Det är också nobodys som till stor del ger det privilegiet, också!

Så nej, det finns ingen mening att hala fram namn, för det är helt irrelevant.
 
Alltså, ni har bakat ihop tre olika saker jag har sagt till en.

En där jag upplevde modereringen som stundtals bristfällig.

En annan där jag ser ett mönster mellan innegänget och icke innegänget och hur deras åsikter tas emot .( Men jag har INTE sagt att det är mobbning, dock en olikhet hur man tas emot)
Och till sist sa jag att mobbning upplevs olika beroende på vilken ände av det hela man är i.

Det anknyter iofs till populär vs nobody, på sättet att man upplever saker olika beroende vilken ände man befinner sig i. Men JAG drar ingen slutsats att man mobbar för att man är i innegänget, eller blir mobbad för att man inte är det. Min slutsats var att man har olika privilegier av det. Sen är det upp till individen hur man hanterar det!

Nej jag ser inte nätmobbning överallt. Jag ser socialt spel överallt, och då finns det alltid några med högre privilegier att få göra lite som de vill, medans andra hålls mer kort. Nätmobbning blir det när man slutar försöka balansera, och låter det gå överstyr utan att ingripa.

Alltså, jag vet inte hur jag ska göra för att de olika sakerna jag säger inte ska bli ihopbakade, och någon destillerar fram något jag varken har sagt, menat, eller tycker.

Jag ville kommentera gillaknappen, men törs jag göra det nu? Utan att någon kommer med " Så du tycker det här?!" och jag måste hamna i försvarsposition?

Jag tycker iaf att gillaknappen, trots att den går att använda till drev, även fungerar för att ge stöd i en åsikt i en diskussion där man själv inte vill eller kan skriva i och åsikten är i minoritet. Det gör den med minoritetsåsikt lite mindre ensam. Det bra väger upp det dåliga.
Men varför känner du att du måste hamna i försvarsposition? Jag tycker inte illa om dig för att vi har olika åsikter. Jag känner inte heller att jag vill att du ska gå över till att tycka som mig.
Jag tycker du har skrivit bra saker och jag tycker det är roligt och utvecklande att diskutera här och få mina åsikter bemötta här. Mitt mål är aldrig att andra ska tycka som jag.

Och där tror jag det är olika. Där tror jag vissa uppfattar det som att de måste försvara sig medan jag tycker att vi har en intressant diskussion dör vi båda förhoppningsvis kan lära oss något.
 
Nej, jag tänker inte dela med mig vilka jag upplever som innegänget. Jag har inget intresse i att peka ut enskilda individer. Speciellt som att bli en i innegänget är inget man gör, man bara blir.
Det är liksom inget man har slagits eller fuskat sig till.
Även om jag ser det som att man då får mer privilegier att få uttrycka sig som man vill, utan att någon höjer på ögonbrynen. Det är också nobodys som till stor del ger det privilegiet, också!

Så nej, det finns ingen mening att hala fram namn, för det är helt irrelevant.
Okej har du hjärnspöken Möjligen ?
 
Det jag ser som "problemet" när det där kommer upp, helt oavsett vem det är som tar upp det är; Vilka är med i det här innegänget som det snackas om?

Är det samma personer som den berömda mytomspunna bukemaffian består av? Den som ingen öht verkar veta vilka som ingår i och troligtvis allra minst de -som av de som hänvisar till den- anses tillhöra dit.
Vilka fan är innegänget och bukemaffian ?
Bukemaffian har jag hört ett antal gånger ?
 
Sjuåriga, tjugoåriga, fyrtioåriga- alla lever i ett socialt samspel där man omedvetet fiskar sociala fördelar.
Hmm , jag tror inte du kan dela i alla människor i samma klick här.
De flesta människor är faktiskt väldigt snälla om man ger dom en chans och är snäll själv.
Och jag tror inte på det du säger att människor här men fiskar likes heller.
Det skrevs lika mycket innan likeknappen fanns.
Men tråkigt att du uppfattar det så.
Men jag undrar fortfarande vad bukemaffian är ?
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp