Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Nej den var inte så farlig, några övertramp var det som sagt och de som bar sig dumt åt blev tillsagda direkt. Jag kände som sagt inte alls igen beskrivningen av hanteringen i tråden.
Bara en nyfiken fråga. Du har ju varit moderator tidigare, men nu är du inte det, right? Det står inget angivet om det på din profil. Bara en fråga, inget annat.
 
Nej, ok, då är det väl skitsamma att kalla folk för vad man vill, bara någon kommer och säger att det är inte ok någonstans längre ner?

Det tycker då iaf inte jag. Det var väldigt tydligt olämpligt, och sånt ska inte barn behöva läsa om sig när de frågar om råd. Såna inlägg kan man gott rensa bort, DET är ett tydligare tecken än att låta det ligga kvar. Om det nu var bara 2-3 inlägg, och man tar bort de, då börjar forumet eka tomt? Det ena går inte riktigt ihop med det andra.

Varför ska påhopp på person ens få ligga kvar? Reglerna säger tydligt att det inte ska vara personpåhopp.
Den frågan får du ställa till det forumets moderator antar jag.
Vilka fler inlägg tycker du var över gränsen i den tråden?
 
Nej, ok, då är det väl skitsamma att kalla folk för vad man vill, bara någon kommer och säger att det är inte ok någonstans längre ner?

Det tycker då iaf inte jag. Det var väldigt tydligt olämpligt, och sånt ska inte barn behöva läsa om sig när de frågar om råd. Såna inlägg kan man gott rensa bort, DET är ett tydligare tecken än att låta det ligga kvar. Om det nu var bara 2-3 inlägg, och man tar bort de, då börjar forumet eka tomt? Det ena går inte riktigt ihop med det andra.

Varför ska påhopp på person ens få ligga kvar? Reglerna säger tydligt att det inte ska vara personpåhopp.
Om du inte är nöjd med modereringen så tycker jag du ska vända dig till @Gunnar.
 
Just populäv vs nobody och hur man tillåts att uppföra sig beroende på ens personstatus är rätt vagt, och svårt att påvisa med någon enstaka tråd. För att verkligen kunna visa det, så skulle man behöva skriva en lång avhandling som tar upp åtminstone de senaste två årens diskussionstrådar.

Mobbning har också en benägenhet att vara väldigt tydlig för den som blir mobbad eller utfryst, och nästintill omärkbar för de som mobbar eller fryser ut. Skulle det vara lika tydligt för alla så skulle det inte finnas, tänker jag. Ingen vill väl vara elak av ren illvilja? Oftast tror mobbaren ha sig rätt, och att den mobbade förtjänar det den får.
 
Just populäv vs nobody och hur man tillåts att uppföra sig beroende på ens personstatus är rätt vagt, och svårt att påvisa med någon enstaka tråd. För att verkligen kunna visa det, så skulle man behöva skriva en lång avhandling som tar upp åtminstone de senaste två årens diskussionstrådar.

Mobbning har också en benägenhet att vara väldigt tydlig för den som blir mobbad eller utfryst, och nästintill omärkbar för de som mobbar eller fryser ut. Skulle det vara lika tydligt för alla så skulle det inte finnas, tänker jag. Ingen vill väl vara elak av ren illvilja? Oftast tror mobbaren ha sig rätt, och att den mobbade förtjänar det den får.
Så du menar att någon annan person hade blivit annorlunda behandlad om den skrev att TS var curlad och bortskämd?
 
Jag skriver om två olika saker här. Det ena kanske hänger ihop med det andra, jag vet inte.
Du får bestämma för dig själv.
Jag känner bara att du och en del andra här pratar om att moderatorerna behandlar folk olika. Att mobbing förekommer etc.
De åsikterna har ni självklart rätt att ha. Men jag känner att det är starka anklaganden som ni kommer med.
 
Jag känner bara att du och en del andra här pratar om att moderatorerna behandlar folk olika. Att mobbing förekommer etc.
De åsikterna har ni självklart rätt att ha. Men jag känner att det är starka anklaganden som ni kommer med.

ALLA blir behandlade olika, överallt, på jobbet, i skolan etc etc. Det är så mänsklig social samvaro fungerar.
Det skulle vara snarare mer uppseendeväckande om Bukefalos var helt förskonat från det.
Därför säger jag det här, det sociala spelet existerar här i samma grad som överallt annanstans.
Ibland blir det också rätt fult, och tydligt för utomstående.
Det som är svårt, är när man avkräver bevis i exakt detalj, gärna med sidhänvisning och allt.
Det skulle kräva att någon satt och detaljstuderade Bukefalos med anteckningsblock, under några år.
I med att sådan någon inte finns, och "konkreta bevis" inte heller finns uppradade, så är det lätt att påstå motsatsen.
Dvs att Bukefalos är en anomali i samhället, och här behandlas alla lika, oavhängt vem de är, vem de är vän med, och ev. funktionshinder.
 
Vilket var egentligen onödigt. Skulle moderatorn ta hand om de direkt olämpliga inläggen så skulle det inte behövas en meta- diskussion samtidigt om olämpliga inlägg. Som fick ligga kvar dessutom.
Det mesta i tråden var konstruktivt, ja. Mycket var stöttande och positivt. Men det är inte det jag sätter mig emot, utan att väldigt olämpliga inlägg får ligga kvar, speciellt om de är inriktade till barn.
Kan vara bra att tänka på att moderatorerna är vanliga privatpersoner som gör det här på sin fritid. De sitter inte och kollar forumen hela tiden därför kan det ta en stund innan inlägg blir genomlästa och hanterade.
 
ALLA blir behandlade olika, överallt, på jobbet, i skolan etc etc. Det är så mänsklig social samvaro fungerar.
Det skulle vara snarare mer uppseendeväckande om Bukefalos var helt förskonat från det.
Därför säger jag det här, det sociala spelet existerar här i samma grad som överallt annanstans.
Ibland blir det också rätt fult, och tydligt för utomstående.
Det som är svårt, är när man avkräver bevis i exakt detalj, gärna med sidhänvisning och allt.
Det skulle kräva att någon satt och detaljstuderade Bukefalos med anteckningsblock, under några år.
I med att sådan någon inte finns, och "konkreta bevis" inte heller finns uppradade, så är det lätt att påstå motsatsen.
Dvs att Bukefalos är en anomali i samhället, och här behandlas alla lika, oavhängt vem de är, vem de är vän med, och ev. funktionshinder.
Du beskriver det väldigt bra.
 
Jag tycker gilla-funktionen har varit bra för forumet, innan kunde jag glatt se att en av trådarna jag prenumererade på hade uppdaterats. Glad i hågen klickade jag in och inlägget bestod av "+1 tiotiotio" typ. Oh the horror ;)

(När jag skaffade instagram fick jag inte så många likes så en av mina gamla ridelever, då 12 år gammal, avslöjade att hon like:ade alla mina bilder även om hon inte egentligen gillade dem. "Stödlikes" kallade hon det eftersom jag citat: "Inte har fått mer än 30 likes en enda gång". Jag var inte så bekymrad men hon tyckte nog det var lite sorgligt :D)

Så himla gulligt av din elev, "stödlikes":love:
 
Att man blir motsagd, stundom i mer bitiga ordalag om/när debatten blir hetsig är dock inte per automatik mobbing.

Och vet man med sig att man tar illa vid sig kanske man ska avstå att kliva in i vissa diskussioner om man av erfarenhet eller logik vet att man inte tycker som majoriteten. Är en avvänjning man själv får göra innan man deltar (tycker jag och något jag gör). Sen med det sagt innebär det inte att man inte får tycka olika - det är fullt normalt. Men vissa åsikter och ämnen är mer eller mindre infekterade.
 
Och vet man med sig att man tar illa vid sig kanske man ska avstå att kliva in i vissa diskussioner om man av erfarenhet eller logik vet att man inte tycker som majoriteten..

Jag kliver inte in i vissa och ut ur andra, inte för att jag tar illa vid mig utanför att jag vet att jag kommer bita ifrån rätt ordentligt om jag ger mig in i/fortsätter på inslagen väg eller om jag känner att jag bara upprepar mig och motparten/parterna inte alls (vill?) förstår vad jag skriver och vill få fram ;)

Har man humör och vet med sig att man bits ordentligt, så får man liksom ta sitt ansvar för det också.
 
ALLA blir behandlade olika, överallt, på jobbet, i skolan etc etc. Det är så mänsklig social samvaro fungerar.
Det skulle vara snarare mer uppseendeväckande om Bukefalos var helt förskonat från det.
Därför säger jag det här, det sociala spelet existerar här i samma grad som överallt annanstans.
Ibland blir det också rätt fult, och tydligt för utomstående.
Det som är svårt, är när man avkräver bevis i exakt detalj, gärna med sidhänvisning och allt.
Det skulle kräva att någon satt och detaljstuderade Bukefalos med anteckningsblock, under några år.
I med att sådan någon inte finns, och "konkreta bevis" inte heller finns uppradade, så är det lätt att påstå motsatsen.
Dvs att Bukefalos är en anomali i samhället, och här behandlas alla lika, oavhängt vem de är, vem de är vän med, och ev. funktionshinder.
Absolut. Självklart är människor inte objektiva. Vi gör tolkningar hela tiden utifrån oss själva och de erfarenheter vi har. Det kommer vi aldrig ifrån. Och jag tror inte heller att en moderering kan vara helt hundra procent korrekt varenda gång. Det får vi leva med
Däremot är inte min bild att det förekommer mobbing eller att man är en mobbare bara för att man inte tillhör något innegäng eller att alla ger fler gillanden utifrån vilken användare som skrivit inlägget dvs den typen av åsikter som kommit upp i tråden
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 769
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp