Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

@RedHyuuga
Jag tycker verkligen inte att du ska ta det som att folk inte gillar dig bara för att de har andra åsikter eller diskuterar med dig.
Det handlar inte om dig eller din personlighet, din person etc utan att man har olika åsikter.
Äh, jag bryr mig faktiskt inte om folk nu skulle ogilla mig, tycka jag är otrevlig. Synd för dom, men ingen förlust för mig. Jag tror dock inte de haft den åsikten om de träffat mig irl, för det är lättare att göra sig förstådd på rätt sätt med kroppsspråket än text trots allt. :)
 
Det finns väldigt många delar till den här diskussionen, jag ville inte ge mig in i den förrän efter jag sovit (så jag inte skulle säga något dumt) så min post är lite efter er andra.

1, det finns något som kallas 'barmhärtighetsprincipen'. Den innebär att i situationer när människor kommunicerar så bör man alltid tolka det en annan säger/skriver/ritar/charaderar så välvilligt som möjligt. Kan en post uppfattas som raljerande/ironisk eller hätsk skall jag då välja den första tolkningen. För det är ett trevligare sätt att bemöta och bli bemött på.

Flera inlägg i denna tråden går att läsa som ironiska, men vissa läsare har direkt slagit på stora trumman och tagit dem som hatiska/hätska. Tolkningsfrihet i all ära, men tänk gärna efter medans du läser, inte bara medans du svarar. Att ett utropstecken inte alltid betyder att någon skriker, det är ett utmärkt exempel på detta.

2, Som ganska ny här kan jag konfirmera att bukemaffian existerar. Exakt vilka som ingår beror på forum, men vissa är mer prominenta än andra. DOCK denna maffia försöker inte utpressa folk, utan det handlar mer om att individerna i denna grupp ses mer välvilligt av både användare och moderatorer. Deras inlägg läses alltid enligt barmhärtighetsprincipen och tolkas därför 'rätt' (snällare) oftare.

3, upplevelsen av mobbing ges alltid tolkningsföreträde till den som känner sig utsatt. Jag kan säga att jag förstår varför TS känner sig som den gör. Personen kännde sig utsatt av påhopp (mer om detta nedan), försökte få stöd av moderator. Moderatorn läste inte tråd/inlägg på samma sätt som TS och tyckte inte att inlägg behövde tas bort/editeras. TS kännde sig då ännu mer utsatt.

Jag kunde läsa inläggen som gjorde TS illa till mods på det sättet som TS gjorde, men jag förstår också varför moderatorn gjorde som den gjorde, då inläggen också kunde läsas med en snällare tolkning. Jag tror TS hade känt sig bättre om den kunnat få en bättre förklaring av moderatorn angående valet att inte stänga tråden. TS kännde sig så utsatt av 'påhopp' att den valde att försöka prata med högre instans, det är ett ganska utsatt läge. Även om TS "hade fel" (jag lägger ingen värdering i detta) kanske moderatorn (eller annan person) kunde ha förklarat mer (via pm eller i tråd) för att hjälpa TS, som var uppenbart upprörd.

4, Problemet med att skilja på personliga påhopp och påhopp av din åsikt. Detta är ett diskussionforum där mer än en person vistas, alltså kommer åsikter att gå isär. Respektera personen bakom åsikten, även om du inte respekterar åsikten i sig. Håll dig till detta när du argumenterar, så du inte glider in i 'DU E DUM!' när känslorna blir starka.

Detta gäller även åt motsatt håll. Det är VÄLDIGT lätt att känna att när någon säger emot dig så är den emot dig personligen (jag själv gör detta, jämt). Ja, du känner dig påhoppad, men läs igen, är det verkligen ett personligt påhopp, eller är det faktiskt så att de bara argumenterar emot dig?

TL:DR: 1, var snäll, anta att andra menar snälla saker. 2, maffian exsisterar, men sysslar inte med utpressning och cementskor. 3, utsatthet är dåligt, och avläses av den utsatte. 4 var snäll, anta att andra menar väl.
 
Ok, kan du då förklara för mig varför jag t ex inte får något medhåll i form av gilla för en text jag skrev, sen en stund senare kommer en "kändis/poppis användare" och skriver EXAKT samma sak som jag gjorde och de får massa gilla och medhåll. Förklara det för mig varför det är så, för det vill jag veta.

Förmodligen för att denne formulerade sig på ett annat sätt, inläggen lär inte ha varit lika ord för ord.
 
Ok, kan du då förklara för mig varför jag t ex inte får något medhåll i form av gilla för en text jag skrev, sen en stund senare kommer en "kändis/poppis användare" och skriver EXAKT samma sak som jag gjorde och de får massa gilla och medhåll. Förklara det för mig varför det är så, för det vill jag veta.

Menar du att någon kopierade ditt inlägg? Eller att någon skrev något som du uppfattade som i samma anda, men annorlunda formulerat?

Om det är det senare, så har du väl förklaringen där? Andra kanske är mer noga med formuleringarna, både när man läser och när man skriver. Då kanske inte ditt inlägg och det andra inlägget alls framstår som exakt likadana, och det skulle ju också kunna förklara varför du ofta upplever att andra missförstår dig i skrift. Folk tror helt enkelt att du menar exakt vad du skriver, när du i själva verket menar på ett ungefär.
 
Ok, kan du då förklara för mig varför jag t ex inte får något medhåll i form av gilla för en text jag skrev, sen en stund senare kommer en "kändis/poppis användare" och skriver EXAKT samma sak som jag gjorde och de får massa gilla och medhåll. Förklara det för mig varför det är så, för det vill jag veta.
Kan du precisera bättre? För om det är det du menade att @Myrten(?) skrev samma sak så kunde jag inte se några likheter alls i texten, eller ens se att ni skrev om samma sak.
 
Ok, kan du då förklara för mig varför jag t ex inte får något medhåll i form av gilla för en text jag skrev, sen en stund senare kommer en "kändis/poppis användare" och skriver EXAKT samma sak som jag gjorde och de får massa gilla och medhåll. Förklara det för mig varför det är så, för det vill jag veta.
Ni kanske uttryckte det olika?
Varför är det så viktigt att folk ska gilla det du skriver? Jag förstår inte hur man orkar ha koll på hur många gillanden som andra får?
 
Menar du att någon kopierade ditt inlägg? Eller att någon skrev något som du uppfattade som i samma anda, men annorlunda formulerat?

Om det är det senare, så har du väl förklaringen där? Andra kanske är mer noga med formuleringarna, både när man läser och när man skriver. Då kanske inte ditt inlägg och det andra inlägget alls framstår som exakt likadana, och det skulle ju också kunna förklara varför du ofta upplever att andra missförstår dig i skrift. Folk tror helt enkelt att du menar exakt vad du skriver, när du i själva verket menar på ett ungefär.
Se svaret jag gav till athena_arabians lite längre upp.

Nu har jag inte sett inläggen men jag har fortfarande svårt att se att någon gjort copy/paste på ditt inlägg och lagt in det igen i samma tråd.
Även om du har svårt att se att någon gjort, så har det hänt och jag vill bara veta varför det blir med "poppis" när en "kändis" skriver exakt samma sak.
Ni kanske uttryckte det olika?
Varför är det så viktigt att folk ska gilla det du skriver? Jag förstår inte hur man orkar ha koll på hur många gillanden som andra får?
Nix, det har varit exakt samma text.
Har jag ens skrivit att det är viktigt att folk ska gilla det jag skriver? Nej, det har jag inte, det verkar vara något du läser in mellan raderna. Jag bryr mig faktiskt inte om gilla, men jag kan fortfarande diskutera om det bara för sakens skull. :)

Man behöver inte hålla koll, det ser man ofta när man scrollar igenom trådar och ofta känner man igen namnen på vissa användare.
 
Äsch, jag vet inte det
En brukar se det en vill se :)

Men att självinsikten är så dålig att dom som skriver här inte ser att dom går i drev och mobbar andra, det är ju lite skrämmande. :confused:

Men om du skaffar glasögon med rätt styrka kommer du att upptäcka samma saker som jag o Lampan ;)

Jag använder linser med rätt styrka.

Och eftersom vi inte tycker samma så spelar det egentligen ingen roll om jag läser med förstoringsglas eller med näsan dikt an skärmen. Det är inte så att ni har rätt och jag har fel utan vi uppfattar situationer på olika vis, eftersom vi har olika förutsättningar.

Ungefär som det är ute i verkligheten. Samma situation kan uppfattas väldigt(!) olika eftersom man bär med sig någon form av erfarenhet och mer eller mindre förutfattade meningar.

Och en del människor kan man bara inte kommunicera med.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 775
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 008
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp