Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Allt under ledning av mc president Hi...Hi
.. @Hyacinth ? måste ju hålla en mer diskret framtoning om inte gubbslemmet Trump helt och hållet ska avslöja att valet är riggat av bukemaffian... :confused:


Jag har ägnat mig åt vardagen ett tag.

Det var en användare som nån gång yttrade (på allvar) att jag var medlem i "bukemaffian".
Vad annat att göra än axla ansvaret? Det är dock lite ensamt. Ingen annan har egentligen gett sig till känna.


För övrigt en otroligt märklig tråd.
 
Jag var lite skeptiskt mot gillaknappen( inte största fanet på andra ställen heller) när den kom men det känns som att den verkar mer inkluderande än inte, att det är enklare att visa uppskattning/ge stöd för ett inlägg utan att citera inlägget. I vissa situationer så har det blivit fel som när inlägg råkar misstolkas grovt och den som misstolkar får en bunt gillatryck innan missförståndet blir utrett. Väldigt sällan. Finns en exempel på en användare som var i chock över ett uppbrott som postade i en tråd med ett välment men kanske lite fel uttryckt inlägg då TS hade en svårare variant av situationen. Personen fick ett svar där svararen borde ignorerat, ibland måste man inte märka ord men det fick MÅNGA gillanden... Kändes lite trist med tanke på att den personen redan inte mådde bra och kan ha behövt stöd. Ett snällt " starta gärna en egen tråd" hade varit mer ok. Men så är det Internet och det blir fel ofta i kommunikationen. Alla är inte heller vana att diskutera och kan inte skilja på sak&person.

Jag kan gilla inlägg i "drev" men då har användaren oftast helt absurt beteende och är nedlåtande/otrevlig/som att prata med en vägg. Är nog mest två användare som jag känner så för och enbart en är aktiv nu. Sett ca 1 inlägg som var ok av denne men annars är det mest konstigt rabblande som inte ger något för någon och hur man då kan tycka det är ok att vara otrevlig mot andra hela tiden...
 
Jag tycker det är två skilda saker här.

Det ena är när många användare med liknande åsikter deltar i en diskussion med få användare med andra åsikter. Helt naturligt kommer de som är i minoritet att få mest mothugg, eftersom det är ett diskussionsforum. Lika naturligt är att de som skriver saker många håller med om, får fler gillanden än de som skriver saker få håller med om. Dessa diskussioner är ofta väldigt intressanta och håller en nivå som är svår att hitta på andra ställen.

En annan sak är när de som är i majoritet raljerar över, snarare än bemöter, minoriteten i diskussionen. Det har jag förståelse för att det kan upplevas som mobbing/bukemaffia/åsiktskorridor, särskilt med tanke på att de som drar igång raljerandet ofta är personer som får många gillanden både när de raljerar och i andra sammanhang.

Väl värt att tänka på. Jag håller med dig. Vissa trådar har ett dåligt underlag för diskussion redan från början och då är det inte konstigt att det blir raljerande inlägg(även om det är onödigt att det skapas drev). Men då och då tycker jag att stämningen blir väldigt hård och oförlåtande i diskussioner och syftet verkar glida över från att debattera till att trycka till den som tycker "fel" på snyggast sätt.
Jag minns att jag vid något tillfälle i somras undrade om det var vädret som fick folk att hugga så efter varandra, då var det flera trådar jag läste där stämningen inte kändes så kul.
 
Det är väl med medlemsskap i Bukemaffian som med andra privilegier, de som har dem är omedvetna om dem. Vari fördelen med maffiamedlemsskapet ligger är dock lite oklart.
(Förutom tillgången på hårdföra typer som kan driva in gillamarkeringar då, men de lär man ju ändå inte utnyttja förrän man vet om att man har blivit upptagen i maffian)
 
Bukemaffian , det är ju jag det, nu är jag här ! Jag har blivit utpekad ett antal gånger, ungefär lika många gånger som jag fått varningar eller blivit bannad. Men jag har nog växt ur buke, nu tycker jag mig se tendenser jag inte gillar har inne, lite av klubben för inbördes beundran. Lite såna tendenser i denna tråd också faktiskt. Det finns några användare som jag sällan eller aldrig ser göra topic-poster utan istället raljerar, hånar och ffa tummar med frenesi på gillaknappen när smockor utdelas. Det är inte sjysst och sällan främjande för debattklimatet. Jag är en obekväm bukefalist, jag säger vad jag tycker och jag skiljer starkt mellan sak och person, något uppenbarligen inte alla hanterar. Visst finns det mobbing på buke, I vissa hörn här och där väldigt uppenbart. Samtidigt finns det en stor välkomnande skara människor som är väldigt hjälpsamma , trevliga och samtalsintresserade. Jag tror att hur en blir bemött har beror på hur en själv bemöter andra och - hur ens aktivitet ser ut här. Dyker en bara upp i rn viss o h ofta kontroversiell kategori av topics så tja . . ...kanske en inte skaffar sig så många vänner . Är en aktiv i lektrådarna så får en många kompisar - det är väl ganska tydligt. Har man ett brett spektra och engagerar sig i det mesta så slipar en sina egna skills lika mycket som beundrarskaran . Det är väl ganska basic funktioner? Men som sagt, buke är faktiskt lite känt i forumkretsar för ett stundtals hätskt debattklimat som ofta urartar i tillrusande stödanvändare . Den diskussionen är inte ens kontroversiell , det snacket kommer upp här med jämna mellanrum och är ganska tydlig.
Jag tror ju alltså att forumet blir vad en gör det till - en spegling av ens egen aktivitet och prestation och presentation .
 
Jag hänger på buke inte för att få gillanden eller vara del av någon omerta utan för att jag gillar att diskutera. Vad jag verkligen skulle vända mig emot vore en 'ogilla' knapp. Där kan vi tala om mobbing.

Jag uppfattar gillanden mer som att någon har läst vad jag skrivit och håller med eller vill diskutera mina inlägg inte som att det bekräftar mig som person. Jag har en tendens att skriva en rysk roman när jag blir lite uppeldad :angel: och förundras ibland över att vissa orkar läsa igenom allt jag skrivit!

Jag känner inte igen den häxjakt som påstås förekomma här på Buke? Att vissa skriver mer och därför får en mer personlig relation är inte konstigt. Detsamma att en del trådar spårar ur och fokuserar på helt andra saker, det kan tom vara lite roande. Jag gillar buke pga att det är relativt hårt modererat och därför inte blir sandlådenivå. Och som någon annan sa tidigare, buke är inte bara ett forum utan många har fått konkret hjälp och stöd vid personliga kriser. Mycket klokt sägs här, ibland håller jag med, ibland håller jag inte med, precis som IRL.

Ärligt, tittar folk faktiskt på hur många gillande ett inlägg får och känner sig mobbade för att inlägg som inte håller med dem får fler gillanden än de får? Jag kanske är naiv men det är väl ingen reflektion av dem som person utan bara av den åsikt de framför?

Om jag skrev, den enda rätta dressyren är rollkur, och folk sa emot mig och fick många gillanden innebär det att jag blir mobbad? Nej. Däremot om de som inte håller med ger sig på mig personligen, inte mina åsikter, ja då kan det övergå i mobbing.
 
Jag har bara tittat lite har och dar i traden da jag alltid kommer i otakt. Ni sover nar jag ar har.:p

for att tala om gilla knappen sa gillar jag den verkligen. Jag kan trycka pa den for att tala om vad jag tycker ... det har ju nastan alltid varit en hel massa andra som sagt bade det ena och det andra innan jag kommer. For mig ar det "redundant" att saga samma sak igen och igen ... da klickar jag gilla sa har jag sagt mitt.:D
 
Det verkar bara vara du och jag uppe på 'natten' just nu sitter jag och tuggar på naglarna, red wings - philadelphia flyers, jävla wings som aldrig kan hålla en ledning utan alltid måste fucka upp det i sista perioden! :nailbiting:


HELVETE!!!! :arghh::arghh::arghh: Förbannade Wings. Sport ska vara roligt inte ge magsår!

Eh, appropå att ta över trådar. O_o
 
Och har sitter vi och tittar pa sista matchen baseball mellan Indians och Cubs ... Vi haller pa Cubs som leder i nast sista inningen.
 
Förutom det som nämnts brukar jag gilla inlägg när nån svarar mig när jag "tjatat" mycket om förklaring eller svar. Förutsatt att det inte är ett helpuckat svar då. Men då handlar det inte så mycket om innehållet utan att personen faktiskt tar sig tid och utvecklar. Har jag inget mer att säga om det då brukar jag klicka gilla som "jag har sett ditt svar, tack för förtydligandet!". Sen kanske inte personen ens har notiser påslaget iofs, det vet jag ju inte. Användbart i ulvlekar i alla fall :p.
 
Vad gäller missförstånd i skrift... om jag ser att jag blir missförstådd i ett inlägg försöker jag bemöta det med en omformulering för att få fram vad jag menar.

Det händer inte så väldigt ofta. Skulle det ske ofta skulle jag verkligen börja fundera på hur jag uttrycker mig. Eftersom det är ett forum baserat på skrift så är det svårt att få fram sin åsikt på något annat sätt än att skriva. Det finns ju vissa vedertagna regler för hur man använder tecken, ord etc är det svårt att använda dem på något annat sätt än det traditionella och förvänta sig att alla ska förstå hur man använt dem.
 
Men fine, jag har förstått att du inte gillar mig och det är helt okej, man måste inte gilla alla, vi lever bara en gång. :)

För att återknyta till trådstarten: här är ju faktiskt en av anledningen till att en del (inte alla gissar jag) känner sig mobbade. Om ifrågasättande (av åsikter eller sättet att uttrycka dem) innebär lika med "inte gillar" alt. "ogillar", då är ju majoriteten av oss mobbade och ogillade.

Att inte få likes innebär i min värld bara att det är få som håller med om det jag säger. Inte att de ogillar mig, eller ens min åsikt. Att någon tycker annorlunda än mig (jag?), betyder i min värld inte att de ogillar mig. De har en annan åsikt. Det är extremt få som känner mig här, jag umgås inte IRL med många forummedlemmar. Så jag skulle ha otroligt svårt att säga att någon ogillar mig utifrån diskussioner här - de vet ju inte vem jag är. Det är ju mina åsikter, som i o f s är en del a mig. Som att någon säger att de ogillar mitt hår, och jag sedan drar slutsatsen att de ogillar/inte gillar mig som person.

Det är ju inte svart eller vitt - i min värld.

I ovanstående exempel ser jag att Myrten argumenterar för något som skrivits, inte att Myrten inte skulle gilla RedHyuuga.

Och i själva ämnet för just den sidodiskussioen så tror jag att om man vill diskutera i skriven text, är det nog viktigt att fundera på hur man formulerar sig. Om man tycker att det är av vikt att man blir korrekt uppfattad vill säga. Blir jag ofta missförstådd, går jag tillbaka till mig själv och funderar över hur jag kommunicerar. Det ligger ju i mitt eget intresse att bli rätt uppfattad.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 776
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 008
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp