Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Mischmasch

Trådstartare
Satt och funderade på det här med "koppeltvånget" 1 mars - 20 augusti. Hur många hundägare är det egentligen som håller sig till det?

Tycker man läser och hör mest hela tiden om folk som har hundarna lösa. T ex läste jag nyss om en som var ute och red och hade hunden med sig. Hunden hade dragit iväg en repa ensam i skogen men det verkade inte vara några konstigheter alls.

Andra släpper sina hundar lösa i skogen och på stränder under promenader. Och visst, dom kanske har 100 procentig koll och stenpli på sina hundar. Men jag tvivlar lite när det handlar om yra unghundar.

Har inte folk koll på lagstiftningen eller bryr man sig helt enkelt inte så noga i den?

Är väl inte så mycket bättre själv heller, i en svunnen tid när även jag hade hund så hade jag honom lös när vi var långt ute i bushen. Trots att jag aldrig hade honom lös i samhället, av den enkla anledningen att inkallningen var minst sagt bristfällig när han satte den sidan till :angel:

Handen på hjärtat, "koppeltvånget", är det mest något man pratar om? Brukar ni ha era hundar lösa trots att ni innerst inne vet att ni inte har fullt lika stor koll på dom lösa som i koppel?

Sv: Bryr sig hundägare i "koppeltvånget"?

Jag har 100 procentig inkallning på mina hundar men jag håller dem kopplade på de platser koppeltvång råder. Jag kopplar dem också i god tid när vi möter folk för att ingen ska känna sig besvärad av att de är lösa.
Något "allmänt koppeltvång" som skulle innefatta hela Sverige finns inte. Däremot är det inte tillåtet att låta hundar löpa lösa i skog och mark under vår/sommar för att undvika att hundarna stör viltet.
Var det är koppeltvång regleras av kommunerna. Mao ser det olika ut.

Sen tror jag att många hundägare inte har en aning om vad som gäller.

Senast ändrad:

Jag har mina lösa året om. Inkallningen på den ena är 100%, den andra kommer också alltid men inte på direkten. Íngen av dem har hittills jagat vilt, händer i och för sig väldigt sällan att vi stöter på några djur i skogen. De håller sig bakom eller framför mig på stigen/vägen och är inte inne i skogen och springer.

Så nej, jag bryr mig faktiskt inte speciellt mycket om "koppeltvånget".

Senast ändrad:

Vad folk inte tänker på är att fåglar lägger sina ägg i bon på marken så en liten tur ut i gröngräset kan mycket väl döda vilda djur. Syrrans golden snodde ett helt bo som låg inne i en häck när jag hade henne kopplad...det gick lite för fort.
Harungar och rådjurskid ligger och trycker - en stor hund kan mycket väl nacka dom utan att vi hinner reagera.
Själv har jag just nu lösa valpar som jag förföljer mycket noga när dom vimsar omkring utan koppel.

Mina är lösa. Jag har 100% inkallning på båda (den gamle kan dock stanna på nyss funnen löptiksfläck någon sekund innan han kommer). Dom håller sig på stigen där hunddofterna finns, ingen annanstans om jag inte skickar ut dom i skogen på arbete/träning.

Och handen på hjärtat, så kan dom ibland starta när det dyker upp vilt, men dom bryter omedelbart på mitt kommando. Dom hinner max 3 m.

Något "allmänt koppeltvång" som skulle innefatta hela Sverige finns inte. Däremot är det inte tillåtet att låta hundar löpa lösa i skog och mark under vår/sommar för att undvika att hundarna stör viltet.
Var det är koppeltvång regleras av kommunerna. Mao ser det olika ut.

Nu pratar jag om det allmänna "koppeltvång" som råder mellan 1 mars - 20 augusti. " " runt koppeltvång just för att det inte står något om koppel utan att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. I praktiken innebär det ju dock att majoriteten av alla hundar behöver vara kopplade.

Vad folk inte tänker på är att fåglar lägger sina ägg i bon på marken så en liten tur ut i gröngräset kan mycket väl döda vilda djur. Syrrans golden snodde ett helt bo som låg inne i en häck när jag hade henne kopplad...det gick lite för fort.
Harungar och rådjurskid ligger och trycker - en stor hund kan mycket väl nacka dom utan att vi hinner reagera.
Själv har jag just nu lösa valpar som jag förföljer mycket noga när dom vimsar omkring utan koppel.

Just det där tänkte jag på när jag läste lagstiftningen. Året om ska hundar förhindras från att driva och förfölja vilt. 1 mars - 20 augusti ska dom förhindras från att öht springa lösa i marker där det finns vilt.

Men många verkar tro att så länge inte hunden sticker efter vilt så är det lugnt. Lagen är lite hårdare än så.

Finns inge koppeltvång, där jag bor. I fall de hade varit koppeltvång hade jag nog haft dom kopplade, oftast i alla fall. Men nu när vi går i skogen håller jag koll på dom så dom inte drar efter något djur. och skulle dom göra de kan jag bryta:) Dom stanna när man säger åt dom och kommer när man ropar.

Läs mitt inlägg igen om vilket "koppeltvång" jag vill diskutera :)

Kanske istället borde ha döpt tråden till Bryr sig hundägare om att inte låta hundarna springa lösa mellan 1 mars - 20 augusti i marker där det finns vilt?

Jag tolkade dig som att du menade att det fanns ett allmänt koppeltvång som gör att hundar måste vara kopplade över allt under nämnda period.

Jag har mina okopplade året runt på de platser det är tillåtet. Rör vi oss i skog och mark är de okopplade eller kopplade intill mig på stigen. De drar inte på vilt. Skulle de mot förmodan få intresse för något kan jag precis som Disen bryta dem. (Det är ju aldrig tillåtet att hundar förföljer vilt exkl jakthundar under jakt)
Jag tycker jag följer de bestämmelser som finns.

Jag har min hund lös, men BARA på öppna ängar (såna som är till för människor med fotbollsmål m.m). Har bra inkallning på henne, vi bor i ett bostadsområde i sthlms förorten och här finns rådjur runt husknuten, ett rådjur hoppade fram framför oss härondagen och hon stannade på mitt kommando, vart lite paff för hon är bara 11 månader. :banana:

Fast om du har tillräckligt bra lydnad på din hund så behöver du inte koppel för att hindra hunden att löpa lös i skog och mark.:)

Måste bara fråga en sak, vad är då syftet med att ha hunden lös om den bara får vara precis bredvid dig? Ok att träna fotgående eller annat men överlag känns det lite trist... Eller tänker jag fel? Jag släpper som sagt bara min hund där det är minimal chans att det finns vilt, detta begränsar utbudet vilket leder till att jag passar på att låta henne bralla av sig ist för att träna :D

Fast om du har tillräckligt bra lydnad på din hund så behöver du inte koppel för att hindra hunden att löpa lös i skog och mark.:)

Frågan är ju hur många av dom som har hundarna lösa som har så bra lydnad på dom. Låångt ifrån alla skulle jag tro.

Notera även att det inte bara innebär att hunden inte ska förfölja vilt. Den ska inte störa rådjurskid, harpaltar m.m. som kan gömma sig i gräset. I mina öron betyder det i princip att hunden ska hålla sig vid ens sida och inte tillåtas "springa runt".

Frågan är ju hur många av dom som har hundarna lösa som har så bra lydnad på dom. Låångt ifrån alla skulle jag tro.

Notera även att det inte bara innebär att hunden inte ska förfölja vilt. Den ska inte störa rådjurskid, harpaltar m.m. som kan gömma sig i gräset. I mina öron betyder det i princip att hunden ska hålla sig vid ens sida och inte tillåtas "springa runt".

Nä jag sa ju att jag tror att måna hundägare inte vet vad som gäller. Och det var väl lite det du ville diskutera? Många hundägare borde läsa på bättre, ja. Men jag vill också poängtera att det inte råder ngt allmänt koppeltvång vilket många verkar tro eftersom jag flera gånger fått det hävdat för mig.

Och jag tolkar också jaktlagen som att hundar ska hindras från att "springa runt" i skogen, vilket jag anser mig kunna göra med mina okopplade.
Sen rör vi oss oftast på ställen som inte går genom skog och mark där det finns vilt, tex cykelvägar, grusvägar. Där ger jag hundarna mer frihet.

Nä jag sa ju att jag tror att måna hundägare inte vet vad som gäller. Och det var väl lite det du ville diskutera? Många hundägare borde läsa på bättre, ja. Men jag vill också poängtera att det inte råder ngt allmänt koppeltvång vilket många verkar tro eftersom jag flera gånger fått det hävdat för mig.

Och jag tolkar också jaktlagen som att hundar ska hindras från att "springa runt" i skogen, vilket jag anser mig kunna göra med mina okopplade.
Sen rör vi oss oftast på ställen som inte går genom skog och mark där det finns vilt, tex cykelvägar, grusvägar. Där ger jag hundarna mer frihet.

Och jag tolkade dig som att det är okej att ha hunden lös så länge den inte sticker efter vilt.

Nu vet jag inte exakt hur "mark" definieras i lagen men det är ju inte bara skogen det handlar om. Det kan ju faktiskt, inte helt otroligt, finnas vilt och fågel vid cykel- och grusvägar också.

Jag tycker att lagen är konstig för jag och hundarna kan lika gärna störa vilt/trampa på ägg när vi går tillsammans än om hunden springer lite vid sidan.

Jag promenerar ofta utanför stigarna så ser liksom inte grejen men att inte hunden ska få röra sig ordentligt.

Jag låter alltså mina hundar gå okopplade men under kontroll.

Jag tycker att lagen är konstig för jag och hundarna kan lika gärna störa vilt/trampa på ägg när vi går tillsammans än om hunden springer lite vid sidan.
l.

Håller med dig! Har också funderat över det där. Därför gör jag en tolkning som gör att jag har mina hundar får vara lösa med mer frihet på platser jag anser att det finns minimalt/inget vilt.
Det enda sätt mina hundar kan störa vilt på är ju just genom att trampa rakt på det.

Måste bara fråga en sak, vad är då syftet med att ha hunden lös om den bara får vara precis bredvid dig? D

För att jag väldigt ofta har barnvagn med mig och ibland en lös 1,5 åring :)
Lättare för mig att hålla reda på hela spektaklet när hundar är okopplade.

Nu vet jag inte exakt hur "mark" definieras i lagen men det är ju inte bara skogen det handlar om. Det kan ju faktiskt, inte helt otroligt, finnas vilt och fågel vid cykel- och grusvägar också.

Jag är medveten om det. Där gör jag en subjektiv bedömning, det medger jag, om det finns risk att hundarna stör vilt. Håller med line_n att lagen lämnar utrymme för egna tolkningar.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 115
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 978
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!