Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Nu när jag läst igenom alla 4-års resultaten kan jag bara säga en sak det är mygel rakt igenom finns ingen förankring alls i poängen. Helt klart är det så att de hästar som de från början har fått för sig att de vill ha igenom har fått höga poäng helt utan att förtjäna det Medans de hästar de inte vill ha igenom har de bara satt så låga betyg de känner för för att slippa få dem med. Behövs nog få in lite nytt blod i den här avelsnämnden om det inte skall vara en klubb för inbördes beundran och vi verkligen skall få igenom de hingstar som är något att ha. Jag förstår nu varför hingstägare väljer att visa fram sina hingstar i utlandet istället. Säger bara till alla tro inte ett ljud på de poängen hingstarna har fått kräv att få se hingstarna live innan ni väljer att betäcka med dem detta är rent bedrägeri mot stoägarna som tror att man kan lita på siffrorna.
Kan ta några exempel: Häst som vägrar, river, med mkt kort skruttig galopp kniper och vrider sig bak och hänger med frambenen i vissa språng får 9:or i hoppbetyg.
Gångartshäst som helt utan kapacitet skuttar runt första banan på 1m med 3 nedslag (av 6 hinder) och sedan inte hoppar 110 banan hästen hoppar utan rygg med knipta bakben får 7:or i hoppbetyg.
Århundradets fulaste hingst som har en kroppsbyggnad som kom hjälp mig och dö med rejält instabila bakben vrider och skruvar i varenda steg får 8 på typ 8 på ben.
Hingst som ser ut att hoppa på sin maxkapacitet kravlar sig precis över med islag i varenda bom och utan någon bra teknik. Får ändå 8:a i hoppbetyg Dessutom rejält lågställd med mkt korta framben vilket inte framhävs i kritiken.
Jag kan fortsätta länge, en annan sak de gör är att ändra kritiken i efterhand så att den passar bättre ihop med poängen, vilket gör att kritiken inte heller går att lita på.
Vill man ge en häst ett högt galoppbetyg tex ändrar man i sista stund att hästen har kort och något oelastisk galopp till att vara jättebra utan att hästen har ändrat sin galopp alls.
Ganska kul att man har skrivet ut den givna kritiken på samtliga 4-åringar efter hand som man kan jämföra ändringarna.
Nej, fiffel och båg är det ända jag kan säga om detta och återigen framhäva betäck inte med någon utan att ha sett dem LIVE.

Lady_D skrev:
Jag fattar inte riktigt hur Double O Seven kan gå vidare direkt men inte gylles :confused: De har ju Samma poäng!! :eek:
Precis! Båda har fått 34p på exteriören, båda har dubbla 8or på hoppningen, Double O Seven har 6,0 på gången och Joy har 6,3. Och ändå har Double O Seven gått vidare direkt!!! :confused: :confused: :confused: Medans Joy inte ens är kallad till samtal... :crazy: :crazy: :crazy:

Nej, med viss insikt i denna "ruttna" hästbransch - det är som du skriver Gylle. Bedrövligt! Har själv en bekant som är hingstägare, och hon har fått hingstar bortdömda utan anledning (det är ju enkelt att sätta en 6:a på någon del av exteriören - så är den hingsten väck). Bara för att de inte VILLE ha in henne (ägaren alltså) i "de exklusivas skara".
Precis som med 3-års testen och kvalitetstävlan - de dömer bla. på vem som äger/rider hästen - och ser inte till HÄSTEN. Så tyvärr är det nästan lönlöst för "Svensson" att komma med en snygg och kapabel hingst, och tro att den ska bli godkänd.

Fram för prov och tester där ett antal testryttare rider samtliga hästar och där domarpanelen och testryttarna inte har en aning om varken stam, uppfödare eller ägare till hästen som visas/rids. Först DÅ kan man nog få en någorlunda opartisk bedömning. Om inte domarpanelen blivit visade vissa hästar "vid sidan av" innan, förstås...

Jag lider med dig Gylle. Men tyvärr är du inte ensam, och det är inte första gången något dyligt händer. Och säkert inte sista heller...

:bow:

Håller med, nu såg jag dem inte men hars ett endel på tävling nu i år. Dina bilder visar en häst som hoppar för betydligt högre poäng än vad den fick och läser man kritiken på de som fick samma och även de under och över undrar man helt klart vad som försegår.

Blääää på de och det har jag sagt hur många gånger som helst innan.

Kan ju tillägga att min lilla Tysk som hoppar mkt bra är bed med 8,5 i Tyskland. En av dommarna som skulle dömma i 4 års championatet talade om för mig att jag hade köpt en ponny med b-ponny galopp och han klankar ner som bara den på honom. En av de största orsakerna till varför jag INTE red 4års på honom, just för att jag redan visste innan att han skulle på piss poäng av den dommaren!!!

Visst han har inte världens galopp, men hoppa kan han och han räcker fram om jag vill på distanserna, dessutom så byggs det oerhört mkt kortare idag så en häst med för stor galopp är inte gynnad ändå.

Det är så synd på din häst för den gillade jag väldigt starkt och framförallt blodet. Jag hde inte tvekat att använda honom till mitt sto!

Här kan ni se min Tysk i sommras med den tyska ryttaren, han är alltså 4år

Och här rider jag honom i december i 1.00m, räcke och här i samma klass över trippel

och här är en video

Min häst blev dömd pga sin lite kortare galopp direkt utan att ha sett honom hoppa :crazy: Så fungerar det tyvärr idag

Vad synd med din hingst. Hade ju fått blåa tummar nu, men med glädje om han gått vidare. Hemskt tråkigt.

Det andra du skriver om, ja det uppmärksammade jag och några till för några år sedan. Fanns ju en viss domare med då, tur nog är den borta, men verkar inte som det blivit bättre ändå, tydligen.

Är så himla tråkigt detta. Ja, jag vet inte riktigt mer vad jag skall säga. Är bara hemskt ledsen för din skull. Önskar dig all lycka med din hingst i framtiden. Kommer du att ta honom över sundet nu och försöka där?

Holsteiner skrev:
Nej, med viss insikt i denna "ruttna" hästbransch - det är som du skriver Gylle. Bedrövligt! Har själv en bekant som är hingstägare, och hon har fått hingstar bortdömda utan anledning (det är ju enkelt att sätta en 6:a på någon del av exteriören - så är den hingsten väck). Bara för att de inte VILLE ha in henne (ägaren alltså) i "de exklusivas skara".
Precis som med 3-års testen och kvalitetstävlan - de dömer bla. på vem som äger/rider hästen - och ser inte till HÄSTEN. Så tyvärr är det nästan lönlöst för "Svensson" att komma med en snygg och kapabel hingst, och tro att den ska bli godkänd.

Fram för prov och tester där ett antal testryttare rider samtliga hästar och där domarpanelen och testryttarna inte har en aning om varken stam, uppfödare eller ägare till hästen som visas/rids. Först DÅ kan man nog få en någorlunda opartisk bedömning. Om inte domarpanelen blivit visade vissa hästar "vid sidan av" innan, förstås...

:bow: :bow: :bow:

Framförallt så skall inte hopphingstarna dömmas i gångarter dagen efter hoppprov tycker jag. Speciellt inte om de tar i och hoppar stort.

Jag tycker och har själv varit inblandad med i bruksproven och tycker att i sverige att det är mer personen som visar än just hingsten.

Tycker dessutom att alla hingstar skulle gå vidare genom hela provet eftersom vissa kanske behöver någon dag på sig för att smälta intrycken.

Byta ut dommarkollegiet varje år eller i alla fall mer än hälften, ta in testryttare direkt etc

Till en helt annan sak...
Någon som vet vad som hänt med Undercover :d hans resultat är borta :confused:

En mkt snygg häst som rör sig fint och hoppar rätt bra "för att vara en dressyrhäst" ;) En av mina absoluta favoriter :d

Himla tråkigt det här!
Någon som var på Flyinge och såg kunde kanske skriva en insändare till ex. ridsport där man kräver svar från domarna så de får förklara hur de tänker. Varför de ändrar i efterhand. Hur kan de ändra i efterhand. Stavfel, felformuleringar OK men fakta. Låter underligt.
Och varför hästar med samma poäng inte går vidare båda två. :(
Mycket konstigt!
Jag känner med dig Gylle. Man känner sig maktlös.

Jag förstår inte det här riktigt. Tar de inte igenom de bästa hingstarna oavsett ägare eller vem som visar går ju svensk avel bakåt. Det vinner väl ingen på?

Fanns det inte en stoägar-förening eller nåt liknande förr?
Jag har försökt leta men har bara hittat gamla sidlänkar som inte fungerar längre.
Är ju synd om den har lagts ner. Någon som vet eller var med där?

Hej

Jag undrar vad som hände med Undercover??? Någon som vet??

Vad jag kan läsa ut är dessutom att Gylles hingst hade bättre resultat än den andre!!???

Man blir förundrad

kima skrev:
Jag förstår inte det här riktigt. Tar de inte igenom de bästa hingstarna oavsett ägare eller vem som visar går ju svensk avel bakåt. Det vinner väl ingen på?
Nej, de godkänner inte enbart de bästa hingstarna. Det beror minst lika mycket på vem som äger hingsten. Om någon vinner på det? Vem vet? Något måste väl domarna ha att vinna på det? Eller?

kima skrev:
Himla tråkigt det här!
Någon som var på Flyinge och såg kunde kanske skriva en insändare till ex. ridsport där man kräver svar från domarna så de får förklara hur de tänker. Varför de ändrar i efterhand. Hur kan de ändra i efterhand. Stavfel, felformuleringar OK men fakta. Låter underligt.

Detta har jag viss förståelse för eftersom den muntliga bedömningen skrivs ner av en sekreterare och sedan läggs de snabbt ut. Det är inte alltid lätt att hinna hänga med och få allt rätt. De slutlgiltiga resultaten har domarna antagligen kollat igenom och korrigerar ev felaktigheter. Däremot inte sagt att de kanske ändrar lite i efterhand för att slippa få med en individ de inte anser passar som avelshingst. Vi får inte glömma att det kan vara väldigt goda sporthästar utan att för den skull - av olika skäl - vara passande avelsdjur.
Trots detta står jag också fast vid min fasta övertygelse om att man ska se hingstarna själv, smaken är som baken och det är inte alltid man delar domarnas åsikter!

Gylle så ledsamt

Det är starka ord du tar till men du har nog tyvärr rätt i mycket. jag har alltid undrat varför de inte tillkännager poängen samtidigt med omdömet.
Det är fullkomligt oacceptabelt att ändra på något i efterhand, nu borde vi agera för det luktar mygel lång väg!!!!

(fast jag är ju bara en amatör som inte har varit där :o och jag har inga "bevis" så jag skall inte formulera något men jag skriver gärna under tillsammans med andra)

Men apropå kvalitets och så; jag känner i alla fall EN domare som har sagt ungefär "trots att det var XX som red så kunde jag bara inte ge hästen ett bra betyg även om jag först trodde att den skulle hoppa bra..."
Så alla myglar inte
Ja, varför inte låta dem döma utan att veta vem det är och när väl poängen är satta, då talar man om stammen på hästen och sätter den sista siffran, den om önskvärdhet i aveln (har för mig att det är nån koefficient)

/P

GiG, så bråttom att få ut kritiken skall det inte vara, domaren skall (tycker jag,)vara skyldig att se till att sekreteranren har uppfattat bedömningen korrekt innan den blir officiell. Det kan ta några minuter extra men minimerar risken att vi uppfattar ändringar som resultat av mutor

Vet inte vad Gylles häst hade för poäng men en förklaring kan vara att inget av dom tre första delbetygen i eteriörbedömningen får vara lägre än 7, så en hingst med betyg 6, 10, 10 kan inte gå vidare men det kan en med 7, 8, 8 tex. Summan av dom tre betygen får inte heller understiga 23. Går att läsa på ASVH:s hemsida under hingstreglemente. Har inte kollat om så är fallet den här gången.

Jesus, jösses vilka låga exteriörpoäng många hästar fått! Undrar just vad dessa hästar fått när de blivit visade tidigare? Kan inte tänka mig att de fått så dåligt tidigare. Är det inte samma bedömningskriterier vid bruksprov som vid andra visningar? En sak som slår mig (fast jag har ju inte sett hästen ifråga) är omdömmet Bleckert Boy fått: "Välansatt och välformad hals, djup välliggande bog, välutvecklad manke, öppen bål" och så får han en 6:a!

Jättesynd på din fina hingst Gylle! Han var ju jättefin! På bilderna såg han ut att hoppa kanon!

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30