Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Jag var i Flyinge på morgonen och kan ge er lite förhandsinfo:
Romantic: mycket tilltalande och ridbar!! Lite svag i bakdelen, men det handlar nog mer om att han måste bli starkare.
Ulvano: snygg häst som inte riktigt hade huvudet med sig, verkar inte riktigt kontaktbar, domarna var vääldigt snälla....
Smashing Hit: snygg, oliksidig, inte helt sammarbetsvillig.
Channon: tryckte han gav ett verligt trevligt intryck igår på hoppningen, lite blekare idag, styrkan är att han bär sig bra
JJ Rocco: för grov, dags att köpa kaffe...
Hermes: trevlig och ridbar, gnisslade tänder så det hördes i hela ridhuset. Hasarbetet kunde vara bättre
Royal Touch Stone: mycket trevlig!!! ridbar, bär sig, samarbetar, ser dock liten ut
Aleqs: inget vidare
Double 0 Seven: säkert en bra hopphäst

Hann se några i går också och Topaasch var verkligen spektakulär, det var nästan för mycket... Lätt, lätt framdel med knärörelser som en hackney.
Tin-Tin var kanske inte det jag hade förväntat mig, alldeles för kortbent.

lånar knapp

Don Dorn har visat sig hyfsat, från equipe:

(25) Don Dorn (SWB)
Talangfull hingst med god samarbetsvilja och med mkt god galoppkvalité.
Skritten är vägvinnande och avspänd i fri skritt men ngt spänd vid skritt med kontakt och därav ej alltid helt regelbunden. Traven är elastisk, lätt och rörlig fram, men kunde vara mer aktiv bak i arbetstraven. Galoppen är
taktmässig, rörlig, elastisk, välbalanserad och bärig.

lånar också

Joy har gjort gångarterna nu, inte så bra tyvärr. Är han påverkad av hoven? "Spänd" enligt kritiken, det kan ju bero på det.

"Energisk hingst som dock presenteras överilad och tappar därav balans.
Skritten är överilad, spänd och ej helt distinkt i sin takt. Traven är
överilad, spänd, med bristande ryggverksamhet och kontakt. Galoppen är
energisk, vägvinnande och med god bakbensaktivitet, spänd rygg."

athena skrev:
lånar också

Joy har gjort gångarterna nu, inte så bra tyvärr. Är han påverkad av hoven? "Spänd" enligt kritiken, det kan ju bero på det.

"Energisk hingst som dock presenteras överilad och tappar därav balans.
Skritten är överilad, spänd och ej helt distinkt i sin takt. Traven är
överilad, spänd, med bristande ryggverksamhet och kontakt. Galoppen är
energisk, vägvinnande och med god bakbensaktivitet, spänd rygg."

Låter mer som kritik mot ryttaren...

Men det viktigaste är ju ändå galoppen för en hopphäst och den var ju bra (bortsett från det spända då)!!! Håller tummarna!!

Någon som vet vart Just for Fun tog vägen? Han är med på starlistan men inte på resultatlistan :confused:

När man pratar om tvådelad när man pratar gångarter menar man oftast att hästen har olika takt fram och bak. Sådanna hästar har ofta mycket framben, mycket visp, men inte lika bra bakben. Don Charly har visat ganska mycket tendens till att vara tvådelad.

Rumpnissen skrev:
När man pratar om tvådelad när man pratar gångarter menar man oftast att hästen har olika takt fram och bak. Sådanna hästar har ofta mycket framben, mycket visp, men inte lika bra bakben. Don Charly har visat ganska mycket tendens till att vara tvådelad.

Men i hoppning då, för det var väl där det stod om det?

GiG skrev:
Självklart! Men det ena utesluter inte det andra. (Dessutom är det något vi bara kan drömma om, varför skulle de skicka hit sina finaste hingstar när den största marknaden är i hemlandet.) Donnerhall var förresten en annan hingst som ansågs vara lite oansenlig vid sitt godkännande.

Liksom Cardento i Tyskland :smirk:

Nu är jag hemma igen efter denna dag som jag hellst vill stryka ett streck över. Började med att vi körde fast i snön på våra underbart välplogade småvägar, alltså sen upp hittade en häst som nu lärt sig hur man vandaliserar flätor var bara att ställa sig stressad och försöka fixa till så gott det gick = såg fördjävligt ut + att humöret var i botten. Ut med hästen och sitter upp känns stel och åmig och ingen gnista alls. Rejält mör i hela bakkärran och stel i ryggen efter gårdagens hoppning. Jättekul när man skall försöka visa upp gångarter. Han har normalt en mkt kraftfull trav med väldigt tryck i bakbenen, och när bakbenen har lagt av så blir det inte så lysande har faktiskt aldrig känt honom så kort och stum i gången innan. På framridningen fick jag knappt honom att trava utan han föll över i galopp hela tiden. Märktes lång väg på honom att han tyckte att vi skippar detta och går hem och myser i boxen i stället.
När jag först red in i stora hallen kändes det som om gnistan kom och man kände hur han kom igång det höll en hel långsida tills han fick syn på domarbordet och hittade något annat som var roligare att koncentrera sig på än sin jobbiga mamma som tyckte att han skulle arbeta. Och när man sitter där och vet att man har så mkt gång i hästen som den inte visar fram så faller man inte precis till ro och låter honom lalla runt där inne som många som satt på hopphingstar där de visste att det inte fanns mkt gång i gjorde. Några korta stunder kom där fram lite av gången men visst för domarna som inte vet vad man försöker få fram så kan man verka lite överambitiös när man sitter där och jobbar (vilket de också sa till mig....) Har tidigare fått så många positiva kommentarer om hans gångarter av dressyrfolk (kunniga som vet vad de talar om) så jag vet att jag inte är ute och reser men idag var han för mör för att visa fram det. Skritten var på väg att bli riktigt avspänd och fin i slutet när folk på läktaren är så smarta och börjar väsnas och många börjar gå (eftersom bedömningen var nästan slut) så då blev han trippig och okoncentrerad igen (var till och med så att domarna sa till folk på läktaren att vara lite tystare men vad hjälpte det oss han var redan slittrad).
Så sammanfattningsvis kan klart konstateras att det var inte vår dag idag......
Nu väntar vi spänt på resultatet får lite dåliga vibbar av att hans hoppkritik rätt vad det är är ändrad i efterhand till det något sämre dock har de även ändrat lite i exteriören och plockat bort lite negativt ?? Man blir ju lite villrådig när de först säger en sak och sedan ändrar sig ........Varför ?
Hur det än går så skall han få en riktig vilodag imorgon med en lång promenad och mkt pyssel det behöver han verkligen nu alla spänningar med ny miljö har helt klart tagit ut sin rätt nu så nu behövs laddas nya krafter.

Tycker ni ska vara nöjda med det resultat ni gjort. Det är inte lätt med unghingstar!!

Håller tummarna nu och hoppas ni får en skön dag imorgon!!

Lycka till!

/C

Letade efter honom jag med, men han fanns ju inte där. Konstigt. Fast Don Dorn och Milord är kvar.

Gylle, fortsätter att hålla tummarna för er stenhårt. Tack för dom fina rapporterna varje dag. :bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

Jag håller också tummarna! Hoppas att de vill ha honom vidare till fas II, då ska jag heja ordentligt!

Om han blir gk, kontakta Breeders trust då så han kommer med där, så får jag lite rabatt :p.

*knapplån*

äntligen hemma efter sju sorger och åtta bedrövelser.... Jag måste skaffa körkort och bil!

Bussen från Flyinge till S Sandby var försenad, fick stå där och huttra i snön en bra stund... Hade tur i S Sandby, hann med anslutande buss mot Lund med typ 30 sekunders marginal (den var redan då försenad). Bussen mot Lund körde i 10 km/h ungefär pga vädret, fullt förståeligt förstås. Hann lagom till Lund för att hinna upp på perongen för att se mitt tåg gå. Nästa tåg var försenat. Sen fick jag förstås vänta en bra stund inne i Helsingborg. Nu är jag hemma och längtar efter ett varmt bad! :)

Fast först ska jag kolla alla bilder jag tagit, har inte kollat i datorn än men många bra ser det ut att ha blivit!

Kort sammanfattning:

Topaasch - hoppas att han går vidare (det borde han verkligen) och slappnar av mer under veckan. Den hästen har kvaliteter!

Don Dorn - rör sig ju härligt, väldigt passartad skritt dock. Tappade traven helt när ryttaren släppte efter på tygeln.

Brisbane - bra gång i den med! Kanske inte riktigt min modell dock.

Gylles häst var fin, visst syntes det att det var gång i honom!

Ska försöka få upp bilder så fort som möjligt! :)

Mvh Cissi som nog främst har Topaasch på näthinnan...

Floris och Topaasch är ju mina favoriter , vet du vad som hände med Floris?

Ser fram emot att kika på korten, det blir kul att få se bilder på hingstarna, än så länge har jag bara en "bild" i huvudet.

nyfiken

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka