Sv: Bruksprovsresultat
Jag är med på ditt resonemang ang treårstester, och olika bedömningsplatser.
Och visst, inte alla utvecklar sig till det bättre.
Ja, det skall vara en hård gallring, vi skall ha det bästa...
Och javisst, det är många som visar hästar, som inte borde ha visats alls. Men man tycker ju samtidigt att de hingstar som rekommenderats vidare till bruksprov, i nämndens ögon i alla fall borde hålla minst klass I?
Varför rekommendera hingstar som ligger väl under det strecket?
Som jag skrev i en annan tråd, är det märkligt att en hingst, som ligger på 160 strecket, får en 8a på typ? Även om jag nu inte har något emot hingstar av den mindre modellen...
Vidare menar jag att extrimiteterna inte kan förändras så mycket "under resans gång". I år är väl första året jag sett en grundlig kritix ang det. Har aldig läst så mycket kritik på benen. Jättebra. Men jag vet inte heller om det är helt ok att en parallellförskjuten häst för en 7a på benen?
En hingst jag var sugen på, hade en 7a på benen. Kritiken var "korrekt inskenad från sidan". Jag kollade....
Ja från sidan var det sant, men de glömde att tala om att han var rejält parallell i front! Och hovarna var inte fagra de heller, då det ju även med åren påverkar dem...
I år har jag inte kunnat åka ned, annars gör jag det nästan alltid. Och det får man nog fortsätta med!
Vi får skylla oss lite själva med....
En hingst som används mycket, är (enligt mig) otroligt instabil i sina haser. Jag tycker att man kan se mycket av samma mekanik hos många av avkommorna med. Varför använder vi den? Jo, för att de är lätta att sälja och hingsten själv är duktig. Men vinner vi på det i längden?
Det är väl bara att börja engagera sig häftigt i lokalföreningen..
Och fortsätta åka runt och TITTA på de djur man vill använda...
mvh