Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

jamen Carnutehingsten har två 6or (skritten) och två 5or (traven)
Då kan han ju inte gå vidare?

Det gäller de 3 första, typ, hhb och ben alltså. Men gylles hingst hade ju 7 7 7 på dessa så det borde inte vara anledningen.

Senast ändrad:

Den kritik han fick från början är den dom sa dirket vid visningstillfället, något som jag reagerade på redan på exteriören är att de sa fler positiva saker om honom dock finns endast negativa inskrivna i kritiken.
Reagerade redan när de sa att han var långsträckt, han är helt klart högställd med extremt långa framben, andra hingstar som var betydligt längre än honom fick långlinjerad. Visst är han något lång i länden dock inte mkt sedan måste hans kors ha börjat växa i danmark fick han kort kors sedan bra kors på 3-års för att nu få långt kors ??? Kan tilläggas att hästen är 170cm och har 145cm täcken så särskilt extremt lång är han knappast.
Att man sedan tonar ner all positiv kritik är en annan sak, först får hästen mkt bra inställning sedan blir det fin intällning, först fin teknik för att sedan ändras till god teknik och en massa positiva omdömmen plockas bort.
Jag har allt på video, hoppningen är mkt intressant trots att jag själv är "jävig" så är jag själv mkt kritisk när jag granskar mina egna runder på video och på denna hoppning finns inte ett endaste misstag någonstans. Hästen har perfekt teknik både vad gäller ben teknik runt om, rygg, språngkurva, perfekt avsprångsp, ca ½m luft ner till vart ända hinder utan att för den skull anstränga sig det minsta, perfekt balans i anridningarna och han visar klart sin höga ridbarhet, ändå duger han inte åt dem. Kan även säga att idag ringde betydelse fulla utländska spekulanter som letat reda på mitt telnr och var mkt intresserade av att köpa honom efter att ha sett honom hoppa i Flyinge de ansåg att han var den ända intressanta hopphingsten iår och tyckte att de svenska domarna var rent av korkade och det var inte lite pengar de var beredda att betala för honom, nu har vi i och för sig bestämt oss innan att inte sälja honom sa det även till dem men de tyckte att vi skulle fundera ett tag på det, lät som om dom nog var beredda att betala ytterligare ännu mer för att få honom. Visar ju lite vilka kvaliteter hästen har och får en att ännu mer undra vad domarna sysslar med.

pialotta skrev:
GiG, så bråttom att få ut kritiken skall det inte vara, domaren skall (tycker jag,)vara skyldig att se till att sekreteranren har uppfattat bedömningen korrekt innan den blir officiell. Det kan ta några minuter extra men minimerar risken att vi uppfattar ändringar som resultat av mutor

Många bäckar små blir till stor å, några minuter extra för varje hingst skulle bli timmar i slutändan. Visst är det väl roligare att bedömningarna kommer ut snabbt och kanske korrigeras efter hand än att både vi och de ner på provet ska vänta på att det gås igenom av domarna? Det låter sig inte göras - tror jag.

gylle skrev:
Den kritik han fick från början är den dom sa dirket vid visningstillfället, något som jag reagerade på redan på exteriören är att de sa fler positiva saker om honom dock finns endast negativa inskrivna i kritiken.
Reagerade redan när de sa att han var långsträckt, han är helt klart högställd med extremt långa framben, andra hingstar som var betydligt längre än honom fick långlinjerad. Visst är han något lång i länden dock inte mkt sedan måste hans kors ha börjat växa i danmark fick han kort kors sedan bra kors på 3-års för att nu få långt kors ??? Kan tilläggas att hästen är 170cm och har 145cm täcken så särskilt extremt lång är han knappast.
Att man sedan tonar ner all positiv kritik är en annan sak, först får hästen mkt bra inställning sedan blir det fin intällning, först fin teknik för att sedan ändras till god teknik och en massa positiva omdömmen plockas bort.
Jag har allt på video, hoppningen är mkt intressant trots att jag själv är "jävig" så är jag själv mkt kritisk när jag granskar mina egna runder på video och på denna hoppning finns inte ett endaste misstag någonstans. Hästen har perfekt teknik både vad gäller ben teknik runt om, rygg, språngkurva, perfekt avsprångsp, ca ½m luft ner till vart ända hinder utan att för den skull anstränga sig det minsta, perfekt balans i anridningarna och han visar klart sin höga ridbarhet, ändå duger han inte åt dem. Kan även säga att idag ringde betydelse fulla utländska spekulanter som letat reda på mitt telnr och var mkt intresserade av att köpa honom efter att ha sett honom hoppa i Flyinge de ansåg att han var den ända intressanta hopphingsten iår och tyckte att de svenska domarna var rent av korkade och det var inte lite pengar de var beredda att betala för honom, nu har vi i och för sig bestämt oss innan att inte sälja honom sa det även till dem men de tyckte att vi skulle fundera ett tag på det, lät som om dom nog var beredda att betala ytterligare ännu mer för att få honom. Visar ju lite vilka kvaliteter hästen har och får en att ännu mer undra vad domarna sysslar med.

Jag tycker verkligen att du borde ha ett snack med nämnden och räta ut alla frågetecken, som någon sa - det har du betalt för! Kom igen nu, 3-åringarna börjar inte förrän 14.20!

Tycker det är bra att siffrorna inte sätts direkt. Det ger domarna möjligheter att justera omdömen och deras interna siffror eftersom de ser hingstarna vid flera tillfällen innan det är dags att göra det slutliga omdömet samt gallra vilka som ska få vara med i fas II. De har även ett antal diskussioner efter bedömningarna där det säkert diskuteras livligt vad de sett o där deras olika kompetenser tas hänsyn till.

Att säga om det är rätt eller fel siffra eller omdöme i slutkritiken som ges kommer alltid att vara föremål för diskussion. Att bli förbannad o döma ut hela domarkåren här på diskussionssidan är knappast nåt som kommer att ge en konstruktiv förbättring. Att däremot ta diskussionerna med domarnämnden eller officiellt på ett vuxet sätt, tex genom föreningar lokalt eller centralt skulle kunna ge en bättre situation. Det är också ett utmärkt sätt att lära sig mer om både hur reglerna ska tolkas, vad vi har som avelsmål, vad vi vill ha i aveln men också vad vi inte vill ha.

Efter att ha sett gångarterna igår tycker jag att det var väldigt många hästar med mycket dålig typ o katastrofalt dåliga gångarter, speciellt bland de med hopphärstamning. Ägare borde också kunna få hjälp att slippa utbilda o lägga stora pengar på dessa hästar. Tror tyvärr ändå att det finns många utbildare som tar sig an dessa hästar för att tjäna en slant i stället för att vara ärliga o säga till ägaren, som ibland är förblindad av sin egen häst, att det inte är ett hingstämne. Detta är inte riktat till nån speciell häst utan en reflektion från vad jag sett de senaste åren. Åtekommer också till att det kan vara en jättefin individ, tex inom hoppning, men att det inte är vad vi behöver för att förbättra vår hästavel. Det måste finnas en grundläggande bra exteriör o hyfsade rörelser!

Hälsn Ann
www.stubbang.com

gylle skrev:
Jag hoppas du behåller honom och försöker få honom att gå igenom på prestation om några år! Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Så då menar du att en hopphingst måste röra sig bra medan en dressyrhingst inte behöver kunna hoppa??

Så tolkar jag ditt inlägg iaf.

Dessutom så menar du att en hingst som går och vinner eller får mkt höga poäng på tex 3års test och får så pass sämre poäng på bruksproven borde ha haft de poängen på just 3års testet eller var den nu visas.

jag anser ju att det borde vara samma poängsystem på båda ställena, annasr har vi något som är helt fel eftersom många ston som sätts i avel bedöms just på 3års test. Då borde ju inte de vara "värda" något de poängen man får där!

Jag vet många hingstar som kasserats just pga att de hade fel ägare eller kanske en stam som inte var tillräckligt bra just vid det tillfället.

Självklart är det bra med kritik till nämnden oavsett om det är här eller direkt. Det skapar en debatt och eventuellt en granskning av vad som eg sker!

dessutom så ses inte de hästarna mer än en gång hos varje dommare i första fasen vilket i mitt tycke är nog för lite!!

olgaklara skrev:
Så då menar du att en hopphingst måste röra sig bra medan en dressyrhingst inte behöver kunna hoppa??

Så tolkar jag ditt inlägg iaf.
Nej, jag menar att det krävs en viss grundläggande exteriör, inklusive rörelser, oavsett användningsområde. Hästen måste vara byggd o kunna röra sig vettigt både för att kunna utföra olika rörelser inom hopp o dressyr men också för att vara hållbar. En dressyrhingst ska också kunna hoppa, bla ett bra test av temperament, framåtbjudning, arbetsvilja osv.

olgaklara skrev:
Dessutom så menar du att en hingst som går och vinner eller får mkt höga poäng på tex 3års test och får så pass sämre poäng på bruksproven borde ha haft de poängen på just 3års testet eller var den nu visas.

Det är inte bara på hingstvisningar som vi märker just att det kan avvika mycket mellan olika bedömningar o domare. Här finns säkert massor kvar att göra men det kommer alltid att finnas avvikelser. I nämnden finns ju inte bara exteriördomare utan representanter för den ridna delen vilket det inte gör i samma omfattning t ex ett 3-årstest. Sen kan man också diskutera vilka siffror som är "rätt". De vid 3-årstestet eller de vid ett senare tillfälle? Tål också att funderas på!

olgaklara skrev:
jag anser ju att det borde vara samma poängsystem på båda ställena, annasr har vi något som är helt fel eftersom många ston som sätts i avel bedöms just på 3års test. Då borde ju inte de vara "värda" något de poängen man får där!

Jag vet många hingstar som kasserats just pga att de hade fel ägare eller kanske en stam som inte var tillräckligt bra just vid det tillfället.

Självklart är det bra med kritik till nämnden oavsett om det är här eller direkt. Det skapar en debatt och eventuellt en granskning av vad som eg sker!

dessutom så ses inte de hästarna mer än en gång hos varje dommare i första fasen vilket i mitt tycke är nog för lite!!

Jo men visst gör de det. Vet inte hur det var uppdelat mellan veterinär o exteriör men igår på gångarterna var samtliga domare plus gästdomare med hela dagen o de hade också sett hästarna tidigare.

Hälsn Ann
www.stubbang.com

Kan någon se några resultat on line nu på 3åringar.
Jag kan inte

Tänkte samma sak som du gällande poängen på det extriöra.....har själv inte lyckats ta mig till Flyinge n,men av en del som är där har jag hört att de är missnöje med att vissa hästar gått vidare och andra inte...bla folk från tyskland...dom kunde inte förstå hur fasen domarna tänkte,
Nu är jag inte så insatt i bruksprov för Hbl. men ...jag tycker de verkar skumt...ska bli intressant å se hur fasen de ser ut i slutet på veckan...men någonting säger mig att detta bruksprovet kommer minnas av många.

Du funderar inte på att låta honom betäcka trots att han inte blev godkänd? Typ som de gjorde med Chicago Z?

Även om ni inte had fått många ston så hade ni själv kunnat bestämma vad för ston ni skulle låta använda honom på. Så hade ni fått se om han nedärver fina föl innan ni försöker få honom godkänd igen på prestation.

Jag hade som stoägare mycket väl kunnat använda en hingst som inte är godkänd men som ändå har kvaliteér och stam som tilltalar mig.

Han kommer att betäcka mina båda tävlingsston, varav den ena bedömd i utlandet innan import med otroliga gång 10 9 9 hopp 10 på samtliga betyg, samt det andra diplomsto från kvalitets. Skall bli mkt spännande att se vad det blir av detta framförallt det första stoet. Jag kan säga att det finns inte en enda av hingstarna i svensk avel idag som jag bedömmer ha tillräckliga kvaliteter för att betäcka henne med men här vet jag vad jag har. De är den optimala matchen. Det enda som är typiskt är om det kommer en hingstunge är att han inte kan godkännas för snacka om att det kan bli en kanon utan dess like.
Det enda problemet jag har nu är att jag är så rädd om både sto och hingst att jag är mkt tveksam till naturlig betäckning (stoet kan vara en jävla kärring mot andra hästar så jag litar inte på henne att hon inte slår) hade han nu blivet godkänd hade det ju varit enkelt löst med semin, men kan man få någon till att tappa en ej godkänd hingst ?

En annan sak jag tänkte på är hur är det nu, blev det inte ändrat reglerna om hur man fick använda ej godkända hingstar till andras ston ? Räckte det inte med veterinärbesiktning nu eller ? Har en kompis som har tjatat på mig att få använda honom till sitt sto. Vad gäller egentligen nu ?

Rumpnissen skrev:
Förmodligen samma sak, att hästen inte rör sig bakifrån genom ryggen och blir då inte bärig i hoppningen.

Nej det är inte riktigt samma sak. Att hoppa tvådelat innebär att framdel och bakdel hoppar var för sig. Finns äldre elithästar som hoppar likadant.
På unga hästar är det säkert styrka som saknas men det behöver inte vara så.
I dressyren blir det bara så himla tydligt.

En liten lustig sak jag upptäckte just precis nu :) Min Tysk och din hingst är relativt nära släkt genom VisionIII dvs Carano som är morfar till din hingst!

Min Tysk är e. Lesotho som är undan VisionIII.

Min Tysk är alltså e. Lesotho (Landgraf I - Cor dela Bryere)

Och här är hela hans stamtavla

Bilder på Vision III två andra godkända söner:

Baldini I

Baldini.jpg

Dessutom finns en fin video på Baldini I HÄR

Lesotho

05_Lesotho.jpg

Lite kuriosa :D

Din häst hoppar kanon Gylle, synd att den inte gick vidare. Såg jättefint ut på bilderna och jag var ganska så säker på att det var lugnt för din del :o

Hemskt tråkigt men du får väl komma igen med honom som prestationshingst istället :)

Jag är med på ditt resonemang ang treårstester, och olika bedömningsplatser.
Och visst, inte alla utvecklar sig till det bättre.
Ja, det skall vara en hård gallring, vi skall ha det bästa...
Och javisst, det är många som visar hästar, som inte borde ha visats alls. Men man tycker ju samtidigt att de hingstar som rekommenderats vidare till bruksprov, i nämndens ögon i alla fall borde hålla minst klass I?
Varför rekommendera hingstar som ligger väl under det strecket?

Som jag skrev i en annan tråd, är det märkligt att en hingst, som ligger på 160 strecket, får en 8a på typ? Även om jag nu inte har något emot hingstar av den mindre modellen...
Vidare menar jag att extrimiteterna inte kan förändras så mycket "under resans gång". I år är väl första året jag sett en grundlig kritix ang det. Har aldig läst så mycket kritik på benen. Jättebra. Men jag vet inte heller om det är helt ok att en parallellförskjuten häst för en 7a på benen?

En hingst jag var sugen på, hade en 7a på benen. Kritiken var "korrekt inskenad från sidan". Jag kollade....
Ja från sidan var det sant, men de glömde att tala om att han var rejält parallell i front! Och hovarna var inte fagra de heller, då det ju även med åren påverkar dem...

I år har jag inte kunnat åka ned, annars gör jag det nästan alltid. Och det får man nog fortsätta med! ;)

Vi får skylla oss lite själva med....
En hingst som används mycket, är (enligt mig) otroligt instabil i sina haser. Jag tycker att man kan se mycket av samma mekanik hos många av avkommorna med. Varför använder vi den? Jo, för att de är lätta att sälja och hingsten själv är duktig. Men vinner vi på det i längden?

Det är väl bara att börja engagera sig häftigt i lokalföreningen..
Och fortsätta åka runt och TITTA på de djur man vill använda...

mvh

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka