Sv: Bruksprovsresultat
Saken är den att de inte alls har en katastrofal exteriör (många av dem) de använder helt klart ext.betygen till att stoppa de som de inte vill ha vidare. Hade du sett många av dem själv så hade du sagt wow men det speglas inte i deras exteriör betyg precis.
Har genom åren lärt mig att med ganska stor säkerhet kunna gissa/se vilka poäng unghästarna skall få och brukar till 99% alltid ha rätt och de få gånger jag haft fel har det varit att de fått tom bättre poäng alltså är jag ganska kritisk i min granskning. 7:a får man på en häst av ganska dålig typ alltså en dåligt sammansatt häst antingen för grov, lågställd eller kraftigt överbyggd eller dylikt. Har endast haft en häst jag visat fram genom åren som haft så lågt betyg och den hästen ser ut som en förvuxen ponny klart överbygd med kraftig hals (men hoppar som en katt anledningen till att den visades). 7:a får man inte på en högställd ädel långbent häst som alla kommenterar hur snygg den är då är det något galet med poängsättningen. Gäller inte bara min utan det var fler.
En häst som fått 9 8 8 innan skall inte logiskt få 7 7 7 observera av delvis samma domare (båda domarna som tidigare gett dessa siffror deltog i bedömningen även denna gång) utan att den har försämrats till det negativa i kroppen.
Så det är nog som sagt inte exteriören på hästarna det är fel på..................
De få hästarna med dålig exteriör har dessutom flera gått vidare (och alltså fått högre poäng än vad de förtjänar)................tycker detta säger en del.
Vad skall små 160 hingstar dessutom lågställda och utan några supertalanger tillföra vår avel ??? Är det sådana vi behöver till de gamla grova lågställda stona ?
Skall vi tillverka små pansarvagnar eller så att vi kan ta oss fram när det är snödrivor ?