Bruksprovsresultat

Sv: Bruksprovsresultat

Jovisst skall hopphästen ha bra exteriör/gång osv men tänk på Cortez.

Kolla med en hingststation i din närhet vad de säger. Det borde inte finnas rent "lagliga" hinder,det borde ju vara upp till stationens ägare. Det enda är att det medför ökade kostnader, men det kan det ju vara värt!

Måste säga att jag tycker att de bedömde din häst väldigt märkligt. Omdöme och poäng hänger inte riktigt samman. Väldigt tråkigt att han inte gick igenom.

*lånar knapp*

Någon som vet om ASVH kommer lägga ut bilder på alla hästar som deltar el. bara på dom som gått vidare?..hittade "bara" på dom som löshoppats!

hoppsann skrev:
Men man tycker ju samtidigt att de hingstar som rekommenderats vidare till bruksprov, i nämndens ögon i alla fall borde hålla minst klass I?
Varför rekommendera hingstar som ligger väl under det strecket?
Håller med dig helt. Det är det jag förvånas över, att så många hingstar håller så låg exteriör kvalitet och att det inte finns tillräcklig kunskap hos ägare eller tränare att de kanske inte skulle ställa upp. Det kostar en rejäl slant att ta fram en hingst till bruksprovet!

hoppsann skrev:
Som jag skrev i en annan tråd, är det märkligt att en hingst, som ligger på 160 strecket, får en 8a på typ? Även om jag nu inte har något emot hingstar av den mindre modellen...?
Håller med här också men tror att det är så att en häst på 160 som får en 8:a hade fått en 9:a om den varit en bit större. En åttamässig i rätt storlek hade fått en 7:a om den varit 160 osv.

hoppsann skrev:
Det är väl bara att börja engagera sig häftigt i lokalföreningen..
Ja, just det! Plus att påverka ASVH, plus att fortsätta diskussionerna på en seriös o konstruktiv nivå! Att bli stött o irriterad o sen inte kunna diskutera på en bra nivå leder inte aveln framåt. Det är tyvärr till slut så att i bedömnings"sporter" är det många uppfattningar och inte lätt att uppleva rättvisa om man hamnar på fel sida strecket.

Mvh, Ann
www.stubbang.com

GiG skrev:
Många bäckar små blir till stor å, några minuter extra för varje hingst skulle bli timmar i slutändan. Visst är det väl roligare att bedömningarna kommer ut snabbt och kanske korrigeras efter hand än att både vi och de ner på provet ska vänta på att det gås igenom av domarna? Det låter sig inte göras - tror jag.

men jag tycker att offentliga uppgifter skall vara korrekta och inte kunna ändras i efterhand så där har vi olika uppfattning

Har inte fått nåt pm än, har nog din mailadress nånstans iofs :)

Dessa har jag fotat (gångarter): Accent, Bleckert Boy, Brisbane, Capital Joy, Carito BTB, Chicago J, Cyklon, Don Dorn, Figaro, Gyarados, Ideal Hästak, Irasir, Liberace, Limited Edition, Maloubet de Pleville, Milord, Once Again, Santana, Tin-Tin, Topaasch och Twister.

Hittills finns det väl önskemål på Brisbane? Nån mer? Vill ni helst se trav- eller galoppbild? :)

Mvh Cissi

Sitter och redigerar en travbild på Brisbane nu, sen ska jag välja ut nån bild på Topaasch också, inte det lättaste då det blev många bra :) Galoppen var inte så dum heller... :)

Mvh Cissi

Hej Ann!

Håller med dig helt. Det är det jag förvånas över, att så många hingstar håller så låg exteriör kvalitet och att det inte finns tillräcklig kunskap hos ägare eller tränare att de kanske inte skulle ställa upp. Det kostar en rejäl slant att ta fram en hingst till bruksprovet!
Vad jag primärt tänkte på här, är varför så många av hingstarna har blivit rekomenderade till bruksproven, från rådgivande bedömningen av hingstar.
Det var ju inte såå länge sedan de sista var?
Och jag menar att de redan där, skulle ha varit selektiva, och inte rekommenderat en hingst vidare, som på bruksprovet blir klass II på bruksprovet? Tänker mest på exteriörbedömningen nu...
Jag menar att även den nämnden skall ta ansvar, och redan där visa hur svårt det är att få dem godkända, eller ens gå bra på provet.

Om man är tveksam och därmed tar sin hingst till rådgivande, och de där rekommenderar den direkt till bruksprovet, så förstår jag de som tränar mot provet.
Nu kommer jag inte ihåg hela listan, men det är nog en hel drös som ansågs lovande och intressanta nog, som "har rykit ut" på en katastrofal exteriör?
DET tycker jag man kan ifrågasätta!
Det besparar tid, pengar och förtroende
tror "hoppsann från skogen"! ;)

Kommer du lägga ut bilderna på din hemsida?...kommer du fota något av 3åringarna och prestationshingstarna isf får du gärna blicka närmre på Cápa's Matinik (3åring)
Indigo (Irco mena-alcatraz, Prestationshingst)

Bilderna kommer ut på hemsidan, men det dröjer nog en dag eller två - det tar ju lite tid att redigera alla!
Jag skulle jättegärna ha velat fota de andra, men tisdagen var tyvärr enda dan jag kunde åka ner... Tyvärr!

Mvh Cissi

Har nu plockat ut två travbilder på Topaasch och en galoppbild - så svårt att välja! Han hade en sån där galopp en meter över marken typ :)

Mvh Cissi

PS. Nån mer ni vill se? :) DS.

Om du vill ha hjälp fortfarande med bilderna här på Buke, så kan du skicka dom till mig, så lägger jag ut dom.

hoppsann skrev:
Hej Ann!

Vad jag primärt tänkte på här, är varför så många av hingstarna har blivit rekomenderade till bruksproven, från rådgivande bedömningen av hingstar.
Det var ju inte såå länge sedan de sista var?
Och jag menar att de redan där, skulle ha varit selektiva, och inte rekommenderat en hingst vidare, som på bruksprovet blir klass II på bruksprovet? Tänker mest på exteriörbedömningen nu...
Jag menar att även den nämnden skall ta ansvar, och redan där visa hur svårt det är att få dem godkända, eller ens gå bra på provet.

Om man är tveksam och därmed tar sin hingst till rådgivande, och de där rekommenderar den direkt till bruksprovet, så förstår jag de som tränar mot provet.
Nu kommer jag inte ihåg hela listan, men det är nog en hel drös som ansågs lovande och intressanta nog, som "har rykit ut" på en katastrofal exteriör?
DET tycker jag man kan ifrågasätta!
Det besparar tid, pengar och förtroende
tror "hoppsann från skogen"! ;)

Håller med dig också! Jag har inte gjort nån jämförelse från rådgivande bedömningen men det skulle vara intressant. Samtidigt är det ju så att man kan gå direkt till proven utan att ha varit på rådgivande. En del hingstar köps ju in sent på hösten från andra länder, kanske efter att ha visats där, så det har inte ens varit i Sverige vid rådgivande.

Mvh, Ann

Senast ändrad av en moderator:

Det gör jag gärna! Ska jag skicka en på Brisbane och en på Topaasch så länge? Lägger du ut i tråden? Vart ska jag skicka? :)

Tack!!! :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka