R
Rufsan.
Sv: Bruksprovsresultat
Jovisst skall hopphästen ha bra exteriör/gång osv men tänk på Cortez.
Jovisst skall hopphästen ha bra exteriör/gång osv men tänk på Cortez.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig helt. Det är det jag förvånas över, att så många hingstar håller så låg exteriör kvalitet och att det inte finns tillräcklig kunskap hos ägare eller tränare att de kanske inte skulle ställa upp. Det kostar en rejäl slant att ta fram en hingst till bruksprovet!hoppsann skrev:Men man tycker ju samtidigt att de hingstar som rekommenderats vidare till bruksprov, i nämndens ögon i alla fall borde hålla minst klass I?
Varför rekommendera hingstar som ligger väl under det strecket?
Håller med här också men tror att det är så att en häst på 160 som får en 8:a hade fått en 9:a om den varit en bit större. En åttamässig i rätt storlek hade fått en 7:a om den varit 160 osv.hoppsann skrev:Som jag skrev i en annan tråd, är det märkligt att en hingst, som ligger på 160 strecket, får en 8a på typ? Även om jag nu inte har något emot hingstar av den mindre modellen...?
Ja, just det! Plus att påverka ASVH, plus att fortsätta diskussionerna på en seriös o konstruktiv nivå! Att bli stött o irriterad o sen inte kunna diskutera på en bra nivå leder inte aveln framåt. Det är tyvärr till slut så att i bedömnings"sporter" är det många uppfattningar och inte lätt att uppleva rättvisa om man hamnar på fel sida strecket.hoppsann skrev:Det är väl bara att börja engagera sig häftigt i lokalföreningen..
GiG skrev:Många bäckar små blir till stor å, några minuter extra för varje hingst skulle bli timmar i slutändan. Visst är det väl roligare att bedömningarna kommer ut snabbt och kanske korrigeras efter hand än att både vi och de ner på provet ska vänta på att det gås igenom av domarna? Det låter sig inte göras - tror jag.
Vad jag primärt tänkte på här, är varför så många av hingstarna har blivit rekomenderade till bruksproven, från rådgivande bedömningen av hingstar.Håller med dig helt. Det är det jag förvånas över, att så många hingstar håller så låg exteriör kvalitet och att det inte finns tillräcklig kunskap hos ägare eller tränare att de kanske inte skulle ställa upp. Det kostar en rejäl slant att ta fram en hingst till bruksprovet!
hoppsann skrev:Hej Ann!
Vad jag primärt tänkte på här, är varför så många av hingstarna har blivit rekomenderade till bruksproven, från rådgivande bedömningen av hingstar.
Det var ju inte såå länge sedan de sista var?
Och jag menar att de redan där, skulle ha varit selektiva, och inte rekommenderat en hingst vidare, som på bruksprovet blir klass II på bruksprovet? Tänker mest på exteriörbedömningen nu...
Jag menar att även den nämnden skall ta ansvar, och redan där visa hur svårt det är att få dem godkända, eller ens gå bra på provet.
Om man är tveksam och därmed tar sin hingst till rådgivande, och de där rekommenderar den direkt till bruksprovet, så förstår jag de som tränar mot provet.
Nu kommer jag inte ihåg hela listan, men det är nog en hel drös som ansågs lovande och intressanta nog, som "har rykit ut" på en katastrofal exteriör?
DET tycker jag man kan ifrågasätta!
Det besparar tid, pengar och förtroende
tror "hoppsann från skogen"!