Bruksprovet 2012 (ASVH)

Sv: Bruksprovet 2012 (ASVH)

Nej så menade jag inte alls.
Jag reagerade bara vid bruksprovet på uttalandet att passen kom från hans far som
tydligen visat pass flera gånger. Om man i nämnden anser att Florencio passar, varför godkände man då honom?

Jag gillar både Florencio och Luxus starkt!

Jag har ingen större erfarenhet av pass själv men om man anser att det är så illa att han inte kan användas i avel,
gör ett års träning att han plötsligt blir bra att använda i avel? Hur blir min avkomma annorlunda för att pappan är starkare?

Nej så menade jag inte alls.
Jag reagerade bara vid bruksprovet på uttalandet att passen kom från hans far som
tydligen visat pass flera gånger. Om man i nämnden anser att Florencio passar, varför godkände man då honom?

Jag gillar både Florencio och Luxus starkt!

Jag har ingen större erfarenhet av pass själv men om man anser att det är så illa att han inte kan användas i avel,
gör ett års träning att han plötsligt blir bra att använda i avel? Hur blir min avkomma annorlunda för att pappan är starkare?

Hmmm är ju inte så insatt i gångartshingstarna men är det inte så att det är Florencios avkommor som visat mkt pass inte pappa him self så att säga det var väl det som sades i förra rundans diskussion att man sett många avkommor efter honom passa. Hade Florencio passat när han gick hingstprov så hade ju inte heller han blivit godkänd.

Just det där när de en gång visat något diskvalificerande är jag också fundersam på hur en sådan sak bedöms senare.

Överhuvudtaget så skulle egentligen alla hingstarna visas helt råa för det är ju det arvsanlaget man kan förvänta sig att ärva, att sedan någon proffsryttare trollar fram en helt annan gång med olika träningsmetoder det nedärvs ju tyvärr inte.

Det kanske var så de sa.

jag tycker diskussionen är intressant. Jag vill tex använda skovens rafael,
både hans far och morfar är diskade i sverige. Romanov för OCD och Don Schufro för pungbråck. Skovens Rafael har uppenbarligen inget av det men
betyder det att det inte finns i generna? Är en ren generation en garanti för att anlaget är borta?

Fast pungbråck är väl bara ett problem för hingstar? Såvida du inte tänkt föda upp en hingst så är det ju inget som drabbar avkomman, så att säga.

Jag gissar att man tänker "fria snarare än fälla" när det gäller de anlagen, dvs Rafael anses som "ren" tills annat bevisas (man hittar OCD eller att han får pungbråck). Det kan ju vara så att han inte ärvt anlagen, och då är det ju synd att kassera en bra hingst i onödan (gissar jag att resonemanget går).

Får jag välja vill jag ha ett sto men naturen är lite nyckfull ibland ;)

Så är det säkert och jag säger inte att det är fel.
Bara en intressant aspekt i mina ögon.

Fast det är väl just hingstar som drabbas av pungbråck, rimligen inte valackar heller?

Ok, trodde det var något vuxna hingstar drabbades av. Om föl kan få det blir det ju annorlunda.

Hmmm är ju inte så insatt i gångartshingstarna men är det inte så att det är Florencios avkommor som visat mkt pass inte pappa him self så att säga det var väl det som sades i förra rundans diskussion att man sett många avkommor efter honom passa. Hade Florencio passat när han gick hingstprov så hade ju inte heller han blivit godkänd.

Just det där när de en gång visat något diskvalificerande är jag också fundersam på hur en sådan sak bedöms senare.

Överhuvudtaget så skulle egentligen alla hingstarna visas helt råa för det är ju det arvsanlaget man kan förvänta sig att ärva, att sedan någon proffsryttare trollar fram en helt annan gång med olika träningsmetoder det nedärvs ju tyvärr inte.

Jag har inte ett sådant bild minne, men den holländska test ryttaren uttryckte något om just pass gången ifrån denna linje. Och det till och med stod en rad om detta, vad test ryttaren hade sagt i ridsport, men det plockades bort ifrån artikeln.

Det kanske var så de sa.

jag tycker diskussionen är intressant. Jag vill tex använda skovens rafael,
både hans far och morfar är diskade i sverige. Romanov för OCD och Don Schufro för pungbråck. Skovens Rafael har uppenbarligen inget av det men
betyder det att det inte finns i generna? Är en ren generation en garanti för att anlaget är borta?

När det gäller pungbråck så har en del hingstar som hoppat mycket på bockar som varit "felkonstruerade" fått detta, dvs det är en följd av trauma, så det är inte alltid det sitter i generna. I Sverige kasseras de dock oavsett av anledning till uppkomsten. Bara att åka över sundet om man vill ha just de du nämner;)

jag håller tummarna för att sonen är tillgänglig istället :)
Känns inte så "bara" att åka över sundet när man bor 70 mil därifrån.

Dyrslunds Lexus 2007 Louvre S - Come Back II Ridhäst Gunnarlunda Stallions AB H br
Falsterbo VDL 2007 Flipper D'Elle - Emilion Ridhäst VDL Stud H br
Streiff 2009 Stalypso - Contendro I Ridhäst Gunnarlunda Stallions AB H br
Zgander 2009 Blue Hors Zack - Florestan I Ridhäst Gunnarlunda Stallions AB H br

Stalypso-Contendro I-Espri, den stammen gillar jag, båda de två första hingstarna kan lämna små avkommor, vilket jag behöver till mitt sto;) Hoppas att den är fin och väl förberedd.

Hehe, ja Elle det kan man ju hoppas på. Då kanske jag skulle våga betäcka märren igen...

Jag med min senaste avkomma som vid 1.5 års ålder är närmare 170 cm. Stammen?! e. HipHop - Nostradamus :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Kultur I kväll är det så dags att dra igång årets upplaga av melodifestivalen. Startfältet ser ut så här: 1. Tone Sekelius - Rhythm of My show...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
7 289
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har återkommande depressioner och ångest samt ridskada som orsakar konstant smärta. Värre sista året vilket gjort mig sämre...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: tråkmåns
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈