Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Lite frågor till dig om Roven eftersom du verkar insatt:
1. Vad har Roven lämnat?
2. På sidan du länkade till står det ju bara om en fölårgång, hur gamla är hans avkommor?
3. Hur mycket har han betäckt?
4. Är det du som ska ta in honom, har för mig att du har gjort "reklam" för honom förut? Kan minnas fel så klart :D .
5. Det stod också att han gått 150 hoppning, men det framgick inte om han blivit placerad så högt (det stod att han blivit placerad på olika ställen, men inte på vilka höjder). Det stod också att han gjort debut i GP år 2004. Var det 160 cm eller, för det behöver det ju inte vara, hur gick det isf?

Jag tror att det kan vara mig som du menar har gjort reklam för honom tidigare. Jag har puschat för honom i många trådar tidigare och gör det ännu mer nu när han är här (eventuellt ;) )

Skrev ju en tråd precis om honom eftersom jag missat honom här i denna tråd.

Blev lite besviken när tråden om Flyinges nya hingstar försvann???

Så därför så måste jag bara flagga upp för att de tar in Roven** :bow:

Jag har ju flertalet gånger skrivit om honom här och önskat att man fått in ett fullblod i avel som verkligen är en dubbeltalang.

rovenxx4_c.jpg

roven_actie1.jpg

rovenxx2_c.jpg

rovenxx3_c.jpg

rovenxx1_c.jpg

Här kan man läsa om honom och se en film

Äntligen så finns det en "riktig" fullblodshingst (eller snart han måste ju gå igenom nålsögat först ;) )

Kan ju säga att nu blir jag ännu mer taggad på att ta in pluttan i avel. :banana:

jösses! nu blev jag alldeles störtförälskad.. :love:

jag som har längtat efter ett mer lättillgänglig fransk hingst. skulle vara intressant att se en video eller dyl på honom.

Han är onekligen ursnygg på bilderna MEN (och jag tror jag talar för en liten del av "hobbyavlarna" när jag säger följande) det beror HELT på priset också (gäller ALLA hingstar)...

Ni pratar många bra hingstar i "underskattade" hingstar, men ungefär hälften eller fler är ju så otroligt svindyra att man hellre väljer en billigare hingst (om än kanske ngt sämre stammad eller så) ... Tex i stort sett alla me de "gula" sidorna i hingstkatalogen går ju bort iom för stora avgifter.
Ett ex JAG väljer hellre Uskudar (billigare) än QE (som dessutom numer e en "dussinhingst"), Och är det tex "snarlika" stammar så kollar jag dels avkommor, hingstens egna poäng OCH priset...
Vanligtvis är faktiskt priset en "prisfråga" även om många kanske inte erkänner det här inne...

Så blir Roven för dyr så får han säkert bra med ston iom att Flyinge kommer "puscha" för honom (lixom de gjort med Akribori (som alla verkar få som hingstval om man inte kan bestämma hingst själv)).
Men i min uppfödning som visserligen är hyfsat "kvalitetsinriktad" så kan jag ändå nöja mej med en BRA och BILLIG hingst.

Absolut är priset viktigt för många. Men det verkar som en del hingstägare inte är så intresserade av att få ston. Kan ju vara en idé att lägga lite krut på reklam och sänka avgifterna, iallafall för ett par år, så att folk ser lite avkommor och kan bli sugna..
Ulrika

Absolut är priset viktigt för många. Men det verkar som en del hingstägare inte är så intresserade av att få ston. Kan ju vara en idé att lägga lite krut på reklam och sänka avgifterna, iallafall för ett par år, så att folk ser lite avkommor och kan bli sugna..
Ulrika

Det var inget dumt alternativ alls OM INTE de vore för att många anser att "dyrt är bättre"... Som sagt inte alla men tydligen tillräckligt många eftersom hingstägarna inte törs sänka avgifterna.
För jag anser nog lite som du, om man vågar sänka avgifterna lite och marknadsför sin hingst "rätt" så får man nog igen pengarna på sänkningen i fler ston men även i att man får in pengar på stall/stations/boxavgifter (eller va de nu heter hos olika hingstar :))...
Men som sagt många "hingsstationer" tycker jag verkar köra som sin "reklamstrategi" att de är "exklusiva" och därför så är ju deras hingstar självklart dyrare än "medelmåttiga svenssonhingstar"... Det är överflådiga reklamblad med massvis med bra reklam för sina hingstar, naturligtvis utan pris, så man ringer dem och får värsta chocken över priserna... Jag säger som många som letar häst, är inte priset utskrivet så letar jag bland dem som priset ÄR utskrivet på !

Inte jag heller! Fram för prislappar på varorna, så kan man i lugn och ro bestämma om det är prisvärt eller ej. :)
Ulrika

Om Flyinge får in First Junior är jag helt klart intresserad. Han är ju till skillnad från First Wish fri från Weltmeyrblod

Inte jag heller! Fram för prislappar på varorna, så kan man i lugn och ro bestämma om det är prisvärt eller ej. :)
Ulrika

Detta håller jag verkligen med om!! Ridsport borde sätta krav på hingstägarna att sätta ut pris på sina gossars varor i hingstkatalogen! Man känner sig bara dödum om man ringer en hingstägare för att man vill använda deras hingst och måste säga nej när man hör vad den kostar...

Men jag tycker inte att Flyinge brukar ha så hysteriskt saftiga priser på sina nya hingstar, även om de har lämnat bra avkommor. Laptop kostade 2.500:- + 8.750:-. Det tycker inte jag är så farligt.

Jag håller med-Flyinge håller absolut BRA priser även på sina prestationshingstar!
OCH dom har alltid priser utsatta.
OCH dom har mkt fördelaktiga avtal ,framförallt genom att ta betalt först vid konstaterad dräktighet 16 dygn.

En bra ide´att kräva priser i hingstkalendern!

Dessutom tar Flyinge bara betalt vid levande föl och det tycker jag är en mkt stor merit av en hingstägare/station.

Om det är en stor merit vet jag inte.
Men däremot är det grunden till att många använder just en hingst i deras program.
Smart marknadsföring, tycker jag att det är, snarare än en merit.
Jag tror att de är på det klara på att de får en hel del ston pga det. Om de skulle ta 90dagars avgift, hade nog siffrorna sett annorledes ut.
Om jag var hingstägare, hade jag hoppats på att jag kunde ha råd med levande föl avgift!

mvh

jag som har längtat efter ett mer lättillgänglig fransk hingst. skulle vara intressant att se en video eller dyl på honom.

Ja visst är han fin. Har dock inte träffat honom live, men det har jag för avsikt att göra! ;)

Blir han godkänd, så brukar de komma ut med videoklipp på hemsidan föredömligt fort.
Temperamentet har jag ingen aning om. Ett bra tävlingstemperament bör han ju i alla fall ha själv! :)
Spännande kille!

mvh

För mig är levande fölavgift (skrev först ölavgift ;) ) ett mycket stort +, eller som man kan göra på en del hingstar där man kan välja att betala på 90 dagar eller lite dyrare vid levande föl. Det tycker jag är super, så kan man själv känna efter.
Jag hade också tyckt det var ok om fler hingstar hade lite fler prisnivåer så att det blir mycket billigare om man kommer med ett riktigt bra sto, och mycket dyrare om man kommer med något helt hopplöst (om de nu inte vill säga nej). Jag sitter inte själv med ett supersto, bara så ni vet ;). Och nu menar jag inte rabatt på 1000 kr till ett sto som gått 150 hoppning utan MER rabatt. Visst stoägaren får förhoppningsvis ett superföl, men samtidigt får hingsten en superavkomma att skryta om.
Ulrika

Alla hingstägare har väl egentligen råd att göra det förmånligt för stoägarna - om de inte vågar/kan leva med att först få betalt när fölet kommer, dvs levande-föl-avgift, så kan de som bl.a. Hans-Yngve Göransson (Briars ägare) förhandla själv med försäkringsbolagen och erbjuda "pengarna-tillbaks-garanti" genom inbakad foster- & fölförsäkring på så tidigt som 45 dagar (eller 70, eller 90)!
Hingstägaren har en helt annan möjlighet att förhandla bra priser på detta, han kommer ju i princip som "stoägare" åt det antal ston som hingsten får per år - och får ett helt annat pris av försäkringsbolagen än vad fru medel-avlare med sitt enda, älskade sto skulle få...

Det ger både hingstägaren pengar snabbt, och stoägaren nästan ingen risk alls :bow: :bow:

Om man nu kan prata om avel utan risker är väl iofs ett kapitel för sig ;)

Detta håller jag verkligen med om!! Ridsport borde sätta krav på hingstägarna att sätta ut pris på sina gossars varor i hingstkatalogen! Man känner sig bara dödum om man ringer en hingstägare för att man vill använda deras hingst och måste säga nej när man hör vad den kostar...

Men jag tycker inte att Flyinge brukar ha så hysteriskt saftiga priser på sina nya hingstar, även om de har lämnat bra avkommor. Laptop kostade 2.500:- + 8.750:-. Det tycker inte jag är så farligt.

Kanske inte så saftiga men iom att alla priser är utan moms gör även "små" skillnader i pris innan moms stora skillnader efter moms (för oss som hobbyavlar och inte kan dra momsen)...

2000 + 6000 som är bland de billigare (det finns ännu billigare :)) du kan hitta är = 2500 + 7500 inkl moms = 10 000 kr
vs
2500 + 8750 = 3125 + 10 937,50 = 14 062,5 kr

Okej nu är 4000 kr kanske inte "mycket mer" pengar, men det är pengar som man då i stället lägger ner på de andra kostnaderna såsom box, stationsavg, SHavgifter mm (det finns ju hur mkt "omkringavgifter" som helst så nog blir ett föl (om det ens blir nåt) dyrt ändå !!!

La till lite (fet stil)

Ok, nu börjar det bli mycket här

Födda 2004:
Dalwhinnie (SWB) e.De Niro Rakel (31) 26314 Rohdiamant Rek rådgiv
Tsarevitj e.Prince Thatch xx Lambada Lanthan Rek rådgiv

Födda 2003:
Wladimir O.A, Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, 51 p, 9878109 på 3-årstestet, 2a i 3årschampionatet
Quite Classic e.Quite Easy 51 p H 48p D
Fetcher N e.Feliciano u.Coritza N (32) 26319 ue.Cortez 679
52p H 52p D Rek på rådgiv
Dibrino e.Briar 46p H 51p D
Ballistero e.Briar 50p H 49p D
Peridot e.Panasso 45p H 50p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D På Flyinge
Redford e.Rotspon 47p H 50p D
Notchino e.Cappucino 51p H 45p D
Wishful e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL, till Flyinge)
Cornell f:-03 e:Coronet Oblensky - Dinard L På Flyinge
Coriall (måste ju gå om Bruksprovet i vår också) Flyinge
Sidney (SWB) e.Silvano 1047 Finesse (5) 26975 Edinburg 864
Dorano e.Dormello Good Silver H. Silvio I Rek rådg
Kentor Boss (SWB) e.Blue Hors Hertug Coco Chanel 19967 Cortez 679
Caruso (SWB) e.Emmerton 1024 Cinderella 26607 Calypso II Rek rådgiv
Krom TP 2003 K2 Piekfein Donnerhall Rek rådgiv
Niveau (SWB) 2003 Emmerton 1024 Revolution 27680 Voltaire Rek rådgiv
Dimitri (SWB) 2003 De Niro Galizia (F.2) 27126 Gazpon 740 Rek rådg
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637 Rek rådgivande
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II Rek rådg
TS Bogart (SWB) 2003 Biggles 1015 D-Ana D-Day 935 Rek rådg
Corlensky G 2003 Coronet Oblensky (Måste visas igen)
Playtime 2003 Prestige VDL (Måste visas igen)

Födda 2002:
Tutanchamon e.Chapman-Ceylon-Herkules
Impuls e.Master
Balans e.Pascal-Napoleon-Warrigal
Califf e.Cardento-Judex**-Lansiär.
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez Hoppade 9-9 med Sofia Westborg i sadeln
Aston Villa e.Cardino fick tot 8.53 i hoppningen
Easy Boy e:QE - Cardento Flyinge
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx Flyinge
Royal Salute 2002 e.Royalist Amelia Lester 591
Carippu (SWB) 2002 Cardento 933 Stand Up Stanford 687
Guarionex (SWB) 2002 Guinness 888 Millan 24530 Maraton 600
Ronaldo (SWB) 2002 Cortez 679 Josefin 15769 Hartung 501

Födda 2001:
Meges e. Briar-Shogun-Hertigen

Äldre hingstar:
Roven xx

VDL hingst e. Don Primero, Flyinge, ålder, namn?
Balzac e.Lácteur - Pascal Flyinge, -04
First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel, f -03
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland, f -03)

Gränsbo har köpt en hannoveranerhingst, e.For Pleasure-Argentinus
Stall Waldhof har köpt en trakehnerhingst, Elfado e.Kostolany-Roncally xx-Sastor-Pasteur xx

Jag kan ha rört ihop hingstarnas åldrar med varandra, om någon orkar så får ni gärna kolla och rätta fel! Fyll gärna på med mer stammar!

Lite kul är att Balans (Pascal-Napoleon) är helsyster till Balzacs (Lácteur-Pascal) mamma.

avgifter....

Foster och fölförsäkring är det många av hingstarna som har, och inte får mer ston ändå.

De flesta hingstägarna kan man som regel resonera med, så att man kommer fram till en lösning.
Många bryr sig inte ens om att undersöka om möjligheten finns. Konsumenten har bestämt sig för att levandefölavgiften är ett av kriterierna för hingstvalet. Då blir man som regel hänvisad till ett fåtal hingsthållare.
Om mitt sto kastar, så får jag tillbaka ett värde som motsvarar 45 eller 90dagars avgiften. Det täcker sällan upp språng avgiften?
Nu finns det ju olika avtal och försäkringar. Den jag hade var så.

Som hingstägare i liten skala är det nog viktigt att man får en jämn likviditet. Har man tex köpt en hingst för en miljon, och inte har caschat den, så skall ju lånen betalas...
Jag tror inte banken är intresserad av att vänta till dess hingstens avkommor börjar födas?
Har man fött upp en hingst själv, så har man även då haft enorma kostnader för den.
Därav 90 dygnsavgiften, kan jag tänka mig?
För de etablerade med mer stabil ekonomi och en fungerande budget, kan de vara mer generösa och tex erbjuda levande fölavgift.

För det är nog ekonomin bakom, som anger tonen.

En fascinerande tanke hade ju varit om det skulle vara lika för alla, hur fördelningen då skulle se ut.
Antingen levande föl, eller 45 alt 90 dagar....

Vem tar vem då?

mvh

Som H-Y har gjort, så betalas faktiskt hela beloppet (inkl. samling och packning) först på 45 dagar. Det vill säga att det "enda" man riskerar som stoägare är att få betala för eventuella skick, plus sin egen stationsavgift/uppstallning - men den kommer man ju inte ifrån även om det är levandeföl-avgift.

Jag var emot 90-dagars innan, då jag tyckte det gav för stor ekonomisk osäkerhet. Detta baserade jag väl egentligen på 5 minuters snabbt övervägande, och tidigare erfarenhet av att levandeföl-avgift fungerat bra. :smirk:
Inte supergenomtänkt med andra ord - men troligtvis så de flesta resonerar.. :angel:
Ett tydligt exempel:
Jag ratade bl.a. Alcatraz baserat på att det var 90-dagars, trots att mitt sto stod på hans "hemmastation" det året, och det alltså i övrigt hade varit i princip gratis (betalade ju redan för "vanlig" uppstallning där, heller ingen stationsavgift därför, och ingen kostnad för skick etc)
90-dagars kändes ändå för osäkert..!

Jag är därför enig i att mot det resonemanget är det svårt för hingstägarna, men det gäller att skaffa något som är bättre än den vanliga möjligheten med Foster- och Fölförsäkringen, och det har H-Y gjort!
Briars villkor är som följer:
* Foster- och fölförsäkring ingår.
* Betalning på 45 dagar.
* Såtillvida stoet inte är dräktigt på 45 dagar, betalas inte en krona för hingsten (annat än postens avgfter för skick). SUPER!
Det är alltså ingen bokningsavgift/språgavgift alls - man betalar allt på ett bräde - och därmed är man också försäkrad för varenda krona!! :bow:

Den enda nackdelen med detta är väl om en hingstägare står med en "infertil hingst" - men det anser jag inte att stoägarna ska betala för... :devil:

Sv: avgifter....

knapprån

sent omsider...
Det blir självklart en nålad tråd om träff vid bruksprovet, men vi kan väl vänta med den till efter årsskiftet...

(självklart tänker jag åka dit - och jag har många platser kvar i min 7-sitsiga bil... :angel: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
27
· Visningar
1 701
Senast: Mariax2
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 890
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka