Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Är det 3 och 4-åringar eller äldre hingstar?
Listan var på de som rekommenderats från de rådgivande bedömningarna, Flyinge visar kanske inte fram sina hingstar där utan anser att de själva kan bedöma om deras hingstar är värda att visas?

Jag skulle tro att Flyinge inte visar sina på rådgivande. Dessa hingstarna visades på Flyingedagarna. Med risk för att jag glömt någon var det:

Wishful e: Cardento - Mr Blue, 3år
Cornell e: Cornet Obolensky, 3 år
Schwartzengold (??) e: Stakkato 4år (?)
Easy Boy e: QE 4 år (?)
Take it Easy e: QE, 3 år
?? e: Don Primero 3 år (?)
Och Balzac e: L'acteur stod i stallet och de har sagt att den ska visas tidigare men vet ej om det blir 2007.

Är det någon som har koll på om han har några resultat i högre klasser än 135 och 140 cm? Om inte så har han ju mindre meriter än de fullblodshingstar som vi redan har/haft här i Sverige. Inte är han högre bedömd heller rent siffermässigt. Ni som är mer fullblodskunniga än mig: Vad har han för intressant i sin stam? För mig är det en löpstam, tycker inte att det verkar vara så mycket i den som har lämnat ridhästar (inte mer än någon annan xx-stam)?

Hoppas att det är en hingst som kan lämna bra, men vad är det som säger er att han är bättre än de xx-hingstar som vi redan haft/har här? Jag frågar eftersom många här har skrivit att de tror att det är den xx-hingst som vi väntat på, + att eftersom jag gillar fullblod så är det kul att lära sig mer om denne kille!

Surfade runt och hittade detta om Roven xx:

Thoroughbred, Chestnut, 1.68m (16.2hh), 1990
Roven is an offspring of the famous American thoroughbred sire Lefty, the Argentinian sire Pretencioso and the Irish stallion Samos III xx. The family tree of Roven goes back to 1890 and shows a lot of winners. The stallion Roven is an elegant, longligned throughbred stallion, with big and powerful movement. Roven is a type of throughbred stallion that conforms to the KWPN standards. Roven himself showed a lot of talent as a showjumper. Roven was born in Chili, out of a very strong damline. He was exported to the USA as a young horse and there he had an excellent showjumping career with the famous American rider Geoffrey Welsch.
Roven was very successful in 1999 in the High Preliminary Classes (1.50 m.). He won at Lake Placid, Old Salem, Clement Sartoga, New York and the Attitash Equine Festival in New Hampshire. His co-operative character and his ideal mouth, makes him very suitable as a sire for dutch mares and warmblood mares in general. Roven will make a significant contribution to the KWPN breeding program, because of his excellent and classic way of jumping and also because of his conformation, which is desired by the KWPN. Therefore Roven is the type of thoroughbred that is so much wanted by the KWPN breeders and he can give the Dutch mare population the necessary injection with his famous throughbred bloodlines. The first crop of Roven xx will be born in 2003. Quote from KWPN judges on presentation of Roven’s first foals
‘Roven showed a uniform collection of royally developed, riding type, athletic foals which were high legged and standing in good rectangular model. The foals have a good trot and a very supple, powerful, balanced canter.’

Sett lite föl och unghästar efter honom i Holland och de ser mkt bra ut. Bra i typ, lätta luftiga, framåtgripande rörelser. Såg några unghästar löshopp och det såg också mkt bra ut. Ni som har lite tyngre ston kan kika lite på honom, fin hingst!

Sedan handlar det väl inte om hingsten tävlat 150 eller 160? Roven har tävlat 150 i USA (med placering). Han har visat egen kapacitet och sedan lämnat bra. Vad behövs mer? Vad jag vet har inget i Sverige verksamt fullblod lämnat kullens bästa treåring, eller? Vi behöver få in fullblod av klass och det tror jag att Roven xx kan vara.

I Holland och vissa förbund i Tyskland åker en speciell kommite ut och besiktigar fölen. Ser fölen inte tillräckligt bra ut tas hingsten ur avel. Rovens föl såg mycket fina ut. Det gjorde även Florencios och Johnsons, var med och såg lite föl efter dem. Tyvärr inga bilder....

M

Jag har också försökt leta lite på nätet om honom. Skulle vilja veta hur många ston han har betäckt under de här åren i Holland. Har mest hittat uppgifter om årgången som föddes 2003, men han borde väl ha en hel drös yngre avkommor också. Har de visat sig lika bra?
För av 2003 var ju två ston med i finalen för 3-åriga hoppston, varav den ena vann, så det låter ju lovande.
Har han några avkommor i USA?

Låter som om det är dags att kopiera in listan igen sedan tidigare i tråden:

Födda 2003:
Wladimir O.A, Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, 51 p, 9878109 på 3-årstestet, 2a i 3årschampionatet
Quite Classic e.Quite Easy 51 p H 48p D
Fetcher N e.Feliciano 52p H 52p D
Dibrino e.Briar 46p H 51p D
Ballistero e.Briar 50p H 49p D
Peridot e.Panasso 45p H 50p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D
Redford e.Rotspon 47p H 50p D
Notchino e.Cappucino 51p H 45p D

Födda 2002:
Tutanchamon e.Chapman-Ceylon-Herkules
Impuls e.Master
Balans e.Pascal-Napoleon-Warrigal
Califf e.Cardento-Judex**-Lansiär.
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez
Hoppade till sig 9-9 med Sofia Westborg i sadeln
Aston Villa e.Cardino fick tot 8.53 i hoppningen

Födda 2001:
Meges e. Briar-Shogun-Hertigen

2 st VDL hingstar en e. Cardento samt e. Don Primero

Från Flyinge:
Wishful f:-03 e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL)
Take It Easy f:-03 e: QE - Royal Z I (redan nämnd ovan)
Cornell f:-03 e: Coronet Oblensky - Dinard L
Coriall (visades tyvärr inte idag, men måste ju gå om Bruksprovet i vår också)
Easy Boy f:-02 e: QE - Cardento
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx

Sedan minns jag Roven xx i huvudet också.

Fyll på!

Fyller på längst ner....

Födda 2003:
Wladimir O.A, Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, 51 p, 9878109 på 3-årstestet, 2a i 3årschampionatet
Fetcher N e.Feliciano 52p H 52p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D

Födda 2002:
Impuls e.Master
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez
Hoppade till sig 9-9 med Sofia Westborg i sadeln

Födda 2001:

2 st VDL hingstar en e. Cardento samt e. Don Primero

Från Flyinge:
Wishful f:-03 e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL)
Take It Easy f:-03 e: QE - Royal Z I (redan nämnd ovan)
Cornell f:-03 e: Coronet Oblensky - Dinard L
Coriall (visades tyvärr inte idag, men måste ju gå om Bruksprovet i vår också)
Easy Boy f:-02 e: QE - Cardento
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx

Sedan minns jag Roven xx i huvudet också.

Flyinge hade väl fått in First Junior e. Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel och Downtown e. Don Fredrico - Wolkentanz från Holland också, enligt något tidigare inlägg i denna tråd.

Texten som du har klippt in är samma som Sofia72 länkat till, Nijhofs hemsida. De tävlingar som räknas upp där är enligt uppgift inte svåra klasser utan de är medelsvåra klasser (se inlägg 85 i denna tråden). Därav min fråga om han har några placeringar i svår, det framgår inte av texten som du klippt in. Om han nu har placeringar i 150 så är det ju konstigt att dessa tävlingar inte finns uppspecificerade, eftersom placeringarna i medelsvår finns med. Sidan måste isf vara dåligt uppdaterad. Sofia72 som tydligen är med och jobbar med att hitta hingstar till Flyinges nya hingstprogram borde kanske kunna få fram uppgifter om detta? :) Hon håller nog på att kolla upp det mer hoppas jag :bow: .

Slänger ut ännu en fråga: Hur ser Rovens galoppkarriär ut? Jag tycker att det är helt ok med meriter i 140-150 för en fullblodshingst, speciellt om den har löpt tidigare.

Anledningen till att jag frågar om vad det är som gör denna fullblodshingst så extra intressant (med tanke på att flera skrivit att detta är den xx-hingst som alla väntat på) är att det sedan tidigare redan finns xx-hingstar i Sverige med motsvarande meriter och även xx-hingstar med högre meriter. Stammen säger inte mig så mycket inom ridhästsammanhang. Är det någon som vet några framstående släktingar till Roven inom hoppning, fälttävlan eller dressyr? Det ska då helst vara närmare än 4 generationer bort, för att det ska bli lite överskådligt. Är själv väldigt angelägen om att få in mer fullblod i varmblodsaveln, därav min nyfikenhet!

Jag har nog inte läst texten på Nijhofs sida så noggrant :D . Hittade detta på en amerikansk sida för fryssemin, tyckte jag var duktig som kom med något nytt ;)
Ser också fram emot mer info, de avkommor jag sett har varit fina. En kompis till mig jobbar på Nijhofs emellanåt, kan försöka få henne att luska lite också!

M

Jag ska erkänna att jag inte forskat i Roven, men han har enligt mig (vad jag kunnat bedömma på bilderna) den perfekta typen av fullblod för halvblodavel. Jag tror knappast man behöver oroa sig för lågt ansat hals etc. Det kombinerat med egna tävlingsmeriter och fina avkommor är en lovande kombination.
Ulrika

KL
Jag känner en hoopphingst som förbereds för bruks, men jag vet inte om jag får namnge han

Väntar med spänning. Mitt sto är obesläktat med det mesta ;), så jag kan välja och vraka.. Fast bäst hade det kanske varit att ta en äldre hingst som lämnat lite avkommor.. Säger de kloka. Men jag kan undra vad jag ska vänta på. Givetvis kan det ju vara att en hingst nedärver något som inte syns på honom..
Kollade på Take it Easy på Quite Easys sida på Flyinge och jag tycker han ser mycket intressant ut. Men det finns ju många jag gärna sett bild på. Ingen som har lite bilder att dela med sig av? Och storlekar (även om de inte växt färdigt.. men mammans storlek då ;)).
Fletcher tycker jag verkar mycket intressant.. Och.. ja jag hade kunnat fortsätta :)
Ulrika

Redford e: Rotspon rekommenderades inte att visas som hingst på Bollerups rådgivande bedömning. Han ansågs ha för dåligt underställ-så jag tror inte att han visas.

Notchino rekommenderades inte heller att visas nästa år utan att komma tillbaka på rådgivande nästa år först.

Ok, nu börjar det bli mycket här :)

Födda 2004:
Dalwhinnie (SWB) e.De Niro Rakel (31) 26314 Rohdiamant Rek rådgiv
Tsarevitj e.Prince Thatch xx Lambada Lanthan Rek rådgiv

Födda 2003:
Fetcher N e.Feliciano u.Coritza N (32) 26319 ue.Cortez 679
52p H 52p D Rek på rådgiv
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D På Flyinge
Wishful e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL, till Flyinge)
Cornell f:-03 e:Coronet Oblensky - Dinard L På Flyinge
Coriall (måste ju gå om Bruksprovet i vår också) Flyinge
Sidney (SWB) e.Silvano 1047 Finesse (5) 26975 Edinburg 864
Dorano e.Dormello Good Silver H. Silvio I Rek rådg
Kentor Boss (SWB) e.Blue Hors Hertug Coco Chanel 19967 Cortez 679
Caruso (SWB) e.Emmerton 1024 Cinderella 26607 Calypso II Rek rådgiv
Krom TP 2003 K2 Piekfein Donnerhall Rek rådgiv
Niveau (SWB) 2003 Emmerton 1024 Revolution 27680 Voltaire Rek rådgiv
Dimitri (SWB) 2003 De Niro Galizia (F.2) 27126 Gazpon 740 Rek rådg
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637 Rek rådgivande
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II Rek rådg
TS Bogart (SWB) 2003 Biggles 1015 D-Ana D-Day 935 Rek rådg

Födda 2002:
Impuls e.Master
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez Hoppade 9-9 med Sofia Westborg i sadeln
Easy Boy e:QE - Cardento Flyinge
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx Flyinge
Royal Salute 2002 e.Royalist Amelia Lester 591
Carippu (SWB) 2002 Cardento 933 Stand Up Stanford 687
Guarionex (SWB) 2002 Guinness 888 Millan 24530 Maraton 600
Ronaldo (SWB) 2002 Cortez 679 Josefin 15769 Hartung 501

Födda 2001:

Äldre hingstar:
Roven xx

VDL hingst e. Don Primero, Flyinge, ålder, namn?
Balzac e.Lácteur, Flyinge, ålder?

First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel, ålder?
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland, ålder?

Gränsbo har köpt en hannoveranerhingst, e.For Pleasure-Argentinus
Stall Waldhof har köpt en trakehnerhingst, Elfado e.Kostolany-Roncally xx-Sastor-Pasteur xx

Jag kan ha rört ihop hingstarnas åldrar med varandra, om någon orkar så får ni gärna kolla och rätta fel! Fyll gärna på med mer stammar!

Senast ändrad av en moderator:

Fyller i med fet still ålder på de två nya Flyingehingstarna

Ok, nu börjar det bli mycket här

Födda 2004:

Födda 2003:
Wishful e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL, till Flyinge)
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637 Rek rådgivande
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II Rek rådg

Födda 2002:
Impuls e.Master

Födda 2001:

Äldre hingstar:
Roven xx

VDL hingst e. Don Primero, Flyinge, ålder, namn?

First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel, f -03
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland, f -03)

Stall Waldhof har köpt en trakehnerhingst, Elfado e.Kostolany-Roncally xx-Sastor-Pasteur xx

Jag kan ha rört ihop hingstarnas åldrar med varandra, om någon orkar så får ni gärna kolla och rätta fel! Fyll gärna på med mer stammar!

KL

Kom precis på Ridsports hemsida!

Tre nya hingstar till Flyinge

I Flyinges senaste nyhetsbrev presenterar stuteriet tre nya hingstar inför den kommande säsongen. Det är 3-årige Daytona VDL e Don Primero-Belfalas xx, 18-årige Alligator Fontaine e Noren-Dark Tiger xx och 16-årige fullblodshingsten Roven xx e Lefty-Pretencioso.

Alligator Fontaine blev fransk champion med Eric Navet 1999 och har tävlat internationellt under många år. Bland annat har han tävlat i Aachen tre gånger och blivit tvåa lika många gånger. Så sent som förra året vann han en nationell Grand Prix med en ny ung ryttarinna. Just nu tjänstgör Alligator Fontaine i Argentina, men förväntas komma till Sverige i februari.

Roven xx är född i Chile och har tävlat i svår hoppning i USA innan han kom till Holland där han tävlades av Peter Geerink.

De tre hingstarna måste först visas vid premieringen i februari för att få betäckningstillstånd.

Uppdaterar!

Födda 2004:

Födda 2003:
First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland
Daytona VDL e: Don Primero - Belfalas xx (Flyinge)

Födda 2002:
Impuls e.Master

Födda 2001:

Äldre hingstar:
Roven xx -90 e: Lefty - Pretencioso (Flyinge)
Alligator Fontaine -88 e: Noven - Dark Tiger xx (Flyinge)
Goethe -92 e: Grosso Z - Maat I - Gazal VII - Wrede (Flyinge enligt rykten)

Det finns massor av bilder av honom och släktingar på Brullemails hemsida.
Han finns nog med i några gamla Flyingekataloger med.
http://www.brullemail.com/english/etalons/etalons_frame_set.htm
Alligator_gallery_ver_02.jpg

Mycket prestation och idel ädel adel.
mvh

Senast ändrad:

Wladimir O.A är en fantastisk häst! Logga in på Hippson.se och sök efter artikeln: Så utbildar Minna Telde sina hästar. De två första bilderna är på Wladimir!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
27
· Visningar
1 719
Senast: Mariax2
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka