Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

Uppsutten hoppning med testryttare är ju alltid på lördagen så det är väö bara att anta att det är så i år också. För övrigt alltid samma dag som prestationshingstarna just för att de skall kunna sätta upp testryttare på dem också om de vill.
De vanliga uppsuttna hoppningarna med egen ryttare brukar vara måndag och torsdag.

Jag har tyvärr inte någon aning om hur programmet ser ut, men jag gissar att det finns folk som har bättre koll ;). Jag vet inte om jag kan se alla dagarna, det beror ju på hur snabbt jag får jobb.
Ulrika

:rofl: :rofl: :rofl: Vi får ta det vidare i PM när det börjar närma sig, eller får vi be Ameo om en nålad tråd. Så vi inte trampar folket på tårna.

Mig spelar dagarna egntligen ingen roll, bara jag får se Roven, därför jag vill åka ner ju. ;)

Mig spelar dagarna egntligen ingen roll, bara jag får se Roven, därför jag vill åka ner ju. ;)

Ja, honom vill jag också se! Men även de två nya dressyrhingstarna Downtown och First Junior som Flyinge har tagit in. Men risken är väl att de går tidigare i veckan. Blir svårt det här... ;)

När får man veta schemat? Jag vill väldans gärna se innan hingstvisninarna. När är det de brukar vara förresten?
Ulrika

Nästa år är det den 10-18/2.
Förra årets program kan ses nedan, det brukar vara ungefär samma upplägg år från år:
Program:
Fas I
Söndag 19/2
08:00 veterinärbesiktning, 4- och 5-åringar
08:30 exteriörbedömning, 4- och 5-åringar

Måndag 20/2
08:00 löshoppning, 4-åringar
därefter uppsutten hoppning 4- och 5-åringar

Tisdag 21/2
08:00 gångarter, 4- och 5-åringar

Onsdag 22/2
14:30 veterinärbesiktning, 3-åringar
15:00 exteriörbedömning, 3-åringar

Fas II
Torsdag 23/2
08:00 löshoppning, 3-åringar
em uppsutten hoppning, 4- och 5-åriga hopphingstar

Fredag 24/2
08:00 gångarter i avdelning, 3-åringar
därefter gångarter i avdelning, 4- och 5-åriga dressyrhingstar
em veterinärbesiktning, prestationshingstar,
exteriörbedömning, prestationshingstar

Lördag 25/2
08:00 Testryttare i dressyr, 4- och 5-åriga dressyrhingstar, prestationshingstar i dressyr.
em Testryttare i hoppning, 4- och 5-åriga hopphingstar, prestationshingstar i hoppning.
19:00 Bruksprovsgala

Söndag 26/2
11:00 Premiering och ASVH:s avelsshow

Jag roade mig med att göra en lite sammanställning över vilka hingstar som har rekommenderats vidare från de rådgivande bedömningarna, fakta från ASVH. Jag får det till fem hopphingstar och 10 dressyrhingstar som är rekommenderade som fyraåringar och två dressyrhingstar som är rekommenderade som treåringar.

Fyraåringar ( 2007) rekommenderade till bruksprov 2007
Sidney (SWB) 2004 Silvano 1047 Finesse (5) 26975 Edinburg 864
Dorano 2003 Dormello Good Silver H. Silvio I
Kentor Boss (SWB) 2003 Blue Hors Hertug Coco Chanel 19967 Cortez 679
Caruso (SWB) 2003 Emmerton 1024 Cinderella 26607 Calypso II
Royal Salute 2002 Royalist Amelia Lester 591
Carippu (SWB) 2002 Cardento 933 Stand Up Stanford 687
Krom TP 2003 K2 Piekfein Donnerhall
Niveau (SWB) 2003 Emmerton 1024 Revolution 27680 Voltaire
Dimitri (SWB) 2003 De Niro Galizia (F.2) 27126 Gazpon 740
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637
Guarionex (SWB) 2002 Guinness 888 Millan 24530 Maraton 600
Ronaldo (SWB) 2002 Cortez 679 Josefin 15769 Hartung 501 till
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II
TS Bogart (SWB) 2003 Biggles 1015 D-Ana D-Day 935
TS Fetcher N (SWB) 2003 Feliciano 823 Coritza N (32) 26319 Cortez 679

Treåringar (2007) rekommenderade till bruksprov 2007 (kan vänta till 2008 om de vill)
Dalwhinnie (SWB) 2004 De Niro Rakel (31) 26314 Rohdiamant
Tsarevitj 2004 Prince Thatch xx Lambada Lanthan

Jag är förvisso kräsen men jag tycker som hoppmänniska att det inte fanns någon intressant hingst på den listan:smirk: och tycker dessutom att många av dagens medelmåttiga hingstar inte hör hemma i aveln. HIT MED DET TUNGA GARDET!!! Mer toppblod tack:d

jag tycker att det finns många som jag kommer att titta lite extra på :). Jag är helnöjd.. än så länge!
Ulrika

För min del så tycker jag att Caruso har en mycket intressant stamtavla för hoppavel, så jag hoppas att han är fin. Sedan har vi ju prestationshingstarna också, det kanske blir någon intressant överraskning där?

Troligen ordnar det sig med den jag helst vill betäcka med nästa gång, jag får åka över sundet med stoet bara, men hur som helst så är bruksprovet alltid mycket intressant även om man redan har bestämt sig för hingst innan, och jag bor ganska nära och brukar ta ledigt några dagar, så det får bli så nästa år igen.

tack!! Niveau har ju en ännu intressantare härstammning....:love:
kul!! då måste jag ned och titta på rookisarna om jag hittar ett bra sto:devil:

Själv är jag lite svag för Calypso II som morfar, jag har fått för mig att han, förutom att nedärva god hoppförmåga, även bidrar till bra tryck i gångarterna som morfarshingst ( har tidigare ridit två med mycket goda gångarter som har Calypso II som morfar), men visst har även Niveau en mycket fin stam enligt mitt tycke.

ja, du verkar ju veta vad du pratar om! kanske färgen får avgöra :D melln dem om de är lika fina. Skall gå o leta Ridsport.

Jag är förvisso kräsen men jag tycker som hoppmänniska att det inte fanns någon intressant hingst på den listan:smirk: och tycker dessutom att många av dagens medelmåttiga hingstar inte hör hemma i aveln. HIT MED DET TUNGA GARDET!!! Mer toppblod tack:d

På Bollerup visades en 6-åring som tyvärr hade för svag överlinje, men den var e: Baloubet - Quidam - Voltaire...! Synd att man inte fick se den hoppa.

Flyingen hingstar står inte med på listan och där finns ett par trevliga. Min favorit är nog Wishful e: Cardento- Mr Blue. Men de visar även hingstar efter QE, Stakkato och Cornet Obolensky.

Är det 3 och 4-åringar eller äldre hingstar?
Listan var på de som rekommenderats från de rådgivande bedömningarna, Flyinge visar kanske inte fram sina hingstar där utan anser att de själva kan bedöma om deras hingstar är värda att visas?

*kl*

Måste ju bara säga att Roven xx verkligen var en snygg hingst.
Tror att det är en sådan här fullblodshingst som de flesta har gått och väntat på:d
Är det någon som har koll på om han har några resultat i högre klasser än 135 och 140 cm? Om inte så har han ju mindre meriter än de fullblodshingstar som vi redan har/haft här i Sverige. Inte är han högre bedömd heller rent siffermässigt. Ni som är mer fullblodskunniga än mig: Vad har han för intressant i sin stam? För mig är det en löpstam, tycker inte att det verkar vara så mycket i den som har lämnat ridhästar (inte mer än någon annan xx-stam)?

Hoppas att det är en hingst som kan lämna bra, men vad är det som säger er att han är bättre än de xx-hingstar som vi redan haft/har här? Jag frågar eftersom många här har skrivit att de tror att det är den xx-hingst som vi väntat på, + att eftersom jag gillar fullblod så är det kul att lära sig mer om denne kille!

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
27
· Visningar
1 696
Senast: Mariax2
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 890
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka