Bruksprovet 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lill-my
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 312
  • Visningar Visningar 40 821
Sv: Bruksprovet 2007

En mer aktuell lista, med dina tillägg inlagda!

Födda 2004:
Dalwhinnie (SWB) e.De Niro Rakel (31) 26314 Rohdiamant Rek rådgiv
Tsarevitj e.Prince Thatch xx Lambada Lanthan Rek rådgiv
Balzac e.Lácteur - Pascal (Flyinge)

Födda 2003:
Wladimir O.A, Flemmingh - Florestan I -Donnerhall, 51 p, 9878109 på 3-årstestet, 2a i 3årschampionatet
Quite Classic e.Quite Easy 51 p H 48p D
Fetcher N e.Feliciano u.Coritza N (32) 26319 ue.Cortez 679
52p H 52p D Rek på rådgiv
Dibrino e.Briar 46p H 51p D
Ballistero e.Briar 50p H 49p D
Peridot e.Panasso 45p H 50p D
Take It Easy e.Quite Easy 53p H 52p D På Flyinge
Redford e.Rotspon 47p H 50p D
Notchino e.Cappucino 51p H 45p D
Wishful e: Cardento - Mr Blue (otroligt elastisk och mkt lik Cardento, kommer från VDL, till Flyinge)
Cornell f:-03 e:Coronet Oblensky - Dinard L På Flyinge
Coriall (måste ju gå om Bruksprovet i vår också) Flyinge
Sidney (SWB) e.Silvano 1047 Finesse (5) 26975 Edinburg 864
Dorano e.Dormello Good Silver H. Silvio I Rek rådg
Kentor Boss (SWB) e.Blue Hors Hertug Coco Chanel 19967 Cortez 679
Caruso (SWB) e.Emmerton 1024 Cinderella 26607 Calypso II Rek rådgiv
Krom TP 2003 K2 Piekfein Donnerhall Rek rådgiv
Niveau (SWB) 2003 Emmerton 1024 Revolution 27680 Voltaire Rek rådgiv
Dimitri (SWB) 2003 De Niro Galizia (F.2) 27126 Gazpon 740 Rek rådg
Don Marcell (SWB) 2003 Don Primero 981 Marlén (F.2) 17568 Mowgli 637 Rek rådgivande
Double Diamond II (SWB) 2003 Don Primero 981 Fräulein 21069 Romadour II Rek rådg
TS Bogart (SWB) 2003 Biggles 1015 D-Ana D-Day 935 Rek rådg
First Junior e.Fürst Heinrich (Florestan I) - Landadel
Downtown e.Don Fredrico - Wolkentanz från Holland
Daytona VDL e: Don Primero - Belfalas xx (Flyinge)
Corlensky G 2003 Coronet Oblensky (Måste visas igen)
Playtime 2003 Prestige VDL (Måste visas igen)

Födda 2002:
Tutanchamon e.Chapman-Ceylon-Herkules
Impuls e.Master
Balans e.Pascal-Napoleon-Warrigal
Califf e.Cardento-Judex**-Lansiär.
Que Vadis e.Cortus-Irco mena-Cortez Hoppade 9-9 med Sofia Westborg i sadeln
Aston Villa e.Cardino fick tot 8.53 i hoppningen
Easy Boy e:QE - Cardento Flyinge
Schwartz Gold f:-02 e: Stakkato - Julio Mariner xx Flyinge
Royal Salute 2002 e.Royalist Amelia Lester 591
Carippu (SWB) 2002 Cardento 933 Stand Up Stanford 687
Guarionex (SWB) 2002 Guinness 888 Millan 24530 Maraton 600
Ronaldo (SWB) 2002 Cortez 679 Josefin 15769 Hartung 501

Födda 2001:
Meges e. Briar-Shogun-Hertigen

Äldre hingstar:
Roven xx -90 e: Lefty - Pretencioso (Flyinge)
Alligator Fontaine -88 e: Noven - Dark Tiger xx (Flyinge)
Goethe -92 e: Grosso Z - Maat I - Gazal VII - Wrede (Flyinge enligt rykten)

Gränsbo har köpt en hannoveranerhingst, e.For Pleasure-Argentinus
Stall Waldhof har köpt en trakehnerhingst, Elfado e.Kostolany-Roncally xx-Sastor-Pasteur xx

I Flyinges nyhetsblad, http://www.flyinge.se/pdf/NyhetsbrevNov.pdf, så står det att Daytona VDL, Roven xx och Alligator Fontaine ska visas vid premieringen i februari för att få betäckningstillstånd, så jag antar att Daytona VDL redan har gått ett prov typ 70-dagars som är godkänt som ett bruksprov eftersom det inte står att han ska gå bruksprovet?? Jag kan dock inte hitta honom bland de övriga godkända VDL hingstarna på VDLs hemsida.

De syftar nog på Bruksproven även om de uttrycker sig luddigt. Det finns inga andra premieringar i februari vad jag vet.
De två äldre lär väl visas på prestation, men just Daytona måste nog gå hela provet för 70-dagars har han knappast hunnit med som 3-åring.

Den där Goethe, vad är det för hingst egentligen? Jag har ju förstått att han är dressyrhäst, men jag har inte hört denna stam förut.
Vad har han presterat?

Malin

Jag hade också totalt missat honom, aldrig hört talas om honom faktiskt. Om man Googlar på hans namn så dyker det dock upp en del resultat på GP-nivå bland diverse andra namnkunniga ekipage, så de är absolut inga duvungar utan snarare ett rutinerat tävlingsekipage. Festligt dock att de övergått till show, lite ovanligt. Men de kanske tävlar parallellt också? Jag vet inte.

Jag radar upp lite från sökningen:
18 segrar i rad på S-nivå som 8-åring. Han har slagit bl a Relevant på S-nivå i Aachen. Placerad 2 ggr i Bundeschampionatfinal. Kvalat 2 ggr till Nürnberger Burgpokal finalen. Kom 5:a i år i Swolle International Stallion Show Grand Prix (Krack C vann, sedan Gribaldi, Relevant och Painted Black). Det går säkert att hitta mängder mer.

Jag misstänkte att det var så, men läser man vad det står så står det att alla tre ska visas fram på premiering och inte att den ena av dem ska gå bruksprovet, men jag antar att det är så att Daytona ska gå bruks för att bli godkänd.

Den där Goethe, vad är det för hingst egentligen? Jag har ju förstått att han är dressyrhäst, men jag har inte hört denna stam förut.
Vad har han presterat?

Malin

Det enda jag vet om Goethes far Grosso Z är att han även har lämnat Goldfever. Men om du söker i Goethe-tråden står där nog mer, dessutom stod det om honom i förra numret av Ridsport.

Det stod mycket om Goethe i förra ridsport. Skulle inte använda honom med tanke på blodet, även om han själv rör sig riktigt bra. Såg två hästar efter Grosso i Tyskland i oktober som rörde sig som symaskiner.

Kan dessutom göra ett tillägg ang hingstpriser:

Om jag fattar det rätt så är det från om med nästa år ett krav på att priset ska vara med i hingstkatalogen! Positivt!

Precis. En av dem jag såg var helbror till Goldfever. Han sa tydligen ha producerat en del dressyrtalanger också, men jag hade inte personligen använt Goethe med en så "ojämnt" blod bakom.

Det stod mycket om Goethe i förra ridsport. Skulle inte använda honom med tanke på blodet, även om han själv rör sig riktigt bra. Såg två hästar efter Grosso i Tyskland i oktober som rörde sig som symaskiner.

Om jag fattar det rätt så är det från om med nästa år ett krav på att priset ska vara med i hingstkatalogen! Positivt!

Jag har inte ridsport tyvärr. Men har han inga avkommor? Han är ju ändå 14 år.

Kanon om det blir krav på priser!

Malin

Som vetgirig nybörjare, vad menar du med "Skulle inte använda honom med tanke på blodet"?
Ulrika

Felformuelerat av mig. Om jag skulle odla en renavlad dressyrhäst skulle jag nog vara försiktig att avla på en hingst som nedärvt så ojämnt. Visserligen sägs han ju lämna (och det är uppenbarligen bevisat genom Goethe och Goldfever) hästar inom båda disciplinerna, men jag hade nog hellre valt honom som hopp el fälttävlanshingst!

Ok, så förstår jag bättre, tack. Jag måste bara lära mig mer känner jag, finns det något bra ställe på nätet där man kan läsa hur man får det rätta uppfödartänket? Har ju ingen mentor att till¨gå ;). Trodde inte att det skulle vara såhär komplicerat.
U

Avel är nog det mest komplicerade som finns, men även bland det roligaste. Du är så vetgirig att det är roligt att läsa allt du skriver. Ser mig själv i dig. Vetgirig till max, men går oftast min egna väg ändå. Finns en enorm kunskap här, så fortsätt att fråga. Finns inga dumma frågor, bara dumma svar. ;)

Ja men jag fortsätter ställa mina frågor då.. Vem vet det kanke blir ett lyckat föl av den där betäckningen ändå. Som du skrev så älskar jag att samla information och lära mig, men jag vill absolut gå min egen väg. Fast jag ska erkänna att om någon kunnig kommer och säger klart och tydligt tex: "att till det där stoet hade jag valt Careful för att..bla bla, så hade jag lyssnat ganska mycket ;)."
Om det nu kommer ett föl, sådant vet man ju aldrig.. men om inte annat så får det väl bli ridhäst av henne direkt..
Ulrika

Bara fortsätt att fråga. Vi lär oss alla något av det även om det är ditt sto det gäller. Vetgiriga människor är härliga, dom bevisar att dom verkligen vill lära sig mer. :bow:

Det var ju roligt att höra, känner mig mest jobbig ibland ;). Min fröken i lågstadiet var helt övertygad om att jag skulle bli författare eftersom jag frågade så mycket. (Tur att hon inte ser min språkförvirrade svenska nu då..)

Hur som helst, jag tycker att det verkar vara en hel del superintressanta hingstar som kommer till bruks iår. Jätteintressanta för mig iallafall, både svenska och internationella stammar. Tycker det verkar finnas några dubbelbegåvningar, och det är mest sådana jag är intresserad av, det finns ju inte så många att välja mellan..

Finns det verkligen inte bilder på fler av dem på nätet? Stammen säger ju inte allt, inte exteriören heller, men lite säger det..
Ulrika

Enligt senaste Ridsport är även Tiger P e: Danone - Urbino rekommenderad till bruksprov till våren, men jag tvivlar på att han ska visas.

Var tydligen väldigt trött när jag läste Ridsport... Kollade lite nogrannare nu och han är bara rekommenderad till ny rådgivande nästa år och INTE bruksprov...:crazy:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
2
Svar
26
· Visningar
1 658
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 013
Senast: lilsan
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Senast: Otherside
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka