Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Är för övrigt förvånad när i princip alla jag gillade faktiskt blev godkända. :)
Skulle gärna ha sett att det fanns en Fürstenball-son i avel här också men kunde inte riktigt bestämma mig vad jag egentligen tyckte om FC.

Som dressyrmänniska blev jag lite besviken över att Red Hot Chili inte hade mer trav för då hade det varit en riktig multitalang. Galoppen och typen var jättetrevliga och hoppningen duger helt klart för mig som inte behöver världscuphästar i den diciplinen. Men tror faktiskt att en hingst med den typen och galoppen kan tillföra en del i aveln.

Blir Brinks hingst bruksprovsvinnare som vanligt så kommer jag bli besviken för den var trevlig men inget mer, vilket flera andra definitivt var.

(Angel - ytters obekant med alla hingstarna som gick bruksprov i år ;))

Senast ändrad:

Är för övrigt förvånad när i princip alla jag gillade faktiskt blev godkända. :)
Skulle gärna ha sett att det fanns en Fürstenball-son i avel här också men kunde inte riktigt bestämma mig vad jag egentligen tyckte om FC.
Ge FC ett år till, så att han orkar med, så tror jag att det blir bra.
Han har ingen värstinggång, men en egen bärighet i alla fall. Jag gillade honom, men han var trött och ryttaren fick jobba mycket med honom.

Jo, tror också att han blir betydligt bättre när han fått växa till sig lite och fått lite mer styrka så får hoppas att han kommer tillbaka nästa år. Med tanke på hur trött han verkade och vilket huvud det brukar vara på Fürstenball-hästarna så tror jag att han har betydligt mer att ge när han inte är helt slut. Annars kanske jag vågar använda Fürstenball själv nästa år om märren tar sig lika lätt som förra året och inte resorberar i år :meh:.

Jo, tror också att han blir betydligt bättre när han fått växa till sig lite och fått lite mer styrka så får hoppas att han kommer tillbaka nästa år. Med tanke på hur trött han verkade och vilket huvud det brukar vara på Fürstenball-hästarna så tror jag att han har betydligt mer att ge när han inte är helt slut. Annars kanske jag vågar använda Fürstenball själv nästa år om märren tar sig lika lätt som förra året och inte resorberar i år :meh:.

Hur vet man det - att de brukar ha bra huvud? Hans avkommor kan väl inte vara jättegamla? Hur mycket har han betäckt och är snittet "bra huvud" högre än för andra hingstar? Eller ligger det bra marknadsföring bakom? Du vet tyskarnas klassiska R=ridbarhet...

För min del bygger det på egna erfarenheter byggda på det extremt vetenskapliga urvalet av tre individer (tyskar) som varit trevligare än sina syskon. Speciellt det faktum att de haft väldigt lätt att fokusera på uppgiften och varit helt obrydda av stökig miljö tror jag skulle passa till mitt sto.
Sen är det helt klart att "bra huvud" är väldigt individuellt vad man menar med det så kanske borde omformulera det till att jag tror att en bra Fb-son skulle kunna matcha mitt sto bra temperamentsmässigt förutom att tillföra gång.

Just FC har dessutom enligt min uppfattning en trevlig stam som borde ge "arbetsmoral" även på mödernet.

Senast ändrad:

Det borde finnas ett hyfsat underlag för att kunna uttala sig något om temperamentet på Fürstenballs avkommor. Fürstenball har betäckt sedan 2009 i Tyskland, så hans äldsta avkomor är 5 år nu. Fürstenball har varit ganska populär som avelshingst, så han har betäckt en hel del ston. Vad jag vet har han t ex hittills 10 söner som har godkänts "vid snöre", jag vet ej hur många av dem som gjort 30- eller 70- dagarsprov, men de avkommor som är 3-5 år har i alla fall i de flesta fall börjat arbetas.

Jo, om man vet hur mycket han har betäckt eller hur?

Att var cool, lugn eller avspänd som 3-åring kan betyda att man är hård och okänslig (trög) och svårpåverkbar när det sedan krävs mer.
Därför tycker jag att det är fel att ge svepande omdömen om vad en hingst lämnar temperamentsmässigt när avkommorna är så unga.

Ja, då har du ju ett eget bra underlag av erfarenhet.

kl

Är det någon som vet om, när och var kritiken och poängen för hingstarna läggs ut?

Har faktiskt aldrig varit med om en tre/fyraåring som jag upplevt som avspänd och samarbetsvillig men pigg och vaken som växt upp och blivit hård, slö och opåverkbar som äldre. Dock flertalet mycket känsliga unghästar som blivit "knäckta" och helt gått in i sin bubbla som äldre.

Van Vivldi och Contador vann i bruksprov 2014.
Al Cendo och Peter eriksson blev trea i hingstklass Sweden horse

Nope där har ni faktiskt dåligt minne, även om andra skrev om honom så skrev jag inte ett dugg under sista bruks det var då reglerna hade införts, nu var det ju inte så mkt iom att det var exteriör på kvällen och sen hoppningen dagen efter (var ju inte mer för prestationshingstarna då) och vi packade honom och körde hem direkt efter hoppningen utan att invänta resultat för att den hoppningen inte skulle räcka till någonting var ingen tvekan om (OS bröt ju armen precis innan så han gick med ny ryttare vilket inte funkade så lysande då). Jag skrev när jag kom hem med honom och då hade han redan brutit provet.
Som 4 åring skrevs det nog ingenting mer än att det var många som följde honom och också många som gratulerade till hans extremt fina omdömmen på hoppningen det provet gick han som en klocka och det sprack på ett enda exteriörpoäng om ni inte minns det, efteråt diskuterades dock mkt om just exteriörpoängen eftersom han fick så mkt lägre poäng av samma domare som dömt honom på 3 års från 9a till 7a och det var det enda som gjorde att han inte räckte då, men under provet var det inga diskussioner alls.
Det var som 5 åring allt gick åt pipan och han fick ont i ryggen och inte gick rent på gångarterna dagen efter hoppningen (som även den gången hade räckt poängmässigt), vilket för övrigt även exteriören gjorde det året men vad hjälpte det när han inte gick rent och därmed blev underkänd på gångarterna (senare visade det sig just som Farle kommer ihåg att bommen gått av i sadeln under hoppningen med facit i hand så ser man när det händer på filmen). Att han kom tillbaka som prestationshingst var på inrådan av avn som egentligen ville se honom redan året efter (men då missade han ju finalen pga hovböld därav blev det först ytterligare ett år efter) och då hoppade han som sagt för första gången riktigt dåligt har aldrig varken förr eller senare sett honom hoppa så dåligt som då inte ens när han hoppade med sitt brutna ben så hoppade han så kasst och redan helgen efter hoppade han kanonbra med den nya ryttaren på tävling, han ville helt enkelt inte ha något arbete han anade att det skulle vara jobbigt ;)

Hur vet man det - att de brukar ha bra huvud? Hans avkommor kan väl inte vara jättegamla? Hur mycket har han betäckt och är snittet "bra huvud" högre än för andra hingstar? Eller ligger det bra marknadsföring bakom? Du vet tyskarnas klassiska R=ridbarhet...

Danska avelsnämnden berömde precis i dagarna just Fürstenballs avkommor för att ge super mentalitet. Givetvis har de inte sett och bedömt ALLA avkommor - men det har väl ingen gjort till någon hingst?
Det är ju aldrig så att 100 procent av avkommorna visas fram och får en bedömning, och den bedömningen som sker här är dessutom sällan särskilt djupgående när det kommer till temperament.
Enda nackdelen de såg med hans förärvning var ett ibland svagt påskjut och ett kortare kors.

Kl

De tyskar jag pratat med säger samma sak, Fürstenball lämnar mkt bra temperament på avkommorna (generellt - det finns ett sto också).
Svagheten kan vara ett något svagt påskjut, har du ett sto med bra påskjut så är det en riktigt fin hingst!

KL
Igår på hingstklassen i dressyr var Firenze himla himla fin! Verkligen en klass för sig när det gäller de tre som visade upp sig. Luxus ser väldigt ridbar ut, Highcruiser däremot var ingen höjdare (personligt tyckande). Han visade inte gångarterna som de andra och ingen riktig utstrålning.

Jag menade med svensk stam a la Gustav.
Alla godkända i år har importhingstar som pappa.

Var f.ö Zoulmate jag trodde var godkänd i DK.

KL
Igår på hingstklassen i dressyr var Firenze himla himla fin! Verkligen en klass för sig när det gäller de tre som visade upp sig. Luxus ser väldigt ridbar ut, Highcruiser däremot var ingen höjdare (personligt tyckande). Han visade inte gångarterna som de andra och ingen riktig utstrålning.

Jag kan inget annat än att hålla med! De var helt klart överlägsna!
Tycker att Luxus såg trevlig ut, men just bara trevlig....
Highcrusier har tidigare sett riktigt fin ut, dock men förra ryttaren. Jag förstår mig vare sig på Luxus eller Highcrusiers val utav program. Luxus var klart bättre. Men varför visa att highcrusier kan göra orena byten och en mycket dålig "piruett" om man ens kan kalla det för "piruett"... Såg väldigt slarvigt ut! Istället för att visa något som de var bra på!
Luxus "piruett" var inget att hänga i granen. Visar klart och tydligt att han inte är stark nog för uppgiften. Jag hade ivf struntat i att visa något som inte ens är närheten till färdigt, speciellt på bruksprovet.
Men det är kanske en smaksak. ;)

Jag tycker HC visade sitt goda temperament på ett fantastiskt sätt! Inte varit ute i hetluften på flera år
och aldrig satsats på i sporten, ändå knatar han på runt Flyinge som ingenting.
Han kom skrittandes uppsuttet till framridningen hur lugnt som helst och fortsatte lika lugnt under prisceremonin för hans A.

Firenze var superfin men Hermes trodde jag skulle slå över!

HC har varit ute och tävlat med förra ryttaren, men inte på någon högre nivå. Har sett när HC har rört runt på tävlingsplatser, där visade han inget trevligt temperament.. De kunde knappt hålla honom. Dock var detta 2012, han har kanske blivit äldre och klokare?
Hermes däremot har tidigare visat att han har ett utmärkt temperament, vet inte varför han beteende sig så som han gjorde.

Al Cendo var en positiv överraskning, verkligen en multitalang.
Men hopphingstarnas ryttare marknadsförde ju inte alls sina hingstar.
Maria försökte få fram positiva saker men deras reaktioner var så trista!

Det var väl typ fyra starter när han skulle säljas?
På sitt bruksprov och när vi såg han på Gurresta var han precis lika lugn
Som nu. Jag har tre avkommor i min närhet och alla tre är stencoola.

Hermes är säkert trevlig, blev bara rädd när han var så högt uppe!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 106
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 036
Senast: netia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka