Bruksprov 2014

Sv: Bruksprov 2014

Bommen gick väl av en gång och andra gången så gick han som prestationshingst och då hoppade han väl bara dåligt?

Jag såg honom alla gånger och även ute på tävling och hoppa dåligt har han väl aldrig gjort direkt.

Senast ändrad:

Nope där har ni faktiskt dåligt minne, även om andra skrev om honom så skrev jag inte ett dugg under sista bruks det var då reglerna hade införts, nu var det ju inte så mkt iom att det var exteriör på kvällen och sen hoppningen dagen efter (var ju inte mer för prestationshingstarna då) och vi packade honom och körde hem direkt efter hoppningen utan att invänta resultat för att den hoppningen inte skulle räcka till någonting var ingen tvekan om (OS bröt ju armen precis innan så han gick med ny ryttare vilket inte funkade så lysande då). Jag skrev när jag kom hem med honom och då hade han redan brutit provet.
Som 4 åring skrevs det nog ingenting mer än att det var många som följde honom och också många som gratulerade till hans extremt fina omdömmen på hoppningen det provet gick han som en klocka och det sprack på ett enda exteriörpoäng om ni inte minns det, efteråt diskuterades dock mkt om just exteriörpoängen eftersom han fick så mkt lägre poäng av samma domare som dömt honom på 3 års från 9a till 7a och det var det enda som gjorde att han inte räckte då, men under provet var det inga diskussioner alls.
Det var som 5 åring allt gick åt pipan och han fick ont i ryggen och inte gick rent på gångarterna dagen efter hoppningen (som även den gången hade räckt poängmässigt), vilket för övrigt även exteriören gjorde det året men vad hjälpte det när han inte gick rent och därmed blev underkänd på gångarterna (senare visade det sig just som Farle kommer ihåg att bommen gått av i sadeln under hoppningen med facit i hand så ser man när det händer på filmen). Att han kom tillbaka som prestationshingst var på inrådan av avn som egentligen ville se honom redan året efter (men då missade han ju finalen pga hovböld därav blev det först ytterligare ett år efter) och då hoppade han som sagt för första gången riktigt dåligt har aldrig varken förr eller senare sett honom hoppa så dåligt som då inte ens när han hoppade med sitt brutna ben så hoppade han så kasst och redan helgen efter hoppade han kanonbra med den nya ryttaren på tävling, han ville helt enkelt inte ha något arbete han anade att det skulle vara jobbigt ;)

Fast dåligt har han aldrig hoppat

Tack för att du uppdaterade med den informationen så jag inte behöver hålla på och leta :)
Fast man kan ju undra över varför man inte på samma papper har tagit med härstamningen när allt annat står där. :meh:

Jag är mer bedrövad över de dåliga exteriöra poängen hopphästarna fått...

Så svårt ska det väl inte va att ta fram snygga hopphästar ;)

Känns lite nonchalant att det ska ta sådan tid att få ut omdömena och siffrorna på hingstarna .
Bedömningarna är klara och vilka hingstar som är godkända ....
Så vad är problemet för dom.
Bruksprovet blir sämre och sämre mot sto ägarna .
Men alltså, hur bråttom har ni om det inte får dröja två dagar innan resultaten kommit ut? Ska ni betäcka med dem redan nästa vecka?

När jag visade och fick ponnyhingst godkänd fick man hem resultatet i brevlådan några veckor senare, när de hade renskrivit sina kladdade protokoll så att det blivit begriplig klartext.

Det är väl bra att de gör ett grundligt jobb, istället för att kasta ut något som de sen får korrigera för att det inte stämde helt. (kom bara ihåg Dalwhinnies kommentar om benstället som sen raderades...)

Du menar på den tiden då datorn inte fanns ?
Nej, det fanns både datorer och internet då också.
Men protokollen skrevs för hand och skulle gås igenom så att allt stämde innan de offentliggjordes. Jag kan inte se något fel i det, varken då eller nu.
VARFÖR ska det vara så himla bråttom?

I dagens tidsålder kan det inte vara svårt att knappa in hingstarnas poäng och trycka på enter. Det som får mig väldigt väldigt skeptisk till att det tar tid och är så mycket hemlighetsmakeri kring poängen är att de ändrar efterhand de ser vad slutpoängen blir. En sjua är liksom inte alltid en sjua utan kan bli en åtta eller sexa beroende på hur "det passar in". Är möjligen konspiratoriskt av mig, men jag har inget förtroende för nämnden i denna aspekten. Men jag är tämligen helt säker på att poängen "friseras" en hel del beroende på ägare, visare, stam osv.

De kunde ju inte publicera poängen innan middagen i lördags kväll eftersom det skulle vara hemligt vilka som blev bruksprovsvinnare, och sedan var det ju festligheter fram till kl 1 så jag kan förstå att de tog söndagen ledigt med tanke på hur långa dagar de har jobbat hela veckan...
Och nu kom poängen upp första jobbdagen efter provet, tycker inte det är något konstigt med det.

Håller med övriga att det tar för lång tid.
Tidigare fick man ju vitsorden löpande och det kändes på ngt sätt mer öppet än dagens tillvägagångssätt. När hingstarna var godkända visste alla allt om dem.

Sen är det ju faktiskt också så att man kan ha allt material färdigt och välja när man vill publicera. Det funkar att tidsinställa det mesta så de behöver inte göra arbetet efter festen.
OCH det är deras jobb, inte tusan slutar jag ett jobb mitt i bara för att jag för en gång råkar bli satt att jobba helg! Jag jobbar i 98 fall av 100 vardagar men ett par ggr/år är det helg som gäller och då är det inget normalt arbete (vilket väl får jämföras med det här).

Kl
Nu har jag tittat på poängen och jag blir besviken över att man idag släpper igenom hingstar med så kassa poäng.

För mig handlar avel om mångsidighet inte att jag vill avla på den ena hingstens trav och den andras galopp.

Tycker man är alldeles för givmild idag. Jag menar hoppar man för en 5 så ska man inte vara i avel även om man är em. Dressyrhingst liksom kan inte en hopphingst trava för mer än en 6 då är det ingen hingst för mig.

Det är ju stor risk att man får en avkomma som vare sig kan röra sig eller ens kravla över ett 90 hinder.

Bergåkras Amaranth. Han morfar Troll 660 är sänkt.

Tack!

De kanske tycker Ampere är så fantastisk att han väger upp mödernet? Det kanske är jag som är okunnig, men är det något särskilt med hans möderne öht, det ser mediokert ut på pappret. Finns där meriter som inte syns?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023