SKANDAL!!
Men ännu sjukare är hur man ens kan godkänna en sådan hingst då det finns noll prestationer bak på mödernet. Modern har fått 2 st placeringar i MSV och det är allt sen ser siffrorna hos mormor och mormorsmor och avkommor inget vidare ut överhuvudtaget på 3 års och kvaliten. Plus att alla ligger mellan 158-163cm!! Plus att morfar är sänkt till C?!? Om man nu tar ut morfar ur aveln så varför släppa in generna igen?? Dessutom med detta möderne?!?!
Men det är väl som vanligt, detta frambenssprattel som tar alla med storm......
Jag undrar starkt hur nämnden anser att just denna hingst ska kunna föra SWB`s avel framåt när man har ett sånt här möderne med rätt usla siffror. Vad vill dom ska slå igenom genom att avla på denna?! Lite sprattel med frambenen? Eller så får man helt enkelt förlita sig helt på att Ampere står för största delen utav nedärvningen för på mödernet finns det ingenting direkt positivt att förlita sig på snarare tvärtom.
Bergåkras Amarant kommer säkert bli en jättefin sporthäst men han är absolut inget hingstämne! Den har en fin galopp men det finns det fler redan godkända hingstar som har och som även har resterande kvaliteer. Detta frambenssprattel imponerar inte på mig överhuvudtaget och hästen ser mer ut som en PRE.
Bruksprovet har i mina ögon blivit en ren skandal och jag funderar starkt på att sluta avla SWB och regga i andra förbund för detta är pinsamt att släppa igenom såna här hingstar! Bruksprovet ska ju handla om att ta fram avelsindivider med tänkbar god förärvning men verkar vara ngn spratteltävling.
Nej fy, tacka vet jag bla KWPN där selekteras hingstarna ut oavsett hur fina dom är om mödernet inte håller måttet. Men det finns ju en anledning till att vi ligger ljusår efter Holland, Tyskland, Danmark etc
Och när man ser poängen på årets godkända hingstar så blir frågetecknet bara ännu större?!?! Vad ska dom i aveln och göra med dessa låga siffror?
Ursäkta för rörigt inlägg blir bara så jäkla upprörd!!