Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Därför att de sämre ston som är visade med låga poäng innan de sätts i avel inte ger avkommor med rätt färg på papperna utan de åker ut i registerna om de inte är tillräckligt bra vilket gör att i stort sett ingen avlar på dessa sto utan de blir ridhästar. Och just biten att stona måste visas och bli poängbedömda innan de sätts i avel gör att ägaren får svart på vitt att deras sto har inte i avel att göra, det finns väldigt gott om hemmablinda uppfödare som tror att deras hästar är väldigt mkt bättre än vad de är för att de inte har kunskapen att bedömma dem och därför avlar de på dem, hade de varit tvungna att visa fram dem för en bedömning först så hade många av dessa sorterats bort ur avel.

Om ni fullkomligt har missat det så är hästavel något som är subventionerat att staten i flera andra länder därav att kostnaden att ta fram unghästar är mkt lägre. Även andra kostnader är lägre såväl för att hålla hästarna och även för att utbilda dem. Väldigt ofta är det inte heller samma priser för betäckning som gäller om du går direkt via hingstägaren som de inhemska gör som det är om du går via seminexportörer. Intressant är också att vissa hingstar kostar helt olika om du går via en seminimportör i tex sverige eller danmark detta trots att tex hingsten är tysk.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ryggen växer knappast på längden när hästen är 3 år gammal det gör den när hästen är mellan 1 och 2 år gammal.

Hur en häst växer beror väl på individen? Tillväxtpunkterna i ryggen på en häst sluts inte förren i 6 års åldern. Så nog kan de fortsätta växa alltid. Det finns ju en anledning att man slutmäter ponny när de är 8.
 
Sv: Bruksprov 2013

Vad har att tre stostammar är högt rankade med vilka sto vi har i avel ? Alla sto i avel kommer väl knappast ur de stammarna eller hur ? Kan du se något jag skrivit om att vi bara har dåliga ston i avel ? Vi har mkt fler dåliga sto än de länder där det är krav på att stona visas fram innan de sätts i avel. Finns ju mängder av sto i avel i sverige som inte har ett dugg i avelsboxen att göra, sen klagar ägarna att de inte får betalt eller sålt sina avkommor ändå betäcker de dessa sto år efter år.
 
Sv: Bruksprov 2013

De får bidrag för hästuppfödning.

Att en häst kan växa någon cm på höjden vid den åldern är ju ingen hemlighet men för övrigt så sker bara tillväxten i form av att de grovnar och huvudet växer ofta vid den åldern men exteriört sker inget större förändring mer än att de jämnar upp sig och som sagt växer breddmässigt.

Att ponny slutmäts så sent är dels för att de är mkt mer långsamtväxande än stora hästar och dels som sagt för att fånga upp de där sista cm höjdmässigt de kan växa sent ofta i samband med att de grovnar och iom lyfter upp sig i fronten som du säkert vet hänger helt i muskelpartiet och därmed kan påverkas av att de grovnar på. Inte heller är det ofta att det sker någon större höjdförändring ens på ponny efter den första mätningen vid 4 därav att du numera inte ens behöver mäta om en ponny lika ofta om den inte ligger mkt nära gränsen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det avlas också på bättre sto utomlands iom att de visas fram och blir graderade innan de sätts i avelsboxen, vilket gör att även den mindre "hobby"aveln är på bättre ston.

Jag får intrycket att det är några specifika länder du tänker på när du säger "utomlands", för så är det ju absolut inte i alla världens länder. Vilka länder är "utomlands" för dig? (Gissningsvis inte t ex Irland eller Polen, där det mig veterligen inte finns sådana krav. Och både Irland och Polen är ju onekligen utomlands).

Det är ju inte heller sant att alla länder i världen utom Sverige subventionerar ridhästavel, så det måste vara något eller några specifika länder du tänker på?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Importerna från östländerna finns det väl ingen som anser vara av hög klass och det är väl sällan de som avses när man diskuterar i sådana här sammanhang utan importer från andra västländer tex tyskland, danmark, holland osv. Ingen aning om hur det ligger till med subventioner och dylikt i öst vill man ha kvalitet letar man liksom sällan där.
Danmark och tyskland är i alla fall subventionerade vet inte hur det ligger till med tex holland, belgien har ingen kontakt med uppfödare i de länderna.
 
Sv: Bruksprov 2013

De får bidrag för hästuppfödning.

Att en häst kan växa någon cm på höjden vid den åldern är ju ingen hemlighet men för övrigt så sker bara tillväxten i form av att de grovnar och huvudet växer ofta vid den åldern men exteriört sker inget större förändring mer än att de jämnar upp sig och som sagt växer breddmässigt.

Att ponny slutmäts så sent är dels för att de är mkt mer långsamtväxande än stora hästar och dels som sagt för att fånga upp de där sista cm höjdmässigt de kan växa sent ofta i samband med att de grovnar och iom lyfter upp sig i fronten som du säkert vet hänger helt i muskelpartiet och därmed kan påverkas av att de grovnar på. Inte heller är det ofta att det sker någon större höjdförändring ens på ponny efter den första mätningen vid 4 därav att du numera inte ens behöver mäta om en ponny lika ofta om den inte ligger mkt nära gränsen.

Exakt vad för bidrag får de?
Eu-bidrag?
Intressant att du vet allt det om tillväxt när all forskning hos både slu och atg visar att tilkväxtens hastighet beror mer på individen än på rasen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Om du kan hitta någonting i forskningen om att tex ryggen skulle växa på längden vid så hög ålder får du hemskt gärna visa var det står. Har man hållit på med unghästar i många år så är det väl högst normal kunskap att man vet vilka delar av unghästarna som växer när för att inte utsätta dem för felaktig belastning vid fel tid. Men sannolikheten är ju jättestor eller hur att just den hästen som har för kort rygg är den som skiljer sig från alla andra unghästar och börjar växa på längden i ryggen långt senare än alla andra normala unghästar.

En kort rygg vill man inte ha på en hopphäst, det begränsar dem mer än något annat när det blir stort. Jag har en sådan själv med obegränsad kapacitet men som får jobba som en galärslav när det både blir stort och brett. Titta på en WC tävling tex hittar du en enda häst där med kort rygg ? Alla riktigt framgångsrika hopphästar på högsta nivå har lång rygg. När det gäller nedärvning på rygglängd så är det inte heller så att om man tar en lång och en kort så får man ett mellanting. Utan avkomman får antingen lång eller kort och det är fullkomligt hopplöst att sedan förutspå vad avkommor som är framavlade så kommer att lämna vidare.
 
Sv: Bruksprov 2013

Naturligtvis handlar det inte om eu bidrag då hade alla anslutna länder haft tillgång till dem, det handlar om statliga bidrag.
 
Sv: Bruksprov 2013

Importerna från östländerna finns det väl ingen som anser vara av hög klass och det är väl sällan de som avses när man diskuterar i sådana här sammanhang utan importer från andra västländer tex tyskland, danmark, holland osv. Ingen aning om hur det ligger till med subventioner och dylikt i öst vill man ha kvalitet letar man liksom sällan där.
Danmark och tyskland är i alla fall subventionerade vet inte hur det ligger till med tex holland, belgien har ingen kontakt med uppfödare i de länderna.

Så när du skriver "utomlands" så menar du alltså egentligen Tyskland, Danmark, Holland, Belgien och Frankrike? Har Frankrike och Belgien verkligen obligatoriska stotest? Har alla tyska förbund det?

Det känns lite som att du skriver "utomlands" men egentligen menar typ Holland och holsteinerförbundet. ;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Naturligtvis handlar det inte om eu bidrag då hade alla anslutna länder haft tillgång till dem, det handlar om statliga bidrag.

Fast det där stämmer ju inte. T ex så har Finland och Irland EU-stöd för son hästhållning som Sverige inte har. Det är helt avhängigt hur länderna förhandlar vid EU-inträdet, dessutom finns stöd som fritt kan fördelas inom respektive land.

I Sverige ses dock inte hästhållning vare sig som lantbruk eller företagande, i det avseendet ligger vi klart efter de länder som vi främst konkurrerar med vad gäller att producera sporthästar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Naturligtvis handlar det inte om eu bidrag då hade alla anslutna länder haft tillgång till dem, det handlar om statliga bidrag.
Varför svarar du inte bara på vad det e för bidrag? Bidrag för att beta marken eller bara för att hobbyavla?

Det lättaste är att googla skelettillväxt+hät.
Du kommer hitta massor av artiklar från både slu och atg som visar på att en häst tilll 95% är färdigväxt på längden i 2 års åldern. Jag har aldrig menat en specifik häst utan rent generellt det var du som skrev att en häst knappast växer mer på längden efter 2,. Fem procent längdtillväxt i snitt och den individuella faktorn på det så hävdar jag bara att de visst växer. efter 2års ålder.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tror du på fullaste allvar att jag vet namnet på bidragen de får när jag inte är berörd av nämnda bidrag ? Det är statliga bidrag de får för hästuppfödning precis som jag skrivit gång på gång.

Visa du länkar till vetenskaplig forskning och var i texten det står att de växer på längden i ryggen efter 3 år som du har hävdat istället. Skall bli intressant att ta del av. Det som påverkar längden på dem i den åldern är att de lägger på sig muskelmassa i bogen och breddar ut i bogen inte att ryggen växer iväg. Har du varit med om många gånger att en 3 åring plötsligt fått 5 cm längre anläggningsyta vid sadeln ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Så när du skriver "utomlands" så menar du alltså egentligen Tyskland, Danmark, Holland, Belgien och Frankrike? Har Frankrike och Belgien verkligen obligatoriska stotest? Har alla tyska förbund det?

Det känns lite som att du skriver "utomlands" men egentligen menar typ Holland och holsteinerförbundet. ;)

Varför skulle jag mena holland och holsteiner förbundet ?

Det finns liksom vissa länder som är de vi främst importerar hästar ifrån och det blir ju då ganska naturligt att det är dessa man pratar om när man pratar om hästimport. Skräpimporten från öst har väl aldrig varit den man avser när man i avelssammanhang pratar om importer utan då pratar man om hästar från land med kontrollerad avel.

Vet inget tyskt förbund som inte kräver stambokföring av stona innan de får registrera avkomma finns kanske något av små förbunden men inget av de stora i alla fall. I de flesta fall visas stona fram som 3 åringar och får sin gradering. Hur systemet ser ut exakt i tyskland mer än att de bästa hamnar i huvudstamboken vet jag inte, i danmark får de med för dåliga poäng som ändå sätts i avel bara registrera avkommor i register och inte i stamboken, dessa kan sedan ta sig tillbaka till stamboken genom att visas fram med tillräckligt höga poäng men de hamnar inte automatiskt där därav väljer många bort att avla på dessa sto om det inte finns en klar anledning till att den fått så dåliga poäng så att man är övertygad om att avkomman genom visning kommer att kunna ta sig tillbaka till stamboken igen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tror du på fullaste allvar att jag vet namnet på bidragen de får när jag inte är berörd av nämnda bidrag ? Det är statliga bidrag de får för hästuppfödning precis som jag skrivit gång på gång.

Visa du länkar till vetenskaplig forskning och var i texten det står att de växer på längden i ryggen efter 3 år som du har hävdat istället. Skall bli intressant att ta del av. Det som påverkar längden på dem i den åldern är att de lägger på sig muskelmassa i bogen och breddar ut i bogen inte att ryggen växer iväg. Har du varit med om många gånger att en 3 åring plötsligt fått 5 cm längre anläggningsyta vid sadeln ?

Det e ju intressant att du är så insatt i deras stödsystem så du känner till stöd som ingen annan här verkar göra(förutom ordinarie eu-bidrag) men du vet inget mer än att det är statliga stöd.
Och isåfall kan man ju säga att vi i sverige borde ha världens bästa hästar eftersom vi hade statliga hingststationer väldigt länge för att främja hästaveln.

Och idag har vi ju asvh:s stimulanspaket.

ex:
http://www.stallbredbyn.se/index.ph...60:tillvaextperioder&catid=47:lars&Itemid=154
här är diagram från en doktorsavhandling i ämnet som tydligt visar en ganska stor tillväxt av hästen fram till ca 36 månaders ålder.
 
Sv: Bruksprov 2013

Lars Roepstorff, veterinär och forskare vid SLU säger till tidningen hippson
Citat
"Lars berättar att skelettet växer till sex års ålder. Det är ganska små skillnader mellan olika raser, men det kan skilja mycket mellan olika individer. Det sker en ständig omsättning av skelettet, vilket är en förutsättning för att benbrott ska kunna läka så att man får full hållbarhet igen. Det gör också att skelettet kan påverkas genom träning och bli starkare. På samma sätt påverkas skelettet av för lite rörelse, och blir svagare.
Det är kalk som gör skelettet hårt. I ändarna på de långa benen i skelettet finns tillväxtzoner. De innehåller inte lika mycket kalk som resten av skelettet och är därmed inte lika hållbara. Tillväxtzonerna sluts allt eftersom hästen växer färdigt. Det sker nerifrån och uppåt i kroppen och är klart runt tre års ålder. Då har hästen nått sin skelettmässigt färdiga mankhöjd, att den sedan blir ytterligare lite större beror på tillväxt i bland annat muskler, manke och ryggkotpelare. Ryggkotpelaren är klar runt sex års ålder. "

slutcitat
 
Sv: Bruksprov 2013

Det e ju intressant att du är så insatt i deras stödsystem så du känner till stöd som ingen annan här verkar göra(förutom ordinarie eu-bidrag) men du vet inget mer än att det är statliga stöd.
Och isåfall kan man ju säga att vi i sverige borde ha världens bästa hästar eftersom vi hade statliga hingststationer väldigt länge för att främja hästaveln.

Det är nu inte "ordinarie EU-bidrag" utan t ex stöd per djurenhet som vissa länder har, icke Sverige.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hmmm du har inte missat något om du tror att vi är de enda som har statliga hingstdepåer, kanske dags att du tittar dig omkring i världen på hästaveln. Statliga hingstdepåer är väl något varenda land har eller har haft absolut inget som är specifikt för sverige. Tyskland har ju mängder av dem om du missat det.

Skulle det vara konstigt att man känner till deras stödsystem när man regelbundet har importerat hästar och har många uppfödarkontakter i landet ? De som inte känner till det har väl troligen inte kontakt med uppfödare i de aktuella länderna precis som att jag inte har en aning om hur det är med den biten i holland eller belgien just för att jag inte har någon kontakt med uppfödare där. Och du tycker på fullt allvar att jag borde frågat om exakta namn på dessa bidrag de får eller varför inte exakta koder för ansökningarna eller ? När det inte är något bidrag jag kan få så varför skulle jag ens fråga efter exakt vad bidragen heter jag vet att de får dem och får dem från staten det räcker mer än väl för mig och att det är en av anledningarna till att deras kostnader för att ta fram en unghäst är betydligt lägre än här.
 
Sv: Bruksprov 2013

Du förstår nog inte riktigt vad du läser om du tycker den bevisar att en häst växer på längden efter 3 års ålder. Hade du varit lite insatt hade du vetat att tex tornutskotten på ryggraden förändras i den åldern därav att manken och ryggkotpelaren fortfarande är aktiv inte att ryggen växer på längden.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp