Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Och med ditt senaste inägg så inser vi att du tydligen inte läst forumreglerna.
Här inne nämner vi iNTE någon med namn.
 
Sv: Bruksprov 2013

Och med ditt senaste inägg så inser vi att du tydligen inte läst forumreglerna.
Här inne nämner vi iNTE någon med namn.

Vadå, det finns ganska många med det namnet, det är ju inte det att jag hänger ut henne med personnummer och allt. Dessutom var jag ju inte ute efter en diskussion om henne utan om hur de som tagit in henne som föreläsare tänkte.

Då är det ju precis lika illa att nämna testryttarna vid namn som några gjorde tidigare, eller forumets regler gäller inte alla?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Nu får du väl kalla mig dum, men visa mig gärna var du har svarat på mina frågor eller skriv dina svar igen. Klipper in mina frågor igen:
Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp som något slags bevis för att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands". Jag har några frågor kring det:
* Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat? Vill gärna se dessa siffror i så fall.
* Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?

Och så till din fråga:
På vilket sätt bevisar att just ston ur de familjerna har förärvt sig bra att sverige bara skulle avla på bra sto av den anledningen eller du tror allvarligt att bara ston ur de familjerna är i avel ?
SVAR: Jag har inte påstått att alla uppfödare i Sverige enbart avlar på bra ston. Men du har däremot påstått att vi i Sverige avlar på sämre ston än vad uppfödarna "utomlands" gör. Jag tror att det finns uppfödare i både Sverige och "utomlands" som avlar på dåliga ston och att det finns både svenska och "utländska" uppfödare som avlar på bra ston. Av rankinglistan ser vi att svenska stostammar ligger bra till internationellt sett. Detta borde bevisa/ge en hint om att en ganska stor andel av våra uppfödare lyckas med sin avel eftersom en stor andel av de bästa stostammarna är svenska (3 stostammar bland de 11 bästa i världen enligt denna ranking).

Så nu kommer ytterligare en fråga (eller jag tror att jag frågat något liknande tidigare i tråden, men jag hittar inte något svar från dig så jag ställer den igen):
* Har du någon källa som visar att svenska uppfödare avlar på lågpoängare/ovisade ston i större utsträckning än vad "utländska" uppfödare gör?

Att du känner en massa uppfödare som avlar på klass III-ston kan ju jag inte dementera för vi rör oss uppenbarligen inte i samma kretsar. Jag själv kan faktiskt inte komma på en enda av mina vänner och bekanta som använder sådana ston i avel (men det finns säkert någon enstaka som jag inte kommer på nu). Visst finns det de som avlar på ovisade ston, men de stona har oftast tävlingsmeriter och/eller meriterad stam, dvs fint möderne och meriterade syskon.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Och med ditt senaste inägg så inser vi att du tydligen inte läst forumreglerna.
Här inne nämner vi iNTE någon med namn.

Fast nån sån regel finns inte, det är fullt tillåtet att nämna offentliga personer vid namn på bukefalos.
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast nån sån regel finns inte, det är fullt tillåtet att nämna offentliga personer vid namn på bukefalos.

Hade väl inte varit ett problem att nämna att xx ska hålla föreläsning på flyinge,men sen tillägget med tingsrätt osv.är väl inte ok??
 
Sv: Bruksprov 2013

Till er alla i tråden, det är dags att återgå till ursprungsämnet årets bruksprov. Andra diskussioner kan vara intressanta men starta då egna trådar i ämnet.

Det är som sagt tillåtet att diskutera offentliga personer men det är däremot inte tillåtet att skriva om personer så som gjorts i inlägg jag raderat. Den som är osäker kan läsa på firumreglerna igen.

Görel moderator
 
Sv: Bruksprov 2013

Till er alla i tråden, det är dags att återgå till ursprungsämnet årets bruksprov. Andra diskussioner kan vara intressanta men starta då egna trådar i ämnet.

Det är som sagt tillåtet att diskutera offentliga personer men det är däremot inte tillåtet att skriva om personer så som gjorts i inlägg jag raderat. Den som är osäker kan läsa på firumreglerna igen.

Görel moderator

Du har rätt. Trist att ser någon bråka här.
 
Sv: Bruksprov 2013

Peter också testeryttare

Det ska bli kul att se om han får rida Olof Smiths hästar.
Peter är ju tränare för Olof och de har även hästar i.varandras stall titt som tätt.
Vad är.det som garanterar att inte Peter ridit dessa tidigare?

Och vad gäller Henrik skulle man väl.visst kunna hävda jäv, flyinge är ju i högsta grad inblandade i avelsatsningen med PS och partners.

Med detta i åtanke hade det kanske varit bättre att ta in två ryttare helt utifrån som man gjort med dressyrryttarna.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det ska bli kul att se om han får rida Olof Smiths hästar.
Peter är ju tränare för Olof och de har även hästar i.varandras stall titt som tätt.
Vad är.det som garanterar att inte Peter ridit dessa tidigare?

Och vad gäller Henrik skulle man väl.visst kunna hävda jäv, flyinge är ju i högsta grad inblandade i avelsatsningen med PS och partners.

Med detta i åtanke hade det kanske varit bättre att ta in två ryttare helt utifrån som man gjort med dressyrryttarna.

Peter har en egen hingst och Peters son är min kusin.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hmm, jag antar att detta faktiskt inte är riktat mot mig?

Nä, det var riktat mot mig för att jag skrev om nätverksträffen för hästföretagare som flyinge ordnar under bruksprovsveckan.

Jag tyckte det var ett konstigt val av föreläsare med hennes historik att komma och föreläsa för andra, och.jag tyckte det kunde vara intressant för.andra att veta och sen undrade.jag hur de ansvariga tänkt.
 
Sv: Bruksprov 2013

Och nu ska jag sticka ut hakan ännu mer och skriva att Jaguar Mail skulle jag inte använt om jag så hade fått pengar till på! Med en så urusel teknik som den hingsten hade så med vilken annan ryttare som helst än Peter Eriksson så hade den rivit halva banan. Och den hingsten hade ju också en bra stam.
OT men bara för att illustrera att ibland blir det inte lyckat trots bra förutsättningar.

A

Men det är väl att ta i :cool: Att han hänger lite fram tar ju inte bort hans fina rygg och bakben.

Dessutom tävlade han väldigt framgångsrikt med annan ryttare.

http://www.youtube.com/watch?v=2MS17_eZGag

Och så har ju han faktiskt nedärvt sig bra och då ffa i fälttävlan där faktiskt tekniken är väldigt viktig. Finns ju någon anledning att man väljer att använda honom till en av världens bästa ft hästar

http://www.brullemail.com/etalons.php?Id_lang=2#
 
Sv: Bruksprov 2013

Precis så där har jag också uttryckt mig om just Jaguar Mail ett antal gånger ;) Ibland är inte hästen bättre än sin bästa ryttare heller! Tyvärr så verkar han, såvitt jag sett, också nedärva sin hemska frambensteknik.

*ot*

Tur då att han lämnat så bra gångarter och temperament eftersom de tydligen inte kan hoppa :rofl:
 
Sv: Bruksprov 2013

Det ska bli kul att se om han får rida Olof Smiths hästar.
Peter är ju tränare för Olof och de har även hästar i.varandras stall titt som tätt.
Vad är.det som garanterar att inte Peter ridit dessa tidigare?

Och vad gäller Henrik skulle man väl.visst kunna hävda jäv, flyinge är ju i högsta grad inblandade i avelsatsningen med PS och partners.

Med detta i åtanke hade det kanske varit bättre att ta in två ryttare helt utifrån som man gjort med dressyrryttarna.

Kommer PE ha något att säga till om när det gäller de direktkvalade hingstarna? I sådana fall kan han inte vara med när Boss visas, för den rider han och tävlar själv enligt hingsthållarens hemsida.
Nu har ju Boss varit godkänd innan, men jag tänker bara på själva förfarandet med jäv.

Det finns aldrig några garantier för att domarna inte känner till hästarna. Jag vet flera som väljer bedömningsplats på tester efter vilka domare som dömer, och flera gånger så har domaren tränat hästar som sedan visas för dem på testerna.
 
Sv: Bruksprov 2013

PE är väl bara testryttare (?) och det gäller bara 4- och 5-åringar såvitt jag vet.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp