Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Hmmm du har inte missat något om du tror att vi är de enda som har statliga hingstdepåer, kanske dags att du tittar dig omkring i världen på hästaveln. Statliga hingstdepåer är väl något varenda land har eller har haft absolut inget som är specifikt för sverige. Tyskland har ju mängder av dem om du missat det.

Skulle det vara konstigt att man känner till deras stödsystem när man regelbundet har importerat hästar och har många uppfödarkontakter i landet ? De som inte känner till det har väl troligen inte kontakt med uppfödare i de aktuella länderna precis som att jag inte har en aning om hur det är med den biten i holland eller belgien just för att jag inte har någon kontakt med uppfödare där. Och du tycker på fullt allvar att jag borde frågat om exakta namn på dessa bidrag de får eller varför inte exakta koder för ansökningarna eller ? När det inte är något bidrag jag kan få så varför skulle jag ens fråga efter exakt vad bidragen heter jag vet att de får dem och får dem från staten det räcker mer än väl för mig och att det är en av anledningarna till att deras kostnader för att ta fram en unghäst är betydligt lägre än här.

Men det är det jag menar, du vet inte, hur kan du då vara så säker på att de stöden inte motsvaras av våra ex stimulanspaket eller landsbygdsutveckling?
Och förresten, vi har inga statliga hingstdepåer mer Flyinge överläts -83 till flyingestiftelsen
 
Sv: Bruksprov 2013

Kallar du den kritiken ösa lovord den fanns ju på filmen? Inte heller var rekommendationen riktigt så eller hur, de sa att de inte var säkra på om han var färdig för det till 2013 men det fick ägarna avgöra när det närmade sig alltså ville de se en förbättring. Den hoppning den visade där är ingen högpoängare, inte dålig men ingen speciellt lysande heller. En kort rygg begränsar dem väldigt i hoppningen vilket också syns på filmen och som de påpekar är han svag i ryggverkan den kommer inte alls genom ryggen i hoppningen och har svagt avstamp. Ryggen växer knappast på längden när hästen är 3 år gammal det gör den när hästen är mellan 1 och 2 år gammal.

Jag menar inte att den växer efter 3 års ålder. Men däremot att den växer efter 2 som du hävdar att de inte gör.
 
Sv: Bruksprov 2013

När vi ändå diskuterar så ska väl också nämnas att en del länder har bara 6-10% moms på tex hingstavgifter,seminering mm.
Så jo det är billigare att avla utomlands .
 
Sv: Bruksprov 2013

Allmän momssats ja! Du måste ju jämföra samma produkt om det ska vara rättvist. 6% är en vanlig momssats på kontinenten.
 
Sv: Bruksprov 2013

Man ser ju även de reducerade momssatserna på den sidan, och visst, skiljer momsen 20% blir det ju lite av det, men t.ex Danmark har bara en momssats och tyskland och holland har ju mycket dyrare t.ex beten så det borde gå på ett ut kanske :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Man ser ju även de reducerade momssatserna på den sidan, och visst, skiljer momsen 20% blir det ju lite av det, men t.ex Danmark har bara en momssats och tyskland och holland har ju mycket dyrare t.ex beten så det borde gå på ett ut kanske :)

Absolut är marken mycket dyrare där. Och jag tror som du, att det tar ut varandra. Men! Vi håller inte häst på samma sätt som dem, det är det som är skillnaden. I ett system som liknade Tyskland eller Hollands, med mycket lösdrift och stordriftsfördelar + ett bättre företagarklimat så vore vi absolut konkurrenskraftiga. Men här får vi en massa kostnader som de inte har eftersom vi hyr stall, köper foder osv.
 
Sv: Bruksprov 2013

Du svarar inte på mina frågor ;) Du vet alltså inte svaren eller? Påståenden som: "Svenska uppfödare använder sämre ston och är oftare hobbyuppfödare än vad de är "utomlands", är lite som "råttan i pizzan"-historierna...

Men jag kan bemöta det du skrev (istället för att ge raka svar på mina frågor): För att stona ska vara "godkända" i "utlandet" (känns lite ospecifikt, men jag antar att du menar Tyskland?) så krävs det inte speciellt mycket, typ 7or i snitt. Dvs en vanligt klass II sto, på gränsen till klass III, om vi pratar gamla svenska termer. Så, njaeee, så himla mycket säger inte det om stokvaliteten "utomlands"...

Hur många är det som avlar på klass III ston inom ASVH (dvs ston som är sämre än de som är "godkända utomlands")? Inte så många skulle jag tro faktiskt. MEN, jag har inga siffror på det, men det kanske du har eftersom du påstår att det är många som avlar på dåliga ston i Sverige. Enligt de gamla reglerna så fick ju dessa ston inte stamboksföras i ASVH, så det är/var egentligen inte accepterat av ASVH att avla på sådana ston.

Men som sagt, hur förklarar du att tre svenska stostammar ligger i topp på rankinglistan om de nu är så himla dåliga? Hur stor andel hobbyuppfödare ar vi här i Sverige jämfört med "utomlands"? Lyckas hobbyuppfödarnas hästar sämre än yrkesuppfödarnas (procentuellt alltså)? Skulle vara jätteintressant att ta del av dina källor till detta :)

Jag har inte skrivit ett ord om statliga subventioner, så jag antar att du gjorde ett misstag när du skrev till mig om det ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Om du inte hittar svar på dina frågor så läser du inte det jag har skrivit eller så tolkar du det som fn tolkar bibeln. Har jag inte gett dig svar kanske om de tre stofamiljerna som du frågade om i förra inlägget, du svarar däremot inte mig på den fråga jag ställde ang samma bit. På vilket sätt bevisar att just ston ur de familjerna har förärvt sig bra att sverige bara skulle avla på bra sto av den anledningen eller du tror allvarligt att bara ston ur de familjerna är i avel ?

Det avlas på mängder av ston som hade hamnat i såväl klass 3 som 4 om de visats i Sverige tyvärr om lägsta nivån på stona hade varit 7 rakt igenom hade det varit ett stort framsteg på stomaterialet och eftersom du tydligen älskar att misstolka så får jag väl skriva tydligt att naturligtvis avlas det även på bra ston men som sagt även på många alldeles för dåliga ston och framförallt väldigt många obedömda ston som naturligtvis uppfödaren gärna höjer till skyarna även om verkligheten är en helt annan. Varför skulle man vara intresserad av att köpa en unghäst i sverige med en dålig mamma när du kan få en med betydligt bättre mamma för samma eller billigare pengar utomlands där mammorna har dokumenterade visningsresultat i flera generationer du kan titta på. De avkommor till de bra stona som är i avel är oftast betydligt dyrare än vad motsvarande är i utlandet skall man ha en häst och en livskamrat för hela livet så gör det kanske inte så mkt att man får betala mer men om man köper unghästar för att utbilda och senare troligen sälja då är det en jäkla skillnad att ge mkt mer än man behöver från början. Att sen dessutom de utländska är lättare att sälja är ju ytterligare en bit som påverkar valet.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nu har du nog blandat ihop något Henrik har ingenting med PS hästar att göra han är inte anställd hos honom. Skolan på Flyinge har ju ingenting med PS att göra alls råkar bara använda samma lokaler så att säga, för övrigt har jag inte koll på om Henrik ens är kvar som lärare i skolan han driver ju numera egen verksamhet på annat ställe. Gamla Flyinge där han jobbade som beridare har ju ingenting med PS att göra mer än samma lokaler.
 
Sv: Bruksprov 2013

Men det är det jag menar, du vet inte, hur kan du då vara så säker på att de stöden inte motsvaras av våra ex stimulanspaket eller landsbygdsutveckling?
Och förresten, vi har inga statliga hingstdepåer mer Flyinge överläts -83 till flyingestiftelsen

Skojar du nu eller ? Hur kan du jämföra statliga bidrag på många tusen lappar per år med ett löjligt stimulanspaket framtaget av en avelsförening, eller bidrag för landsbygds utveckling ?

De får alltså en ganska stor summa för varje uppfödning de föder upp och nej det finns inget bidrag i sverige som ens är i närheten av dessa statliga stöd de får för hästuppfödning tyvärr.
Var en del år sedan jag pratade med en uppfödare I danmark som menade på att en treåring står honom ungefär i 15-20 om han använt mellanprishingst allt över det vid försäljning är vinst. Det ger en ganska bra hint om hur stora dessa bidrag för så enormt stor skillnad i kostnader är det inte lite billigare i dk. En treåring här står en i rätt mkt större pengar även om man har låga omkostnader.
 
Sv: Bruksprov 2013

Skojar du nu eller ? Hur kan du jämföra statliga bidrag på många tusen lappar per år med ett löjligt stimulanspaket framtaget av en avelsförening, eller bidrag för landsbygds utveckling ?

De får alltså en ganska stor summa för varje uppfödning de föder upp och nej det finns inget bidrag i sverige som ens är i närheten av dessa statliga stöd de får för hästuppfödning tyvärr.
Var en del år sedan jag pratade med en uppfödare I danmark som menade på att en treåring står honom ungefär i 15-20 om han använt mellanprishingst allt över det vid försäljning är vinst. Det ger en ganska bra hint om hur stora dessa bidrag för så enormt stor skillnad i kostnader är det inte lite billigare i dk. En treåring här står en i rätt mkt större pengar även om man har låga omkostnader.

Nu kan jag inte hålla mig utanför detta längre.
För det första, det e först nu du kommer med något reelt(en summa).
Hen (sparande) har frågat upprepade gånger om bidragen, nyss visste du inget, nu har du en summa att komma med. Väsentlig skillnad.
För det andra, vem gjorde dig till bättre vetande än andra när det gäller hingstar i allmänhet och hoppning i synnerhet.
Det gick ju inte sådär värst bra när du själv ställde upp på bruks, eller?
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi håller inte på med fula personangrepp här så jag har anmält dig till moderatorn.
'
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi håller inte på med fula personangrepp här så jag har anmält dig till moderatorn.
'

Varsågod, alltid kul att man kan glädja någon en torsdagskväll :)

Nu anser ju dock inte jag att jag varit värre än någon annan här idag, men tydligen har vi olika åsikter där.
Jag bara påpekade att hon inte lyckats så bra på bruks själv. Hur är det ett personangrepp?
Då är det ju värre att hon skriver " eller så tolkar du det som fan tolkar bibeln" till någon annan här tidigare.

Dessutom är det här en diskussion som knappast berör bruksprovet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp