Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Sådär såg den ut igår kväll när jag skrev den (annars skulle jag förstås inte skrivit så)
 
Sv: Bruksprov 2013

Självklart förstår jag det, jag undrar bara om jag fått fel lista. Så här ser den ut för mig i TDB.

3-åringar

Catch Me - Catoki-Ramonus
Call For Pleasure - Calido I-For Pleasure
Certus NL - Zuidenwind-Figaro R
Casimir - Casall la Silla-Corrado I
Blue Hors Zee Me Blue - Blue Hors Zack-Don Schufro
Diador - Diarado-Polydor
L'Exington - L'Espoir-Weltgeist
SpongeBob - Sir Donnerhall II- Weltmeyer
Waldhofs Quartilaz Quaterback - Stedinger


4-åriga Hopphingstar
Cirkuz BJN - Cartier-Akribori
Valentino Mail - Quarto Mail-Adelfos
Ballumé - Balougraph-Cardento
Acess Bat du Coeur - Heartbeat-Leendert
Yagudin - Berlin-Irco Mena
Cortino - Diabeau van de Heffinck-Calido I
Heartcore - Heartbeat-For Pleasure
Etalon Lux N - Heartbreaker-Lux Z
Elliot - Casall La Silla-Goodtimes
Mr Pleasure D'Ive Z - Mr Blue-For Pleasure
Armani Code - Armitage - Landfriese II
Escalon Lux N - Escudo I -San Brasil

4-åriga Dressyrhingstar
Justify AS - Jazz-Inselfürst
Frans Andreo II - Sandreo-Weltmayer
JJ San Sebastian - San Amour-De Niro
Sankt Erik II - Johnson-Weltmayer
Lynch Bages - Londontime-Cordoba
Sandbaek's Lacapo - Temptation-Solos Landtinos
Edison O - Johnson-Rousseau
Gustav - Damino SD-Rambo
Zgander - Blue Hors Zack-Florestan I
Edinyo - Ampére-Nero


5-Åriga Hopphingstar
Diamantino VDL - Quaprice Z-Mr Blue
Conzil - Cristo-Coriano

Prestationshingstar
Quintero 8 - Quinar-Capitol I
Capitano Paul Z - Caritano Z-Captain Paul
Magic Park - Armitage-Ahorn
Nimble Krake Ask - Crelido

Direktkvalificerade Hingstar
Cormac N - Corlensky G-Indoctro
Boss - Indoctro-Nimmerdor
Daquar CC 1236 - Diarado-Quinar
Qurinell - Quaterback-Ampere
Snap Shot - Sir Donnerhall-Alabaster
Qupol Hästak - Cuper-Cortus
Last Man's Hope - Last Man Standing-Conteros
Daisy De Niro - Pik Bube
 
Sv: Bruksprov 2013

Aha:). Känner mig inte så engagerad som förr:D. Men till helgen börjar alltså årets föreställning av Tio små negerpojkar.
 
Sv: Bruksprov 2013

Är Niveau hingsten struken ? Finns inte med i bruksprovskatalogen upptäckte jag men Niveau står uppräknad som fadershingst eller har det bara blivit en miss ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Är Niveau hingsten struken ? Finns inte med i bruksprovskatalogen upptäckte jag men Niveau står uppräknad som fadershingst eller har det bara blivit en miss ?

Ja, ägarna har valt att stryka honom för han har sträckt sig i ryggen :cry: och får behandling för detta. De satsar fullt ut på att få honom godkänd nästa år istället.
Allt finns att läsa på deras blogg, champagnegården, finns på blogspot.

Himla synd för jag hade verkligen sett framemot att se den, den var fantastiskt fin på rådgivande i Bollerup. Hela den visningen finns på youtube. Sök på Red Hot Chilli och rådgivande bara
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack det var intressant att se var mest nyfiken på den för att jag själv har en Niveau hingst här hemma så alltid kul att jämföra när de har samma pappa. Tycker väl inte att denna var så märkvärdig för lite hoppning och för kort rygg som hopphäst.

Någon som vet förresten varför inte Needle and Pins visas fram eller han är inte hingst längre ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Lördagens hingstklass i dressyr är ju en skral tillställning, Luxus eller Floré Star. Min fråga är, var är schockemöhles hingstar? Jag menar, han är ju ändå på flyinge... Eller de andra hingsthållarna i skåne län?
Kan någon mer insatt än mig ge sig på en gissning varför ingen av tullstorp, gränsbo, waldhof, millegarne mfl visar upp? Nån ridbar hingst måste de väl ha? Är det för långt och åka...
Hoppklassen har ju fyllts på riktigt bra, ska bli mkt intressant och se dessa herrar göra upp... :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack det var intressant att se var mest nyfiken på den för att jag själv har en Niveau hingst här hemma så alltid kul att jämföra när de har samma pappa. Tycker väl inte att denna var så märkvärdig för lite hoppning och för kort rygg som hopphäst.

Någon som vet förresten varför inte Needle and Pins visas fram eller han är inte hingst längre ?

Kort i ryggen möjligtvis, å andra sidan är han knappast färdigväxt där, men hoppningen var uppenbart så bra enligt domarna att de öste lovord över honom och faktiskt blev han som enda 2,5åring rekommenderat direkt till bruks i år eller när ägarna tyckte han var redo för det.

Vad gäller hingstklasserna på bruks är det faktiskt ganska konstigt att inte fler är anmälda, måste ju vara ett ypperligt tillfälle att göra reklam för sin hingst som komplement till visningarna senare i vår. Det är ju trots allt ganska mycket publik i flyinge.
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast så mycket publik blir det nog inte, speciellt inte efter att de gjort om bruksprovet så att det är mer publikovänligt än förut. Hingstägarna har ju nu fått som de vill, dvs så lite insyn som möjligt. Så de inser väl att det inte är så troligt att så många stoägare där och tittar på hingstklasserna heller. Det är väl mest skåningar som har nära som tycker att det är värt att gå dit i s f.

Jag väntar på likvärdighet, dvs att resultaten från "stotesterna", dvs treårstest och kvalitets, ska bli hemliga för alla ston som inte får diplompoäng... Men det lär väl inte hända :angel:

Lite OT, men ändå inte: Läste i en annan tråd att man vill att säljarna ska skriva ut hästens namn i annonser så att man kan kolla upp den på blup. Samma person skriver i en annan tråd att hen vill köpa häst från Irland (och då är det nog inte lika lätt att kolla upp alla starter, men det spelar visst ingen roll). Svårt att konkurrera för oss svenska uppfödare när allt ska synas (bra som dåligt), medan andra kan välja att lyfta fram enbart det positiva (visa papper på de tävlingar när hästen gått bra och lägga de dåliga resultaten åt sidan).
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Fast så mycket publik blir det nog inte, speciellt inte efter att de gjort om bruksprovet så att det är mer publikovänligt än förut. Hingstägarna har ju nu fått som de vill, dvs så lite insyn som möjligt. Så de inser väl att det inte är så troligt att så många stoägare där och tittar på hingstklasserna heller. Det är väl mest skåningar som har nära som tycker att det är värt att gå dit i s f.

Jag väntar på likvärdighet, dvs att resultaten från "stotesterna", dvs treårstest och kvalitets, ska bli hemliga för alla ston som inte får diplompoäng... Men det lär väl inte hända :angel:

Lite OT, men ändå inte: Läste i en annan tråd att man vill att säljarna ska skriva ut hästens namn i annonser så att man kan kolla upp den på blup. Samma person skriver i en annan tråd att hen vill köpa häst från Irland (och då är det nog inte lika lätt att kolla upp alla starter, men det spelar visst ingen roll). Svårt att konkurrera för oss svenska uppfödare när allt ska synas (bra som dåligt), medan andra kan välja att lyfta fram enbart det positiva (visa papper på de tävlingar när hästen gått bra och lägga de dåliga resultaten åt sidan).

Fast en hingst som får dåliga betyg och inte blir godkänd behöver ju inte få några officiella betyg eftersom den inte kommer i öppen avel. Ett sto, vallack eller för den delen en hingst som går treårstest eller någon annan bedömning redovisas ju alltid. Det finns hingstar som har dåliga treårsbetyg men ändå går igenom som hingst senare och viseversa. Man måste ju se betygen för vad de är, dvs ett omdöme på hur hästen är just den dagen:crazy:.

Och vad gäller importhästar så förstår jag inte hur man tänker, Sverige är en i europeiskt perspektiv "liten" hästnation. Att tro att man kan köpa en bra hållbar topphäst billigt från ett annat land är att lura sig själv. Det finns en anledning att de säljer den billigt på export...........;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Kallar du den kritiken ösa lovord den fanns ju på filmen? Inte heller var rekommendationen riktigt så eller hur, de sa att de inte var säkra på om han var färdig för det till 2013 men det fick ägarna avgöra när det närmade sig alltså ville de se en förbättring. Den hoppning den visade där är ingen högpoängare, inte dålig men ingen speciellt lysande heller. En kort rygg begränsar dem väldigt i hoppningen vilket också syns på filmen och som de påpekar är han svag i ryggverkan den kommer inte alls genom ryggen i hoppningen och har svagt avstamp. Ryggen växer knappast på längden när hästen är 3 år gammal det gör den när hästen är mellan 1 och 2 år gammal.
 
Sv: Bruksprov 2013

Och vad gäller importhästar så förstår jag inte hur man tänker, Sverige är en i europeiskt perspektiv "liten" hästnation. Att tro att man kan köpa en bra hållbar topphäst billigt från ett annat land är att lura sig själv. Det finns en anledning att de säljer den billigt på export...........;)

Man kan köpa väldigt mkt bättre häst för samma pengar från utlandet jämfört med i Sverige och det helt enkelt för att det föds upp så mkt mer hästar utomlands så jo nog kan du köpa bra hållbara topphästar från utlandet billigt men inte från hästhandlare utan genom att leta i utlandet själv. Du får väldigt mkt mer för pengarna där tyvärr. Det kostar alldeles för mkt i Sverige att föda upp hästar vilket gör att även medelmåttorna ligger högt i pris jämfört med om man tittar utomlands. Det avlas också på bättre sto utomlands iom att de visas fram och blir graderade innan de sätts i avelsboxen, vilket gör att även den mindre "hobby"aveln är på bättre ston.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo, men en hingst kan gå sitt bruksprov flera gånger, dvs den får flera chanser att bli godkänd och få sina godkända resultat publicerat på blup.se medan hans dåliga bruksprovsresultat inte syns.

Tar ett exempel: En hingst har gjort ett halvdåligt unghästtest och sedan ett dåligt bruksprov och sedan ytterligare ett bruksprov där han blir godkänd. På blup.se syns då enbart unghästtestresultatet och det godkända bruksprovet. Tycker att det är ganska få hingstar som går unghästtester, antagligen pga av att ägarna inte vill riskera att få dåliga poäng där eftersom de inte går att "dölja".

Ett sto har bara unghästtestet, har hon en dålig/halvdålig dag då så finns det ingen mer chans att få bra poäng som publiceras på blup.se.
 
Sv: Bruksprov 2013

Varifrån får du att de använder bättre ston "utomlands" (är det alla andra länder utom just Sverige, eller)?

I så fall är det konstigt att tre av de svenska stostammarna rankas som världens mest framgångsrika inom dressyraveln. Spindafamiljen låg på 2a plats, sedan låg de andra två svenska stostammarna på typ 5e och 11e plats på förra årets ranking har jag för mig. Hur går det ihop med att vi har sämre ston i avel än "utomlands"?

Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp som något slags bevis för att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands". Jag har några frågor kring det:
* Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat? Vill gärna se dessa siffror i så fall.
* Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?
 
Sv: Bruksprov 2013

Varifrån får du att de använder bättre ston "utomlands" (är det alla andra länder utom just Sverige, eller)?

I så fall är det konstigt att tre av de svenska stostammarna rankas som världens mest framgångsrika inom dressyraveln. Spindafamiljen låg på 2a plats, sedan låg de andra två svenska stostammarna på typ 5e och 11e plats på förra årets ranking har jag för mig. Hur går det ihop med att vi har sämre ston i avel än "utomlands"?

Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp som något slags bevis för att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands". Jag har några frågor kring det:
* Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat? Vill gärna se dessa siffror i så fall.
* Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?

Kan inget annat än att hålla med!

Och gylle, varför skulle det vara dyrare att föda upp i sverige?? Väljer du internationella hingstar så är ju det priset samma. Och sen är det väl upp till var och en att förhandla fram bra foderpriser.
Snarare tvärtom, har du en väldigt stor hästuppfödning i kombination med många lantbruksdjur så blir det automatiskt ett högre pris på bete och grovfoder iomed efterfrågan.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
715
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp