Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är Niveau hingsten struken ? Finns inte med i bruksprovskatalogen upptäckte jag men Niveau står uppräknad som fadershingst eller har det bara blivit en miss ?
Tack det var intressant att se var mest nyfiken på den för att jag själv har en Niveau hingst här hemma så alltid kul att jämföra när de har samma pappa. Tycker väl inte att denna var så märkvärdig för lite hoppning och för kort rygg som hopphäst.
Någon som vet förresten varför inte Needle and Pins visas fram eller han är inte hingst längre ?
Fast så mycket publik blir det nog inte, speciellt inte efter att de gjort om bruksprovet så att det är mer publikovänligt än förut. Hingstägarna har ju nu fått som de vill, dvs så lite insyn som möjligt. Så de inser väl att det inte är så troligt att så många stoägare där och tittar på hingstklasserna heller. Det är väl mest skåningar som har nära som tycker att det är värt att gå dit i s f.
Jag väntar på likvärdighet, dvs att resultaten från "stotesterna", dvs treårstest och kvalitets, ska bli hemliga för alla ston som inte får diplompoäng... Men det lär väl inte hända
Lite OT, men ändå inte: Läste i en annan tråd att man vill att säljarna ska skriva ut hästens namn i annonser så att man kan kolla upp den på blup. Samma person skriver i en annan tråd att hen vill köpa häst från Irland (och då är det nog inte lika lätt att kolla upp alla starter, men det spelar visst ingen roll). Svårt att konkurrera för oss svenska uppfödare när allt ska synas (bra som dåligt), medan andra kan välja att lyfta fram enbart det positiva (visa papper på de tävlingar när hästen gått bra och lägga de dåliga resultaten åt sidan).
Och vad gäller importhästar så förstår jag inte hur man tänker, Sverige är en i europeiskt perspektiv "liten" hästnation. Att tro att man kan köpa en bra hållbar topphäst billigt från ett annat land är att lura sig själv. Det finns en anledning att de säljer den billigt på export...........
Varifrån får du att de använder bättre ston "utomlands" (är det alla andra länder utom just Sverige, eller)?
I så fall är det konstigt att tre av de svenska stostammarna rankas som världens mest framgångsrika inom dressyraveln. Spindafamiljen låg på 2a plats, sedan låg de andra två svenska stostammarna på typ 5e och 11e plats på förra årets ranking har jag för mig. Hur går det ihop med att vi har sämre ston i avel än "utomlands"?
Det här med hobbyavel är ju något som är populärt att dra upp som något slags bevis för att svensk avel skulle vara sämre än "utomlands". Jag har några frågor kring det:
* Finns det några siffror på att hobbyuppfödare får fram sämre hästar än yrkesuppfödarna med avseende på tävlingsresultat? Vill gärna se dessa siffror i så fall.
* Finns det några siffror på att det är en större andel hobbyuppfödare i Sverige jämfört med "utomlands"?