Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Jo, så var det.

Tänk om alla stoägare gick ihop och krävde att t ex bara poängen för de ston som fick diplom skulle synas på blup.se?
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo, så var det.

Tänk om alla stoägare gick ihop och krävde att t ex bara poängen för de ston som fick diplom skulle synas på blup.se?

ja fast där tappar man ju tyvärr en del argument.
Även ett "dåligt" sto kan ju sättas i avel direkt, men en hingst som inte blir godkänd som t.ex 3-åring kan ju komma igen när den växt till sig och då vill antagligen inte ägarna att den ska ha sina "dåliga" betyg till last hos stoägarna.
 
Sv: Bruksprov 2013

Är det inte en 3 åring o en 4 årig dressyrhäst som saknas nu? Jag tycker de borde skrivit "struken" istället för att bara ta bort namnen

Det har varit en del förändringar de senaste dagarna på anmälningslistan, några har försvunnit, en del har tillkommit. Och så har det varit varje år, de som visar vill ju visa hingsten från sin bästa sida, det är väl därför alla anmälningarna trillar in på slutet, och framförallt bland treårshingstarna så är ju dagsformen och hur väl de är i fas med sig själv och sin utveckling avgörande.
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast jag vill inte visa mitt dåliga 3 årstest för mitt sto hade ju en dålig dag , så jag avlar iallafall på stoet och får svårare att sälja mina fölungar pga av dålig dagsform på 3 årstestet ..........:angel: Obs exempel ;)

Så visst borde stoärna också _slippa_ visa sina resultat , vill också sälja en dag och poängen från en 20 minuters visning hänger för alltid med !?!*?

Desutom fick man förr inte poängen förrän i fas 2 och har dom gått vidare dit så borde de bannimej kunna släppa dom poängen ?
Nu har man tagit bort allt på bruks som åskådare ..

Mia
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast jag vill inte visa mitt dåliga 3 årstest för mitt sto hade ju en dålig dag , så jag avlar iallafall på stoet och får svårare att sälja mina fölungar pga av dålig dagsform på 3 årstestet ..........:angel: Obs exempel ;)

Så visst borde stoärna också _slippa_ visa sina resultat , vill också sälja en dag och poängen från en 20 minuters visning hänger för alltid med !?!*?


Mia

Det diskuteras ju friskt just nu att du ska få visa hästen två ggr och använda det bästa resultatet :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Jo, så var det.

Tänk om alla stoägare gick ihop och krävde att t ex bara poängen för de ston som fick diplom skulle synas på blup.se?

En sak kan man i alla fall med säkerhet säga att om enbart diplompoäng hade varit officiella från treårs så hade det visats väldigt mkt fler hästar. De flesta är livrädda att visa hästar som skall säljas hur bra de än anser att hästarna är för vi vet alla hur snabbt det kan växla mellan succe och fiasko med en unghäst och sen förföljer siffrorna hästen hela livet.
 
Sv: Bruksprov 2013

Visa 3-åringarna två ggr?
Vem vill göra det? :crazy:

Varför är det viktigare att skydda hingstägarna än stoägarna?

Ett dåligt resultat på bruksprovet ett år betyder inte att hingsten får få ston när den slutligen är godkänd. Se t ex Baltimore.

En öppen bedömning ger stoägarna information så att de kan matcha rätt sto till rätt hingst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Visa 3-åringarna två ggr?
Vem vill göra det? :crazy:

Det tror jag faktiskt är ett antal som skulle nappa på att de skulle kunna få en chans till när något går fel den dagen de visas, som jag skrev innan gränsen mellan succe och fiasko är ofta inte långt ifrån varandra när det handlar om unghästar skall inte så mkt till för att allt skall bli pannkaka och hästen inte alls visar fram vad den egentligen kan då hade det varit guld att få en chans till så att hästen fick en upprättelse i sina poäng iom att det ju som sagt är poäng hästen sen dras med hela livet. Iofs kan man visa dem igen som 4 åringar men det är ju inte riktigt samma sak.

Att visa om en häst där allt flutit på som det skulle under dagen ser jag inte mkt mening med om det inte är så att den fått väldigt överaskande siffror av en domare, jag har haft en sådan för flera år sedan som blev totalt skuren längst fotknölarna av en domare på treårs så pass att tom ett par av våra gamla domare som råkade befinna sig på läktaren kom ut efteråt och gav sin syn på hur fullkomligt heltokigt den blev bedömd. Det som var lite lustigt var att det var en domare från hästens hemland som var tillfälligt över här och dömde (första och sista gången :cool:)
och mkt riktigt året efter var stoet i det absoluta toppskiktet med skyhöga poäng på kvaliteten, den hade jag ju inte tackat nej till en andra chans till visning på för jag viste ju vad jag hade och där kan det inte ens sägas bero på en dålig dag för hästen visade sig som en klocka så vad de poängen berodde på är och förblir ett mysterium som ju dock kommer att finnas på hästens blupsida hela livet.
 
Sv: Bruksprov 2013

Visa 3-åringarna två ggr?
Vem vill göra det? :crazy:

Varför är det viktigare att skydda hingstägarna än stoägarna?

Ett dåligt resultat på bruksprovet ett år betyder inte att hingsten får få ston när den slutligen är godkänd. Se t ex Baltimore.

En öppen bedömning ger stoägarna information så att de kan matcha rätt sto till rätt hingst.

Håller helt med dig. Misstänker också att det har varit "rätt" hingstägare som gett denna åsikten till AVN:grin:.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tycker att hela grejjen börjar ta en tråkig vändning, prov mitt i veckan som blir svårt för vanligt folk med jobb och förpliktelser att följa.. speciellt om man bor på en plats ca 55 mil ifrån flyinge. För ärligt talat, vad finns det kvar och se på helgen.. jo redan godkända hingstar! Dessutom saknar jag att inte få känslan att vara insatt och med.. släpp omdömen och siffror, det görs det ju på alla andra visningar så varför inte under bruksprov?!?
En stor del av ASVH är faktiskt inte top of the line utan vanliga hästintresserade människor som gillar SWB hästar! Att tro att alla elitsatsar är helt galet...
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast proven har ju alltid varit på vardagar för att de pågår i flera dagar. Däremot tycker jag som publik att det är tråkigt att det inte är testryttare på lördagen som det var förr, men jag tror att det gör hingstarna större rättvisa om de är mer i början av proven som nu.

Du är inte ensam om att bo långt från Flyinge, själv har jag över 60 mil och har kört ner flera gånger.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det tror jag faktiskt är ett antal som skulle nappa på att de skulle kunna få en chans till när något går fel den dagen de visas, som jag skrev innan gränsen mellan succe och fiasko är ofta inte långt ifrån varandra när det handlar om unghästar skall inte så mkt till för att allt skall bli pannkaka och hästen inte alls visar fram vad den egentligen kan då hade det varit guld att få en chans till så att hästen fick en upprättelse i sina poäng iom att det ju som sagt är poäng hästen sen dras med hela livet. Iofs kan man visa dem igen som 4 åringar men det är ju inte riktigt samma sak.

Att visa om en häst där allt flutit på som det skulle under dagen ser jag inte mkt mening med om det inte är så att den fått väldigt överaskande siffror av en domare, jag har haft en sådan för flera år sedan som blev totalt skuren längst fotknölarna av en domare på treårs så pass att tom ett par av våra gamla domare som råkade befinna sig på läktaren kom ut efteråt och gav sin syn på hur fullkomligt heltokigt den blev bedömd. Det som var lite lustigt var att det var en domare från hästens hemland som var tillfälligt över här och dömde (första och sista gången :cool:)
och mkt riktigt året efter var stoet i det absoluta toppskiktet med skyhöga poäng på kvaliteten, den hade jag ju inte tackat nej till en andra chans till visning på för jag viste ju vad jag hade och där kan det inte ens sägas bero på en dålig dag för hästen visade sig som en klocka så vad de poängen berodde på är och förblir ett mysterium som ju dock kommer att finnas på hästens blupsida hela livet.

Det förstår jag tillfullo (har själv haft hästar som jag inte varit nöjd med bedömningen på).
Men jag tycker att det är en dålig idé eftersom jag tycker de ska få vila alt betäckas, inte kuska runt på fler tester.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nu har anmälningstiden gått ut, detta är den slutliga listan (fast v

3-åringar
Red Hot Chilli - Niveau-Wolfgang
Catch Me - Catoki-Ramonus
Call For Pleasure - Calido I-For Pleasure
Certus NL - Zuidenwind-Figaro R
Casimir - Casall la Silla-Corrado I
Blue Hors Zee Me Blue - Blue Hors Zack-Don Schufro
Diador - Diarado-Polydor
L'Exington - L'Espoir-Weltgeist
Waldhofs Quartilaz Quaterback - Stedinger


4-åriga Hopphingstar
Cirkuz BJN - Cartier-Akribori
Valentino Mail - Quarto Mail-Adelfos
Ballumé - Balougraph-Cardento
Acess Bat du Coeur - Heartbeat-Leendert
Yagudin - Berlin-Irco Mena
Cortino - Diabeau van de Heffinck-Calido I
Heartcore - Heartbeat-For Pleasure
Etalon Lux N - Heartbreaker-Lux Z
Chatender 1235 - Chacco Blue-Contender
Calitendro II - Calido I-Contendro I
Elliot - Casall La Silla-Goodtimes
Mr Pleasure D'Ive Z - Mr Blue-For Pleasure

4-åriga Dressyrhingstar
Justify AS - Jazz-Inselfürst
Frans Andreo II - Sandreo-Weltmayer
JJ San Sebastian - San Amour-De Niro
Sankt Erik II - Johnson-Weltmayer
Lynch Bages - Londontime-Cordoba
Sandbaek's Lacapo - Temptation-Solos Landtinos
Edison O - Johnson-Rousseau
Gustav - Damino SD-Rambo
Zgander - Blue Hors Zack-Florestan I
Edinyo - Ampére-Nero


5-Åriga Hopphingstar
Diamantino VDL - Quaprice Z-Mr Blue
Conzil - Cristo-Coriano

Prestationshingstar
Quintero 8 - Quinar-Capitol I
Capitano Paul Z - Caritano Z-Captain Paul
Magic Park - Armitage-Ahorn
Nimble Krake Ask - Crelido

Direktkvalificerade Hingstar
Cormac N - Corlensky G-Indoctro
Boss - Indoctro-Nimmerdor
Daquar CC 1236 - Diarado-Quinar
Qurinell - Quaterback-Ampere
Snap Shot - Sir Donnerhall-Alabaster
Qupol Hästak - Cuper-Cortus
Last Man's Hope - Last Man Standing-Conteros
Daisy De Niro - Pik Bube



en hingst som heter Daisy låter inte bra
 
Sv: Bruksprov 2013

Är där några Shockemöhlehingstar i år?

Undrar om det blivit något fel med Daisy, verkar inte finnas någon hingst som heter så, men däremot ett sto? Hur gammal skulle han vara?
 
Sv: Bruksprov 2013

Åh, vad jag önskar att jag kunde åka och titta!
De 4-åriga hopphingstarna speciellt skulle jag vilja se, de blir intressanta i framtiden!

Om någon ska dit med en kamera i högsta hugg vore det kul att se bilder! Framförallt på Cirkuz BJN, Ballumé och Heartbeat-hingstarna.
Fast det kanske tas officiella bilder man kan se någonstans sen? Är det någon som vet det?
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag kollade förstås inte könet utan bara hästförteckningen på tdb, jag förutsatte att man inte anmälde ett sto till bruksprov för hingstar. Det måste ha blivit ett fel någonstans.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja, det måste blivit fel. Den enda Daisy jag hittar med den stammen är ett sto som ägs av Lövsta. När en hingst heter Daisy blir man förståss lite nyfiken på könet. ;)

Edit: Kollade i TDB, och det har blivit fel, den anmälda hästen är Lövstas sto.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
715
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp