Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Jag tänkte väl att han knappt kunde ha blivit morfar redan. Och ja, jag håller med han borde fått en bokstav. Gamla Ampere är ju fortfarande hyffsat ogammal
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tänkte väl att han knappt kunde ha blivit morfar redan. Och ja, jag håller med han borde fått en bokstav. Gamla Ampere är ju fortfarande hyffsat ogammal

Och dessutom finns det en regel som säger att två hingstar inte får ha samma namn. När detta har hänt förut har hingstarna fått byta namn. Ex så hette Pentagon egentligen Passepartout och Chicago City hette bara Chicago-och i det fallet så har den tidigare Chicago ett Z på slutet. När Arram KWPN kom till Sverige fick han just KWPN efter sitt namn liksom Figaro fick sitt R. Man undrar lite hur dom tänkt kring Ampére-glömde dom att det funnits en Ampére tidigare?

*kl*

Fö tyker jag bruksprovet blir mer och mer en klubb för inbördes beundran. Publiken verkar de inte vilja ha där med tanke både på tidsprogrammet och avsaknaden av poäng.
 
Sv: Bruksprov 2013

Publik, nej det har stått nånstans att bruksprovet ska ses som just ett bruksprov för hingstar och ägare, visserligen får man komma dit o titta men man ska inte vänta sig nån publikinriktning förrän premieringen sista dagen. Och med det nya hingstreglementet och halverad avel i hela nordeuropa är jag inte alls förvånad över det klena intresset från hingstägare. Kanske blir det inget alls om några år? Bättre o troligen billigare att hyra in sig på t ex DV:s test och sen bara ha premiering.
 
Sv: Bruksprov 2013

Eller så hade ASVH kunnat skaffat sig lite stake och vågat gå en annan väg. De hade kunnat göra bruksprovet till ett tillfälle att utbilda och lära alla avelsintresserade något. Genom att ha haft öppna och tydliga bedömningar där domarna hade berättat hur de tänker kring en hingst för publiken hade de kunnat ta bra betalt för de som vill se. Precis som du säger blir aveln mindre och mindre-och inte sjutton blir den större för att den skärmas av till en liten klick utvalda människor. Skulle vi hyra in oss i DV's prov och bruksprovet skulle försvinna helt-hur ska man då väcka intresset hos nya uppfödare?
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tror inte att bruksprovet är den största intresseväckaren för nya uppfödare. Jag tror att många andra saker styr nu när information är så tillgänglig för många. Enormt många är väldigt pålästa på ett helt annat sätt än förr.
 
Sv: Bruksprov 2013

Håller med dig helt och hållet.

Trist med så få anmälda hästar men under rådande system är det otroligt att någon ens funderar på att ställa hingst i Sverige. Måste vara mycket bättre att vara seminimportör.
Tyvärr kommer aveln bli ännu mindre i Sverige - dyra, krångliga, riskfyllda skick och få möjligheter att se hingstarna live.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tror inte att bruksprovet är den största intresseväckaren för nya uppfödare. Jag tror att många andra saker styr nu när information är så tillgänglig för många. Enormt många är väldigt pålästa på ett helt annat sätt än förr.

Vilket skulle du säga år den största intresseväckaren? För mig var det helt klart hingstarna som drog in mig i mitt avellsintresse. Innan man börjar kolla på avelschampionat vill man ju veta vad det är som ligger bakom. Hade jag inte haft en allmän koll på hingstarna hade inte championaten varit hälften så roliga. Jag vill ju se om de hingstar jag gillar lämnar bra.

Ja, folk är mer pålästa eftersom mycket information är tillgänglig via nätet. Men när bedömningar blir slutna och poängen inte motiveras skapas en hel massa spekulationer också i de kretsar som står utanför den innersta "vetande" kretsen. För mig är det obegripligt hur man ska väcka intresse för nägot som de som vet inte ens vill dela med sig av. Den innersta vetande kretsen måste dela med sig för att skapa både intresse och förståelse hos oss vanliga människor. För oavsett de gillar det eller inte är det en hel del vanliga människor som vill avla-och det är den kategorin som sakteligen försvinner ur bilden nu och betäckningssiffrorna sjunker.
 
Sv: Bruksprov 2013

3-åringar
Red Hot Chilli
Catch Me
Call For Pleasure
Certus NL
Casimir
Blue Hors Zee Me Blue

4-åriga Hopphingstar
Cirkuz BJN
Valentino Mail
Ballumé
Acess Bat du Coeur
Yagudin

4-åriga Dressyrhingstar
Justify AS
Frans Andreo II
JJ San Sebastian
Sankt Erik II
Lynch Bages
Sandbaek's Lacapo

5-Åriga Hopphingstar
Diamantino VDL

Prestationshingstar
Quintero 8
Capitano Paul Z
Magic Park

Direktkvalificerade Hingstar
Cormac N
Boss
Daquar CC 1236
Qurinell
Snap Shot
Qupol Hästak
 
Sv: Bruksprov 2013

Jättesnällt att ni lägger in listan på anmälda, men roligare om det fanns stam med;).
 
Sv: Bruksprov 2013

3-åringar
Red Hot Chilli - Niveau-Wolfgang
Catch Me - Catoki-Ramonus
Call For Pleasure - Calido I-For Pleasure
Certus NL - Zuidenwind-Figaro R
Casimir - Casall la Silla-Corrado I
Blue Hors Zee Me Blue - Blue Hors Zack-Don Schufro

4-åriga Hopphingstar
Cirkuz BJN - Cartier-Akribori
Valentino Mail - Quarto Mail-Adelfos
Ballumé - Balougraph-Cardento
Acess Bat du Coeur - Heartbeat-Leendert
Yagudin - Berlin-Irco Mena

4-åriga Dressyrhingstar
Justify AS - Jazz-Inselfürst
Frans Andreo II - Sandreo-Weltmayer
JJ San Sebastian - San Amour-De Niro
Sankt Erik II - Johnson-Weltmayer
Lynch Bages - Londontime-Cordoba
Sandbaek's Lacapo - Temptation-Solos Landtinos

5-Åriga Hopphingstar
Diamantino VDL - Quaprice Z-Mr Blue

Prestationshingstar
Quintero 8 - Quinar-Capitol I
Capitano Paul Z - Caritano Z-Captain Paul
Magic Park - Armitage-Ahorn

Direktkvalificerade Hingstar
Cormac N - Corlensky G-Indoctro
Boss - Indoctro-Nimmerdor
Daquar CC 1236 - Diarado-Quinar
Qurinell - Quaterback-Ampere
Snap Shot - Sir Donnerhall-Alabaster
Qupol Hästak - Cuper-Cortus
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack! Nån som vet nåt om Quarto Mail, inte godkänd hingst i Sverige vad jag vet, men verkar ha gjort treårstest i Flyinge - är det en svenskfödd häst, eller vad?
 
Sv: Bruksprov 2013

Ser ytterst skumt ut, bedömningsåret är 2012, fast kusen är född 2004.
Kan det vara Valentino Mails resultat som ligger på pappan ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Uppdaterad lista

3-åringar
Red Hot Chilli - Niveau-Wolfgang
Catch Me - Catoki-Ramonus
Call For Pleasure - Calido I-For Pleasure
Certus NL - Zuidenwind-Figaro R
Casimir - Casall la Silla-Corrado I
Blue Hors Zee Me Blue - Blue Hors Zack-Don Schufro
Diador - Diarado-Polydor
L'Exington - L'Espoir-Weltgeist

4-åriga Hopphingstar
Cirkuz BJN - Cartier-Akribori
Valentino Mail - Quarto Mail-Adelfos
Ballumé - Balougraph-Cardento
Acess Bat du Coeur - Heartbeat-Leendert
Yagudin - Berlin-Irco Mena
Cortino - Diabeau van de Heffinck-Calido I
Heartcore - Heartbeat-For Pleasure
Etalon Lux N - Heartbreaker-Lux Z
Chatender 1235 - Chacco Blue-Contender
Calitendro II - Calido I-Contendro I
Elliot - Casall La Silla-Goodtimes
Mr Pleasure D'Ive Z - Mr Blue-For Pleasure

4-åriga Dressyrhingstar
Justify AS - Jazz-Inselfürst
Frans Andreo II - Sandreo-Weltmayer
JJ San Sebastian - San Amour-De Niro
Sankt Erik II - Johnson-Weltmayer
Lynch Bages - Londontime-Cordoba
Sandbaek's Lacapo - Temptation-Solos Landtinos
Edison O - Johnson-Rousseau
Gustav - Damino SD-Rambo
Zgander - Blue Hors Zack-Florestan I
Edinyo - Ampére-Nero


5-Åriga Hopphingstar
Diamantino VDL - Quaprice Z-Mr Blue
Conzil - Cristo-Coriano

Prestationshingstar
Quintero 8 - Quinar-Capitol I
Capitano Paul Z - Caritano Z-Captain Paul
Magic Park - Armitage-Ahorn

Direktkvalificerade Hingstar
Cormac N - Corlensky G-Indoctro
Boss - Indoctro-Nimmerdor
Daquar CC 1236 - Diarado-Quinar
Qurinell - Quaterback-Ampere
Snap Shot - Sir Donnerhall-Alabaster
Qupol Hästak - Cuper-Cortus
Last Man's Hope - Last Man Standing-Conteros
Cantor de la Vie Z - Clinton-Heartbreaker
 
Sv: Bruksprov 2013

Blir lite nyfiken på Gustav, nån som har sett honom? På pappret ser det ju väldigt bra ut, med gediget möderne och fina egna resultat från treårs.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
715
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp