Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Det finns länkar på Magic Park på you tube. Där rids han av Royne zetterman på breeders. MP slutade för övrigt 2:a av alla 5 åriga hopphästar i Sverige.
När man avlar så gäller det att inte stirra sig blind på dagsläget på en treårig häst. Speciellt när man avlar för framtiden.
Jag som bara har avlat i liten skala har i stället tittat på längre tids prestationer både på individen men också lagt stor vikt på möderne linjen, såväl som fädernet.
MP har syskon som varit nominerad för Mexico i OS, flera som tävlar hoppning upp tom 160 internationellt. Men också en som varit plac i MSV dressyr. Många diplomerade på treårstest. Segrare i treårs test. Hans mamma var bästa svenskfödda treårig sto och är elitsto på sina första 6 avkommer.
Mormor lämnade 5 hästar i svår hoppning, tre exporter. Många diplomhästar, segrare i breeders, deltagande avkomma i Unghäst VM. Osv osv.
Längre bak på mödernet ligger flera godkända hingstar och många svårklass hästar.
Fädernet har producerat många svårklass hästar på internationell nivå och godkända hingstar.
Själv har Magic Park som 5 åring startat 130 hoppning med 0 fel på hinder, och slutade 2 i svenska championatet. Tycker att ni skall titta på you tube igen.
Kan tillägga att MP fick väldigt goda gångarts poäng som treåring och även bra exteriört.
Lycka till i ert avlande:heart;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag har mycket bra koll på både honom och hans möderne så det visste jag redan.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ingen som sett nån intressant guling som kan vara aktuell?
Vet att det finns bland annat en Lambo-Magini som sett fin ut, samt en Sir Oldenburg-Bernstein.

Jag håller tummarna varje år att det ska finnas nån som är så pass bra att de går igenom nålsögat.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag såg honom också på bruksprovet, och jag hade blivit högst förvånad OM han hade blivit godkänd :)... Vad jag kommer ihåg hoppade han överlag med sänkt rygg, knep bak och sprang vid sidan en eller ett par gånger. Var inte imponerad över huvud taget. Hoppas att han har utvecklats på ett positivt sätt :).

Ungefär så ser det ut på filmen Görel lade ut också tycker jag, men den kanske är missvisande med tanke på hur lyriska många här verkar vara över hästen?Sen ser den ut att röra sig trevligt för att vara en hopphingst, men det räcker väl kanske inte.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ingen som sett nån intressant guling som kan vara aktuell?
Vet att det finns bland annat en Lambo-Magini som sett fin ut, samt en Sir Oldenburg-Bernstein.
.

Det är jag som rider Lambo- Magini gulingen och han kommer inte att visas i år då han ff växer och e bebis. Så vi siktar på kvaliteten i år och sen får vi se vart det bär ;)

Och ja, han e en riktig fining, har lagt upp några kort på honom här i -09ornas tråd om du e nyfiken :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Måste hålla med Icca och Mabuse. Tycker att MP är en snygg häst som rör sig väldigt bra (för att vara hopphingst) men för hoppavel skulle jag inte använda honom. På bruksprovet hoppade han med väldigt dålig rygg och inte en gång han släppte ut bakbenen. Såg filmen nu och visst är han rädd om sig och Royne har gjort ett bra jobb men MP hoppar fortfarande med en riktigt dålig teknik. Sedan har han en väldigt bra stam men jag vill nog att individen i sig själv ska vara bra när han ska gå i avel.

Och nu ska jag sticka ut hakan ännu mer och skriva att Jaguar Mail skulle jag inte använt om jag så hade fått pengar till på! Med en så urusel teknik som den hingsten hade så med vilken annan ryttare som helst än Peter Eriksson så hade den rivit halva banan. Och den hingsten hade ju också en bra stam.
OT men bara för att illustrera att ibland blir det inte lyckat trots bra förutsättningar.

A
 
Sv: Bruksprov 2013

Vet att det finns bland annat en Lambo-Magini som sett fin ut, samt en Sir Oldenburg-Bernstein.

.

Sir Oldenburg-Bernstein bör vara en -11 så den hoppas jag visas nästa år om den fortfarande är lika snygg som när den var föl (Waldhof har köpt den jag tänker på i alla fall). Har inte sett någonting efter Lambo som varit i närheten av ett hingstämne (men jag har inte sett den hästen å andra sidan) så det låter mycket mindre intressant enligt mig.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hoppning

3-åriga Hingstar
Catch Me e.Catoki-Ramonus
Red Hot Chilli e.Niveau-Wolfgang
Call For Pleasure e.Calido I-For Pleasure

4-åriga Hingstar
Castor C e.Cajus-Carano

Prestationshingstar
Magic Park e.Armitage-Ahorn
Quintero 8 e.Quinar-Capitol I

Direktkvalificerade hingstar
Daquar CC e. Diarado-Quinar
Boss e.Indoctro-Nimmerdor

Dressyr

4-åriga Hingstar
Justify AS e.Jazz-Inselfürst
 
Sv: Bruksprov 2013

synd att det än så länge bara är en dressyrhingst. Dock har jag stora förhoppningar om den! Hans bror (Fairbanks) är ju riktigt fin så hoppas han blir nåt o njuta av.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det börjar väl närma sig att anmäla nu?

Startfältet ser ju onekligen klent ut änsålänge...
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja verkligen! Jag satt och skulle boka hotell alldeles nyss men avvaktar faktiskt ett tag. När är sista anmälan?
 
Sv: Bruksprov 2013

13/2. Har för mig att det var likadant förra året, att det rasade in hingstar de senaste dagarna.
 
Sv: Bruksprov 2013

kl

Lite OT men eftersom det kommit upp i tråden.
Någon som vet vad det är för mödernen på de gula som ni pratar om? Har de lämnat ngt annat, finns där mkt meriter? För det är något som jag tycker är väldigt viktigt hos en framtida avelshingst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi prövar något nytt i år eftersom jag inte får samma rabatter som tidigare år och har bokat in oss på Djingis Khan som jag fick annan rabatt på.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
714
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp