Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

det kan jag inte se på varken bilder eller filmer. han ser ut som en gammal hingst i mina ögon sett till kroppsmassa, hade aldrig tippat på en unghingst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag ser annat i verkligheten.

Eller så har ni helt enkelt olika smak?

Jag tycker i allmänhet inte att hästar brukar se helt olika ut på film jämfört med om man tittar på samma runda live (om jag t ex jämför hur det ser ut när man tittar på en ritt på tävling, och en filmupptagning av samma tävling), utan tvärtom blir det man ser på filmen ofta mycket, mycket likt det man såg. Film har ju en tendens att återge verkligheten.

Däremot är det ju inte ovanligt att två personer har olika uppfattning om vad som är grovt och inte. Skulle rent av säga att det snarare är regel än undantag.

För egen del tycker jag Sankt Erik var mer tilltalande än Gustav t ex, finns säkert de som tycker tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Sitter och tittar på exteriören på film på de direktkvalificerade och förstår varför det är konstigt med Hästak hingsten, den har ju för lågt hoppresultat från sitt 70-dagars för att få gå som direktkvalificerad, vilken dundertabbe av hingstägaren men även av ASVH borde de inte reagerat på detta redan när de gick igenom papperna ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Vad jag förstod så sänkte de kraven förra året, så då var han ok.
I år höjde de kraven och då åkte han under.
Kanske därav förvirringen?

Såg en bild på Johnson här i ett annat inlägg, tycker att båda hans godkända söner nu är väldigt lik honom!. Mer massa än jag hade räknat med.

För mig är Gustav för mycket massa på en sån ung häst, så ska de max se ut som färdigmusklade.
 
Sv: Bruksprov 2013

*kl*

Ang. Damino tycker jag väl att det är lite magstarkt att säga att han har varit dålig för aveln pga sin typ. Han fick mkt bra blup redan på sin första årgång och dessutom en gdk hingst. Typen må vara en nackdel (för vissa), men det går ju inte att förneka att han uppenbarligen nedärver bra gångarter. Sen får framtiden utvisa hur ungarna funkar på tävling.

Jag håller en tumme för att Gustav kommer att visas upp på tävlingsbanan. Med tanke på ryttaren så kommer han nog att hålla honom i schack:D.

Fö såg Edison ut att vara en riktig rejäl bit!
 
Sv: Bruksprov 2013

kl
Har lunchpåsen en flaxgen?

Annars reagerade jag faktiskt på Edisons massa, tyckte han hade mycket mera än Gustav.
 
Sv: Bruksprov 2013

Hmmm samtliga hingstar i fas 2 godkända ? Vilket udda resultat på ett bruksprov där kvaliteten genomgående var väldigt mkt lägre än vad man sett på många år.
 
Sv: Bruksprov 2013

Såg nu att Nible inte finns med på listan över godkända så en prestationshingst plockade de bort.
Här är listan
http://online.equipe.com/sv/class_sections/68309/results

Att lyckas få ihop 22 gdk ur den samlingen är allt en stor bedrift....

Håller helt med.
Sämsta startfältet på många år, och hade dmr varit några bättre hingstar med är frågan om dessa blivit godkända när man sett dem i jämförelse
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag sa inte att han var dålig för aveln för sin typ, däremot är han en rejäl typ och att lägga han på rejäla ston ger i mitt tycke Gustavs typ, korta framben och tunga.

Jag hade hellre använt Damino själv än Gustav.
 
Sv: Bruksprov 2013

kl
Har lunchpåsen en flaxgen?

Annars reagerade jag faktiskt på Edisons massa, tyckte han hade mycket mera än Gustav.

Ja, det var intressant att se bägge tillsammans, båda brås på pappa, men är samtidigt rätt olika, tyckte Gustav var lättare och gjorde ett rörligare intryck.
 
Sv: Bruksprov 2013

Olika pappor hoppas jag, annars är det nåt som blivit väldigt fel nån stans;).

*KL*
Vad hände med dom treåriga dressyrhingstarna? Gick ingen igenom eller är det inte klart än? Tyckte generellt dom såg betydligt trevligare ut på filmerna än dom äldre.

... Hittade Certus nu så antar att ingen av dom andra klarade sig. Synd på Blue Hors hingsten som jag tyckte såg väldigt fin ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Jag sa inte att han var dålig för aveln för sin typ, däremot är han en rejäl typ och att lägga han på rejäla ston ger i mitt tycke Gustavs typ, korta framben och tunga.

Jag hade hellre använt Damino själv än Gustav.

Jag håller med dig!

Har nu tittat på videon där Gustav (fint namn) och Lynch Bages rids och den sistnämnde gillar jag miljoner ggr bättre både typmässigt och rörelsemässigt även om han var mer spänd.
 
Sv: Bruksprov 2013

Gustav är en mer kompakt hingst än många av de andra väldigt långbenta o nätta hingstarna, men han är absolut inte tung. Bamoras släkting Diamantino VDL var jättefin och det gladde mig väldigt mkt att han blev godkänd. Även Armani Gold och Magic Park var väldigt fina. Resten föll jag inte så mkt för.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag håller inte med och jag har ändå sätt hingstarna på plats.
LB förvånar genom att bli godkänd, den skrittade inte rent, övergångarna var katastrof.

Gustav är inte tung.
 
Sv: Bruksprov 2013

Blue Horse hingsten hade - ingenting tyckte jag.
Möjligen en hypad stam.

KL
Jag tycker att det är jättestor skillnad att se hästar på film och i verkligheten. Så jag är lite förvånad över hur man kan sitta och dissa eller hissa en hingst man bara sett på film eller bild.

Håller för övrigt med om att Edison var betydligt biffigare än Gustav. Och att av Johnsson sönerna, Edison och Sankt Erik så var den sistnämnde helt klart den bättre både typmässigt och rörelsemässigt
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag håller inte med och jag har ändå sätt hingstarna på plats.
LB förvånar genom att bli godkänd, den skrittade inte rent, övergångarna var katastrof.

Gustav är inte tung.

Håller med. LB var ju rena passgångaren vilket brukar göra att de åker ut med huvudet före.?
Ingen jag pratat med än så länge som.var på plats förstår hur den kunde bli ggk.
 
Sv: Bruksprov 2013

Håller med. LB var ju rena passgångaren vilket brukar göra att de åker ut med huvudet före.?
Ingen jag pratat med än så länge som.var på plats förstår hur den kunde bli ggk.

Det känns obegripligt.

Mitt glädjeämne är Magic Park! Jag hade tidigare tänkt lägga Hip Hop på mitt treårssto e Szkopul - Ceylon men nu blir det Magic Park istället. Jag blev väldigt förtjust i honom redan förra gången han visades och nu hade han utvecklats väldigt väl.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp