Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Eftersom jag inte alla fick rätsida på hur jag skulle uttala hans namn döpte jag om honom till Lunchpåsen.

Haha, passar ju faktiskt rätt bra:p. Men uppfödare som får en riktigt fin unge måste ju tänka på att namnet går att uttala åtminstone! Gustav är ett JÄTTEBRA namn:D!!
 
Sv: Bruksprov 2013

Min ridfröken har tvillingsöner som heter Gustav och (Sankt) Erik ! Så jäkla skojsigt tycker jag !

Gustavs(hästen alltså) storasyster heter Ingegärd !
 
Sv: Bruksprov 2013

Om ni har missat det så har ASVH nu lagt ut en hel del filmer på sin youtube kanal
http://www.youtube.com/user/ASVHofficial

Har bara tittat på några och vet inte om det är min dator som klyddar eller om det är något knepigt med vissa filmer, ett par från löshoppningen stoppar och hoppar tillbaka till start innan de visat hela men klickar man på tidlinjen strax efter där den stannar så får man se resten.
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi bukemänniskor som satt tillsammans på läktaren.

Aha, så alla som skrivit i tråden och varit på plats känner varandra och satt tillsammans och tittade? Ibland är buke och avelssverige mindre än man tror, det verkar ju bokstavligen vara så att alla känner alla.

Apropå namn så är man nästan tacksam att spongebob inte gick igenom, känns spontant inte som ett helt lyckat namn på en dressyrhingst.
 
Sv: Bruksprov 2013

håller med!

O sen måste jag säga, kanske med risk för hängning, men ska man inte kunna visa hingstar utan gångarten galopphoppstegring? Lite laddade ska de ju vara men det vore ju kul att se en gångart också.

Hästak-hästen var ju bara för tråkig! Hingstkaraktär? None!

Cormac N trodde jag mer om (nu såg jag bara gårdagens exteriörbedömning) men samma där, hingst..nja.... Han betedde sig också dåligt.

Last Mans Hope hade lite karaktär men var ju så laddad att han flög till månen. Kanske inte så konstigt när han lastades ur lastbilen på natten från Tyskland och sen inte hade fått röra på sig förrän veterinärbesiktningen.

Snap Shot tyckte jag var himla fin!
Durrant också även om jag blev lite nervös när de tappade honom och han galopperade runt med tyglarna runt benet.

Gustav var himla fin, mycket finare än Lynch Bages!

Edison, hingstkaraktär ja! Men det fanns ingenting annat tyckte jag. Spänd, trippig, tog inte ut steget, inget tryck bakifrån i skritt eller trav. Galoppen bättre. Kantig och kändes bra så spänd.

Sankt Erik hade inte alls hingstkaraktär men såg mycket lättare ut än Edison. Såg väldigt ridbar ut!

Det är verkligen ingen som känts WOW!
 
Sv: Bruksprov 2013

Missade du fina treåringen Certus ?
För mig har han varit bruksprovets stora utropstecken (ja ett litet till Gustav också)

Det ska bli mycket kul med hopphingstarna idag och jag tror på Armani Code, Magic park och ett par till som jag inte minns (har dom gjort intryck då ?)
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja :( Jag åkte dit med en visare så jag missade de sista ridna. Nu har jag ju sån tur att Certus är uppfödd och ägd av en kompis storasyster så jag kanske få se den senare :)
 
Sv: Bruksprov 2013

Har nu suttit och tittat på filmer på dressyrhingstarna och kan inte se att de har något att tillföra?
Vet inte vad vi ska ha en Damino till i avel, kastrerad hingst som inte presterat något. Min åsikt om Gustaf: Stor front, sänkt rygg för mycket massa redan nu vart ska det sluta?!

Sankt Eric är bara tråkig. Lydig ja, men jag vill ha mer.

Edison ser ut som en belgian blue, med PRE rörelser i mellanåt. Inte kul.
 
Sv: Bruksprov 2013

Vi som satt på läktaren tyckte att Gustav inte alls såg tung ut trots sin stam.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack, nu har även jag sett film.

Och utan att vara för partisk (för att jag uppenbarligen gillar ZW) så tycker jag att Certus NL var den enda som stack ut av dressyrhingstarna i mitt tycke.

Sedan är det väl en annan sak att vara på plats och se.

Ska bli spännande i vår när ZWs första kull i sverige gör treårs.. om jag inte minns galet är dom ett par stycken.
 
Sv: Bruksprov 2013

Alltså hittar ni andra filmer än vad jag gör? Jag hittar inga filmer på gångarter? Bara korta 10-sekundersklipp på löshoppning...
 
Sv: Bruksprov 2013

på ASVHofficials YT-kanal ligger gångartsproven också! Du kanske har kollat på Flyinge Kungsgårds klipp?
 
Sv: Bruksprov 2013

Min åsikt om Gustaf: Stor front, sänkt rygg för mycket massa redan nu vart ska det sluta?!

Det här funderar jag på. Jag tittade igenom fotona på hingstarna och plockade ut 6 st som jag ansåg exteriört mindre lämpade (2 av dem rörde det sig om att de enligt mig ser ut som mycket feminina ston). Länkar till dessa bilder skickade jag till en vän samt bilder på 2 som jag ansåg riktigt snygga. Fyra av de jag av olika skäl ansåg mindre lyckade gick vidare och en av de snygga. Är bilderna i år så usla eller har jag konstig exteriör smak.
Om vi tar Gustav som exempel så fastnade jag direkt på den hängande ryggen. Det kan vara fototekniskt iom att läktarkanten ligger ju riktigt illa på den bilden och förstärker intrycket.Det måste väl ändå finnas någonstans på Flyinge man kan ta bilder som gör att man ser hästen och inte bakgrunden?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Med tanke på hur Damino utvecklas så kan jag inte känna att en son till honom, tung redan som 3åring, skulle tillföra nåt. Om inte pappan som är tio ggr snyggare får några ston, vad ska sonen tillföra?

Har inte sett mycket skritt fårn LB men han var annars min favorit, äntligen en hingst som rör sig bak också.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det här funderar jag på. Jag tittade igenom fotona på hingstarna och plockade ut 6 st som jag ansåg exteriört mindre lämpade (2 av dem rörde det sig om att de enligt mig ser ut som mycket feminina ston). Länkar till dessa bilder skickade jag till en vän samt bilder på 2 som jag ansåg riktigt snygga. Fyra av de jag av olika skäl ansåg mindre lyckade gick vidare och en av de snygga. Är bilderna i år så usla eller har jag konstig exteriör smak.
Om vi tar Gustav som exempel så fastnade jag direkt på den hängande ryggen. Det kan vara fototekniskt iom att läktarkanten ligger ju riktigt illa på den bilden och förstärker intrycket.Det måste väl ändå finnas någonstans på Flyinge man kan ta bilder som gör att man ser hästen och inte bakgrunden?


Problemet i år är att asvh vill spara pengar. De har därför dragit ner på kostnaden för b.la fotograferingen.
Nu ska fotona tas under/direkt efter exteriörbedömningen vilket leder till den oerhört tråkiga bakgrunden.
Jag tycker att de iallafall kunde tagit fotona mot "flaggan" på kortsidan.
Och att man på några få minuter inte får fram en perfekt uppstäld och fotograferad hingst är inte så konstigt
 
Sv: Bruksprov 2013

Gustav är fyra år, och är lätt i jämförelse med hur hans far såg ut som fyraåring.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp