Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Ingen nämner Ballumé nu när de är klara, vad är intrycket där? Ingen dålig häst men heller inget imponerande? ;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Typ så. Han gjorde inga fel men jag tyckte inte att han stack ut. Mest minns jag att jag tyckte han var söt.
 
Sv: Bruksprov 2013

Olika pappor hoppas jag, annars är det nåt som blivit väldigt fel nån stans;).

*KL*
Vad hände med dom treåriga dressyrhingstarna? Gick ingen igenom eller är det inte klart än? Tyckte generellt dom såg betydligt trevligare ut på filmerna än dom äldre.

... Hittade Certus nu så antar att ingen av dom andra klarade sig. Synd på Blue Hors hingsten som jag tyckte såg väldigt fin ut.

Ja, tänkte förståss på Sankt Erik och Edison (hette den väl, den andra Johnsonhingsten), där var SE lättare och rörligare, och den andra mer biffig.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det tycker jag var helt rätt. Särskilt Armani Code, han var outstanding tyckte jag.
Kul med Sankt Erik, han fick ju nobben förra året och har sannerligen kommit igen på helt rätt sätt.
 
Sv: Bruksprov 2013

:banana:
St.E har verkligen utvecklats under året som gått. Han verkar ha oerhört bra ridbarhet. Tror han vann på det! Stort grattis till Forty invest för en sådan fin uppfödning!
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja, de måste ju känna att det var väl värt det att kosta på Weltmeyer för att göra mamman, detta är ändå bara hennes första föl, och hon verkar inte så pjåkig själv heller.
 
Sv: Bruksprov 2013

Gustav är en mer kompakt hingst än många av de andra väldigt långbenta o nätta hingstarna, men han är absolut inte tung. Bamoras släkting Diamantino VDL var jättefin och det gladde mig väldigt mkt att han blev godkänd. Även Armani Gold och Magic Park var väldigt fina. Resten föll jag inte så mkt för.

I mina ögon är han inte kompakt utan tung. Tycker att han travar tungt och har en kort bred hals och en hög rumpa.

Tycker han påminner om de gamla hingstarna tex Monaco, porfyr, Strauss etc Men jag tycker inte att det är något fel gillar de gamla hingstarna men frågan är om det är utvecklande idag??

Att jämföra, nu skall man vara medveten om att de är betydligt äldre än 4år på dessa bilder (förutom Gustav då ;) )

Horse_Porfyr_657-big.jpg



Horse_Strauss_689.jpg


04093094.jpg
 
Sv: Bruksprov 2013

Oj, det var faktiskt väldigt likt! Huvudet är lite nättare, men i övrigt... Vilka är de andra hingstarna?
 
Sv: Bruksprov 2013

Håller med dig om typen på Gustav, det var ett par andra som också var "klassiskt" lågställda. Han kan inte fått mer än 7-7 i början.
Jag tycker dock att han rör sig trevligt (inte tungt), lågställda hästar brukar ha bra bogvinkel (djupa) och därmed röra sig bra.
 
Sv: Bruksprov 2013

Det är en av svårigheterna med dressyravel - att få mjuka stora naturliga gångarter med driv/motor i kombination med en ädel högställd typ.;)
 
Sv: Bruksprov 2013

Synd att vi inte fick se Daquar (stavning ?) i helt prov, på den lilla filmsnutten som ligger ute på ASVHs sida så ser han ju outstanding ut som den 4 åring som hoppar bäst mkt bättre än Armani Code. Hade även varit intressant att se Cormac hoppa iom de höga poängen den fått i tyskland, fattar inte varför inte ägarna ser till att visa upp sina hingstar de försvinner ju när de bara kommer in som helt okända och bara genomför exteriörbedömningen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Håller med dig om typen på Gustav, det var ett par andra som också var "klassiskt" lågställda. Han kan inte fått mer än 7-7 i början.
Jag tycker dock att han rör sig trevligt (inte tungt), lågställda hästar brukar ha bra bogvinkel (djupa) och därmed röra sig bra.

Jag tyckte bara att han var lite "slapp" bak och inte så mycket lätthet men nu har jag ju bara sett honom på videon tillsammans med Lynch Bages och den gillade jag mer
 
Sv: Bruksprov 2013

KL.
Någon på plats därnere som såg hingstklassen i dressyr idag? Var endast tre startande och jag har kollat resultatet, mer nyfiken på hur ffa Highcruiser och Firenze såg ut?
 
Sv: Bruksprov 2013

Synd att vi inte fick se Daquar (stavning ?) i helt prov, på den lilla filmsnutten som ligger ute på ASVHs sida så ser han ju outstanding ut som den 4 åring som hoppar bäst mkt bättre än Armani Code. Hade även varit intressant att se Cormac hoppa iom de höga poängen den fått i tyskland, fattar inte varför inte ägarna ser till att visa upp sina hingstar de försvinner ju när de bara kommer in som helt okända och bara genomför exteriörbedömningen.

Fast han var lika rädd som de andra 4-åringarna för equipehindret. Och filmesnutten visar inte alla gånger han kom helt fel.
Han hoppar bra när han hoppar men han hade jätteproblem med flytet. "Live"
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag hoppas faktiskt Equipe skäms ganska ordentligt över ett sådant sponsorhinder, färgkombinationen är så korkad så det finns inte vem sjutton får för sig att ha en sådan dovblå färg tillsammans med den blå färg hästarna även annars inte precis älskar. Sätter ju dessutom arrangören rejält i skiten för även om de inser det opsykologiska med det hindret speciellt till orutinerade hästar så kan de inte välja bort det iom att det är ett sponsorhinder. Det hindret har inte på en unghästbana att göra överhuvudtaget, för rutinerade hästar javist som en svårighet men på en unghästbana är det fullkomligt förkastligt. Jag förstår fullständigt att unghästarna reagerade en bra unghäst för hoppning skall vara försiktig och uppmärksam på hinderna annars blir de för nonchalanta när de blir rutinerade, så att unghästarna reagerade på det hindret ser jag mer som ett sundhetstecken än att de inte gjorde det faktiskt.

Att de inte har flyt när de är inne första gången i Flyinges hall som är speciell när de är 3,5 år gamla är inte heller något allvarligt problem. Han uppvisar däremot något som väldigt ofta saknas i dagens hopphästar och det är ett kraftfullt avstamp och kraft i sprången det är något som ofta är borttappat idag som alla de gamla riktigt bra hopphingstarna hade. Har de inte kraft i sprången så räcker de inte hela vägen när det blir både stort och brett.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
715
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp