Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Den lär ju finnas tillgänglig i svensk avel hur det än går, går den inte igenom här så kommer de väl att lösa ett sto licens på den vilket den kan göra iom att den är godkänd utomlands. Tänkte först att det var lite tufft av Lövsta att redan ha den med i sin katalog men kom sen på att de antagligen gör så om den inte slinker igenom och kan lösa vanlig licens. Blir lite knepigt när det går att lösa sådan licens på en hingst som inte egentligen kan bli godkänd men så kan det ju bli i många fall nu när det bara gäller att den är godkänd utomlands för att lösa sådan.
 
Sv: Bruksprov 2013

Sjukt intressant att läsa omdömmena tycker jag, blev positivt överraskad när jag såg att de lagt ut dem på fas2:orna allt eftersom idag.
Trodde faktiskt inte de skulle lägga ut något alls innan det var klart, och då bara på de godkända. :p

Ni som kanske är bättre på exteriör osv än mig, vad menas med "ej korrekt inskenad" (bild?) och "biljarderar"?
---
Google är min vän, hittade förklaringar nu. ^^
 
Sv: Bruksprov 2013

Biljarderar är att de för benet i en cirkel när det är i luften, biljarderar och nystar är ungefär samma sak men med olika riktning på benrörelsen. Ofta är det inåttåade hästar som biljarderar och utåttåade som nystar. Står du framifrån så ser du hur hästen vispar runt sitt ben inåt eller utåt i rörelsen den lyfter så att säga inte det och för det rakt framåt och sätter ner igen.

Felaktigt inskenad kan vara på många olika sätt men det handlar om hur skenorna fäster in i kota resp knä/has.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nej det är jag som svamlat ihop det .

Någon skrev Quintero 8 Extriör ?? Och diskuterade hingstarna extriörer ....

Det tolkade jag som att pållen fått 8 på extriören och inte var värd det inte att man DÖPT hästen till Quintero 8 .....

Mitt huvud är trött :o kan man säga .

Vet ju att de inte lägger ut siffrorna numer förrän det är klart meeen ett år blev det ramaskri över att man la ut kommentarerna och inte siffrorna , Vilket man då gjorde offentligt men sen skrek väll hingstägarna mer för sen blev det bortaget igen ....

Nej nej! Hästen heter Quintero 8 och jag skrev exteriör?? Eftersom jag tycker den ser allt annat än bra ut iaf om man bara ser på bilden somm finns på equipe.
 
Sv: Bruksprov 2013

Tack! Quintero 8 verkade ju inte fått såå dåligt omdöme exteriört ändå och den var ju tydligen väldigt bra i hoppningen.
Edit: Såg videon nu när den hoppar och det ser väldigt trevligt ut!
Brukar det vara så mycket avvikelser i rörelsemönster? Många som nystar, biljarderar. Har det blivit vanligare med dåliga ben och hovar eller brukar det se ut såhär?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

De är betydligt petigare på minsta lilla avvikelse på bruks jämfört med på vanliga visningar typ 3 o 4 års, framförallt så skrivs allting ner på ett annat sätt än på de andra visningar är ju viktigt att minsta lilla avvikelse finns med när det gäller en hingst så att stoägarna vet när de skall välja för att undvika att förstärka någon avvikelse. Ytterst sällan du ser en benbedömning som är nöjaktigt korrekt från bruks numera utan där lyfts även småavvikelserna fram i ljuset. Det som man saknar när man bara ser omdömmena är en gradering av hur mkt det egentligen handlar om men man kan mer se det när poängen kommer. Och är det grövre avvikelser så är det ofta betonat som påtagligt eller betydande eller liknande.
 
Sv: Bruksprov 2013

All info finns inte i katalogen.
Så har det alltid varit även om hingstägare förser med all info så verkar det som om det inte att allt kommer i tryck. Så vad som kan se tunt ut kan vara jättebra.
 
Sv: Bruksprov 2013

Quintero 8 var en trevlig sporthäst såg ut som en riktigt trevlig "proffessor" men avelhingst ? Nej.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ja det får vi hoppas!

Tycker det är märkligt att man inte ser till att så mkt info som möjligt finns i bruksprovskatalogen. Det är ju en första möjlighet till marknadsföring.
 
Sv: Bruksprov 2013

Quintero 8 var en trevlig sporthäst såg ut som en riktigt trevlig "proffessor" men avelhingst ? Nej.

Vad är det som gör att han inte känns som en avelshingst, tycker du?


Angående testryttarna så låter det ju som att alla testryttare är positiva om alla hästar när man läser omdömena. Läser nämnden mellan raderna, eller vad har de för funktion annars? För det blir ju svårt att använda det som urval om de alltid är positiva om alla hästar, tänker jag.

Edit: läste slutomdömena nu, och de var ju betydligt mer kritiska än vad som refererades i ridsport igår.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Hans exteriör lämnar mycket att önska. Jag har bara sett honom under sadel, då såg han ut att ha rak överlinje ihop med en lågt ansatt hals. Halsen hade gäddhäng, han såg inte ut att ha någon manke och platt kors. Däremot gjorde han många väldigt bra språng.

För egen del blev jag väldigt positivt överraskad av Gustav och Qurinell. Magic Park har utvecklats helt åt rätt håll!
 
Sv: Bruksprov 2013

förutom att han var lättriden gav han inget annat positivt intryck så att säga. Jättetrevlig läromästare/tävlingshäst. Men tyvärr inget som jag brydde mig så mkt om. Boss var riktigt fin, när man pratar om petighet och benställning så sa dem att han var helt o hållet korrekt i benen, så han bör få en ovanlig 9 på extremiteterna.

Tyckte mkt om Gustav, en sån rolig häst o rida han måste vara! Så jädrans positiv! synd bara att frambenen är något korta. Armani Gold tyckte jag var väldigt fin med! Sankt Erik II går nog igenom. 3 åringen efter Zuidenwind också. Kanske den 3 åriga skimmeln. Magic Park är jättefin. Men sen vettefan om nån mer blir godkända. Ja, säkert flera av de direktkvalade, men de har jag bara sett exteriören på. Snap Shot rörde sig fint!
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp