Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

13000?! :eek:
Varför åker folk och visar halvdålig hingstar för de summorna?! Fas 1 kanske är betydligt billigare?

Fas 1 kostar 16000.

Jag har också undrat över detta, med tanke på rådgivande osv.. har dessa hingstarna under resans gång blivit rekommenderade som hingstämnen eller tar man chansen bara för att?

Dock funderar jag mest över att några som är så erfarna som VDL som skickar en Casallhingst som sen inte ens går till kvartis, något måste gått väldigt fel, eller?
 
Sv: Bruksprov 2013

Det kan ju vara så att hingsten har en dålig dag just nu eller befinner sig i en växtfas. Minna Teldes Isak gick ju fas I för några år sen, kom inte till fas II, och han är ju idag inte precis en dålig häst.
 
Sv: Bruksprov 2013

Kl

Lite allmänna frågor ang Bruksprovet.
Är de inte en hel del pengar inblandade för att delta med sin hingst?
Hur tänker de som deltar med medelmåttiga el tom sämre hingstar när de anmäler? Är ägarna helt blinda? Eller finns det andra fördelar att delta än att hingsten kan bli godkänd?

Vore väldigt tacksam om någon har lust att reda ut mina frågetecken :bow:

Nu är det unga hästar som deltar och miljö kan ställa till det för dem. Personligen så tycker jag att provet är för kort och att man borde titta mer åt de tyska proven där hästarna får en chans att visa hur de är i en miljö de känner igen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Jag tycker att han ser lätt ut jämfört med många andra Nepal-hästar jag träffade på 70- och 80-talet, men visst kan man se att aveln gått framåt precis som banbyggandet. Zorros pappa var född -56 och morfar -49.

Jag menade rent allmänt inte just jmfr med andra Nepal-hästar, bara en observation efter ett antal timmars tittande på gamla filmer på WarwickRex kanal :D även om där finns hästar som jag är övertygad hade varit lika bra idag!
 
Sv: Bruksprov 2013

Det kan ju vara så att hingsten har en dålig dag just nu eller befinner sig i en växtfas. Minna Teldes Isak gick ju fas I för några år sen, kom inte till fas II, och han är ju idag inte precis en dålig häst.

Och då kommer en fråga från "Avel för dummies". Borde inte domare kunna se igenom en dålig dag? Är proven för korta? Är domarna inte "tillräckligt kompetenta"?
 
Sv: Bruksprov 2013

Det kan ju vara så att hingsten har en dålig dag just nu eller befinner sig i en växtfas. Minna Teldes Isak gick ju fas I för några år sen, kom inte till fas II, och han är ju idag inte precis en dålig häst.

Fast han har ju stammen emot sig som avelshingst, han skulle nog behövt vara extraordinärt fantastisk för att bli godkänd. Däremot är det ju en fin häst för sporten, där spelar det ju ingen roll vilka gener han har.:)
 
Sv: Bruksprov 2013

Och då kommer en fråga från "Avel för dummies". Borde inte domare kunna se igenom en dålig dag? Är proven för korta? Är domarna inte "tillräckligt kompetenta"?

Domarna ska döma det de ser, inte det de tror att de kan se under andra omständigheter.
 
Sv: Bruksprov 2013

Fast han har ju stammen emot sig som avelshingst, han skulle nog behövt vara extraordinärt fantastisk för att bli godkänd. Däremot är det ju en fin häst för sporten, där spelar det ju ingen roll vilka gener han har.:)

Håller med dig helt, tog bara honom som ett aktuellt exempel på hingstar som inte gått vidare till fas II men sen blommat ut.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nu är jag inget bra på det här med bruksprov och bedömningar men..

Quintero 8 - Exteriör??
Sen tycker jag av de övriga som gått vidare ser de flesta inte alls bra ut exteriört enligt min högst oproffesionella bedömning...
Inget jag skulle använda om jag hade ett sto iaf.
Men de kanske hoppade jättebra? Och hade fantastiska gångarter?
 
Sv: Bruksprov 2013

kl
en, kanske korkad fråga

På en del står det ägaren kallad till samtal med nämnden och på andra, ägaren begärt kvartsamtal? Om hingsten ej är rekommenderad att gå vidare men ägaren begär kvartssamtal - varför?

Nyfiken i en strut och ej insatt alls :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

För att de vill veta vad som är felet på deras hingst. Är väl rätt vettigt att begära så man vet om hingsten har chans kanske nästa år ist el om det är ngt de aldrig tänker släppa genom.
 
Sv: Bruksprov 2013

på ridehesten står det att 6 blev kallade till kvartssamtal, och 13 blev dismissed. Är det någon som vet vilka som blev kallade/om någon mer än de rekommenderade kommer gå igenom fas 2 än?
--

Oj, hittade det just, sorry! Men den andra frågan kvarstår, är det någon som blev kallad som vill gå fas 2 ändå?
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

Nu är jag inget bra på det här med bruksprov och bedömningar men..

Quintero 8 - Exteriör??
Sen tycker jag av de övriga som gått vidare ser de flesta inte alls bra ut exteriört enligt min högst oproffesionella bedömning...
Inget jag skulle använda om jag hade ett sto iaf.
Men de kanske hoppade jättebra? Och hade fantastiska gångarter?

Han ser ju inte alltför rolig ut exteriört på bilden, men den kanske är missvisande.

Hur ser Conzil ut live, han är ju hyperädel och elegant på bilden - såg nån film på honom, men då fick man bara se traven som blev lite lustig iom att han har så långa bakben. Hur är galoppen och hoppningen? Nån som vet hur det kommer sig att Holsteiner verband visar en hingst i Sverige istället för hemma i sitt eget förbund, eller är han redan godkänd för Holstein?
 
Sv: Bruksprov 2013

Kl

Angående bilderna så tycker jag att de är lika kassa (ursäkta) som tidigare år. Jag skulle tro att många av dem är mycket missvisande. Jag skulle inte vilja uttala mig så starkt utifrån en enda (kass) exteriörbild.

Och angående kvartsamtal och vilka som valt att gå vidare, så ligger startlistan för morgondagen ute på equipe.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp