Bruksprov 2013

Sv: Bruksprov 2013

Uppfödaren till Etalon Lux N skriver så här på FB om mödernet

"Etalon Lux N, Heartbreaker-Lux Z, modern Luxemburg H Z gick unghästklasser tom 130 innan fraktur satte stopp för hennes karriär hennes mor Louisiana H har tävlat svår klass med placeringar, mormor Roma H vunnit SM och hade 27 placeringar i svår klass bara i Sverige, och mormorsmor Bonita (ex Blues) vann även hon SM och hade 23 placeringar i svår klass!"

En snabb sökning på blup visade flera elitston och selektionsston som i sin tur gett avkommor med fina resultat.

Nu har jag bara kollat närmare på en av de deltagande hingstarna, men är de verkligen så dåliga som ni tycker?
 
Sv: Bruksprov 2013

Uppfödaren till Etalon Lux N skriver så här på FB om mödernet

"Etalon Lux N, Heartbreaker-Lux Z, modern Luxemburg H Z gick unghästklasser tom 130 innan fraktur satte stopp för hennes karriär hennes mor Louisiana H har tävlat svår klass med placeringar, mormor Roma H vunnit SM och hade 27 placeringar i svår klass bara i Sverige, och mormorsmor Bonita (ex Blues) vann även hon SM och hade 23 placeringar i svår klass!"

En snabb sökning på blup visade flera elitston och selektionsston som i sin tur gett avkommor med fina resultat.

Nu har jag bara kollat närmare på en av de deltagande hingstarna, men är de verkligen så dåliga som ni tycker?

Bara för att härstamningen är bra så garanterar ju intebdet att avkomman duger som hingst
Att avelsnämnden endast rekommenderade en 4-årig hopphingst säger väl allt.

I mitt högst personliga tycke så är det många fina sporthästar men de är inga hingstar i mina ögon.
 
Sv: Bruksprov 2013

Han ser ju inte alltför rolig ut exteriört på bilden, men den kanske är missvisande.

Hur ser Conzil ut live, han är ju hyperädel och elegant på bilden - såg nån film på honom, men då fick man bara se traven som blev lite lustig iom att han har så långa bakben. Hur är galoppen och hoppningen? Nån som vet hur det kommer sig att Holsteiner verband visar en hingst i Sverige istället för hemma i sitt eget förbund, eller är han redan godkänd för Holstein?

Blev lite fundersam på samma sak och googlade runt lite, han är med i Lövstas program och skall tydligen vara stationerad där och är alltså godkänd i holstein men har för låga hopppoäng från sitt "bruksprov" där för att kunna bli direktkvalificerad bara 8.08 och i år har de återigen höjt upp hoppkravet från utländska prov ifjor sänktes det ju hastigt och lustigt precis innan anmtiden gick ut så att plötsligt en hög med svenska hingstar som gjort prov utomlands räckte till i år är det dock tillbaka igen på ursprunglig nivå.

Filmer på flera av hingstarna hoppade inkl denna finns att hitta på Flyinges kanal på youtube http://www.youtube.com/user/FlyingeNationalStud/videos?view=0

Googlar man så får man även upp vad jag antar är löshoppningen från när den visas i holstein intressant är att notera att bakbenen är precis likadana då som nu.
 
Sv: Bruksprov 2013

Ska bli mkt intressant och se språngrulla till hösten. Eftersom merparten både här och på övriga ställen anser att kvaliteterna på herrarna är låg. Och med minskade betäckningar så ska det bli mkt intressant och se antalet betäckningar per nygodkänd hingst. Och även övriga såklart!
 
Sv: Bruksprov 2013

Kl

Angående bilderna så tycker jag att de är lika kassa (ursäkta) som tidigare år. Jag skulle tro att många av dem är mycket missvisande. Jag skulle inte vilja uttala mig så starkt utifrån en enda (kass) exteriörbild.

Och angående kvartsamtal och vilka som valt att gå vidare, så ligger startlistan för morgondagen ute på equipe.

Står på Ridsport att de i år har sparat in på just fotograf för att få provet att gå runt. Well, det syns. Tycker egentligen mest att det är en mycket märklikt val av bakgrund? Flyinge är stort och det finns bättre ställen att ta bilder än med den där hemska läktaren och linjen som blir i bakgrunden.
 
Sv: Bruksprov 2013

kl

Läste på ridsport att filmklipp ligger ute på equipe men kan inte hitta dem.... Verkar i o för sig lite konstigt då de bara brukar visa från fas 2 men tänkte att det kanske de har ändrat på (håller tummarna)
 
Sv: Bruksprov 2013

Uppfödaren till Etalon Lux N skriver så här på FB om mödernet

"Etalon Lux N, Heartbreaker-Lux Z, modern Luxemburg H Z gick unghästklasser tom 130 innan fraktur satte stopp för hennes karriär hennes mor Louisiana H har tävlat svår klass med placeringar, mormor Roma H vunnit SM och hade 27 placeringar i svår klass bara i Sverige, och mormorsmor Bonita (ex Blues) vann även hon SM och hade 23 placeringar i svår klass!"

En snabb sökning på blup visade flera elitston och selektionsston som i sin tur gett avkommor med fina resultat.

Nu har jag bara kollat närmare på en av de deltagande hingstarna, men är de verkligen så dåliga som ni tycker?

Givetvis har inte alla dåligt med info om mödernet och själv tittar jag på gångartshingstarna.

som ex står det på
Zgander
" Modern Flogami är intagen i huvudstamboken i Westfalen. Mormors mor Dancing Queen är ett statspremiesto."

DET tycker jag är rätt blekt hos en ev framtida avelshingst.

Sandbaek´s Lacapo

" Modern Sandbaek´s Landora och mormordern Lucinda är båda intagna i Dansk Varmblods huvudstambok"
 
Sv: Bruksprov 2013

*KL* *Snälla kan någon länka till var jag hittar extriörpoängen innan jag får rabies på Eguipe ?
 
Sv: Bruksprov 2013

Trodde de nu var offentliga eftersom någon pratade om en hingst som fick 8 på extriören ?

Men det kanske var muntligt på Bruks ?`
Mia
 
Sv: Bruksprov 2013

Trodde de nu var offentliga eftersom någon pratade om en hingst som fick 8 på extriören ?

Men det kanske var muntligt på Bruks ?`
Mia

Vart läste du det?

Siffrorna brukar bara publiceras på de som blir godkända. Och det pratas inga siffror muntligt heller för den delen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Blev lite fundersam på samma sak och googlade runt lite, han är med i Lövstas program och skall tydligen vara stationerad där och är alltså godkänd i holstein men har för låga hopppoäng från sitt "bruksprov" där för att kunna bli direktkvalificerad bara 8.08 och i år har de återigen höjt upp hoppkravet från utländska prov ifjor sänktes det ju hastigt och lustigt precis innan anmtiden gick ut så att plötsligt en hög med svenska hingstar som gjort prov utomlands räckte till i år är det dock tillbaka igen på ursprunglig nivå.

Filmer på flera av hingstarna hoppade inkl denna finns att hitta på Flyinges kanal på youtube http://www.youtube.com/user/FlyingeNationalStud/videos?view=0

Googlar man så får man även upp vad jag antar är löshoppningen från när den visas i holstein intressant är att notera att bakbenen är precis likadana då som nu.

Hm, bakbenen var ett aber även i hoppningen och galoppen... Synd! Tyckte annars det var en läcker modell på hingst, ovanligt med så ädla hopphingstar. Tror ni den går igenom på den hoppningen?
 
Sv: Bruksprov 2013

Trodde de nu var offentliga eftersom någon pratade om en hingst som fick 8 på extriören ?

Men det kanske var muntligt på Bruks ?`
Mia

Enda stället någon kan ha fått några siffror är om de varit på kvartssamtal där får du reda på hur din egen hingst ligger till poängmässigt. Vet iofs inte om det kanske är så nu när siffrorna är helt dolda att hingstägaren själv kan hämta ut siffror från sekretariatet om de bryter efter fas 1 borde nästan vara så för det tar evigheter sen innan de skickar hem papperna och nu publiceras ju ingenting så enda sättet ju för hingstägaren att få veta vilka siffror den fått.
 
Sv: Bruksprov 2013

Givetvis har inte alla dåligt med info om mödernet och själv tittar jag på gångartshingstarna.

som ex står det på
Zgander
" Modern Flogami är intagen i huvudstamboken i Westfalen. Mormors mor Dancing Queen är ett statspremiesto."

DET tycker jag är rätt blekt hos en ev framtida avelshingst."

Det finns mer, är inte så bekant med tysk/holländsk terminologi så jag vet inte hur meriterande det är, men två av mammans syskon var uttagna till nrw-auktion, ett annat syskon har lämnat en svårklasshäst i hoppning, sen finns det en drös hästar från samma möderne som tävlat L2, M och Z-nivå i hoppning och dressyr, och flera statspremieston. Just mamman Flogami är väl kanske den i familjen som har minst officiella meriter som jag kan hitta, men de kanske finns de med. Men rätt mycket hopphästar för ett dressyrmöderne, tycker jag, så det förklarar kanske de förhållandevis goda hoppoängen från treårs som Zgander har.
 
Sv: Bruksprov 2013

Uppfödaren till Etalon Lux N skriver så här på FB om mödernet

"Etalon Lux N, Heartbreaker-Lux Z, modern Luxemburg H Z gick unghästklasser tom 130 innan fraktur satte stopp för hennes karriär hennes mor Louisiana H har tävlat svår klass med placeringar, mormor Roma H vunnit SM och hade 27 placeringar i svår klass bara i Sverige, och mormorsmor Bonita (ex Blues) vann även hon SM och hade 23 placeringar i svår klass!"

En snabb sökning på blup visade flera elitston och selektionsston som i sin tur gett avkommor med fina resultat.

Nu har jag bara kollat närmare på en av de deltagande hingstarna, men är de verkligen så dåliga som ni tycker?

Är den andra hästen från samma uppfödare också från den stostammen? Har för mig att jag såg en Classic H-son nånstans i startlistorna också, minns dock inte vem. Mycket stuteri H detta år!
 
Sv: Bruksprov 2013

Classic H är inte samma stostam (men båda kommer ju från stuteri H). Hingsten u henne var dock uppfödd i Tyskland vill jag minnas.
 
Sv: Bruksprov 2013

Aha, trodde Blues var stammoder för alla deras uppfödningar! Stod inte Classic H för försäljning i stall Bengtsson och Kristoffersen förresten? Tänkte om casallsonen kanske tillverkades i samma veva.
 
Senast ändrad:
Sv: Bruksprov 2013

De är inte muntliga. Sitter på Flyinges läktare och kollar testryttarna, det pratas inga siffror bara omdömen.
 
Sv: Bruksprov 2013

Nej det är jag som svamlat ihop det .

Någon skrev Quintero 8 Extriör ?? Och diskuterade hingstarna extriörer ....

Det tolkade jag som att pållen fått 8 på extriören och inte var värd det inte att man DÖPT hästen till Quintero 8 .....

Mitt huvud är trött :o kan man säga .

Vet ju att de inte lägger ut siffrorna numer förrän det är klart meeen ett år blev det ramaskri över att man la ut kommentarerna och inte siffrorna , Vilket man då gjorde offentligt men sen skrek väll hingstägarna mer för sen blev det bortaget igen ....
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp