Men en hund med könsbunden aggressivitet behöver ju inte vara kass i övrigt dvs du kan ju inte kolla på MH för att avgöra om hunden är trevlig mot andra eller ej.Lakke har jag hört ska vara vassare i temperamentet men jag har aldrig sett någon belgare öht ha någon aggressivitet mot andra hundar oavsett kön. Jag har dock alltid varit noga med att kolla upp de hundar jag varit intresserade av att de kommer från sunda linjer med bra MH.
Det är inte helt lätt att få alla arbetsbitarna man vill ha i en bruksras utan att också få med lite mer attityd ihop med drifterna, vilket ibland visar sig som könsbunden aggression. Sen om hunden i övrigt är balanserad ska det vara styrbart. Men jag tror väldigt få med bruksraser räknar med att kunna släppa ihop några okända vuxna hanar eller tikar och att det ska fungera, det gör det väldigt sällan är min uppfattning. Men de ska ändå kunna ligga en plats bredvid varandra.
Tillägg: Jag har just nu två boxerhanar, en på fem och en på två. Jag _tror_ det kommer fortsätta att fungera även när den yngre blir helt vuxen, för han är ganska lättsam. Hade han inte varit det så vete katten, den äldre är lite vekare och tycker inte om att bli utmanad.
3 kelpiehanar letar torrfoder i trädgården. Yngste hanen (2 år) har de träffat kanske 5 ggr totalt? Han är nog ovanligt snäll, men man får mycket kapacitet utan en massa attityd i den hunden. Jag har hela tiden kunnat ha mina med andra okända hanhundar, så länge de har varit av den socialt kompetenta sorten. Andra bruksraser fungerar i regel inte.