Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen.
Vilka brukshundar bör man kika på om man vill ha minst risk att hunden har könsbunden aggressivitet men som fortfarande är vettiga nog att faktiskt arbeta med? Jag har fortfarande en idé om att jag någon gång ska lyckas med att köra upp en patrullhund efter att ha misslyckats med min första hund (han vägrade lära sig spåra
) och sen med andra hunden som blev för sjuk och som blev extremt rädd av sig efter ett års ålder.
Jag tänker såklart att jag skulle kunna försöka med Border Collie om jag skulle skaffa en till i framtiden, men känner att det är ett lite osäkrare kort än om man köper en brukshund från arbetande linjer för just bruks och patrull.
Men jag är orolig för just könsbunden aggressivitet, känns som var och varannan är lite spicy när det gäller andra hanhundar
Men kan 100% ha fel i min föreställning iom min erfarenhet.
Jag föredrar att äga hanhundar, men det säkraste är kanske att helt enkelt köpa en tik om man vill ha brukshund?
Mina hundar som jag har nu är väldigt veka och snälla och som absolut inte vill mucka med någon (förutom att den äldre är livrädd för andra hundar) och det är väldigt tacksamt efter att ha haft en som är extremt aggressiv mot andra hundar och livet är så mycket enklare.