Nej nu helvete blir det Munkorg..

Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Nu har jag läst lite mer av inläggen och när det börjar pratas om breaksticks o dyl då är det ngt fel i hela resonemanget, plus att man vad jag förstår mer eller mindre säger att det är normalt för pitbulls, amstaffs m fl att låsa sig i bett - det skulle jag inte vilja skriva under på rakt av i a f. Min syster har tre amstaffs och de slåss inte sinsemellan ( tre hanar ), inte mer än andra hundar i a f. De är normala, trevliga hundar - umgås med alla, både barn o vuxna.

Sen vet jag inte om det är medias bevakning, alla historier man hör o läser som gör att jag trots detta inte skulle vilja ha en sådan hund och inte heller låter min 4-åriga dotter umgås med min systers hundar.

ÄR det så att folk är ute o promenerar med hundar som kräver sk breaksticks för att reda ut ett ev slagsmål då är det fel naturligtvis.

Inom tjänstehundssektorn har jag sett ett antal hundar som tagits bort efter tester där man sett att hunden inte kan brytas i ett påbörjat angrepp eller går till angrepp på fel signaler. Viss signalkänslighet är bra men om den är överdriven så blir det farligt och ohanterbart för ägaren.

Jag förstår om du blir trött! Jag har ingen aggressiv hund själv men jag är så förbannat trött på alla dessa lösa och ouppfostrade hundar som kommer framrusande och skäller/morrar när man är ute och går.

Förstår om du inte vill ha munkorg men kanske du borde överväga det ändå? Om något allvarligt händer så vore det ju hemskt.

Det finns ju bra munkorgar som ger hunden ganska mycket rörelsefrihet med munnen ändå. Köp ingen sån där i tyg som håller igen munnen utan det bör ju vara en sån där som typ polisen har där hunden kan öppna munnen, skälla etc.

Och som någon sa: kanske en munkorg ger en avskräckande effekt på slarv-ägarna?

Nu är det ju långt ifrån alla kamphundar som blir som TS och jag skulle heller aldrig ha mitt barn kring en dåligt uppfostrad Schäfer eller Rottis ...

Nu är det ju skillnad på alla kamphundar i både avel och syfte men rent generellt.

Du känner ju din syster, hur hon uppfostrar sina hundar men en rottis/schäfer i fel händer är inte heller att gulligulla med.

Senast ändrad:

delvis knapplån

En hund kan inte låsa käftarna (det är anatomiskt omöjligt för dem) däremot så har vissa hundar en sån fruktansvärd vilja (och starka käkmuskler) att det kan vara snudd på omöjligt att få dem att släppa greppet.

Vi har i Sverige, enligt lag, strikt ägaransvar för hundar, dvs att om en hund skadar en annan så är det hundens ägare som är ansvarig för skadan, OAVSETT vem som är vållande (citerar LHK §6 "skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han ej är vållande till skadan.")
Så, oavsett om TS har sin hund kopplad eller ej så är det TS som ansvarar för vad hunden gör mot andra (även lösspringande hundar), och eftersom hunden uppvisat detta beteende så är väl munkorg att föredra, inte minst för att slippa dryga skadestånd? (alternativt avlivning, då hunden enligt mig visar för stor (och okontrollerad) kamplust och aggression i utsatta lägen)

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 538
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 987
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 095
Senast: Lingon
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 732
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar