Nej nu helvete blir det Munkorg..

Sv: Nej nu helvete blir det Munkorg..

Du skriver ju själv
"Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas"...

Snacka om att utmana ödet och trigga ett beteende!

Jag brukar tycka du har vettiga åsikter men nu förstår jag inte riktigt. Hon har tränat sin hund att INTE reagera när den går förbi aggressiva hundar-- är det att trigga ett beteende? Ett bra i såfall..enligt mig.

(Hon skrev
Själv har det kännts så jävla förnedrande att min hund som är extremt lydig jämt måste ha en munkorg för att skydda andras knäppa hundar. Han säger aldrig ett ljud. Går förbi argsinta hundar i koppel utan problem. Vi brukar köra lydnadspass inför aggressiva hundar bara för att jävlas att det inte är min hund det är fel på
)

Jag vet inte riktigt, det är svårt sånt här. Men om en hund kommit kutande lös och verkat väldigt aggressiv hade det helt klart funnits en risk att vår förra hund klippt den, särskilt om hon uppfattat det som ett hot mot oss systrar. Om det säg varit en liten hund & pappa inte hunnit fram, då hade hon garanterat kunnat hinna klippa den i en tugga. Pappa hade kunnat stoppa henne om det blev fight, men är det en liten skit så kan det ju vara svårt att hinna. Obs man vet aldrig, jag bara funderar worst case scenario.. Vår hund brukade iofsig ha viss storleksuppfattning och gav inte små hundar så mkt uppmärksamhet, men om hon inte haft det så..

Det är som sagt svårt. Om jag gått med min stora och en stor hund attackerat MIG, och hon försvarat mig, då hade jag ju bara blivit glad. Och vi vet ju inte alltid hur hunden uppfattar ett hot.

Jag ogillar lagen i detta fall, idioter med lösa hundar går fria från allt. Förstår din frustration, TS.

Att som ts medvetet gå med en så mentalt dålig hund (ur perspektivet hundmöten) i närheten av andra aggressiva hundar (medvetet provocera på ren djävulsskap tycker nog de hundägarna..), som mest troligt gör utfall, skäller och härjar mot ts hund gör ju att ts hund förväntar sig att andra hundar ska uppföra sig på detta vis = den går in i försvar och aggression i huvudet och är hela tiden beredd på att den ska bli attackerad.

Detta är enligt min åsikt ett stort problem, som delvis eller helt format hunden till vad den är idag/hur den ebter sig mot andra hundar och det är ts som gjort det genom sitt agerande i närheten av andra hundar. Dels genom ovanstående, men också genom att hänga upp hunden "i luften" så fort det kommer en hund i närheten.

Jag missar ingenting. Hon gör det för att djävlas. Punkt!

Hennes hund är ju onormalt aggressiv och hon har stora problem med detta, vilket man tydligt kan utläsa både i denna tråden och den tråden som det länkades till i tidigare inlägg.

Att det finns de som anser att hunden inte har enorma problem är för mig en gåta..

Även min sambo säger likdant och han är endå inte en person som min hund rättar sig helt efter.. Min hund är högre i rang än honom men gör ÄNDÅ inte utfall eller lyfter en tass mot en mötande hund..

Hur kan du och din sambo tillåta att din hund är över honom i rang???

Poäng, nu förstår jag hur du menar. Jag låter ju mina träffa så många vettiga hundar som möjligt, det är ju delvis av försiktighet, dels för att de ska lära sig vettigt beteende från de som kan det bäst. Vet inte hur jag skulle gjort med en väldigt aggressiv hund såklart, då hade jag nog inte velat släppa den med andra, för deras skull..

Vad folk förstorar upp allt hela tiden.. :confused: Vad jag menar med att jävlas Är att om vi tex går omkring på en äng .. eller han leker med nån pinne osv.. Sen kommer då tjejen med sin rabiata (golden) .. Hon går med grimma med sin hund för att orka hålla (dessa bor någonstans här brevid).. Hon har många ggr bundit fast sin hund i staket, parkbänkar och stolpar när vi kommit eftersom hon inte orkar hålla sin hund som med alla meeen försöker komma åt mig och min hund.. Ser jag då att det kommer folk (barnfamiljer, gammlingar) whatever som ser hela scenariot så brukar jag börjar köra lydnadspass med min vovve enbart för att jävlas mot den andre ägaren hon är då en bra bit ifrån... Jag är ju knappast inte direkt framför nosen på dom utan kanske en bit bort.. Jag ser ju att folk tittar och då passar jag på att "skryta lite" att min hund av amstaff blandis faktiskt är uppfostrad och INTE denna barnfamiljsras Golden retriver. Alla hundar kan vara aggressiva..

Det är roligt att folk hela tiden försöker hitta nackdelar här.. Varför inte inse att det fan inte är mitt fel att det händer olyckor? Ni vänder och vrider på allt för att hitta minsta lilla fel.. :) Nu är det en här som börjar tjaffsa med något snäsigt "varför är min sambo mindre i rang" typ som att komma med ett påstående till att jag är någon slags dålig hundägare på alla sätt.. äh orka.. kanske bäst att någon tar bort denna tråd! Den spårar väl ur snart..:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte alls känna att det är ditt fel eller att du är "orsaken till olyckor". Det är ju uppenbarligen de andra hundägarna som brister i sin översyn av sina hundar. Vad du kan göra är att helt enkelt polisanmäla hundägarna som har lös hund förutsatt såklart att du vet vilka de är och att de inte har den kontroll över sin hund som krävs. (Lagen säger ju att hund skall hållas kopplad eller under lydnad motsvarande koppel).
Något som oxå är lätt att säga men desto svårare att göra är att faktiskt tala med hundägarna när sånt här sker, informera om att om du möter de (som shäfern t.ex.) igen med lös okontrollerad hund så polisanmäler du- det kan ju skrämma dem till bättring? Fast jag vet oxå att man känner sig rätt chockad och "liten" när man blir attackerad. Min golden (supersnäll, trygg tik, helt ointresserad av mötanden) blev attackerad av två kopplade shäferhanar. Men då var det jag som hade min hund lös, hon gick fot vid min sida och de mötande shäfrarna slet sig, jag var glad att min hund var lös- för hon sprang en bit bort och lade sig underlägset. Hade jag istället haft en aggresiv eller bara försvarsinriktad hund så vete sjutton hur det hade gått...kopplad eller okopplad hade det nog slutat i blodbad. Och för shäfrarnas del hade ju kopplet uppenbarligen ingen som helst verkan eftersom ägaren inte kunde hålla dem.

Kämpa på!

Varför provar ni inte en kastrering för att se om det kan tänkas dämpa hans aggrisivitet?

Om det nu är samma människor & hundar,och ni bor i samma område. Kan du inte ta kontakt med dem (utan hund)och så prata med dem om problemet, så kanske ni t.o.m skulle kunna hjälpa varandra.

Läste lite för snabbt :o

Men då måste det ju vara en väldigt vänlig hund som inte på något sätt kan skrämma TS hund. Och även om TS får dessa möten att fungera så hjälper det ju inte när det rusar fram andra hundar som inte är vänligt inställda.
Självklart ska det vara en snäll en! Gärna cool i kroppspråket så att TS hund inte behöver känna att den ska försvara sig,medan mötet pågår ska TS också vara helt lugn. Kanske båda hundarna kan ha korg?

Koppeltvång innebär att du ska kunna framföra din hund som den vore kopplad. Du behöver alltså aldrig ha din hund i ett snöre. Det finns inga såna regler i Sverige. Inte ens under jaktsäsong och när viltet har ungar.

Har man en hund man inte kan kontrollera lös så ska man ha den ha koppel på sig. Och jag tycker att har man en hund som inte går att lita på - att den kan ge sig på någon annan hund och skada den i en situation som dagligen uppstår - så ska man ha munkorg när man promenerar med den. Så är det bara. Skulle dessa två lagar följas så skulle det inte vara några problem för någon.

Det är ovesentligt om andra inte följer lagarna. Du kan bara göra det du kan för att undvika en konflikt mellan din hund och en annan som kan leda till skada. Därav har du ett ansvar att ha munkorg på din hund oavsätt hur andra sköter sitt ansvar. Det är helt ovesentligt. Det kan komma en hund som rymt av ngn anledning, då ska du kunna se till att din hund inte skadar denne. Detta gör du inte för någon annans skull utan för din egen och din hunds skull. Det är ni som får lida om din hund skadar någon annan. Därför är det för dig inte vesentligt om andra har sina hundar lösa trots att de inte borde om det är din hund som är aggressiv.

Och som sagt, koppel på hunden är ingen garanti. Min hund kom lös när vi mötte en rottweiler (vår hund gick precis framför oss). Rottisen ryckte med sig husse och fick tag på våran hund som inte gjorde något för att förtjäna det och efteråt var det I ALLA FALL VI som bad om ursäkt för att vår hund var lös... Fastän det eg var han som borde haft munkorg på sin hund.

Ganska löjligt resonemang måste jag säga...ALLA hundar KAN bita i någon situation eller läge! Hundar är inga maskiner - det är levande djur. En stor hund kan göra mer skada än en liten förvisso men är KNAPPAST galen eller sjukligt aggressiv för att den försvarar sig mot en lösspringande hund som hoppar på den.

Väldigt FÅ människor har sådan pli på sina hundar att de kan ha dem okopplade men under sådan kontroll att det är = kopplad hund. Många INBILLAR sig däremot att de har pli på sina hundar och springer därför omkring med sina hundar lösa överallt.

Ska vi gå över till att bli som sydeuropa med sin många gånger icke så trevliga hundhållning - alla hundar ska ha munkorg i stan?
Är det inte bättre att folk håller sina hundar kopplade så att de inte hoppar på folk o andras hundar?

Många här i tråden missar dessutom att munkorg är världens bästa trigger/inkörsport till frustration och aggression!

Ganska löjligt resonemang måste jag säga...ALLA hundar KAN bita i någon situation eller läge! Hundar är inga maskiner - det är levande djur. En stor hund kan göra mer skada än en liten förvisso men är KNAPPAST galen eller sjukligt aggressiv för att den försvarar sig mot en lösspringande hund som hoppar på den.

Det var precis det jag menade i mitt tidigare inlägg. :bow:

Jag kan bara hålla med dig. Jag hade en gång en liten tax som fräste ifrån till andra hundar om dom kom nära och det inte var någon han kände. Pli på honom hade jag, den hunden gick utan problem fot lös förbi andra mer rabiata hundar. Ändå är folk så jävla oförskämda och korkade (milt sagt) att de låter sina fladdra fram till min för "han verkar så liten och snäll" och blir sedan förvånade att munnen går.
Han var inte aggressiv på så vis att han ville utmana, han tyckte stor ahundar var otäcka (de flesta) och speciellt svarta hundar var inte bra...det är det som gör mig så förbannad också. Hunden man släpper fram sin till må vara egentligt snäll, men ingen kan veta vad den har varit med om och hur den reagerar.

Väldigt FÅ människor har sådan pli på sina hundar att de kan ha dem okopplade men under sådan kontroll att det är = kopplad hund. Många INBILLAR sig däremot att de har pli på sina hundar och springer därför omkring med sina hundar lösa överallt.

Ska vi gå över till att bli som sydeuropa med sin många gånger icke så trevliga hundhållning - alla hundar ska ha munkorg i stan?
Är det inte bättre att folk håller sina hundar kopplade så att de inte hoppar på folk o andras hundar?

Många här i tråden missar dessutom att munkorg är världens bästa trigger/inkörsport till frustration och aggression!

Fast TS hund verkar långt mer aggressiv än normalt. Att en hund ruskar och sliter i en annan i femton minuter innan den kan förmås att släppa - det är rena turen att den kom undan med livet i behåll.
Hon har även skrivit att hennes hund verkligen vill döda.
En sådan hund hade jag verkligen haft munkorg på. Det är stor skillnad på en sådan och det faktum att alla hundar kan hamna i ett normalt slagsmål om det vill sig illa.

Har du läst det TS skriver om sin egna hund ?

Här talas det inte om en hund som råkar försvara sig om den blir påhoppad, utan om en hund som enligt TS är väldigt svår att få att bryta när den väl börjar slåss ( kamphundsbeteende )

Hur skulle din hund reagera om en valp (sag upp till 12 man gammal) kom framspringandes och ville leka, dvs hoppade runt din hund pa ett oaggressivt men kanske ganska irriterande satt? Skulle han anfalla da, eller lata valpen hallas?

Nej, det får jag erkänna att den beskrivningen har jag helt missat - står det i denna tråden:confused:

Då blir ju situationen annorlunda i mina ögon men jag har för lite kunskap om detta sk kamphundbeteende för att egentligen säga hur man ska lösa ett sådant problem. För min personliga del hade jag inte velat ha en sån hund i min ägo, riskerna är för stora och jag är inte beredd att ta det ansvaret.
Har haft tränade skyddshundar de senaste åren och en av de viktigaste sakerna har ju just varit kontrollen - att man alltid kan bryta hunden. Schäfrar har i regel inte de tendenserna heller, att låsa sig i bettet. I övrigt inga jämförelser med tränad skyddshund och hund som biter i aggression utanför hundförarens kontroll.

Jag hade hellre avlivat en hund än dömt den till ett liv ständigt iförd munkorg, det är ett som är säkert.

Nej, det får jag erkänna att den beskrivningen har jag helt missat - står det i denna tråden:confused:

Då blir ju situationen annorlunda i mina ögon men jag har för lite kunskap om detta sk kamphundbeteende för att egentligen säga hur man ska lösa ett sådant problem. För min personliga del hade jag inte velat ha en sån hund i min ägo, riskerna är för stora och jag är inte beredd att ta det ansvaret.
Har haft tränade skyddshundar de senaste åren och en av de viktigaste sakerna har ju just varit kontrollen - att man alltid kan bryta hunden. Schäfrar har i regel inte de tendenserna heller, att låsa sig i bettet. I övrigt inga jämförelser med tränad skyddshund och hund som biter i aggression utanför hundförarens kontroll.

Jag hade hellre avlivat en hund än dömt den till ett liv ständigt iförd munkorg, det är ett som är säkert.

Jag har nämt det tidigare i tråden och bifogat en länk till tråden.

Sorry, har ändå lyckats missa den beskrivningen! Får väl skylla på åldern eller bara allmän förvirring...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 538
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 987
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 092
Senast: Lingon
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 732
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar