Sv: BRUKS-aktiv hund sökes
Som ägare till en skäggig dam så kan jag dela med mej lite av mina tankar kring rasen.
En bra riesen är en fantastiskt bra hund!
Men det ÄR ingen vallhund som schäfer eller malle!
Det är en hund med mer integritet, mer "eget tänkande" och med en betydligt större tålighet vad gäller "förar-fel"!
På gott och ont är de lite "tröga" vad vid inlärning.

De kan absolut både fatta snabbt och utföra moment med både snabbhet och precision! Men ofta tar det en tids träning för att få saker att "fastna".
En egenskap som jag iof tycker är rätt bra, då de inte blir "fort och fel" på samma vis som det lätt blir med ex. mallen.
En bra risen är dessutom väldigt vädertålig, miljöstark, balanserad och "trygg i sej själv"!
Det är inte för inte som de varit lite överrepresenterade som ras inom räddning!
Tyvärr har det på senare år kommit mer och mer "pälsmonster" från andra sidan Atlanten med STORA brister i sina "lustar", i mod och med stressinslag som definitivt INTE hör hemma i rasen.
Vi har dock ett antal riktigt, riktigt bra bruksuppfödare som avlar på sunda, friska, arbetsvilliga hundar med "hjärtat på rätta stället". Pm'a om du vill ha några namn!
/Swat
Ps. Jag pratar BARA om de svarta representanterna av rasen!! PS-riesen är fortfarande inte ens i närheten av de svarta vad gäller hälsa ELLER mentalitet!!