Bronkoskopi

Bexzor

Trådstartare
Igår blev det beslutat att vår 1 åring ska kallas för bronkoskopi då han fortfarande har svårt att pressa ut luften ordentligt. Jag undrar om någon här inne har sövt ett sånt litet barn? Hur har det gått efter? Tyvärr finns det många sjuka barn, som får sövas tidigt i livet.

På vårt sjukhus har det bara gjorts 5-6 st bronkoskopi, så det är nytt för många men sonens läkare är otrolig kunnig inom sitt område. Tror han var från Ungern eller Polen.

Som du skriver så är det ganska vanligt att så små barn (och betydligt mindre också!) sövs. Jag har inga barn själv men jag har sett flera sövningar på 0-1-åringar och det har alltid gått bra. Bäst blir det om föräldern som följer med in i salen håller sig cool och barnet inte börjar skrika, men det är ingen fara om det skulle hända heller, bara lite jobbigare för alla inblandade ;). Efteråt brukar barnet få ammas/dricka välling ganska snabbt när det vaknat.

Bronkoskopi är ju just inget ingrepp heller (jämfört med en operation), så det borde inte bli några problem för er :).

Vår son svalde en krona som fastnade i halsen och fick sövas. Nu var han ngt äldre ( 3 år).
Det gick fantastiskt bra att söva honom, lugn och trygg förälder som höll honom i handen. Såg ut som att han somnade bara.

@Vira @Sar

Nej, bronkoskopin är inget märkvärdigt alls. Just den bekymrar mig inte, läkaren sa att allt som kunde hända var lite ont i halsen efter. Men det som oroar mig är sövningen. Dricka välling snabbt efter lät bra, sonen älskar mat så vi kommer få väcka honom på natten för att stoppa lite välling i magen. Fram till 02 var det okej, annars äter han kvällsflaskan vid 19. Det blir lite väl länge för ett konstant hungrigt barn.

Jag kommer själv inte följa med in i operationssalen, det får sambon göra. Min äldsta har sövts ett par gånger för att operera sin tå, och jag tycker att det är hemskt, då har han ändå varit äldre. Man inser hur skört livet är, och att mitt barn ligger i narkosläkarens händer. Jag är ett riktigt kontrollfreak när det rör mina barn, och har haft supersvårt att lämna operationssalen. Som tur är så har äldsta sonen inget märkt, utan frågat mig varje gång om varför jag inte tyckt att det var läskigt.

(De får givetvis testa saker i livet ändå , Min 10 åring åkte tex Balder och kanonen i somras på Liseberg fast mammakontrollen skrek nej nej nej. Var tal om även Helix men sonen tyckte att det verkade lite för läskig när vi väl kom nära. Min kontroll visar sig mer på att jag vill vara förberedd och informerad på vad som händer tex hos läkare. Annars stöttar jag dom i allt de vill göra.)

Min son sövdes första gången på sin tvåårsdag för att sätta in rör i öronen. Det gick bra. Han satt lugnt i min famn och de höll andningsmasken någon millimeter ifrån så att han inte skulle tycka att det var otäckt. När han sov lugnt la jag honom på operationsbordet och gick ut. Precis som du vill jag ha kontroll och därför ville jag att han skulle sitta i mitt knä eftersom det var där han var tryggast. Hade jag fått bestämma så hade jag inte ens gått ut därifrån men det är man ju tvungen till.

Lycka till!

Min dotter är sövd både som 4-månaders, 6-månaders och 3-åring.
Har gått lika bra alla gångerna. Lite trött precis vid uppvaket och sedan har hon alla gångerna kräkts upp första "måltiden" (bröstmjölk första gångerna och glass sista gången) men sen har hon varit som vanligt efter omständigheterna :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 407
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 800
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Jag har i tidigare år haft både PTSD, panikångest, depressioner och diverse mentala åkommor. Men sedan många år tillbaka är jag fullt...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 408
Senast: Egen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar