Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
fast nar en i familjen blivit diagnosticerad med en cancer som kommer fran att han blivit utsatt for "pesticides" kanns det definitivt battre att kopa organiskt ... och atminstone jag tycker att det blir godare ocksa ...
Du kan byta ut hjorthornsaltet mot dubbla mängden bakpulver! Så slipper du jaga ihjäl dej efter ingredienser
/LL
<snip>
Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.
Däremot blir jag lite fundersam över alla dessa mjölsorter som är malda i diverse olika kvarnar och av diverse olika spannmålssorter som ska vara så överlägsna det vi hittar i vanliga butiker. Inte alltid sammanfaller heller "ekologiskt" med "speciellt". Hellre ekologiskt än stenmalet, om jag får välja.
Nu ska erkännas att jag har noll koll på hur det ser ut i dina butiker. Men generellt tycker jag att de speciella mjölen inte är bättre att baka med utan att det mer är just som jag skrev, kombinationen av ingredienser som gör brödet riktigt gott.
Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.
Vilken bra fraga.
Jag kande mig nog mest "inadequate" da min mamma var sa jatte duktig att baka bullar och kakor och tyckte att mina brod inte var nagot att speciellt alls. Nu tycker jag att det ar kul med matbrod, men har ingen langtan efter bullar alls ... fast nagra lussekatter kan man nog tanka sig att prova pa infor jul.
Jag vantar med spanning att maken's ryggoperation ska vara over sa jag kan aka hem och mata surdegen.![]()
Vilken bra fraga.
Nar barnen var sma bakade jag allt matbrod under flera ar, men det blev mest samma och inte pratades det sa mycket om olika mjol heller. Jag kande mig nog mest "inadequate" da min mamma var sa jatte duktig att baka bullar och kakor och tyckte att mina brod inte var nagot att speciellt alls. Nu tycker jag att det ar kul med matbrod, men har ingen langtan efter bullar alls ... fast nagra lussekatter kan man nog tanka sig att prova pa infor jul.
Jag vantar med spanning att maken's ryggoperation ska vara over sa jag kan aka hem och mata surdegen.![]()
Prova det här superenkla och vansinnigt goda knäckebrödet! Jag lovar att dina barn gillar det också!
1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten
Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)
Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!
Haha, jag bakar brödet flera gånger i veckan...det går åt här också! Så gott och så enkelt att baka.![]()
Prova det här superenkla och vansinnigt goda knäckebrödet! Jag lovar att dina barn gillar det också!
1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten
Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)
Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!
Här bakar ovan nämnda Boudet saffransbullar, se hur han blandar degen!
http://www.youtube.com/watch?v=PxRGoV_YlvQ&feature=plcp
Tror du att det går att byta ut dinkelmjölet och majsmjölet mot annat? Bor liksom i rena u-landet när det gäller mjöl men har lyckats få tag i havremjöl och rågmjöl förutom vetemjöl.
Blev jättesugen på att pröva ditt recept.![]()