Njae. Men grahamsmjöl bör funka, men är inte fullkorn. Dinkelmjöl är fint till många slags bröd.Går att byta ut mjölet utan problem? Känns onödigt att köpa en mjölsort för ett bakBrukar bara ha vete/graham och special hemma
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Njae. Men grahamsmjöl bör funka, men är inte fullkorn. Dinkelmjöl är fint till många slags bröd.Går att byta ut mjölet utan problem? Känns onödigt att köpa en mjölsort för ett bakBrukar bara ha vete/graham och special hemma
![]()
Det går säkerligen bra! Ta 2-3 dl grahamsmjöl (beroende på hur grovt du vill ha det) och resten vetemjöl.Går att byta ut mjölet utan problem? Känns onödigt att köpa en mjölsort för ett bakBrukar bara ha vete/graham och special hemma
![]()
Håller med om att dinkelmjöl är bra! Jag bakade mycket med det när jag åt GI för att bli av med mina sista graviditetskilo. Blir riktigt bra grövre bröd utan att bli för kompakt. Inte alls dumt att ha i skafferiet!Njae. Men grahamsmjöl bör funka, men är inte fullkorn. Dinkelmjöl är fint till många slags bröd.
Ja, jag brukar köra rågsikt och vanligt vetemjöl!Går att byta ut mjölet utan problem? Känns onödigt att köpa en mjölsort för ett bakBrukar bara ha vete/graham och special hemma
![]()
Det går att blanda in lite andra mjöler som ändrar strukturen på brödet.Hur gör man för att inte få så hård skorpa på brödet?
Jag gör en deg som läggs i två avlånga brödformar och få jäsa i kylen över natten. Har hittat ok kombination av innehåll och gräddningstid. (kokt korngryn, kruskakli, vetemjöl - 200 grader i 80 minuter) Det är alltså en knådningsfri deg med konsistens som går att klicka/skrapa ner i form.
Problemet är att det blir så mycket hård skorpa på ovansidan. Jag fryser det mesta skivat och lägger det i brödrosten när jag ska äta. Men denna skorpa börjar kola långt innan resten av brödskivan är i närheten av klar.
Nu söker jag ideer på hur man kan få mindre hård skorpa på brödet...
Gräddar så långt ner det går. Kan man gå så långt att man använder bara undervärmen (och räcker den ensam till ett helt brödbak?) Att sätta in en plåt över är väl mer för kortvarigt bruk? (har en gammal spis utan varmluft) Borde jag grädda på lägre temperatur över ännu mer tid?
Jag har redan experimenterat med mjölet pga. vill ha in annat än vete. Men konstaterat att receptet fungerar inte då, det blir omöjligt att få det färdiggräddat om det inte ska stå inne i hundra år och bli typ skal+innehåll. Därför jag landat i de andra tillsatserna som 'inte är mjöl' som kompromiss. Det är inte storbubbligt som det är nu, men ytan blir väldigt hård och tjock.Det går att blanda in lite andra mjöler som ändrar strukturen på brödet.
T. ex. lite potatismjöl brukar ge ett fjädrande, mer svampigt bröd men ändå en skorpa. Även lite rågmjöl ändrar karaktär ( tänk limpa), men inblandning av råg brukar ge brödet många små bubblor istället för få stora.
Experimentera där, och se vad som funkar för dig.
Saker att testa:Jag har redan experimenterat med mjölet pga. vill ha in annat än vete. Men konstaterat att receptet fungerar inte då, det blir omöjligt att få det färdiggräddat om det inte ska stå inne i hundra år och bli typ skal+innehåll.
Är bara lite less på testande, nu när jag fått innehållet att bli ok och genomgräddat...Saker att testa:
- Byt ut hälften av degvätskan till mjölk.
- Byt ut hälften av degvätskan till havredryck
- Tillsätt ett ägg i degen.
- Använd termometer när du gräddar så att du inte gräddar för länge. 96-98 grader =klart.
- Täck brödet med handdukar när det svalnar.
Ge inte upp! Du kommer att kunna hitta en lösning.![]()
Jag förstår dig! Börja med att byta ut hälften av degvätskan till mjölk och gör allt annat lika. Jag tror att det kan funka.Är bara lite less på testande, nu när jag fått innehållet att bli ok och genomgräddat...
ska testa någon dag då jag känner det rätta engagemanget för det.Jag förstår dig! Börja med att byta ut hälften av degvätskan till mjölk och gör allt annat lika. Jag tror att det kan funka.
Heja dig! Skam den som ger sig.ska testa någon dag då jag känner det rätta engagemanget för det.
Synd att det blir så, tråkigt att det receptet var så känsligt för förändring.Jag har redan experimenterat med mjölet pga. vill ha in annat än vete. Men konstaterat att receptet fungerar inte då, det blir omöjligt att få det färdiggräddat om det inte ska stå inne i hundra år och bli typ skal+innehåll. Därför jag landat i de andra tillsatserna som 'inte är mjöl' som kompromiss. Det är inte storbubbligt som det är nu, men ytan blir väldigt hård och tjock.
Hade gärna gjort rena rågsurdegsbröd, men kan inte det pga. behöver att det ska vara få och inte så tidskritiska moment, därav också bröd utan utbakning. Tror lösningen med bara röra ihop och kalljäsa är lite sammankopplad med vetet? Har inte hittat något recept som fyller mina behov på grövre mjöl, och vill inte ha ett bakpulverbröd. Om någon har ett på lager tar jag gärna emot det.
Just nu känner jag att det är från ena dagen till andra. Förra veckan blev det jättebra. Igår jättehårda kanter. Har du testat mycket ånga? Min ugn kräker ut ångan vid spisen jag la över en kastrull över gick bra första gången. Andra gången släppte den ut ångan iaf.ska testa någon dag då jag känner det rätta engagemanget för det.
Det är nog mer mitt fel än receptets tror jag. Försöker man hälla flera dl grovt rågmjöl i en ren vetedeg har man ändå ändrat en del.Synd att det blir så, tråkigt att det receptet var så känsligt för förändring.
Hoppas du lyckas med någon av de andra förslagen du fått.![]()