Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Du kan byta ut hjorthornsaltet mot dubbla mängden bakpulver! Så slipper du jaga ihjäl dej efter ingredienser:)

/LL
 
Sv: Att baka bröd ...

fast nar en i familjen blivit diagnosticerad med en cancer som kommer fran att han blivit utsatt for "pesticides" kanns det definitivt battre att kopa organiskt ... och atminstone jag tycker att det blir godare ocksa ...

Organic, eller ekologiskt som det heter här i Sverige, är högst försvarbart tycker jag. När jag har råd köper jag också ekologiskt. Hade jag pengar nog skulle jag köpa ännu mer ekologiskt. Egentligen borde det mesta vi äter vara just ekologiskt

Däremot blir jag lite fundersam över alla dessa mjölsorter som är malda i diverse olika kvarnar och av diverse olika spannmålssorter som ska vara så överlägsna det vi hittar i vanliga butiker. Inte alltid sammanfaller heller "ekologiskt" med "speciellt". Hellre ekologiskt än stenmalet, om jag får välja.

Nu ska erkännas att jag har noll koll på hur det ser ut i dina butiker. Men generellt tycker jag att de speciella mjölen inte är bättre att baka med utan att det mer är just som jag skrev, kombinationen av ingredienser som gör brödet riktigt gott.
 
Sv: Att baka bröd ...

Nu vet jag inte hur det ar i Sverige ... men har ar det bara "special" kvarnar som saljer "rent" mjol utan tillsatser. Nar jag forsta gangen tittade pa innehallsforteckningen pa mjol blev jag minst sagt forvanad. Jag trodde att mjol inneholl mjol. Silly me.:grin: Sedan jag borjade titta pa ekologiskt odlat dar jag inte far med extra tillsatt gluten, askorbinsyra eller annat "smakforhojande" utan bara rent mjol har jag ocksa upptackt att i stenmalet mjol finns mer naturliga amnen kvar ... man behover inte tillsatta det som i moderna kvarnar forsvinner.
Som sagt ... jag hade aldrig ens tittat pa en innehallsforteckning pa en mjolpase fore makens cancer besked ... och tyckte nog att mycket av pratet runt ekologiskt odlat var lite overdrivet tills hans cancer lakare drog klara likhets tecken mellan 'pesticides, chemical fertilizers' och cancer. Dessutom har vi fatt veta att just den typen av cancer okar lavinartat ... och att de nu ganska ofta ser fall som tidigare bara fanns i larobockerna.
Personligen har jag funnit att lasa innehallsforteckningar definitivt har forandrat mitt satt att se pa allt runt omkring mig, inte minst mat. Numera vill jag inte ha tillsatser ... och det ar svart om man handlar "vanliga" modernt odlade och behandlade produkter.

Du kan byta ut hjorthornsaltet mot dubbla mängden bakpulver! Så slipper du jaga ihjäl dej efter ingredienser:)

/LL

:bow: man tackar for tipset ... da bakas det tunnbrod i morgon.:D
 
Sv: Att baka bröd ...

<snip>
Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.

Fast just dinkel smakar ju helt annorlunda an vanligt vetemjol, precis som Grahams mjol smakar annorlunda an vanligt vetemjol. Att Dinkel smakar annorlunda larde jag mig faktiskt i Sverige nar jag var dar for tva ar sedan, hos en kompis som at LHCF (eller vad det nu ar for forkortning) och har langsamma kolhydrater och mer protein an vanligt vete. Kompisen kopte dinkel brodet i affaren ... och det var definitivt en helt annan smak an det 'vanliga' brodet.

Oh ... och en orsak varfor sa mycket mer vitaminer och mineraler finns kvar i stenmalet ar (om jag forstatt det ratt) for att metall kvarnarna blir mycket varmare under malningsprocessen och det fortar en del av naringsamnena.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Däremot blir jag lite fundersam över alla dessa mjölsorter som är malda i diverse olika kvarnar och av diverse olika spannmålssorter som ska vara så överlägsna det vi hittar i vanliga butiker. Inte alltid sammanfaller heller "ekologiskt" med "speciellt". Hellre ekologiskt än stenmalet, om jag får välja.

Nu ska erkännas att jag har noll koll på hur det ser ut i dina butiker. Men generellt tycker jag att de speciella mjölen inte är bättre att baka med utan att det mer är just som jag skrev, kombinationen av ingredienser som gör brödet riktigt gott.

Nu vet jag förvisso att 'tanten' konsekvent inte svarar på vad jag skriver, men troligtvis blir det läst förr eller senare och även en tant kan få lära sig nya saker. :)

Valsmalet mjöl är den vanligaste metoden för fabriksmjöl och där passerar kornet roterande räfflade valsar som spräcker kornet i mindre partiklar, mjölpartiklarna sorteras maskinellt och valsas återigen i finare vals och om igen till önskat mjöl - med friktionsvärme. Ett mjöl med en hög andel skadade stärkelsekorn resulterar i att degen blir klibbig mot slutet av degprocessen och får snabbare jäsning. Ett bröd med skadade stärkelsekorn får också en skorpa som mjuknar.

Ett mjöl som malts på stenkvarn blir luddigare och flingigt och ojämn i strukturen och tar därför lättare upp vätska jämnfört med valsmalet mjöl, vilket i sin tur gör brödet saftigare. Valsmalet mjöl utsätts alltså för en varmare och mer ogynnsam malning än stenmalet. Det är alltså en stor skillnad på kvalitét mellan valsat och stenmalet.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag ser inte att dinkel tex skulle göra brödet bättre eller godare.
Jag tycker att det är kombinationen av ingredienser som gör det. Inte fabrikat på mjölet.

Fast just dinkelvete är väl en annan sorts (art?) vete än det vanliga. Och det har faktiskt en väldigt god smak. Inte så att allting blir godare om man byter ut vanligt vetemjöl mot dinkel, men så är det ju sällan.

Det är väl inte konstigare att brödet kan bli godare eller gott på ett annat sätt om vetet smakar på ett annat sätt, än att brödet kan bli godare eller gott på ett annat sätt om man blandar torkade aprikoser i degen?

Dinkel är ju just en av de ingredienser man kan kombinera. Om man sen tycker att det kostar mer än det smakar, kan jag förstå, men det är en annan fråga.

Jag är barnsligt förtjust i just dinkelsmaken och blir helt lyrisk när jag får dinkelbröd.
 
Sv: Att baka bröd ...

*kl*

Jag tycker det är roligt att baka matbröd men är inte så van... om man har ett recept med vanligt vetemjöl hur mycket av det går det bra att byta ut mot dinkel på ett ungefär? behöver man tillsätta mer vätska även om man inte byter ut allt vetemjöl?
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag bakar med enbart dinkel. Däremot vet jag inte riktigt hur mycket mjöl jag har, kanske 13-15 dl till 5 dl vatten. Men jag går mer på känslan/utseendet på degen. När den börjar släppa och ser lagomt spänstig ut tillsätter jag inget mer mjöl.
 
Sv: Att baka bröd ...

Vilken bra fraga.:laugh:

Nar barnen var sma bakade jag allt matbrod under flera ar, men det blev mest samma och inte pratades det sa mycket om olika mjol heller. Jag kande mig nog mest "inadequate" da min mamma var sa jatte duktig att baka bullar och kakor och tyckte att mina brod inte var nagot att speciellt alls. Nu tycker jag att det ar kul med matbrod, men har ingen langtan efter bullar alls ... fast nagra lussekatter kan man nog tanka sig att prova pa infor jul.:p

Jag vantar med spanning att maken's ryggoperation ska vara over sa jag kan aka hem och mata surdegen.:grin:
 
Sv: Att baka bröd ...

Vilken bra fraga.:laugh:

Jag kande mig nog mest "inadequate" da min mamma var sa jatte duktig att baka bullar och kakor och tyckte att mina brod inte var nagot att speciellt alls. Nu tycker jag att det ar kul med matbrod, men har ingen langtan efter bullar alls ... fast nagra lussekatter kan man nog tanka sig att prova pa infor jul.:p

Jag vantar med spanning att maken's ryggoperation ska vara over sa jag kan aka hem och mata surdegen.:grin:

Instämmer lite där, min mammas kanelbullar var fantastiska fast hon uppmuntrade mig att baka också och åt glatt det jag gjorde! :laugh: tyvärr kan jag inte få tips och råd från henne, hon är svårt dement (Alzheimers) och känner inte igen mig :cry:

Ska du baka lussekatter rekommenderar jag att använda Kesella (jag tror det är cottage cheese eller quark på engelska, är inte säker). Jag har gjort sådan vetedeg varje gång jag gör lussekatter och de blir aldrig torra. Sedan använder jag aldrig margarin, bara riktigt smör :)

Hoppas maken kryar på sig snabbt!
 
Sv: Att baka bröd ...

Vilken bra fraga.:laugh:

Nar barnen var sma bakade jag allt matbrod under flera ar, men det blev mest samma och inte pratades det sa mycket om olika mjol heller. Jag kande mig nog mest "inadequate" da min mamma var sa jatte duktig att baka bullar och kakor och tyckte att mina brod inte var nagot att speciellt alls. Nu tycker jag att det ar kul med matbrod, men har ingen langtan efter bullar alls ... fast nagra lussekatter kan man nog tanka sig att prova pa infor jul.:p

Jag vantar med spanning att maken's ryggoperation ska vara over sa jag kan aka hem och mata surdegen.:grin:

Hoppas operationen gick bra!

Apropå lussebullar, så finns det ett ultimat buke-lussebullerecept som varje år blir efterfrågat framåt jul - det kanske är dags att plocka fram det nu! (och naturligtvis använder vi stenmalet vetemjöl, eller hur? :D :

Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel.

Ingredienser

* 50 g jäst för söta degar (1 paket)
* 150 g riktigt smör
* 5 dl gammeldags mjölk
* 250 g Kesella gourmet
* 2 pkt saffran (1 g) + 1 sockerbit
* 2 dl vit baksirap
* 1/2 tsk salt
* drygt 18 dl vetemjöl
* 3 tsk bakpulver
* russin
* ägg till pensling


Gör så här:
Lägg russinen i blöt i en skål med vatten.
Smula jäst i en bunke.
Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).

Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i Kesella och mjölk och värm till fingervarmt. Häll spadet över jästen och rör om. Ha genast i sirapen.

Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver).

Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen eller nära ett element.

Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig. Forma degen till lussebullar.

Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna och pensla med äggvita. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.


Och så tar vi en repris på boudet-filmen då!
http://www.youtube.com/watch?v=PxRGoV_YlvQ :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Prova det här superenkla och vansinnigt goda knäckebrödet! Jag lovar att dina barn gillar det också!

1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten


Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)

Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!


Jag gjorde det har brodet forra veckan bara for att prova ... i gar hittade sonen som just nu ar har igen det och det har redan tagit slut ... med onskemal om att jag bakar "flera dubbla satser" sa de far ta med sig hem igen.:grin:
 
Sv: Att baka bröd ...

Haha, jag bakar brödet flera gånger i veckan...det går åt här också! Så gott och så enkelt att baka. :)
 
Sv: Att baka bröd ...

Haha, jag bakar brödet flera gånger i veckan...det går åt här också! Så gott och så enkelt att baka. :)

Da star tva platar i ugnen ... den har gangen hade jag svart att fa till consistensen sa jag hade pa mer vatten. Formodligen for att jag anvande 'cups' istallet for dl, hoppas det blir bra anda.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Prova det här superenkla och vansinnigt goda knäckebrödet! Jag lovar att dina barn gillar det också!

1½ dl dinkelmjöl
1½ dl majsmjöl (ej maizena)
1 dl solroskärnor
½ dl hela linfrön
1 dl skalade sesamfrön
½ dl pumpafrökärnor
En nypa salt, ev flingsalt
½ dl olivolja
2 dl kokande vatten


Över smeten efter kavling: flingsalt,( och om man vill, annan krydda tex rosmarin om man gillar det. Men det är gottgott även utan krydda)

Blanda allt det torra med oljan och sen häll på det kokande vattnet och rör om till en smet. Låt stå några minuter så det svalnar och sväller lite. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt, lägg ett till bakplåtspapper över och kavla ut smeten åt alla hörn och kanter. (jag använder inte ens kavel, jag plattar ut det med strykande rörelser med händerna) Pöser det över kanterna så skär bort och gör en plåt till. Ta sen bort det övre pappret, sprid ut flingsalt - och grädda i en timme i 150 grader. Låt svalna med ugnsluckan på glänt. Bryt i bitar. Njut!

Tror du att det går att byta ut dinkelmjölet och majsmjölet mot annat? Bor liksom i rena u-landet när det gäller mjöl men har lyckats få tag i havremjöl och rågmjöl förutom vetemjöl.

Blev jättesugen på att pröva ditt recept. :d
 
Sv: Att baka bröd ...

kn:

Nu efter att ha lagt i mer mjöl, tills det blir som en vanlig deg och efter att ha minskat jästiden så har jag fått två fina fluffiga bröd och två lite platta men inte farligt (överjästa, det var efter det jag kortade jästiden till runt 4-5 timmar rumstemperatur).

Tack för alla tips :laugh:
 
Sv: Att baka bröd ...

Tror du att det går att byta ut dinkelmjölet och majsmjölet mot annat? Bor liksom i rena u-landet när det gäller mjöl men har lyckats få tag i havremjöl och rågmjöl förutom vetemjöl.

Blev jättesugen på att pröva ditt recept. :d

Jag är mycket tveksam! Men prova! Det kanske funkar det med, men det blir ju något annat slags bröd då.

Majsmjöl brukar ju vara vanligare i matlagning utomlands än här där majsmjölet är en udda fågel på hyllan. Andelen dinkel kan nog bytas ut till vetemjöl, jag har inte provat det men det funkar nog.

Prova dig fram och rapportera gärna här!
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag har hittat ett vansinnigt gott och enkelt brod. Jag har bakat det flera ganger nu ... sist hade jag inga valnots karnor sa jag hade i en dl solros och en till en och en halv dl pumpa karnor utan nagon som helst rostning i ugnen ... och ungefar en dl torkade cranberries i stallet. Jag hade inget grahams mjol heller sa jag hade fullkorns vete i stallet och i stallet for "vetemjol" hade jag oblekt stenmalet vete. :laugh:


Lantbröd med rostade valnötter
2 Lantbröd



150 g Valnötskärnor
3 msk Valnötsolja; helst, annars -annan god olja
35 g Jäst
5 dl Vatten; 37°
2 tsk Salt
5 dl Grahamsmjöl
8 dl Vetemjöl Olja; till plåten Isbitar

Vänd nötterna i 1/3 av oljan och rosta lätt i 175° ugnsvärme 5-6 minuter. Passa noga - om de bränns blir de beska. Låt svalna och hacka ganska grovt. Smula sönder jästen i en bunke. Rör ut den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, resten av oljan, grahamsmjöl och det mesta av vetemjölet (de nämner inte valnötterna, men jag ANTAR att de ska i här också... min anm). Arbeta ihop till en deg. Täck över och jäs till dubbel storlek. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela i delar och forma till limpor. Lägg dem på smord plåt, snitta med rakblad, täck över och låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225°. Stäng ugnens spjäll. Sätt in plåten i mitten och lägg isbitarna i botten av ugnen. Grädda 10 minuter med luckan stängd hela tiden, släpp ut ångan, sänk till 200° och grädda ytterligare 25-30 minuter. Låt svalna på galler under duk. Bröden är godast nybakade. Servera gärna med lagrad ost och riktigt smör. Ett kraftigt rödvin (i synnerhet Bordeaux eller Barolo) passar utmärkt till.
 
Sv: Att baka bröd ...

Oh ... och en till fraga till Honung om mjol.:grin:

Jag har hittat ett mjol som jag trodde var "vanligt" vetemjol men som smakar och ser ut mer som ett fullkorns mjol. VANSINNIGT gott.

Allt pasen sager ar: Bread Flour, 100% Organic unbleached wheat. Stone ground organic hard red spring wheat. Germ retained, lightly sifted of bran. Is excellent for lighter yeast breads.

Hur skulle du anvanda det mjolet?
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
10 846
Senast: Enya
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
29 708
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp