Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Lätt att skylla på den här tiden på morgonen.. :D

Yep, jag har BARA sett två jätteallvarliga. Har inte sett mindre broddskador, men kan ju bero på att inte verkar vara många här på ön som har broddar på hästarna i hagen. Och så fort något händer på gotland vet alla om det inom 5 sek, eller iallafall på vinterhalvåret när inte alla jobbiga turister är här :angel:
Sen har jag väl ingen större erfarenhet hur halt det blir med skor på en häst utan broddar, då kanske det är så att man behöver broddar för att skor är halare. Men jag har inte skor på mina hästar.

Jag tror faktiskt det är större risk att en häst skadas om den blir sparkad av en häst med brodd än utan, men det är för att jag varit med om två olyckor redan som slutade olyckligt. Så jag vet inget annat.

Tänk att det kan vara så skilda åsikter mellan lite vatten.

Bor på gotland och har broddar på i hagen.

Fast det där är inte rakt av sant. Blankis och oskott ÄR halkigt.

Det här http://hem.passagen.se/visenz/is.htm och oskott var en synnerligen skadeframkallande situation. Tyvärr =/ Jag satt i valet och kvalet att sko 1½åringen, för talade att ge henne bättre grepp, mot talade att det för mig tar emot extremt mycket att spika skor på en så ung häst.

Jag valde att avvakta, för 'det måste ju snart bli bättre underlag'. Jag ångrar det beslutet än idag, och jag lever med verkningarna av det beslutet än idag.. Om jag bara hade..

Det brukar dock inte vara sådär vintern igenom, utan det brukar vara några veckor tidig vinter och sen vinter det blir isgata. Det har ingen av de oskodda skadat sig på (tack och lov), de brukar ha det halkigt och besvärligt men det går och blir ju bättre efter ett litet tag. Men att påstå att de inte halkar på sådant underlag är lögn.

Okej, men det är mycket mindre halkrisk än om de är skodda utan broddar...
Det jag menade var bara att om man skor sin häst är man skyldig att sätta på broddar och skydda den mot riskerna som skorna medför. Har man den oskodd är väl inte halkrisken noll då heller, man ör göra ett val, spika på skor, eller låta gå oskott,man väljer själv vad man tycker är viktigast, det finns risker med det mesta man gör!!

Ha hästarna oskodda, = inte halkigt, bättre för hästen plus att den känner var den sätter fötterna :smirk:

Om den oskodda hästen går själv i en halkig hage så kan den förstås ta det lugnt och se var den sätter fötterna. Men när den oskodda hästen går med andra hästar i hagen och kanske behöver ta sig undan snabbt - vad händer då?

Vi har haft en 3-årig oskodd hingst i hagen med två valacker i vinter och valackerna har haft skor med brodd. Det är självklart att det varit mycket bus och uppgörelser mellan dessa tre (hingsten har inte fått en enda sparkskada med broddsår förresten).

Nu gick ET igenom hingsten och hittade ansträningar i några ben som troligen är från att han halkat omkring i hagen hela vintern. Så oskodd är inte alltid bättre än skodd med broddar.

/Camilla

Jag har inte läst hela tråden, svarar baa på trådskaparen här.
Min häst var ganska illa därav för ca tre år sedan då han gick obroddad. Han halkade omkull i hagen, vi trodde att han hade brötit benet, men det visade sig dock att det "bara" rörde sig om en regäl muskelsträckning.

Sedan den vintern har jag min häst på brodd-skor, dvs sex broddar på varje fot, som redan är inbyggda i skon.han är väldigt snäll, sparkar sällan eller aldrig mot andra, endast om han av någon anledning skulle känna sig trängd.

Jag ska aldrig mer ha min pärla obroddad i en vinterhage, då tar jag hellre en broddskada, än att han halkar omkull och skadar sig så alvarligt igen. Än så länge har det gått bra, hagkompisens/-arnas ägare är väl medvetna om vilka skor jag använder och tycker det är okej, tack och lov! Eftersom han är så himla snäll min pojke så är det inga bekymmer alls.

Tack för mig.

Okej, men det är mycket mindre halkrisk än om de är skodda utan broddar...
Det jag menade var bara att om man skor sin häst är man skyldig att sätta på broddar och skydda den mot riskerna som skorna medför. Har man den oskodd är väl inte halkrisken noll då heller, man ör göra ett val, spika på skor, eller låta gå oskott,man väljer själv vad man tycker är viktigast, det finns risker med det mesta man gör!!

Javisst är barfota många ggr bättre än skor utan brodd. Absolut!

Men du skrev att barfota är bäst och inte halkigt, vilket jag vände mig emot. För tyvärr är det inte alltid det.

Måste bara göra ett inlägg här. Jag började sko min häst med gummiskor med inbygd brodd varje vinter. Detta är en sko som används som övergång till barfota. Alltså inte en järnsko. Finns även att få utan brodd. Superbra!!
Brodden är liten men effektiv. Lite grand som vinterdäck till bilen. Väldigt bra även till frostiga hagar. Fråga er hovslagare om den. Brodden är minimal och kan enligt utsagor från hovslagare inte skada en annan häst vid spark. Det vill säga fläcka hål, eftersom den inte ens går igenom skinnet. Ett superbra allternativ till hemska grova broddar.

Måste bara göra ett inlägg här. Jag började sko min häst med gummiskor med inbygd brodd varje vinter. Detta är en sko som används som övergång till barfota. Alltså inte en järnsko. Finns även att få utan brodd. Superbra!!
Brodden är liten men effektiv. Lite grand som vinterdäck till bilen. Väldigt bra även till frostiga hagar. Fråga er hovslagare om den. Brodden är minimal och kan enligt utsagor från hovslagare inte skada en annan häst vid spark. Det vill säga fläcka hål, eftersom den inte ens går igenom skinnet. Ett superbra allternativ till hemska grova broddar.

Är det Hippogrip du menar?

Den tycker jag inte ger fäste på blankis, däremot så t ex guldskor är ju förvisso metallskor, men med fast, LITEN brodd, och den ger bättre grepp än hippogrip tycker jag. Även om inget slår 'riktig isbrodd', men hade jag hästar som var lite 'lättare' i baken skulle jag välja guldskor för att behålla greppet men markant minska skaderisken!

Hippogrip är det!! Tack för påminnelsen. Nu är min häst lite till åren, så det där med bocksprång och sådant överlåter han till de yngre. Dessa guldskor du pratar om har jag aldrig hört om. Kanske skall prova, fast hippogrip skall ju vara bättre för hovarna med blodgenomströmning och sådant. Tack för tipset!

Vad är det med hippogrip som ger bättre blodgenomströmning? Följer de hovrörelsen bättre?

/Camilla

Hippogrip är det!! Tack för påminnelsen. Nu är min häst lite till åren, så det där med bocksprång och sådant överlåter han till de yngre. Dessa guldskor du pratar om har jag aldrig hört om. Kanske skall prova, fast hippogrip skall ju vara bättre för hovarna med blodgenomströmning och sådant. Tack för tipset!

Är du nöjd med Hippogripen finns det ju ingen anledning att byta, tänkte mer på de som av någon anledning inte kan/vill ha Hippogrip, så finns det metallskor med fast, liiiten brodd också.

Undrar jag oxå....
Nån av er har provat Elitskon?

Hippogrips hemsida har försvunnit, finns normalt på http://www.softlife.se/ men är under återuppbyggnad. Det finns dock kontaktuppgifter där.

Men det påstås iaf att HG är 'rörligare' än en metallsko och därför tillåter mer naturlig hovrörelse. Och det borde de göra om de sömmas rätt iom materialet. Dock går åsikterna isär hos hovslagare osv om hur bra/inte bra HG är. Men som med allt annat ä det indivudellt - vissa hästar fungerar jättebra med HG, andra inte alls.

Det med HG låter intressant!
Ska höra med min "reserv" hovslagare, då min ordinarie är sjukskriven.
Om det ska va bra för mina pållar då kan jag tänka mej använda dem till mina pållar.

Ska läsa vidare om detta.

MEN! Nån av er hört talas om ELITSKON? Vet att det har använts ganska flitigt av bl a Stig H. J, "Tarzan"...dvs. travfolk.

Senast ändrad av en moderator:

Aldrig provat, inga planer på att göra det heller. Generellt är jag inte förtjust i skor som är framtagna för travet och prisas av travet förrän det finns ridhäststudier etc på samma sko, för det är så stor skillnad på underlag, vad man är ute efter etc. Sen, det som sägs om elitskomodellen nu är väldigt mkt vad som sas om Öllövskon i början, den provade jag när den var ny och tja, låt oss säga att det inte var lyckat någonstans..alls.. Så sålänge järnskor fungerar fint så håller jag mig gärna till dem tills något verkligen är etablerat, utvärderat och har slagit igenom på bred front..

Sen alldeles oavsett vill jag inte ha så smal sko som den..

Men jag kan väl se att den har sin plats bland travskorna, och ser inga kardinalfel i tänket och konstruktionen bakom, jag är bara inte övertygad om att den är något' för ridhästar, och väntar hellre in vidare utveckling (dvs går den samma väg som Öllövskon, eller inte..?)

Men här har du info: http://www.elitskon.se/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 665
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 130
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka