Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

*KL*

Jag har fullbroddat även i hagen på skodda hästar. Skulle aldrig drömma om att släppa ut obroddat på is, det är ju halare än oskott.

Inga broddsparkskador, däremot kan de 'slå hål' på sina egna ben med brodden om de är klumpiga, men inga allvarliga skador, och hellre broddtramp än fläkskador.

Unghästen gick omkull i hagen pga is (oskodd) när hon var 1½, hon är 4 år idag och dras fortfarande med sviter kopplade till den vurpan. Det är inte säkert hon blir så mycket äldre heller =/

Jag har om jag räknar in alla bekantas hästar etc aldrig stött på en broddskada som gjort att hästen mist livet, men tyvärr flera fläkskador som lett till det.

Visst är det en risk med broddar, men det är en risk utan broddar också. Beroende på underlag, hagens utformning (slät el kuperad t ex) och häst så är risken för det ena eller andra olika stor. Att ha en häst som är känd för att sparka andra hästar fullbroddad är ju lika korkat ur risksynpunkt som att släppa ut en obroddad på våt blankis där man inte ens själv kan gå..

Jag har utan minsta tvekan valt att ta den LILLA risken för att få en allvarlig broddskada heller än ta den betydligt STÖRRE risken att få en fläkskada.

Alltså är din markhage helt slätt o tråkig utan några träd? Eftersom ni tagit bort det, eller har jag missförstått nu?

Japp.. helt slät. Inte ens en buske.
Vi har inte tagit bort något, för det finns inget att ta bort!
(och har aldrig funnits)

En sak till....Hästar med skor utan broddar på is skulle jag hellre plocka bort skorna!
Broddade skor är ett måste om det är mkt is på marken.

Jag hade nog bara skruvat i broddar.
Aldrig att jag skulle ta av skorna av den anledningen.
Tar man av skorna så kan man inte fortsätta använda sin
häst på samma sätt. Alla har ju sin häst till olika ändamål.

Om man skor sin häst, borde man inte då ha en skyldighet att skydda dom mot riskerna som skorna medför? = Broddar på vintern ex. Jag tror att alla själva förstår att järnskor är otroligt hala på is, red ett halvblod häromdan, hon hade tappat 2 broddar på högra bakhoven och t.om i skritten bara halkade bakbenen iväg för henne, vips! Bara och brodda på då.. Det var ändå på en ridbana, så man kan ju tänka sig en helt platt hage.., rena skridskobanan?? Ha hästarna oskodda, = inte halkigt, bättre för hästen plus att den känner var den sätter fötterna :smirk:

Ha hästarna oskodda, = inte halkigt, bättre för hästen plus att den känner var den sätter fötterna :smirk:

Fast det där är inte rakt av sant. Blankis och oskott ÄR halkigt.

Det här http://hem.passagen.se/visenz/is.htm och oskott var en synnerligen skadeframkallande situation. Tyvärr =/ Jag satt i valet och kvalet att sko 1½åringen, för talade att ge henne bättre grepp, mot talade att det för mig tar emot extremt mycket att spika skor på en så ung häst.

Jag valde att avvakta, för 'det måste ju snart bli bättre underlag'. Jag ångrar det beslutet än idag, och jag lever med verkningarna av det beslutet än idag.. Om jag bara hade..

Det brukar dock inte vara sådär vintern igenom, utan det brukar vara några veckor tidig vinter och sen vinter det blir isgata. Det har ingen av de oskodda skadat sig på (tack och lov), de brukar ha det halkigt och besvärligt men det går och blir ju bättre efter ett litet tag. Men att påstå att de inte halkar på sådant underlag är lögn.

Om man skor sin häst, borde man inte då ha en skyldighet att skydda dom mot riskerna som skorna medför? = Broddar på vintern ex. Jag tror att alla själva förstår att järnskor är otroligt hala på is,

Jodå, det har vi förstått och därför har hästen brodd i skruvad. Men har man även förstått att en oskodd häst faktiskt också ska ha ett halkskydd under arbete vid hala väglag, eller låter man bli att rida när vintern och isen kommer?

Förvånansvärt många som faktiskt inte rider när det är halt istället för att sko på. Jag har haft turen nu sedan jag flyttat till Småland, att vintern inte är lång och då utan så mycket snö och is så jag har kunnat fortsätta ha mina oskodda. Dock, så fort jag inte har möjlighet att hålla igång hästarna p.g.a. underlaget åker skor på, och broddat då på vinter:cool:

Carolrita
Hmm! Vad spelar det för roll? Vet du varför dom gör så?
Dom går runt till nästa häst o uppmanar på denna att gå till nästa hö. Typ "turas om" så att säga Grinollen är dom allihopa, o det är väl inte så konstigt

Jag tror det är för att dom tror att det är godare om man byter hög (kanske finns godre hö där el nått) Men de är inte elaka mot varandra utan dom går runt även utan att lägga öronen bakot.. (inga sparkar än så länge :smirk: )

en häst som går i en isighage utan brodd går & spänner sig hela dagarna & kan dessutom fläka sig, halka osv.. har aldrig varit med om några skador orsakade av broddar.

det är vell bara att låta hästarna gå i olika hagar över vintern istället. skulle ALDRIG släppa ut en häst utan brodd!

Jag skulle aldrig låta min häst gå utan i hagen, livsfarligt när det är blank is. Menar du att man skulle rida med brodd och sen när man skulle släppa ut den i hagen ta ur brodden igen, vilket extra jobb. Om det finns möjlighet kan man ju ha sin häst själv i hagen för att undvika skador av brodd på vintertid. Men det är väll upp till var och en.

Min häst och stallägarens häst (de som rids) går broddade jämt när det är snö och is. Unghästarna är inte skodda så de får ju ett annat grepp när det är halt. Jag skulle aldrig våga låta han gå utan broddar! Jag är livrädd för vilka skador han kan dra på sig om han halkar för att det är halt. Obroddade hästar med skor är som bambi på hal is.
Det ska tilläggas att nu när de går broddade så går de själva i hagarna.

Jag håller med dig om att det är olyckligt o farligt att låta flera broddade hästar gå ihop i hagen, det kan orsaka svåra skador. Men man borde kunna dela på hästarna om de ska va broddade i hagen!

Min valack har fått 2-3 broddsparkar på benen och rumpan när han gick med 4 andra valacker som busade mkt, det har även varit ett balltramp i år, men det har aldrig varit nåt allvarligt trots att han är en klantskalle med benen.
Jag vill inte ha några fläkskador på mina hästar, vill heller inte att dom spänner sig och får spänningar i kroppen för at dom är rädda att halka, så dom går broddade med 4 brodd i varje sko runt om hela vintern och dom går tillsammans i hagen.
Om dom inte sparkades innan så varför skulle dom börja sparkas när dom har brodd? Ingen mening att dela på dom.

Senast ändrad:

Och inte broddar heller, uppenbarligen...:angel:

Elvira har lyckats trampa sig själv på insidan av bakbenet för ett par dagar sedan. Inte så trevligt såklart, men jag kan åtminstone vara ganska säker på att hon överlever skadan utan bestående men...:smirk:

Blir hästen sparkad av en annan häst så är det nog troligast att det är kraften från själva sparken som gör störst skada, inte broddarna i sig.

borde kanske ha tillagt att det var i somras, så det var inte en isbrodd så långt ögan kan nå ;)

*kl*

skulle aldrig komma på tanken att låta pållen gå obroddad....

att strö ut halm som TS skrev skulle inte funka, hagen är alldeles för stor för de...

Ha hästarna oskodda, = inte halkigt, bättre för hästen plus att den känner var den sätter fötterna :smirk:

Detta är ju bara delvis sant.... Det är mindre halkigt för en oskodd häst jämfört med en häst som är skodd men utan broddar... så långt är det riktigt. Men är det isigt och halt så är det halkigt för en oskodd häst också... Är det riktigt halt då är det bara en broddad häst som går någorlunda halkfritt.

Sen att hästar kan vänja sig vid att det är halkigt är ju en helt annan sak.... Halt är det för dem oavsett om de är barfota eller skodda utan brodd och oavsett om de är vana vid halka eller inte.

Jag har mina oskodda. Det har gått bra större delen av vintern eftersom vi i år inte har haft någon vinter att tala om. Andra vintrar har det varit värre.. Men när det kommit lite snö och den snön blivit ordentligt tilltrampad och när det sen blir lite mildväder så är isen ett faktum. Min oskodda hästar halkar och far på den isen så det gäller att ta det försiktigt. Att då påstå ett det inte är halt för dem bara för att de är oskodda är ju att blunda för verkligheten.

Jag lägger varje vinter ner ett hiskeligt jobb på att sanda och salta för att göra det så halkfritt det bara går... Sandar för att hästarna skall få bättre grepp... Och saltar för att få väck isen så fort det bara går. Dessutom ruggar saltet upp isytan så det blir bättre friktion för hästarna. Den tid och de pengar jag tjänar på att ha dem oskodda äts med råge upp av den tid och de pengar jag lägger ner på halkbekämpning...

Till saken hör att det ena stoet har gått barfota i två år.... Det andra stoet har gått barafota hela sitt liv..= 17 år....
Men halkar på is gör de i alla fall...

Det var just det, ingen använder skor utan brodd vid hala väglag och hagar, det bör väl nästan ha framgått klart nu.

Se måste man ju inte sko hästen för att ge den ett halkskydd, fast det vet du ju redan.

Det är ju självklart! ;)

Jag hade nog bara skruvat i broddar.
Aldrig att jag skulle ta av skorna av den anledningen.
Tar man av skorna så kan man inte fortsätta använda sin
häst på samma sätt. Alla har ju sin häst till olika ändamål.

Det beror på vad hästen används till.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 667
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka