Broddar på i hagen eller ej?

Sv: Broddar på i hagen eller ej?

Vad är det ni inte förstår?
Vi får inte fodra, de bryr sig inte om träd (därför har vi tagit bort det
för det kan göra med skada än nytta), de umgås hellre med varann
än leker med nåt i hagen. Om du vill så får du gärna komma
och visa våra hästar hur de ska leka med sina leksaker.

ok, missade att ni hade testat med grenar eller liknande. ursäkta... :smirk:
lät i ditt inlägg tidigare som att ni inte tänkte testa det alls för att era hästar bara skulle skada sig på dom.
Om det blir problem att hästarna bara leker med varandra (alltså skador lr liknande) så hade jag som jag sa särat på så många hästar som nödvändigt. Annars ser jag bara det som roligt att hästarna leker i flocken, får dom ingen annan stimulans är det ju jättebra att dom får göra nånting på dan! :bump: :bump:

Ursäkten godtas! :D

Är bara trött på att folk kommenterar utan att dom läst.

Tycker att det är ok då hästarna som bråkar ägs av samma ägare.
Men om de börjar gå på min eller någon annans häst så är det självklart att nåt ska göras.

Alltså är din markhage helt slätt o tråkig utan några träd? Eftersom ni tagit bort det, eller har jag missförstått nu?

har häst i *lisas* stall. Deras vinterhage är rel slät, men jag tror det finns lite träd. I stohagen är det mer kuperat och där finns också träd (som växer där själv)

hade hästen i gigantisk hage med massa gräs. Ändå blev benet avsparkat på henne (krossat rättare sagt av en sparkskada)av en häst utan broddar.Tror inte yta o mat spelar så skitstor roll!
Och inte broddar heller, uppenbarligen...:angel:

Elvira har lyckats trampa sig själv på insidan av bakbenet för ett par dagar sedan. Inte så trevligt såklart, men jag kan åtminstone vara ganska säker på att hon överlever skadan utan bestående men...:smirk:

Blir hästen sparkad av en annan häst så är det nog troligast att det är kraften från själva sparken som gör störst skada, inte broddarna i sig.

För det första, en häst vänjer sig inte med is! Däremot finns det hästar med god balans som lätt tar sig an en isfläck utan brodd. I den kategiron tillhör bla mitt fulblod samt shettisen i stallet. Mitt halvblod och de andra halvbloden i stallet har inte samma balans utan halkar omkring som bambi på hal is om dom är obroddade = livsfarligt! :crazy:

Nu har jag själv aldrig varit med om någon fläkningskada, bara små sträckningar. Däremot så blev min häst olycklig sparkad förra vintern, hon fick en fult sår av broddarna från den andra hästen och blev konvalicens i ca:2mån. Min första ponny hade ett fult ärr på rumpan då hon blivit sparkad av en häst med brodd och behövde sys! Trots detta så tycker jag ändå att det är ok med broddar i hagen.

Risken känns större att de halkar och fläker sig än att min häst blir så illa sparkad (på grund av att hästen haft brodd) att den måste avlivas eller blir obrukbar. Jag tror att om sparken tar på "fel" ställe så spelar det ingen roll om hästen är obroddad eller inte. Ett hästben går lätt av oavsett om hästen som sparkar har brodd eller inte!

Vore jag du skulle jag ta av skorna och låta hästen gå barfota istället. En fläksskada är INTE rolig - det tar lång, lång tid att läka och går gärna upp vid minsta felsteg.

Jag hade inte min häst broddad på våren när han gick i lerig hage och då sträckte han bukmuskeln vid vänster bog. Flera år senare så har han fortfarande problem och nu måste han vara broddad året runt (även sommar alltså!) för att kunna ha en ärlig chans att läka skadan.

Broddar bara fram eller bara bak är jag mycket fundersam inför men jag vet att många hovslagare också rekommenderar det. Men min tanke är att först är man jättenoga med hovvinkeln när man verkar och sen sätter man ändå på hakar som gör att vinkeln ändras rejält när hästen står på ett underlag där broddarna inte sjunker ner. Är inte det skumt?

/Camilla

Nej tack, jag håller mig till mera sanningsenliga rön.;) Sen antar jag att en skodd häst är så pass okänslig i hoven eftersom den varken har cirkulation samt att hoven är död, så lär knappast kylan kännas.;)

Du fryser inte så ofta om dina naglar menar du? ;)

jag har min häst skodd och broddad med 4 brodd runt om hela vintern.

Skulle hon stå still i hagen pga halkrisken och dessutom inte kunna ridas skulle hon bli knäpp. Hon behöver röra på sig.

Jag tror att jag skrev något liknande tidigare härinne att mitt sto har en god balans. Shettisen är en liten tok.
Men nu gäller det mitt sto. Innan hon kom i min ägo hade hon haft föl vid sidan o utleasad av familjen där jag haft min gamla märr inhyrd hos.
När jag såg stoet gå barfota så då frågade jag gubben varför hon inte hade några skor på sej.
Till min förvåning sa hans fru (jag ställde frågan till gubben, men frugan kom o avbröt o svarade istället) att stoet kunde "promenera" över isen utan några problem. Man kunde se att hon inte spände sej.

Under denna tid då hon var ung hade hon gått barfota större delen av sitt liv har jag fattat det som. Endast skodd då hon blev köpt av en ägare före mej då hon skulle gå på trav.
Sen lånades stoet ut till familjen för avel hade hon gått barfota i 2-3 år?? och då var hon inte speciellt ömfotad, heller.

Hon slet ner hovarna väldigt fint. Nu går hon ju barfota, o jag rider henne inte så ofta. Går med henne på promenaderna för hand pga diverse problem.

Jag vet inte om det beror på att hästen har god balans som du skrev som klarar att gå på isen. Härhemma i deras hage är den kuperad.

Hon slet ner hovarna väldigt fint. Nu går hon ju barfota, o jag rider henne inte så ofta. Går med henne på promenaderna för hand pga diverse problem.

Att man inte behöver skor i det läget är ju fullt förståeligt, det är när man kommer till gränsen träning och hornet slits mycket som skor kan komma att behövas. Tränar man inte så har man inte samma slitage, underlaget är också avgörande för slitaget. Du kan ha en häst i träning på ett underlag, det klarar den galant oskodd. Sen byter du underlag men bibehåller samma träning och häst, plötsligt inträffar det att hornet slits mer än vad det växer och då är ju behovet av skor där igen.

Jag vet inte om det beror på att hästen har god balans som du skrev som klarar att gå på isen. Härhemma i deras hage är den kuperad.

Att gå på is oskodd utan ryttare är en sak, i arbete vid hala underlag kräver lagen ett halkskydd till hästen.
Så rider man hästen regelbundet och har sin häst skodd, så är brodd en nödvändighet. Har du provat att gå med skridskor på is? Och sen provat att sätta på skydden? Om inte så gör det, för då kan man få någon feeling för hur hästen känner sig med skor på is utan halkskydd vs halkskydd i skon.

Det kan det nog stämma, som du sa. Utan ryttaren på ryggen när hästen går på is utan några problem.
Kan tänka mej det. Hon har vanan inne, men jag ser ju till ifall skorna o broddarna behövs.
Har en bra hage med mkt skog, som inte är så slätt o dom klarar sej barfota mkt bra.

En sak till....Hästar med skor utan broddar på is skulle jag hellre plocka bort skorna!
Broddade skor är ett måste om det är mkt is på marken.

Hej!!

Jag skulle ALDRIG låta mina pållar gå utan brodd i hagen om de har skor...En halkning kan göra mer olycka ...en häst som har skor utan brodd blir som en ballerina på hal is.. det kvittar hur säker på foten den är.. det blir skithalt!!!!:(
Risken att hästen skulle få en spark är betydligt mindre anser jag..

Vi har en shettis som Förr ALLTID gick barfota bak vintertid , skodd fram med brodd...Hittade honom stående på tre ben i hagen..:crazy: Lyckades få in honom hoppande på tre ben och var helt säker på att det var AV.. Förmodligen har han stegrat sej mot min stora häst, brukar göra det när de busar, och då halkat ut med vänster bakben (hade han haft brodd hade ju inte detta hänt då han fått fäste) :crazy: :crazy: Iallafall efter lång rehab blev han "nästan " helt återställd..det var stora muskelfästet som gått av, han kunde inte använda benet alls i början men började så smått att stödja på det...Vem som helst skulle nog efter en sådan händelse börja med skor o brodd.. och behöver jag tala om att han nu är broddad runt om ;)
Sen förstår jag om folk har barfota det har ju jag också haft, men inte efter olyckan har lärt mej en läxa...vi kunde ha förlorat honom:crazy:

Är det där riktat mot mej? :eek:

Det var NÅGON här som haft sin pålle skodd utan broddar.
Mina pållar gick med skor MED broddar vintertid tidigare. Numera barfota.
Jag har ALDRIG haft några hästar,som gick skodd UTAN broddar! :mad:

Har broddar i hagen dels av ren lethet d.v.s orkar inte brodda på/av vid ridning och dels ser jag hellre dom broddskador jag har sett än fläkningsskador

En sak till....Hästar med skor utan broddar på is skulle jag hellre plocka bort skorna!
Broddade skor är ett måste om det är mkt is på marken.

Det var just det, ingen använder skor utan brodd vid hala väglag och hagar, det bör väl nästan ha framgått klart nu.

Se måste man ju inte sko hästen för att ge den ett halkskydd, fast det vet du ju redan.

*kl*

Min polle har går ensam och har gått i en grushage till största del under vintern där vi klarat oss ifrån all is men han har ändå haft broddar på sig hela tiden.
När jag hade ponny gick han tillsammans med andra hästar och då hade vi våra hästar bara broddade fram.
Har aldrig vart med om ngr broddskador, varken små eller stora.
Däimot fick min ponny en spark av en annan häst i hagen så benet gick av och han fick avlivas direkt:cry: (dock var han inte i min ägo då) och vad jag vet så hade dom inte broddar på sig då (var inte den årstiden) och det hade inte spelat ngn roll om dom hade broddar eller ej.
Precis som många andra redan skrivit så är det inte alltid sjävla brodden som ger stört skada utan själva sparken.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 667
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka